Bukefalos 28 år!

Ännu en hingstvals tråd!

surprice1985

Trådstartare
Hej! Nu är jag här igen :D

Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte vad det är ännu..) och jag har börjat tänka lite ifall att...
OM det nu skulle bli att hon får stå i sommar, och det inte skulle vara något ärfligt såklart o om vet. inte rekomenderar något annat, så blir det betäckning i år istället.

Full stam finns här : http://blup.se/sv-SE/horses/115787-alva-f-2-swb

Hon är ganska kort i kroppen och ca 160cm hög.
Lite kort, trippande steg. Kanon hoppteknik, snabb och smidig! Ganska pigg av sig och en väldigt känslig dam, både i kropp o mun.

Vad jag vill ha ut av avkomman är ett större steg, något högre, runt 165cm. (vill inte ha någon bjässe på 170 då jag planerar att behålla avkomman och jag är själv bara runt 160 lång.)

Letar efter en multitalang, kanske någon som är lite beprövad? Det blir hennes första föl, men det ska ändå vara intressant för köpare om man skulle bli tvungen att sälja.
Eftersom planen är att behålla och jag håller på med hoppning (och det är det mitt sto är bra på) så är en hingst med bra hoppanlag att föredra, men såklart med ett bra steg.


Hingstar jag har kikat på är: Nobel (känns lite "tråkig" men jag har kanske fel?), Lucky Point, Okeanos hmm.. nu kom jag inte på de andra, ha de uppskrivna här någonstanns :o

Jag är heelt grön på det här med hingstar så diskutioner o ideer mottages tacksamt!
En som håller på endel med avel och som känner min häst tycker att jag ska vara försiktig med för mycket fullblod i hingsten. Han skulle hjälpa mig välja hingst men är så klart utomlands nu så jag får forska runt lite på egen hand så länge :)
 
Sv: Ännu en hingstvals tråd!

Jag skulle vänta tills han kom hem om han nu känner stoet och själv är duktig på avel ingen som kan ge dig så bra råd som han kan, om han nu är insatt i avel...
 
Sv: Ännu en hingstvals tråd!

Jo men vill spåna lite själv först :) Blir ju lite plötsligt nu om det skulle vara så att det blir tal om bet. (hoppas klart att det inte är något allvarligt med min tjej men vill vara förberedd..)
 
Sv: Ännu en hingstvals tråd!

Tror att Okeanos eller Briar hade funkat på ditt sto. Lägger in en röst på Damino SD också, han har allt du söker förutom de bästa hoppoängen. Men jag såg honom hoppa på bruks och han älskade att hoppa och gick på studs, så viljan finns där;).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 969
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: Jealle
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 270
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 208
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp