Ledsagning

Vad ska du påverka? Att personer med synnedsättning ges tillgång till ledsagning enligt LSS genom att de anses tillhöra persongrupp 3?
Isf är det nog bäst att du arbetar intressepolitiskt.
Jag tänkte börja med tillgänglighetsanpassning på simhallen.
Och fortsätta därifrån.
Jag är politiskt engagerad med möjlighet att påverka.


Har du alltså stämt träff med TS på simhallen eller jag fattar inte riktigt? Vill TS ha ditt sällskap dit?
Ja vi hade redan i höstas bestämt att gå och simma tillsammans på regelbunden basis.
Men min bristande hälsa kom emellan.
Nu mår jag dock tillräckligt bra så vi är på det igen.
 
Nej det ska inte vara så att om Pelle blir beviljad ledsagning så får Eva avslag. Det är behovet som styr. Läs gärna om hur det kommunala utjämningssystemet är tänkt att fungera
Jag ser det mer som att Greta på äldreboendet måste få äta först innan pengarna tar slut.
 
Jag ser det mer som att Greta på äldreboendet måste få äta först innan pengarna tar slut.

Och det är som sagt en helt vansinnig och felaktig tanke. Ställ inte grupper i behov av hjälp mot varandra!
TS har inget ansvar och ska ej avstå insatser för att Greta ska få mat för dagen. Herregud vilka olustiga inlägg du skriver. Måste fan ta en promenad runt huset nu för att lugna nerverna. Skrämmande påminnelse dock att det finns människor som ser på vårt välfärdssystem såhär.
 
Senast ändrad:
Jag ser det mer som att Greta på äldreboendet måste få äta först innan pengarna tar slut.
Det skulle underlätta EXTREMT mycket om du lärde dig att samhällets ekonomi INTE, jag upprepar INTE fungerar som ett hushålls ekonomi.

Därför är det direkt felaktigt och elakt av dig att ställa grupper mot varandra och låtsas som att pengarna håller på att ta slut. (Sådär som det ju faktiskt kan göra för en privatperson).
 
Det skulle underlätta EXTREMT mycket om du lärde dig att samhällets ekonomi INTE, jag upprepar INTE fungerar som ett hushålls ekonomi.

Därför är det direkt felaktigt och elakt av dig att ställa grupper mot varandra och låtsas som att pengarna håller på att ta slut. (Sådär som det ju faktiskt kan göra för en privatperson).
Jag vet hur en kommunal ekonomi fungerar.
Men väljer att presentera den på ett förenklat sätt för bättre allmän förståelse.
 
Och det är som sagt en helt vansinnig och felaktig tanke. Ställ inte grupper i behov av hjälp mot varandra!
TS har inget ansvar och ska ej avstå insatser för att Greta ska få mat för dagen. Herregud vilka olustiga inlägg du skriver. Måste fan ta en promenad runt huset nu för att lugna nerverna. Skrämmande påminnelse dock att det finns människor som ser på vårt samhällssystem såhär.
Om ingen sköter om den kommunala ekonomin så blir det kaos för alla.
Och de pengar som inte finns skapas inte av ideologier och goda tankar allena.
Det är mycket mer problematiskt än så.
 
Jag vet hur en kommunal ekonomi fungerar.
Men väljer att presentera den på ett förenklat sätt för bättre allmän förståelse.

Dina inlägg i tråden skvallrar om motsatsen.

Dels så är det inte så att det är en "pott" som ska fördelas och om en liten kommun då har "oturen" att ha säg tre personer i behov av assistans så ska dessa få avslag pga att kommunen inte har råd att ge dessa den hjälp de har rätt till enligt LSS. Eller att personer med IF inte kan flytta hemifrån eftersom det blir för dyrt att ge dessa en plats på en gruppbostad. Kommunen har alltså lagar att förhålla sig till nämligen.

Här ska det kommunala utjämningssystemet användas. Sen finns det tyvärr kommuner som exempelvis Österåker (endast ett exempel men många kanske har sett inslag om detta på nyheterna rätt nyligen). Denna kommun har inte beviljat stöd som den enskilde har rätt till. De har också brutit mot förvaltninglagen angående gynnande beslut, samt att de dessutom inte verkställt beviljade LSS-beslut (som exempel). Samtidigt, om man kollar upp kommunens ekonomi lite mer ingående så går det att se att kommunen betalat IN enorma summor till utjämningssystemet.
 
Dina inlägg i tråden skvallrar om motsatsen.

Dels så är det inte så att det är en "pott" som ska fördelas och om en liten kommun då har "oturen" att ha säg tre personer i behov av assistans så ska dessa få avslag pga att kommunen inte har råd att ge dessa den hjälp de har rätt till enligt LSS. Eller att personer med IF inte kan flytta hemifrån eftersom det blir för dyrt att ge dessa en plats på en gruppbostad. Kommunen har alltså lagar att förhålla sig till nämligen.

Här ska det kommunala utjämningssystemet användas. Sen finns det tyvärr kommuner som exempelvis Österåker (endast ett exempel men många kanske har sett inslag om detta på nyheterna rätt nyligen). Denna kommun har inte beviljat stöd som den enskilde har rätt till. De har också brutit mot förvaltninglagen angående gynnande beslut, samt att de dessutom inte verkställt beviljade LSS-beslut (som exempel). Samtidigt, om man kollar upp kommunens ekonomi lite mer ingående så går det att se att kommunen betalat IN enorma summor till utjämningssystemet.
Du är sanningen på spåren där.
I en annan kommun så har pengarna försvunnit p.g.a. korruption.

Jag anser inte att det har skötts rätt.
Utan försöker förklara varför det har blivit fel.

Om man förstår vad som har hänt så känns det oftast inte så ondskefullt.
Misstag och felaktiga ekonomiska beslut är inte en hetsjakt på någon enskild individ eller grupp.
Det kommer av felaktiga beslut om andra saker eller några giriga människor som har skott sig på skattebetalarnas bekostnad.
De vill ha pengar åt sig själva.
Visserligen är det en av dödssynderna, med det är inte riktat mot något särskilt håll.

Kvar i röran står en förvaltning som får trolla med knäna.

Och ja, där är jag bitter.
 
Tråden har utvecklats på ett mycket märkligt och olyckligt sätt. Jag har rensat bort över 80 inlägg som var både OT och opassande men kan säkert ha missat något, rapportera gärna i så fall.

Jag föreslår att vi håller oss till ämnet i trådstarten framöver.

/Mod
 
Tråden har utvecklats på ett mycket märkligt och olyckligt sätt. Jag har rensat bort över 80 inlägg som var både OT och opassande men kan säkert ha missat något, rapportera gärna i så fall.

Jag föreslår att vi håller oss till ämnet i trådstarten framöver.

/Mod

Snalla @Mineur kan du bryta ut hela diskussionen om samhalls ekonomi och oforskamda pahopp sa @Enya kan fortsatta sin egen trad.
 
Om kommunen har betalat till föreningar för att vissa aktiviteter skall finnas så förväntar sig nog kommunen att de skall finnas också.
Vilket ju definitivt är en viktig frågeställning.

Inte riktigt så enkelt. Förmodligen betalar inte kommunen heltidslön till alla i föreningen som jobbar med den samhällsnyttiga tjänsten utan en mindre summa och sen förväntas det att föreningen lägger ner ideella krafter för att fylla upp till heltid.
 
Det är en billig lösning för kommunen, man (delvis) frånsäger sig sitt ansvar. Frågan är om det är rimligt.
Ja, och inte svarar det på varför blinda och synsvaga ofta nekas ledsagare. Man behöver ju ledsagare till annat än simning osv. Till besök på museum. Promenader. Bio. Teater. Restauranger. Och mycket annat.

Nu var just simning ett exempel på vad jag vill ha ledsagare till, men jag vill besöka museum och andra ställen också. Det är ju det de är till för.

Att låsa sig vid just simning och att kommunen delegerar det till frivilligorganisationer är att göra det lätt för sig. Det svarar inte på frågan om hur man ska lösa situationen med att blinda och synsvaga hamnat utanför gruppen som får ledsagare, när lagen är så tydligt inkluderande i grunden.
 
Till viss del så får föreningar betalt från samhället, i form av stöd, just för ungdomsverksamhet och handikappaktiviteter.

https://fri.nykoping.se/forening/visapublik.aspx?id=SSH
https://parame.se/hitta-traening/forening/ssh-nykoeping/
Det är ju bra för dem det passar.
Jag vill dels inte vara tvungen att "bara" bli hänvisad till en fast dag utan vill kunna göra saker mer när JAG kan och andan faller på, som de flesta andra.
Dessutom så var det det här att jag inte trivs med att umgås med andra blinda och synsvaga. Inget emot dem, men det är obehagligt att påminnas om en framtid som kan komma och vad jag kommer förlora. Jag föredrar seende för att inte tappa hoppet om att jag också kan göra saker ännu.

Dessutom svarar det som sagt inte på själva ledsagningsfrågan där ledsagare är till för en massa saker och inte enbart simning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp