Bukefalos 28 år!

Äldre man död efter hästolyckan på Djurgården i somras

Olyckan där fem hästar kom lösa och sprang över människor på Djurgården i Stockholm i somras resulterade i att en äldre man fick livshotande hjärnskador. Mannen har nu avlidit och hästägaren riskerar därmed att åtalas för vållande till annans död.
 
Om det var tillåtet med hästar där har jag svårt att se att mannen kan dömas för vållande till annans död, hästar riskerar alltid att komma lösa och från det jag läst låter det som en ren olyckshändelse.
Det var inte en olycka, det var rent vårdslöst. Han är väldigt vårdslös överlag så det var bara en tidsfråga innan det hände någonting allvarligt.
 
Nu vet vi inte hur orden föll, att hästarna skulle vara paniskt rädda för getingar är inget som framkommit tidigare så är det antingen din tolkning eller så har du någon källa som inte framkommit.

Jag förutsätter att han sagt att hästarna fick panik pga en geting/getingar, inte bara med tanke på vad som står i tidningar utan också utifrån vilka frågor som ställts till ett par av vittnena.
 
Om dom stått bundna vid en ordentlig uppbindningspåle och haft ping-it eller balsnöre så hade mycket av kaoset hade kunnat undvikas.

Hästarna sprang ju iväg medans dom satt fast i stängselstolpar via repgrimma och rep. Stolparna släpades med mellan hästarna.
 
Jag förutsätter att han sagt att hästarna fick panik pga en geting/getingar, inte bara med tanke på vad som står i tidningar utan också utifrån vilka frågor som ställts till ett par av vittnena.
Det är en stor skillnad på att hästar om det vill sig illa, får panik av getingar - det gäller säkert många hästar och att man vet att ens egna hästar generellt är paniskt rädda för getingar som det låter nedan.
Om man har hästar som är paniskt rädda för getingar är det en synnerligen dålig idé att binda upp dem utanför en restaurang med uteservering.
 
Det var inte en olycka, det var rent vårdslöst. Han är väldigt vårdslös överlag så det var bara en tidsfråga innan det hände någonting allvarligt.
Det är också fullt möjligt att det var en olycka som fick omfattande konsekvenser pga. vårdslöshet i vad som gjordes eller inte gjordes före/i samband med olyckan.

Ett skeende eller en händelse kan vara en olycka eller inte. Ett agerande kan vara vårdslöst eller inte. (möjligen också bedömningar som utgör bakgrund till ageranden eller icke-ageranden)

Exakt vad är det som du syftar på med "det" när du skriver. "Det var inte en olycka, det var rent vårdslöst."
 
Det är också fullt möjligt att det var en olycka som fick omfattande konsekvenser pga. vårdslöshet i vad som gjordes eller inte gjordes före/i samband med olyckan.

Ett skeende eller en händelse kan vara en olycka eller inte. Ett agerande kan vara vårdslöst eller inte. (möjligen också bedömningar som utgör bakgrund till ageranden eller icke-ageranden)

Exakt vad är det som du syftar på med "det" när du skriver. "Det var inte en olycka, det var rent vårdslöst."
Det är vårdslöst att binda upp hästar på ett sådant sätt i ett sådant område. Det är liksom bara en tidsfråga innan något allvarligt händer.
 
Om man har hästar som är paniskt rädda för getingar är det en synnerligen dålig idé att binda upp dem utanför en restaurang med uteservering.

Men det var väl inte tal om att hästarna sen innan var paniskt rädd för getingar? Jag har aldrig träffat en häst som varit det. Det brukar vara jag som är rädd och hästen som står och tittar konstigt på mig undrar vad jag pysslar med. Däremot om en häst blev stucken hade det ju kunnat orsaka en reaktion. Oavsett häst.
 
Men det var väl inte tal om att hästarna sen innan var paniskt rädd för getingar? Jag har aldrig träffat en häst som varit det. Det brukar vara jag som är rädd och hästen som står och tittar konstigt på mig undrar vad jag pysslar med. Däremot om en häst blev stucken hade det ju kunnat orsaka en reaktion. Oavsett häst.

Jo, han har sagt att om han vetat att det fanns getingar där skulle han inte lämnat dem där eftersom de var rädda för just getingar men orädda för annat.
 
Det är en stor skillnad på att hästar om det vill sig illa, får panik av getingar - det gäller säkert många hästar och att man vet att ens egna hästar generellt är paniskt rädda för getingar som det låter nedan.

Han har sagt att hans hästar är helt orädda för allt möjligt men rädda för getingar.
 
Det finns lite mer info på flashback och även en länk till polisens utlåtande där de ansåg att hästarna borde varit bundna så att de lättare kunde komma loss om de blev skrämda.
 
Han har sagt att hans hästar är helt orädda för allt möjligt men rädda för getingar.
Och som jag påpekde så är jag nyfiken på ordvalet, din första tolkning tror jag inte riktigt på, att personen skulle sagt att hästarna blir panikkslagna av getingar (och underförstått att han viste det sen tidigare). Du är inte konsekvent, nyss var det panik och nu rädda.
 
Och som jag påpekde så är jag nyfiken på ordvalet, din första tolkning tror jag inte riktigt på, att personen skulle sagt att hästarna blir panikkslagna av getingar (och underförstått att han viste det sen tidigare). Du är inte konsekvent, nyss var det panik och nu rädda.

Så rädda att han inte skulle bundit upp dem om han visste att det kunde finnas getingar på uteserveringen. Så rädda att han tror att det var på grund av en geting som hästarna slet sig.

Nyss var det paniskt rädda, nu är det förtydligat ovan vad jag avsåg i det första inlägget.
 
Fast nu står det ju mer i artikel än bara att de var rädda för getingar. Det står att han i efterhand fått veta att restaurangen haft problem med bålgetingar. Om nån häst blev stucken av bålgeting så kan jag förstå att den blev rädd.

Naturligtvis står det mer i artikeln. Men det står också precis det jag skrivit.
 
Han ska ha bundit 5 hästar i en 2 meter lång slana. Känns som att dom står väldigt nära varandra då. Och jag läste någonstans att han sa att han satt så han hade nära att gå ut till hästarna.
Den ena hästen var väl också på sin första stadstur ( har för mig att jag läste det strax efter det hände)

Ska bli intressant att se vad det blir för dom på detta.
 
Där står inte ett ord om att ägaren sagt att hästarna var rädda för getingar - tidningen antyder det men det är inget citat. Jag tycker du har tolkat det vårdslöst. Där står däremot att att han sade:

"Dagen efter eller kanske på måndagen så fick jag vet att de har haft stora bålgetingar inne i restaurangen som de fångat in och släppt ut, säger mannen i förhör."

och

"Det visste jag inte när jag satte mig ner, att de hade haft getingar."

Och att han kanske valt att inte stanna om han visste.


Jag kan inte finna något stöd för att ägaren visste att hästarna specifikt var rädda för getingar i din källa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 55-årig man åtalas för grovt vållande till annans död efter att flera hästar skenade på Djurgården i Stockholm i somras. Flera...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem hästar skenade och en man dog och flera skadades på Djurgården i somras. En Piteåbo åtalas idag för grovt vållande till annans död...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 708
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp