Ändra samma sak i flera excelfiler?

Emmahpemma

Trådstartare
Jag har ett relativt stort antal exceldokument som jag ska ta bort ett ord i.
Finns det någon genväg för att ta bort ordet i flera filer på en gång, eller måste jag in på varje fil?
Det är alltså samma ord, på samma ställe i alla filer som ska bort..
 
Jag har ett relativt stort antal exceldokument som jag ska ta bort ett ord i.
Finns det någon genväg för att ta bort ordet i flera filer på en gång, eller måste jag in på varje fil?
Det är alltså samma ord, på samma ställe i alla filer som ska bort..
Jag tror inte (?) att det finns något sätt att gemensamt redigera flera filer.

däremot borde det vara lätt att använda ersätt? Att söka ordet och ersätta med ingenting?
 
Jag tror inte (?) att det finns något sätt att gemensamt redigera flera filer.

däremot borde det vara lätt att använda ersätt? Att söka ordet och ersätta med ingenting?

Det var det jag anade :)
Som tur är så är ordet lättåtkomligt, så behöver bara klicka i rutan, trycka delete och spara. :)
Tur det bara är dryga 60 filer denna gång :D
 
Makron fungerar bara inom den öppna filen. Finns inget sätt att undvika öppna alla filerna vad jag vet tyvärr. Hade ju vore så mycket lättare om det vore 60 kalkylark inom samma fil :)
 
Det var länge sedan jag höll på med Excel men det kanske går att importera in filerna till varsin flik i en ny fil? Och sedan använda ersätt funktionen.
 
Borde gå att fixa i VBA, jag har iaf gjort liknande i VB.net. Kan vara bra ifall det är något som måste göras rätt ofta. Jag är också nästan 100 på att jag sett ett köpeprogram för att söka och ersätta ord i office-filer för några år sedan, men jag minns inte vad det hette.
 
Makron fungerar bara inom den öppna filen. Finns inget sätt att undvika öppna alla filerna vad jag vet tyvärr. Hade ju vore så mycket lättare om det vore 60 kalkylark inom samma fil :)
Nej då, det går att skriva makron som öppnar och skriver till andra filer. I vilket fall ska det nog vara en väldig massa filer som ska ändras för att det ska vara värt att göra det om man inte är en fena på programmering redan.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp