Bukefalos 28 år!

Ännu en fodertråd! Snabba svar tack!

Okej tack!
Hon har varit aningen hård i magen men inte så att hon har problem att bajsa. Så jag tror att jag fortsätter på Vaisto Starter ett tag till och sedan bytar till vanliga Vaisto eller någon annan :) Det enda jag undrar är hur gör ni på morgonen?
Jag har nu fått vakna ca 1 timme tidigare för att bara gå upp och sätta ut några köttbullar på tining och sedan gå och lägga mig igen för att de ska vara rumstempererade vid frukost... Det verkar inte vara speciellt hållbart. Några tips?
Lägg dem i kylen dagen innan? De håller tinade några dagar :). Mina hundar äter alltid kall mat utom den dagen när jag precis tinat någon stor bit, den tinar jag i rumstemp över dagen/natten
 
Okej tack!
Hon har varit aningen hård i magen men inte så att hon har problem att bajsa. Så jag tror att jag fortsätter på Vaisto Starter ett tag till och sedan bytar till vanliga Vaisto eller någon annan :) Det enda jag undrar är hur gör ni på morgonen?
Jag har nu fått vakna ca 1 timme tidigare för att bara gå upp och sätta ut några köttbullar på tining och sedan gå och lägga mig igen för att de ska
vara rumstempererade vid frukost... Det verkar inte vara speciellt hållbart. Några tips?

Jag ger MUSH vaisto på morgonen. Lägger bullarna i skålen efter kvällsmålet dagen innan, på med gladpack och in i kylen. Sen tar jag ut dem innan jag går på morgonpromenad så är de lagom rumstempererade när vi är tillbaka.
För övrigt undrar jag vad det är för ekonomi i att ge just det fodret till en stor hund, det måste ju bli jättedyrt, även om man köper de nya 3-kilospåsarna så är ju kilopriset ändå rätt saftigt. Borde vara enklare att ge något som finns i större korvar istället.
 
Med Boxerna gjorde jag portioner för tre dygn. Satte i matlådor i kylen och serverade kalla. Serverade en massa fruset kött och köttben också. Man kan alltså ställa in några dagars mat i kylen där de tinar så småningom.

Man kan tina och frysa på nytt. Det är absolut inte lika kinkigt som med mat för människor.
 
Håller helt med dig angående ärvlighet. En gen kan ju alltid ligga och lura oavsett sjukdom så länge man inte tar blodprov på var enda hund, men för de som har koll på sina linjer minskar riskerna stort. Det var det jag menade med ett avelsproblem. Förekommer? Ja...men inte vanligt och inget man behöver känna oro över. Det ploppar liksom inte upp sjuka hundar hipp som happ bland kullarna. Visst...vill man snacka risker så är Schäfer en bland många andra raser där EPI har större förekomst. Men det betyder ändå inte att det är vanlig sjukdom, vilket var det enda jag opponerade mot från första början som svar på nilies påstående. Sen har det hela broderats ut lite.
Som sagt...bara för att Schäfer är vanlig i EPI-statistiken betyder det inte att EPI är en vanlig sjukdom hos schäfer även om det absolut förekommer vilket jag aldrig förnekat :)
Slarvigt uttryckt av mig. Inte vanligt utan vanligast hos schäfer ska det vara. Hur vanligt det är i dagsläget kanske nån annan kan svara på. :)

På SKK:s hemsida om schäfer står "nedsatt bukspottkörtelfunktion" under rubriken hälsa. I ett examensarbete från 2008 om EPI står:
"Sjukdomen exokrin pancreasinsufficiens (EPI) ses hos ett flertal hundraser men är vanligast och mest studerad hos schäfer. Hos schäfer ses en ärftlig variant av sjukdomen som drabbar framför allt hundar upp till fyra års ålder"
"Av de schäfrar som testats är dock andelen positiva hundar i samma storleksordning (22 procent positiva schäfrar nu jämfört med 20 procent 1995/1996). Det är svårt att veta varför så många fler hundar testas nu jämfört med för tio år sedan, men man kan spekulera i att blodprovet är mer allmänt känt bland veterinärer nu än i mitten på nittiotalet. Det kan också vara så att fler hundar faktiskt är sjuka med symtom som liknar EPI."
 
Nu är det inte helt klarlagt att det är magkatarr som min ena hund lider av men eftersom hon fick medicin mot det när vi var till veterinären sist och symptomen stämmer bra överens så svarar jag ändå. Hon har haft de här problemen förut också. Hon fick också stora problem när jag bytte till Acana från Taste of the wild för övrigt. Så nu ger jag Priima färskfoder samt Carrier eftersom jag minns sen tidigare att hon fungerade bra på (carrier) high energy förut. Anledningen till att jag inte bara ger färskt är att jag inte har ekonomin till det helt enkelt samt att det även är rätt praktiskt att kunna ge torrfoder om vi far bort på längre resor, fjällvandringar eller så. Men som sagt, har gett Priima i några veckor nu och det fungerar hon bra på :) Det är 1 kg korvar och skulle jag bara ge det så skulle hon ha 850 g om dagen men nu får hon ca 330 g och resterande torrfoder.

Och ja, Mush ska vara ett bra foder. Min ena uppfödare ger det till sina draghundar men som sagt, det är ju enormt dyrt i längden tyvärr :P Jag har gett det som extra under dragsäsong i några år men nu fick jag tips om Priima så då provar jag det istället :) Vet de som betalar betydligt mindre för det så har man tur så kan man få tag i det till ett pris av 15 kr/kg men jag betalar 22.50 kr/kg oavsett om jag ger standardvarianten som jag gör nu under lågsäsong eller om jag sen ger högenergivarianten då de drar. Minns jag rätt angående Mush så skulle mina äta en påse såna där köttbullar var varje dag :P Iallafall under dragsäsong så det vore enormt dyrt...
 
Jag slänger in en fråga, hoppas att det är okej TS.

Min hund (Sheltie 11månader) äter Much men han blir väldigt hård i magen om han får bara det, just nu så får han lite torrfoder ett av målen för att inte bli för hård.
Finns det något annat man kan ge för att han inte ska bli så hård i magen? Skulle ju helst ge bara Muschen men det funkar ju tyvärr inte.
 
Jag slänger in en fråga, hoppas att det är okej TS.

Min hund (Sheltie 11månader) äter Much men han blir väldigt hård i magen om han får bara det, just nu så får han lite torrfoder ett av målen för att inte bli för hård.
Finns det något annat man kan ge för att han inte ska bli så hård i magen? Skulle ju helst ge bara Muschen men det funkar ju tyvärr inte.
Fiberhusk är en klassig sak att ge till för hårda magar (även till lösa magar). Finns i glutenfria bakhyllan i mataffären :)
Till hård mage lägger du 1 tsk i 1 dl vatten (det sväller mycket och relativt fort) och sen blandar du en sked eller två i varje måltid - du lär dig snart hur mycket just din hund behöver :) Alternativt är att blanda ner en knapp halv tesked i maten (absolut inte mer till sheltie, för då lär den bajsa skumgummi-bajs. Det kan räcka med ett kryddmått eller två - man får pröva sig fram) och blanda i extra vatten ifall man inte vill svälla i förväg. Fiberhusk är bra för magen och skyddar tarmen, samtidigt som den hjälper till att normalisera avföringen.
 
Jag slänger in en fråga, hoppas att det är okej TS.

Min hund (Sheltie 11månader) äter Much men han blir väldigt hård i magen om han får bara det, just nu så får han lite torrfoder ett av målen för att inte bli för hård.
Finns det något annat man kan ge för att han inte ska bli så hård i magen? Skulle ju helst ge bara Muschen men det funkar ju tyvärr inte.

Min chihuahua fick problem med analsäckarna för ett par månanader sedan pga av att hon bajsade för lite av mushen (säckarna fick inte chans att tömma sig ordentligt och den ena sprack). Fiberhusk fungerade tyvärr inte alls så veterinären rekommenderade ett tillskott som heter PRO-Fibre, det ser ut som kaninpellets och sedan vovven får en tesked av det om dagen bajsar hon lite mer och analsäckarna spökar inte längre. Kanske kan det hjälpa din hund också?
 
Tack för svaren. Jag börjar med fiberhusken och hoppas på att det funkar bra för min hund, Annars får jag prova PRO-Fibre som du sa Nirvana, men börjar med fuberhusken då den är lättast att få tag på. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är medveten om den enorma mängd fodertrådar som finns här, men väljer ändå att skapa en ny. I dagsläget äter mina hundar...
2
Svar
28
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp