Älgstek - tid i ugnen?

Piek

Trådstartare
Vår köttermometer har valt att ge upp samma dag som vi behöver den...

Vi ska göra en stek på älg. Enligt receptet ska 1 kg vara inne i ugnen 1-1,5 timme, 200 grader för att nå innertemperaturen 60-70 grader. Vår bit är 1,6 kg hur lång tid tror ni vi behöver räkna med?
 
Vår köttermometer har valt att ge upp samma dag som vi behöver den...

Vi ska göra en stek på älg. Enligt receptet ska 1 kg vara inne i ugnen 1-1,5 timme, 200 grader för att nå innertemperaturen 60-70 grader. Vår bit är 1,6 kg hur lång tid tror ni vi behöver räkna med?

Vill du verkligen köra den så snabbt? Jag gör aldrig älgstek i högre temp än 125 grader och skulle säga max 150 grader (magert kött - låg temperatur). Jag hade räknat med ungefär 2,5 timmar i ugn i 125 grader.
 
Vill du verkligen köra den så snabbt? Jag gör aldrig älgstek i högre temp än 125 grader och skulle säga max 150 grader (magert kött - låg temperatur). Jag hade räknat med ungefär 2,5 timmar i ugn i 125 grader.

Jag får erkänna att kött inte är min starka sida och att jag mest lyder receptet :o. Men då sänker vi temperaturen tack för tipset 😁
 
Jag håller med @athena_arabians, älgstek blir seg av snabb tillagning. Jag hade kört 2,5-3 timmar på mellan 100-125 grader. Beror på ugnen. Vår varmluftsugn är hopplös snabb och varm så i vår ugn hade jag haft strax över 100 grader i 3 timmar, då blir det mört och fint.

Vi äter mycket viltkött då jag och alla runt omkring jagar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp