Ännu en fodertråd

igbest

Trådstartare
Finns det någon möjlighet att dom här tre kan äta samma foder eller är det svårt att tillgodose alla tres olika behov. Färskfoder är inte intressant pga olika anledningar. Alla tre är friska och mår bra.


Vi har tre st dvärgschnauzertikar, nr 1, 8 år kastrerad sen flera år tillbaka och äter oftast nån typ av lightfoder. Nr 2, 6 år kastrerad sen hon var 2 år ungefär, rätt så aktiv äter just nu robur maintenens. Nr3, 3 år intakt, äter just nu royal canins gastrofoder men behöver eg inte göra det längre, hon är oftast rätt hungrig oavsett foder.
 
Testat Magnussons?
Jag ger min lightvarianten och han fungerar mycket bra på det. Håller sig mätt trots liten giva
(1 dl ×2)
 
Jag hade gett ett foder med lite mindre fett i och anpassat mängden, helt enkelt.
 
Finns det någon möjlighet att dom här tre kan äta samma foder eller är det svårt att tillgodose alla tres olika behov. Färskfoder är inte intressant pga olika anledningar. Alla tre är friska och mår bra.


Vi har tre st dvärgschnauzertikar, nr 1, 8 år kastrerad sen flera år tillbaka och äter oftast nån typ av lightfoder. Nr 2, 6 år kastrerad sen hon var 2 år ungefär, rätt så aktiv äter just nu robur maintenens. Nr3, 3 år intakt, äter just nu royal canins gastrofoder men behöver eg inte göra det längre, hon är oftast rätt hungrig oavsett foder.
Magnussons spannmålsfria borde fungera fint till allihopa. Det ligger lågt i fett och för den som är mer aktiv är det enkelt att ge lite mer bara. Mina har fungerat väldigt bra på det fodret och det är svenskt :)
 
Magnussons spannmålsfria borde fungera fint till allihopa. Det ligger lågt i fett och för den som är mer aktiv är det enkelt att ge lite mer bara. Mina har fungerat väldigt bra på det fodret och det är svenskt :)
Jag har tittat på Magnussons. Det som komplicerar det är att det - precis som många andra foder - görs i så stora bitar.

Min papillon tar inte större bitar än typ torrfoder för katt. Han tuggar inte större bitar. Han fick godis i present och jag fick klippa sönder det för han åt inte. I mindre bitar tiggde han det.
 
Jag har tittat på Magnussons. Det som komplicerar det är att det - precis som många andra foder - görs i så stora bitar.

Min papillon tar inte större bitar än typ torrfoder för katt. Han tuggar inte större bitar. Han fick godis i present och jag fick klippa sönder det för han åt inte. I mindre bitar tiggde han det.
Det spannmålsfria och jag tror den med kravmärkt kyckling är mindre bitar än deras andra varianter. Men det kanske ändå är för stort för din hund. Min mosters chihuahua är likadan, hon äter foder för chihuahuor från Royal Canin just för att hon behöver pyttesmå bitar.
 
Jag har tittat på Magnussons. Det som komplicerar det är att det - precis som många andra foder - görs i så stora bitar.

Min papillon tar inte större bitar än typ torrfoder för katt. Han tuggar inte större bitar. Han fick godis i present och jag fick klippa sönder det för han åt inte. I mindre bitar tiggde han det.
Har du kikat på Essentials? Nu vet jag inte hur det stämmer överens med dina övriga behov, men alla deras foder kommer i en variant för små hundar och jag upplever det som väldigt små bitar jämfört med andra tillverkare. Jag köper de små bitarna för att ha som promenadgodis :)
 
Testat Magnussons?
Jag ger min lightvarianten och han fungerar mycket bra på det. Håller sig mätt trots liten giva
(1 dl ×2)
Jo, jag har gjort det för länge sedan, kanske får testa igen 👍
Jag hade gett ett foder med lite mindre fett i och anpassat mängden, helt enkelt.
Jo det är smart, jag är bara inte så superbra på det där med att leta bra foder 🙈
Magnussons spannmålsfria borde fungera fint till allihopa. Det ligger lågt i fett och för den som är mer aktiv är det enkelt att ge lite mer bara. Mina har fungerat väldigt bra på det fodret och det är svenskt :)
Nu är ni två som rekommenderar Magnussons, jag får kanske testa det igen :). Det är några år sen sist vi hade det pga att vi haft specialkost på någon i perioder.
 
Jag har tittat på Magnussons. Det som komplicerar det är att det - precis som många andra foder - görs i så stora bitar.

Min papillon tar inte större bitar än typ torrfoder för katt. Han tuggar inte större bitar. Han fick godis i present och jag fick klippa sönder det för han åt inte. I mindre bitar tiggde han det.
Happy Dogs sorter för så hundar tror jag har små bitar, om jag inte minns fel. (mini) Bitarna är dessutom inte så hårda, vår en katt åt de stora glatt trots att de knappt gick in i munnen ;) Bättre pris än många andra märken iaf och det verkar smakligt.
Förutom Essentials som du redan fått tips om.
Tror Canagan Scottish Salmon för små hundar kan ha små bitar med, för den vanliga sorten har inte så stora bitar. Lamb har större iaf.
 
Ett plus med Magnusson är att skägget blir fint.
Jag testade fodret för att många rekommenderade det i Dvärgschnauzergrupper för att minska röda skägg. Min har iofs inte haft så mycket rött i skägget men det blev ännu bättre med Magnusson.
 
Ett plus med Magnusson är att skägget blir fint.
Jag testade fodret för att många rekommenderade det i Dvärgschnauzergrupper för att minska röda skägg. Min har iofs inte haft så mycket rött i skägget men det blev ännu bättre med Magnusson.
Det låter ju bra. Jag har bara en som är lite lite röd i skägget men jag får nog testa och se 🙂
 
Väcker den här tråden eftersom flera som svarat i den tycker att Magnussons är ett bra foder. Det fanns inte när vi hade de förra hundarna så det är en ny bekantskap för mig.
Jag har en sterilisationstid bokad till tiken och eftersom vi då tänkt byta från vanliga Royal Canin Adult till Sterilised, så kan jag iom det foderbytet tänka i banan att byta foder helt på samma gång.

Så ös på bara, mer bu och bä i foderfrågan och utveckla gärna t.ex om din hund är kastrerad/steriliserad eller har magbekymmer. Jag har även tittat på Hill's för det hade vi åt Tervarna och det tyckte vi om.
 
Väcker den här tråden eftersom flera som svarat i den tycker att Magnussons är ett bra foder. Det fanns inte när vi hade de förra hundarna så det är en ny bekantskap för mig.
Jag har en sterilisationstid bokad till tiken och eftersom vi då tänkt byta från vanliga Royal Canin Adult till Sterilised, så kan jag iom det foderbytet tänka i banan att byta foder helt på samma gång.

Så ös på bara, mer bu och bä i foderfrågan och utveckla gärna t.ex om din hund är kastrerad/steriliserad eller har magbekymmer. Jag har även tittat på Hill's för det hade vi åt Tervarna och det tyckte vi om.
Tycker både hills och RC är dyra foder med tråkigt innehåll. (Om man inte pratar om veterinärfodrena alltså).
Jag kan rekommendera Happy Dog istället, tycker det är ett prisvärt foder som verkar smakligt.
Jag har dock okastrerad hane som går på färskfoder men han får en hel del torrisar i träning bla.
 
Väcker den här tråden eftersom flera som svarat i den tycker att Magnussons är ett bra foder. Det fanns inte när vi hade de förra hundarna så det är en ny bekantskap för mig.
Jag har en sterilisationstid bokad till tiken och eftersom vi då tänkt byta från vanliga Royal Canin Adult till Sterilised, så kan jag iom det foderbytet tänka i banan att byta foder helt på samma gång.

Så ös på bara, mer bu och bä i foderfrågan och utveckla gärna t.ex om din hund är kastrerad/steriliserad eller har magbekymmer. Jag har även tittat på Hill's för det hade vi åt Tervarna och det tyckte vi om.
Det jag gillar med Magnusson är att det är svensktillverkat och innehåller väldigt få ingredienser till skillnad från många andra foder. Det är också torrt och inte flottigt/oljigt som många andra foder, vilket är fördelaktigt när en har hundar med skägg. Prisvärt också!
 
Tycker både hills och RC är dyra foder med tråkigt innehåll. (Om man inte pratar om veterinärfodrena alltså).
Jag kan rekommendera Happy Dog istället, tycker det är ett prisvärt foder som verkar smakligt.
Jag har dock okastrerad hane som går på färskfoder men han får en hel del torrisar i träning bla.
Intressant att du säger det, jag håller med om HIlls och RC men jag tycker Happy Dog också kvalar in som "tråkigt foder". Ett köttinnehåll på knappt 20 % på de sorterna jag kikade på och ris/potatis över 50 50 %.
 
Håller med @Wingates ang Happy Dog! Jag ger deras sort Toscana till min kastrerade tik och hon har blivit sååå fin i hullet på kort tid! Om jag inte minns fel har även @russinbulle gett det med gott resultat? :)

Som @Happimess här ovan skriver så kan det se tråkigt ut med relativt lite kött och mycket potatis MEN, jag har lärt mig att se till hur hunden mår mer än vad som står på pappret. Alla mina hundar mår fantastiskt på Happy Dogs olika sorter, o då har jag ändå två med extremt struliga magar och en kastrerad som lätt går upp i vikt. Fördelen med Happy Dogs innehåll tycker jag är att det inte är några som helst konstigheter i det. Du vet vad allt är och skulle i princip kunna äta det själv.
 
Intressant att du säger det, jag håller med om HIlls och RC men jag tycker Happy Dog också kvalar in som "tråkigt foder". Ett köttinnehåll på knappt 20 % på de sorterna jag kikade på och ris/potatis över 50 50 %.
Jag tycker innehållet är bättre än RC och priset är bättre.
Sen finns det ju såklart ännu bättre foder, men alla hundar jag vet som testat Happy Dog har funkat bra på det. De har dessutom lite mer udda proteinkällor än många andra foder.
 
Jag har jämfört RC, tre modeller robur (active, maintenance, grain free), Doggy proffesional Grain free och Magnussons (minns inte vilken). Jag hamnade på Robur active och maintenance som mest ekonomiskt i förhållande till innehåll av animaliskt protein. De låg mellan 36 0ch 40% medan magnussons låg på 44% men var lite dyrare per kilo.

Jag tycker dock att hundarna inte är superförtjusta i något torrfoder numera. Gammelgubben måste äta njurfoder och det bara fnyser han åt, de tidigare två hundarna jag haft har inte varit särskilt förtjusta heller. Känns lite konstigt tycker jag.
 
Håller med @Wingates ang Happy Dog! Jag ger deras sort Toscana till min kastrerade tik och hon har blivit sååå fin i hullet på kort tid! Om jag inte minns fel har även @russinbulle gett det med gott resultat? :)

Som @Happimess här ovan skriver så kan det se tråkigt ut med relativt lite kött och mycket potatis MEN, jag har lärt mig att se till hur hunden mår mer än vad som står på pappret. Alla mina hundar mår fantastiskt på Happy Dogs olika sorter, o då har jag ändå två med extremt struliga magar och en kastrerad som lätt går upp i vikt. Fördelen med Happy Dogs innehåll tycker jag är att det inte är några som helst konstigheter i det. Du vet vad allt är och skulle i princip kunna äta det själv.
Jo Happy Dog Toscana har jag gett till fettohund och ett av få foder som även fungerade för hennes magkatarrmage :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 030
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 034
Senast: Lillebjörn
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 308
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp