Älgflugor/lusflugor

gylle

Trådstartare
Hörde precis på nyheterna att ett flertal jägare hade blivit smittade av Borelia efter bett av Älgflugor/Lusflugor (verkar kallas vid olika namn) tänkte att det kan vara bra att veta om ni får konstiga symtom på hästar som blivit bitna av dessa, nu är det alltså inte bara fästingar som kan sprida skitet.
 
Sv: Älgflugor/lusflugor

Med tanke på deras livscykel borde det bara kunna hända om en lusfluga som bitit en smittad värd KRYPER över på en annan, den risken kan vara ganska stor för en jägare som flår ett djur med borreliasmitta men knappast annars.
PL
 
Sv: Älgflugor/lusflugor

Borelia-liknande symtom nämndes, läkaren som intervjuvades hade svårt att tro att borelia skulle spridas med älglusen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Älgflugor/lusflugor

Ja, jag hörde också att det var borrelialiknande symptom men inte borrelia som den som färstingar bär med sig. Och som ovanstående också skrev verkade det inte vara någon större fara. Antagligen så vet man inte så mycket om detta än, det var vad jag förstod av inslaget
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 451
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 257
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 111
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp