Bukefalos 28 år!

Ännu en stöveltråd....

Daredevil

Trådstartare
Försöker leta efter svar i andra trådar och prata med ridsportbutiker men jag blir verkligen inte klok på detta... Måste verkligen ha ett par nya dressyrstövlar då mina älskade Sergio Grasso snart är så pass nötta på insidan att det blir ett hål.

Men till problemet då, mina ben stämmer inte överrens med alla måttabeller! Jag har provat Cavallo och ett par Königs (vilka är de märkerna jag är intresserad av). Mina ben är 49 cm långa och 38 cm runt bredaste delen av vaden. Cavallostöveln var jag tvungen att ha 6 50/40 och Königs stöveln jag provade hade märkning 5952 5 12 06 55 39 (ingen aning om vad som står för vad) men de var lite för trånga. Brukar man behöva stövlar som är 2 cm bredare än vad benet mäter för att ens kunna få upp dragkedjan? :eek:

Vill helst komma undan så billigt som möjligt så det hade ju varigt trevligt om man kunde hålla sig inom standardtabellerna men så verkar inte fallet. Är mest inne på att köpa ett par Königs.... Vet inte riktigt vad jag vill med detta egentligen, bara få lite hjälp på traven i mitt velande? :angel:
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Du har både längre ben och lite vidare vader än genomsnittet. Stövlar jag spontant kommer på är MH Supreme, eller deras nya, vad den nu heter i vid storlek eventuellt också extra lång. 49/38-41 är den i regular plus.

Har du verkligen mätt rätt är också min fråga. Har du haft benet i 90 graders vinkel, utan skor? Mätt till knävecket och runt den bredaste delen av vaden? Om du har 50 i benlängd så skulle jag gärna se en 51-52 cm höga stövlar, beroende på vilken sort du ska ha, o så köpa hälkilar tills de satt sig rätt. Problemet är att stövlar som är extremt långa brukar även vara väldigt smala, runt 28-32 cm i omkrets.

Letar lite till..

Petrie har en som heter XXLW o i strolek 39 1/3 så är måtten 49/38..

hmm de är de jag kommer på nu.. Har kollat igenom de flesta vanliga på marknaden dock.. :( Svår storlek det dära!
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Ja, mina ben passar inte in i standard världen ;) tyvärr verkar ju alla märken tro att breda vader = korta ben...

Måtten är tagna i både 90 graders vinkel från golv till knäveck, helt rak, och från häl till knäets framsida (cavallo) det blir 49 cm i alla varianter.

Vill ju ha en klassisk dressyrstövel och butiken jag kommer gå genom säljer Ariat, Cavallo och Königs (även MH men deras dressyrstövel är ju sladdrigare än mina Sergio Grasso).

Som sagt Königs stöveln var märkt 5 55 39 (vild gissning är att det är fot, längd utsida? och vaden) de satt perfekt minus då att de skulle behövt vara en cm bredare och foten lite större. Stöveln är ca 7 år gammal om det spelar in? Och jag är helt säker på att mina ben inte är vidare än 38! Det ena är tom 37,5 och går inte stänga där heller...

Måtta hade varit drömmen, men att ta mig ca 20 mil för att mäta lite? Naee... :confused:
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Jag har samma "problem", mina vader mäter endast 33 cm samma hur slakt jag har måttbandet, men måste ha 36 i vidd i de flesta annars blir de för trånga längst upp. I vissa märken som tex De Niro hade jag däremot 34... Jag tror det beror på att dressyrstövlar inte är formade efter benet på samma sätt??

Så ja, min erfarenhet är att man behöver ha stövlar som är betydligt vidare än vad benen mäter.

5 är stl 38, 55 är höjden på utsidan (baksidan är 49 om det är en hög dressyrbåge) och vidden 39. Königs mäter alltid utsidan, Petrie baksidan och Cavallo verkar göra båda och! Mina Cavallo hade utsidamåttet stämplat i stöveln och flera återförsäljare jag varit i kontakt med säger också att måtten i stöveln och måttabellen är utsidan, men några säger att det är baksidan de mäter. Mina var märkt 52 höga men de mätte endast 46 cm bak!

Skene är väl relativt centralt? Tror inte du skall behöva åka 20 mil för att hitta en butik som kan måtta stövlar? Går ju också utmärkt att mäta själv och beställa från Tyskland, nu vet du ju att du måste ha 40 i vidd. :)
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

"Skönt" att höra att jag inte är ensam om detta problem. Tycker det är synd att de inte kan använda sig av samma måttsystem, hade underlättat något enormt ;)

Jo visst finns det butiker jag kan måtta hos här i närheten, även en väldigt stor/välkänd i min hemstad men jag har fått ett jättebra priserbjudande från en butik en bra bit här ifrån (min tränare känner butiksägaren) och jag är ju en gammal smålänning - billigt är bra! (Så att säga) :angel:
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Har du varit i butiken i kungsbacka? Kommer inte ihåg namnet men en mindre butik som verkar ha "allt"? De borde verkligen kunna hjälpa dig o måtta ut.. Annars vet jag ingen annan i de krokarna.. Kanske i gbg.. JAg kommer också från Skene, men hade inte häst då på den tiden så jag var inte så nördig då när det kommer till utrustning som jag är nu.
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Jag har typ 36-37cm runt mina vader och har 39cm i mina alla mina stövlar. 38cm får jag inte igen på den lite vidare vaden som är närmre 37cm....
Så jag räknar +2cm i omkrets!
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Har "normal" vad men hade tidigare ett par sergio grasso stövlar. Är riktig dressyrnörd :angel: köpte ariat stövlar nu och är super nöjd. Stöd för vaden men smidiga om man jämför med cavallo som jag va inne på först. MH va läskigt sladdriga tyckte jag. Ariat finns nog som extra bredd tror jag, ville bara tipsa om stöveln som sådan, är super nöjd.
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

"kl"

Har oxså "problemben", långa och mkt smala. Måttade ett par Cavallo för något år sedan men det blev inte bra. Blev för korta. Irriterande med tanke på att det gjordes av "proffs" på butik och kostade en del. Påpekade det när jag hämtade dom, men nejdå dom skulle inte sjunka så mkt.

Köpte ett par "AB" stövlar från Italien, som jag beställde på GHS i fjol och dom blev kalas. Kostade mig hälften av Cavllostövlarnas pris och fick dom måttade och fick välja färg, läder, modell och var dragkedjan skulla sitta. Så snygga bruna som satt som en smäck:)
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Vad är AB förkortning på? :o En i stallet har ett par fina stövlar som hon citat "köpt av dom där som åker runt på mässor och säljer italienska stövlar, prisvärda och måttade" men hon kunde inte komma på vad märket hette...

Jag har ett par Cavallo, inte rena dressyrstövlar utan snarare en hårdare variant av allroundstövel. Jag vill kunna ha den till allt men den ska vara snygg att tävla dressyr i. Minns inte modellen men jag lyckas aldrig rida in den... skaver den inte i knävecken så skaver den på knölen ovanför hälen så att det blir vätskefyllda "gallor". Usch för nya "snygga" stövlar :(
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Alex boots (hoppas jag stavade rätt). Japp dom brukar vara på GHS med en svenska som tur är för min engelska är kass:laugh: Har haft stövlarna i 1 år och än så länge är jag supernöjd.
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Tack :) Denna hade köpt sina i Globen men sa att de även brukade sälja på Strömsholmstävlingarna. Ska kolla upp.
 
Sv: Ännu en stöveltråd....

Tack för alla svaren!
Har nu med hjälp av ridsportbutiken jag ska beställa genom kommit fram till att jag ska ha ett par Königs, fick hjälp att mäta av en kompis på det sätt som personen i luren sa och nu är de beställda. Eftersom jag har problem med stasande ben vill jag inte ha ett par för hårda stövlar så det blev faktiskt ett par Favorit Dr. Någon gång i framtiden och om x antal kilo så kanske jag inte har det problemet och då ska jag ha värstingarnas värstingar ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 684
Senast: Zoya
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 036
Utrustning Jag tänkte beställa ett par graninge ridstövlar men tänkte höra med er som har dom. Är ni nöjda? Är kvalitén bra? Sedan...
Svar
5
· Visningar
5 713
Senast: MM
·
L
Utrustning Nu behöver jag er hjälp i denna stöveldjungel! :-) Jag är ute efter ett par dressyrstövlar till vettigt pris. Just nu lutar det åt...
Svar
15
· Visningar
7 994
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp