Bukefalos 28 år!

Sv: ÄlgÖrt

visst, men det innebär ju inte att det är något man kan "tro på" eller ej. örter innehåller verksamma substanser. sen varierar mängden såklart, och det är därför man inte längre använder tex digitalis för att behandla hjärtproblem utan framställer digitoxinet syntetisk. det terapeutiska fönstret är så lite att man kan lika gärna dö som bli botad.

men dom flesta örter har ju inga såna farliga gifter utan innehåller massa nyttiga vitaminer.

dom örter jag samlar till vintern är sånt som hästarna gärna äter om dom hittar i hagen.
 
Sv: ÄlgÖrt

visst, men det innebär ju inte att det är något man kan "tro på" eller ej. örter innehåller verksamma substanser. sen varierar mängden såklart, och det är därför man inte längre använder tex digitalis för att behandla hjärtproblem utan framställer digitoxinet syntetisk. det terapeutiska fönstret är så lite att man kan lika gärna dö som bli botad.

Jag håller med dig. Det är inte ngt hokus pokus som kanske eventuellt är sant. Jag har nog snarare förstått det som att det verksamma ämnet i en del (eller många?) traditionella mediciner är samma som det som finns i växter.

Växter var ju från början de enda mediciner som fanns.
 
Sv: ÄlgÖrt

ja precis.:) har en gammal örtbok från början av 1900 talet där det finns anvisningar om hur man ska sanka örter för att sälja till apoteken.
 
Sv: ÄlgÖrt

Menade inte att det inte var bevisat vad örter innehåller utan att det inte var bevisat att örter verkligen fungerar. Ursäkta otydligheten :grin:

Jodå, läran om växters biologiskt aktiva ämnen – farmakognosi- är inte en religion utan en akademisk disciplin med en egen institution vid Uppsala universitet.

Ett problem är att mga tror att medicin ”direkt” från växtriket har mindre biverkningar än samma ämne som renats eller framställts syntetiskt. Det är sällan så och ibland kan t o m vara tvärtom. Vad gäller Älgört - Filipendula ulmaria – så upptäckte man redan i början av 1800talet att den kunde ge magblodningar. Så lät man den genomgå en kemisk process – acetylering- och då blev det nya ämnet acetylspireasyra som senare kom att kallas för aspirin. Aspirin är litet mindre blödningsframkallande än den ursprungliga syran i älgörten.

Centaur - jag vet att det hävdas att älgört medför ett magslemhinneskyddande ämne men det finns inga belägg för att det skulle fungera så. Däremot finns en lång rad rapporter om livshotande blödningar på människor och hundar som ätit den som läkeört. Men jag oroar mig inte när mina hästar går och nafsar litet av älgörten. Skulle ngn bli så begiven att den satte i sig ett helt bestånd skulle jag bli bekymrad.HH
 
Sv: ÄlgÖrt

jag använder inte heller älgört i magsyfte, tycker det finns många andra örter som är betydligt lämpligare. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 439
Senast: Shixle
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Anna-Bella
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
511
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp