Bukefalos 28 år!

Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

L

leos

Nu behöver jag er hjälp i denna stöveldjungel! :-)


Jag är ute efter ett par dressyrstövlar till vettigt pris. Just nu lutar det åt antingen Königs Favorit Dressyr eller Cavallo Grand Prix Plus.

Har ni några för- resp. nackdelar att säga om dessa två?



Som billigast har jag hittat Favorit Dressyr för 4000 kr, men då tillkommer kostnad för dragkedja (vill ha "dressyr-dragkedja") och kronan. Bör man ha kilklack, sporrstöd osv.? Känns som priset rinner iväg där...

Grand Prix Plus har jag också hittat som billigast för 4000 kr och då ingår dragkedjan. Men hur är det med övriga tillbehör? Något man "bör" ha?



Sen till det kanske svåraste - måtten. Jag mäter 46 cm från knävecket, 35 cm runt vaden (med ridbyxa + strumpa) och fot 24,5 cm (38 eller 39?). Hittar ingen måttabell för varken Königs eller Cavallo (eller jo för Königs, men texten är så liten att jag inte kan se vad det står, haha).


Hur många cm ska man lägga till på höjd och vidd?


Till sist... någon som har tips på bra e-butiker att handla från utomlands? Läser överallt att dem är billigare i Tyskland, men jag hittar inget!

Många frågor! Hoppas verkligen någon är snäll och vill hjälpa mig i detta kaos, guld värt! Har mailat återförsäljare men verkar inte få svar. :-(


MVH
Linnea
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

på sidan grand-prix finns mått tabell för Königs. (om du trycker på Ctrl och scrollar så blir allt på din skärm större!)
Om du inte tidigare haft stövlar av de märket kan det bli knepigt att måtta själv...
jag har själv storlek typ ca 40-41 och det motsvarar storlek 6 i königs.
runt vaden ska du runda av uppåt. för annars är risken påtaglig att de bli för små.
jag har ca 37,5-38,5 runt mina vader. har alltid 39 i könig. 38 blir trångt och jag får inte upp dragkedjan vissa dagar.

om du ska ha dragkedja så glöm inte att du ska ha knapp också.
gummisula från fabrik är både bättre och billigare än att lämna in i efterhand.

om du ska ha extra dressyrbåge så innebär det 6 cm högre utsida än insida i bakkant.
dvs jag har stl 48/54.
måttet på mitt ben är ca 47cm upp till knä på baksidan.
Eftersom jag har modellen SIR och de är stenhåra på utsidan så har de inte sjuknit så mkt (de äldsta ca 9 år) de blir bara mjukare. så jag tycker inte att man ska välja alldelles för höga bara för att de sjunker. tycker det är jättefult när det blir stora veck på framsidan ovan foten.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Favorit Dressage ligger på 550 euro i Tyskland nu. Det är med dragkedja och krona.

Kolla på Petrie Olympic också, lika fina som FD men kostar bara ca 379 euro. Petrie är smalare runt fotleden än Königs och Cavallo så de ger lite bättre stöd där. Jag sålde mina Favorit Dressage pga de inte gav tillräckligt stöd vid fotleden (jag har hypermobila leder).

Kolla mått tabellerna också och se vilka märken som har din stl som standard, måttbeställning brukar gå på ca 100 euro extra.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Generellt kanske Petrie är smalare i vristen och Königs rakare men Comtesse är smal runt fotleden till skillnad från tex SIR och Grandgester.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Nu blev det ju ännu svårare i.o.m. en tredje stövel!!! ;-(

Stövlarna jag har nu är ganska obehagliga att gå i. Känns ibland som jag "vrickar" fötterna i dem. Är det tecken på att de är för vida kring fotleden? Så fort jag sätter på mig mina Ariat så försvinner det onda.

Har du tips på vilken tysk sida jag kan beställa från? Som gärna är på engelska? Kan liksom inte tyska... :-)
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Hej,

Jag har precis sålt mina Cavallo GrandPrix Plus och har köpt ett par Königs Favorit Dressyr med extra hög dressyrbåge (alltså standard 6cm + 2cm), krona, kedja fram och specialmått, gummisula och fick betala 6200 för dom.

Grymt nöjd! Cavallo GrandPrixen var super jobbig att rida in och jag hade blodiga, variga skavsår i kvävecken i flera månader, blev inte bra förrän efter ca ett halvår.

Har bara ridit i mina Königs i ca tre veckor och dom är redan super sköna, och var inte ens jobbiga att rida i första gången även fast dom var så höga att jag knappt kunde böja benen och fick tippa bakåt för att kunna sätta mig :-D

Jag föredrar Königs till 100% och kan verkligen rekommendera Favorit Dressyren mot GrandPrixen! GrandPrixen var tråkig kvalite på lädret, grovporig så jätte svår att få blank, blev aldrig riktigt blank hur mycket man än putsar pga porerna, samt att Favoriten är mycket hårdare på utsidan. GrandPrixen är super mjuk och man kan i princip använda stövlarna som allroundstövlar. Lätt att bågen viker sig utåt också om du köper för höga då dom är så mjuka.

KÖP KÖNIGS! VÄRT VARENDA KRONA! :-D
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Då måste GPP vara otroligt sladdriga! Jag har haft FD men sålde dem. Tyckte de var alltför mjuka, skulle inte alls kalla den utsidan hård. Men en snygg och välgjord stövel annars!

Tacka vet jag Petrie Anky Elegance! :love: Det skall låta som trä när man knackar på skaften, då är de lagom hårda. ;)
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Jag har ett par Cavallo Grand Prix plus som jag köpte för 3900 kr från en relativt stor ridsportbutik här hemma i sverige. Är nöjd med dom, de är inte för hårda och eftersom att det är mitt första par dressyrstövlar är jag glad för det (har bara ridit i "mjuka" stövlar innan) :) De har många olika storlekar (storlekstabell: http://www.hastbiten.se/pub_images/original/Måttabell-cavallo_1564.jpg ) så jag kunde hitta ett par i min storlek utan att behöva specialbeställa.
Det tog ett tag att rida in dom, men nu har jag haft dom i ett par månader och jag älskar dom!

Jag har rätt så långa ben, 50 cm från golv till knäveck, och jag beställde 52 i höjd och la in en kilklack i skon, räknade med att de skulle sjunka ihop ca. 1 cm, och det har dom nu gjort, så de sitter perfekt :)
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Ni som har Königs - jag funderar på att beställa, men: vad är "dragkedja fram snett insida (dressyr)"?

Tänker att den repar sadeln om den sitter på insidan??? Å andra sidan står det ju "dressyr" och därför är jag genast intresserad :angel:
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Dragkedja fram snett insida är som denna bild visar. Nej dragkedjan repar inte sadeln, då hade det aldrig någonsin blivit så pass populärt som det är numera att ha dragkedjan på insidan istället för bak. Bak slits den mycket fortare pga du måste trycka ner hälen den sista biten där det inte löper någon dragkedja.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Tack snälla!
Det blir nog en sådan.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Jag köpte Cavallo Piaff plus (tror jag dom hette) kastanjebruna, måttsydda och jag har inte ångrat mig en sekund. Ska man lägga så mycket pengar på ett par stövlar, så ska dom ju passa och åldras med värdighet.
Därför valde jag kastanjebruna- för dom blir bara snyggare med tiden.

Cavallo valde jag för att dom passar. Jag har själv problem med smala vader och höga fotvalv och dessutom storlek 40,5-41, och då jag blev less på stövlar som "nästan" pasar, köpte jag ett par som ska hålla livet ut, och jag har ingte ångrat mig.

Mina har dressyrbåge och jag tror dom gick lös på runt 7 000 för tre år sedan. Väl investerade pengar.

/ Christopher
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Nu är ju detta en relativt gammal tråd, men jag har själv jobbat i ridsportbutik och måttat Cavallo och Königs stövlar. Har själv fått mina ben måttade av en man från Tyskland som jobbade för Cavallo så jag vet hur det går till. ;)

Det är skillnad på att måtta Cavallo och Königs, de måttas på olika sätt och fotstorleken är olika för de båda märkena. Lättast är faktiskt att ta sig till en butik som säljer båda stövlarna så du kan prova båda, så du själv känner vilken modell som är bäst för dig samt att personalen kan måtta till båda.

Jag sålde mest Cavallo GP, därefter Königs Favorit. Efter det var det nog Königs Comtesse.
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Jag blir aldrig klok på hur Cavallo måttar, därför skulle jag aldrig våga beställa såna om jag inte hade en stövel att utgå från.

Petrie och Königs mäter ju bak men Cavallo mäter snett på utsidan? Jätteskumt. Men verkar vara så när jag jmf mått i stöveln med höjden bak att de är 3 cm lägre. Dvs står det 50 är den 47.

Vad säger du om det Sorbe, stämmer det?
 
Sv: Königs Favorit Dressyr vs. Cavallo Grand Prix Plus

Cavallo tycker jag har bäst måttning, lättast att veta att det verkligen blir rätt.
Man måttar (om jag kommer ihåg rätt, var ett år senast jag måttade ett par stövlar) baksida - böjt knäveck där personen står med jämn vikt på båda fötterna och böjer lite på benen för att hitta vecket, sen rätar man ut benen. Sen bör man ett kontrollmått när personen står böjer på benen igen så man hittar knäskålen och mäter från under knäskålen till hälen.
Har man måttat rätt ska det vara samma mått på båda.

Königs har jag inte måttat så supermycket, har jobbat i två butiker eller vad man ska säga och den första sålde mest in Cavallo och den andra Königs. Vi sålde även andra märken, men det var dessa vi uteslutande sålde, sålde ett par Petrie under de åren jag jobbade där.

Königs måttar man genom att personen sitter ner med benen i 90 graders vinkel. Så har jag för mig att man måttar knäveck häl (med häl menar jag alltså ner till golvet), sen ska man dra bort 2 cm, så får du 49 cm så ska du räkna 47 cm och sen lägga på 6 cm så har du utsidan av stöveln eller +1 eller +2.
Jag tyckte det var jobbigt att ständigt behöva ta bort 2 cm, det var ju som att man automatiskt gjorde stöveln för kort.
Som tur så hade jag aldrig någon kund som de vart för korta på.

Däremot har jag många gånger kämpat med att försöka få kunder att inte ta så mycket högre än vad man mäter i höjd.
Dressyrstövlar sjunker ingenting om de är måttade rätt. De får endast ett gångveck vid vristen. Har man för långa stövlar böjs stöveln högst upp på skaftet samt att knävecket pressar ner skaftet och det blir ofta "bucklor" i vristen, har man då otur spricker även lädret för att spänningen blir stor.

Mjukare stövlar däremot sjunker något, men inte särskilt många cm, det handlar om 1/2 - 1 cm. Sjunker de mer är de förmodligen för långa eller för vida.
 

Liknande trådar

Utrustning När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så...
2
Svar
22
· Visningar
2 453
Senast: stjarnfrugt
·
Dressyr Ni som har Cavallo grand Prix plus, hr många cm har era satt sig? Tror ni jag som har ca 43cm kunna ha en höjd på 47cm eller tror ni det...
Svar
10
· Visningar
1 513
Senast: zarmino
·
Dressyr Dagens I-landsproblem.. Jag kan inte välja vilka ridstövlar jag ska köpa.. ;) Cavallo Grand prix eller Königs Grandgester? Vilka...
Svar
6
· Visningar
2 635
Senast: Gabriol
·
Utrustning Jepp, mitt val står mellan dessa 2! Av er som provat båda, vilken tycker ni är bäst? Snyggast? Mest prisvärd? Bäst kvalité? Sen...
Svar
7
· Visningar
2 993
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp