Ännu en flytta eller stanna tråd

vinkelina

Trådstartare
har länge haft en dröm att flytta och bo i en större stad. Skulle ge en boost kunskapsmässigt inom yrket som jag inte kan få här (även otroligt svårt att få fast arbete inom mitt område, kommer ca 3-4 tjänster i året)

Försökt göra plus/minus lista och tyvärr står det för mycket på minussidan som säger att de vore bäst att stanna (allt från familjemedlemmar som behöver hjälp till vänner)

Samtidigt finns de en inre oro att stanna kvar och längtan efter nått nytt
 
har länge haft en dröm att flytta och bo i en större stad. Skulle ge en boost kunskapsmässigt inom yrket som jag inte kan få här (även otroligt svårt att få fast arbete inom mitt område, kommer ca 3-4 tjänster i året)

Försökt göra plus/minus lista och tyvärr står det för mycket på minussidan som säger att de vore bäst att stanna (allt från familjemedlemmar som behöver hjälp till vänner)

Samtidigt finns de en inre oro att stanna kvar och längtan efter nått nytt
Till unga människor som tvekar brukar jag säga att stället står ju kvar även om du flyttar.

Dvs flytta, skaffa nya erfarenheter och nya vyer. Vill du återvända så står allt kvar likadant som när du lämnade det.

Kontakt med vänner och släkt har man ju ändå. Ditt land är ju inte större än att det går att sätta sig på tåget eller i bilen och åka från norr till söder ganska enkelt. Största stan är väl huvudstaden och dit är det ju inte mer än 40mil ungefär? Oulu ligger inte heller speciellt långt bort och det är ju i alla fall en universitetsstad?
 
Till unga människor som tvekar brukar jag säga att stället står ju kvar även om du flyttar.

Dvs flytta, skaffa nya erfarenheter och nya vyer. Vill du återvända så står allt kvar likadant som när du lämnade det.

Kontakt med vänner och släkt har man ju ändå. Ditt land är ju inte större än att det går att sätta sig på tåget eller i bilen och åka från norr till söder ganska enkelt. Största stan är väl huvudstaden och dit är det ju inte mer än 40mil ungefär? Oulu ligger inte heller speciellt långt bort och det är ju i alla fall en universitetsstad?


Haha, tack att du kallar mig ung ;)

Tror att största bromsklossen är mannens mamma. Hon är inte just nu i så bra skick och hans syster bor redan på andra sidan gjorden (han besöker modern 1-2 gånger i veckan just nu)
 
har länge haft en dröm att flytta och bo i en större stad. Skulle ge en boost kunskapsmässigt inom yrket som jag inte kan få här (även otroligt svårt att få fast arbete inom mitt område, kommer ca 3-4 tjänster i året)
Drömmar är till för att uppfyllas. Off you go.
 
Visst kan en äldre och kanske sjuk förälder vara ett skäl till att tänka över att flytta eller ej, men tänk istället lite mer på dig själv och vad du vill! Vet inte ordet är ditt syskon eller förälderns syskon som bor på andra sidan jorden, men varför ska du ta på dig allt ansvar när denne släppt det och flyttat?
Vad vore din största ånger när som gammal tänker tillbaka på ditt liv - att du flyttat och levt ut din dröm och förverkligat dig själv eller att du stannade kvar och tog hand om din förälder och "bara" lät åren gå i samma lunk?
 
... tyvärr står det för mycket på minussidan som säger att de vore bäst att stanna (allt från familjemedlemmar som behöver hjälp till vänner)

I mina ögon har du här redan angett det enda du behöver på plus-sidan. Du vill faktiskt inte stanna kvar, utan tycker att det är rimligt utifrån utomstående parametrar att du stannar.

Det enda du behöver på pro-flytta-listan är att du VILL. Du kan alltid flytta tillbaka.
 
När jag var 21 tog jag mitt pick och pack och flyttade till Estland för att bo med dåvarande pojkvännen. Blev där i nästan 3 år innan jag tyckte det var läge att flytta hem igen, och nu är jag hemma igen. Mina föräldrar flyttade till Portugal hösten 2014 och har det utmärkt där nere i värmen som pensionärer på ålderns höst. Mamma har sagt att hon vägrar flytta tillbaka till Sverige.

Livet är för kort och går för snabbt för att man ska tänka "det där jag kan göra senare". Innan man vet ordet av har "senare" blivit "igår".

Självklart ska man tänka igenom sina beslut och väga för- och nackdelar så att man inte gör något på impuls som sätter en i skiten. Men man ska heller inte vara för ängslig att våga göra det som man känner att man skulle vilja. Vill man ändra sin nuvarande situation är förändring den enda lösningen, och är man rädd för förändring, ja, då kan man sitter där i samma mössa tills det bara är ens vitnade benknotor kvar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp