Äldre man död efter hästolyckan på Djurgården i somras

Olyckan där fem hästar kom lösa och sprang över människor på Djurgården i Stockholm i somras resulterade i att en äldre man fick livshotande hjärnskador. Mannen har nu avlidit och hästägaren riskerar därmed att åtalas för vållande till annans död.
 
Jag kan inte finna något stöd för att ägaren visste att hästarna specifikt var rädda för getingar i din källa.

Då läser du lite dåligt kan jag tycka.

Han berättar i förhör att hans hästar, tidigare travhästar, är otroligt lugna, och knappt skräms av någonting, oavsett om det är en bricka med porslin som går i kras i gatan eller utryckningsfordon med sirener.

Men det finns ett undantag. Getingar.
 
Då läser du lite dåligt kan jag tycka.
Det är vad tidningen skriver- deras tolkning, undantaget. och inget citat från ägaren. Hade ägaren sagt det då hade det definitivt stått som citat.

Vi har att göra med sensationsjournalistik - det är aftonbladet- de säljer sensationer oftast och sällan rena sanningar. Det var därför jag insisterade på citat och inte ens om det är citat så är det säkert att den intervjuade är rätt citerade.
 
Så rädda att han inte skulle bundit upp dem om han visste att det kunde finnas getingar på uteserveringen. Så rädda att han tror att det var på grund av en geting som hästarna slet sig.

Nyss var det paniskt rädda, nu är det förtydligat ovan vad jag avsåg i det första inlägget.
Nu fultolkar du. Det står i citat att han kanske inte skulle bundit dem där om han vetat att det varit (bål)getingar där, och inte något om att hästarna specifikt var rädda för getingar (det har tidningen klämt i med men det finns inte i citat).

Det är väl knappast konstigt att folk avstår att binda hästar där man tror det kan finnas bålgetingar.


Om han talar sanning eller inte har jag ingen aning om.
 
Där står inte ett ord om att ägaren sagt att hästarna var rädda för getingar - tidningen antyder det men det är inget citat. Jag tycker du har tolkat det vårdslöst. Där står däremot att att han sade:

"Dagen efter eller kanske på måndagen så fick jag vet att de har haft stora bålgetingar inne i restaurangen som de fångat in och släppt ut, säger mannen i förhör."

och

"Det visste jag inte när jag satte mig ner, att de hade haft getingar."

Och att han kanske valt att inte stanna om han visste.


Jag kan inte finna något stöd för att ägaren visste att hästarna specifikt var rädda för getingar i din källa.
Vittnen har specifikt fått frågor om just getingar så det låter konstigt om dom skulle få sån fråga om inte ägaren påstått att det är orsaken
 
Nu fultolkar du. Det står i citat att han kanske inte skulle bundit dem där om han vetat att det varit (bål)getingar där, och inte något om att hästarna specifikt var rädda för getingar (det har tidningen klämt i med men det finns inte i citat).

Det är väl knappast konstigt att folk avstår att binda hästar där man tror det kan finnas bålgetingar.


Om han talar sanning eller inte har jag ingen aning om.

Som både jag och andra skrivit har vittnen frågats specifikt om getingar med tanke på vad hästägaren sagt - till polisen, inte till någon journalist.
 
Som både jag och andra skrivit har vittnen frågats specifikt om getingar med tanke på vad hästägaren sagt - till polisen, inte till någon journalist.
Varför skriver du det som svar till mig. Det har väl knappast att göra med att jag ifrågasätter påståenden som du kommit med som jag frågade om källa till. Jag undrar fortfarande var du fått nedan ifrån. Artikeln som du pekar på säger inget om det. Det är du som påstått att hästarna var paniskt rädda för getingar sen tidigare. Inte jag. För mig är det uppenbart att du tolkar det som skrivs lite som du vill.
Om man har hästar som är paniskt rädda för getingar är det en synnerligen dålig idé att binda upp dem utanför en restaurang med uteservering.


Jag tror inte hästägaren är någon ängel, eller att allt gått absolut rätt till. Det är bara tråkigt när man spär på skulden och gör långtgående tolkningar som det inte finns stöd för. Åtminstone inte i den artikel du pekar ut som stöd.
 
Vittnen har specifikt fått frågor om just getingar så det låter konstigt om dom skulle få sån fråga om inte ägaren påstått att det är orsaken
??

Jag har kopierat citat som aftonbladet tagit från polisförhör med ägaren där det nämns bålgetingar på restaurangen så jo jag har noterat att hästägaren nämnt det.

Om ägaren påstått att det är orsaken eller nämnt det som en möjlig orsak eller något helt annat framgår inte. Om getingar ska han ha pratat.
 
Jag har inte lyckats få ut vad hästägaren sagt i förhör, dock har vittnen frågats om hur en häst skulle reagera vid getingstick och om man kan vakta mot getingar. Så någon förklaring till hästarnas skenande kan ägaren ha kommit med, möjligen getingstick och att det var en olycka bortom hans kontroll, men vem vet.

Något blir han förhoppningsvis dömd för. Hästarna stod uppbundna 90 cm utanför uteservering på sommaren, fem hästar bundna till en liten påle inte designad för fem hästar. Dessutom uppbundna i repgrimmor, otroligt olämpligt. Som hästmänniska vet man vilken risk det innebär om en häst sliter sig, och han väljer uppenbarligen att ta risken. Tyvärr med stora konsekvenser.
 
Varför skriver du det som svar till mig. Det har väl knappast att göra med att jag ifrågasätter påståenden som du kommit med som jag frågade om källa till. Jag undrar fortfarande var du fått nedan ifrån. Artikeln som du pekar på säger inget om det. Det är du som påstått att hästarna var paniskt rädda för getingar sen tidigare. Inte jag. För mig är det uppenbart att du tolkar det som skrivs lite som du vill.



Jag tror inte hästägaren är någon ängel, eller att allt gått absolut rätt till. Det är bara tråkigt när man spär på skulden och gör långtgående tolkningar som det inte finns stöd för. Åtminstone inte i den artikel du pekar ut som stöd.

Vad jag fått det från? Det var ett konstaterande.

Vid uteserveringar är det vanligt med getingar. Den här hästägaren begrep alltså inte det, utan band upp sina hästar ändå. Skuldfrågan är upp till rätten att avgöra, den har jag inte sagt ett pip om.

Jag har hänvisat till FUP, vilket artikeln också verkar göra.
 
Vad jag fått det från? Det var ett konstaterande.

Vid uteserveringar är det vanligt med getingar. Den här hästägaren begrep alltså inte det, utan band upp sina hästar ändå. Skuldfrågan är upp till rätten att avgöra, den har jag inte sagt ett pip om.

Jag har hänvisat till FUP, vilket artikeln också verkar göra.
Och var står det om att hästägaren uppgivit att hästarna brukar få panik av getingar som du påstått?
 
Var har jag påstått att ägaren uppgivit det?
Du påstod detta och du länkade till aftonbladets artikel som svar på var du fått det ifrån, det kan hända att jag missuppfattat dig om vem som påstått det, men någonstans har du rimligen fått det ifrån om du inte hittar på det och Aftonbladet nämner inget om det.

Om man har hästar som är paniskt rädda för getingar är det en synnerligen dålig idé att binda upp dem utanför en restaurang med uteservering.
 
Jag kan tycka att vi överlåter till rätten att sätta straff. Personen är väl redan dömd av de flesta andra för mindre genomtänkt hantering av hästar.

Det jag egentligen undrar mest över är om det här kan vara första steget på vägen mot att hästar bara får ridas på inhägnat område då risken att någon utomstående skadas minskar då.
Det finns nog många bilister och andra som skulle gilla en sådan förändring och det känns lite skrämmande.
 
Du påstod detta och du länkade till aftonbladets artikel som svar på var du fått det ifrån, det kan hända att jag missuppfattat dig om vem som påstått det, men någonstans har du rimligen fått det ifrån om du inte hittar på det och Aftonbladet nämner inget om det.

Jag har aldrig hävdat att det var något citat från ägaren, vilket du verkar försöka få det till.

Läs inlägget igen. Det var ett konstaterande från mig där jag framför min åsikt. Det är rätt obegripligt att du utifrån det anklagar mig för påhitt bara för att det inte finns ett citat från hästägaren med exakt samma ordalydelse i artikeln. Sopa rent framför din egen dörr innan du anklagar andra för vårdslösatolkningar.
 
Jag har aldrig hävdat att det var något citat från ägaren, vilket du verkar försöka få det till.

Läs inlägget igen. Det var ett konstaterande från mig där jag framför min åsikt. Det är rätt obegripligt att du utifrån det anklagar mig för påhitt bara för att det inte finns ett citat från hästägaren med exakt samma ordalydelse i artikeln. Sopa rent framför din egen dörr innan du anklagar andra för vårdslösatolkningar.
Det är fult att konstatera att någon i full vetskap om att hästarna är paniskt rädda för getingar binder upp hästar där det kan finnas getingar.

Det finns mycket riktigt inte någon exakt ordalydelse i artikeln. Det finns typ inget stöd alls för att ägaren i full vetskap om att hästarna är paniskt rädda för getingar sedan tidigare.

Och nej jag är inte perfekt, men du får gärna ge ett exempel på liknade vilda tolkningar jag gjort.
 
Jag kan tycka att vi överlåter till rätten att sätta straff. Personen är väl redan dömd av de flesta andra för mindre genomtänkt hantering av hästar.

Det jag egentligen undrar mest över är om det här kan vara första steget på vägen mot att hästar bara får ridas på inhägnat område då risken att någon utomstående skadas minskar då.
Det finns nog många bilister och andra som skulle gilla en sådan förändring och det känns lite skrämmande.

Jag överlåter gärna både utdömande av straff och skuldfrågan till rättsväsendet.

Det är nog det för ryttare tråkigaste i den här historien, kanske är det därför många vill ha det till att det varit extremt ansvarslöst. Jag tror personligen inte att arrangören varit tillräckligt bra på säkerhet men om de varit radikalt mindre säkerhetsmedvetna än många andra vet jag inte riktigt det finns många grader i helvetet. Det finns många turridningsarrangörer och privatpersoner som rider i vår natur eller för den delen hästar går i mer eller mindre undermåliga hagar.

Är det här ett steg mot strikt ägaransvar på samma vis som med hundar? I så fall kommer det att inverka mycket på hur vi kan rida och hålla hästar.
 
Det är fult att konstatera att någon i full vetskap om att hästarna är paniskt rädda för getingar binder upp hästar där det kan finnas getingar.

Det finns mycket riktigt inte någon exakt ordalydelse i artikeln. Det finns typ inget stöd alls för att ägaren i full vetskap om att hästarna är paniskt rädda för getingar sedan tidigare.

Och nej jag är inte perfekt, men du får gärna ge ett exempel på liknade vilda tolkningar jag gjort.

Då får du läsa konstaterandet igen. Det handlar inte om att jag konstaterar vad någon har gjort utan ett konstaterande om ett presumtivt agerande. Den typ av konstaterande som kan innehålla spår av ironi och inte nödvändigtvis behöver beskriva handlingen exakt. För att ta ett närliggande exempel kan en hund som riskerar att bitas pga osäkerhet beskrivas som en hund som gillar att tugga på barn.

Jag har flera gånger hänvisat till FUP:en. Jag kan inte länka till den, men om du är mer intresserad av fallet än att misstolka vad jag skriver så går den bra att beställa.
 
Nu vet jag inte vad det är för hästar men själv skulle jag aldrig komma på tanken att binda fast min hästar i ett rangligt staket utanför ett café på Djurgården (?). Mest då för att jag skulle vara rädd för att hästarna skulle skada sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 55-årig man åtalas för grovt vållande till annans död efter att flera hästar skenade på Djurgården i Stockholm i somras. Flera...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem hästar skenade och en man dog och flera skadades på Djurgården i somras. En Piteåbo åtalas idag för grovt vållande till annans död...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 692
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp