Bukefalos 28 år!

ännu en... "vilket stall ska jag välja?"

windloop

Trådstartare
Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att flytta min häst från min familjegård till ett stall som ligger närmare jobb och där jag bor. Men jag börjar tveka i mitt beslut och behöver lite input utifrån.

Jag har häst för att jag vill träna och tävla och med detta i åtanke hur hade ni valt mellan:

"familjestallet"
+ stora hagar (100X200m mot större) med hästens stoflock som den levt tillammans med i 9 år.
+ stor box; lungt stall
+ hästarna tas hand om alla ifamiljen som jag litar på och dessutom kan hjälpa mig rida. (när jag jobbar så har jag möjlighet att åka till detta stall 4 dagar/veckan).

- inga ridmöjligheter nu på vintern (allt är IS och ridbanan stenhård)
- tar en halvdag att ta sig till ridhus för att rida ToR
- 40 min enkel resväg stall- där jag bor

"inakoderingsstallet"
+ 2 min till stallet från där jag bor och jobbar
+ ridhus och fina ridvägar som vinterundethålls"

- Sämre box
- 20x20hage där hästen får gå själv
- olika personer som släpper in och ut


I övrigt så är det samma rutiner kring hagtid och fodergiva i båda stallen. Så kort och gott i familjestallet trivs hästen men jag kan inte träna som jag vill. och i nya stallet vet jag inte hur hästen kommer reagera men jag har bättre förutsättning för träning. Skulle ni prova flytta hästen?
 
På vilket sätt är boxen sämre i inackorderingsstallet?
Beroende på det, och bortsett från hagen, hade valet varit solklart för mig. Hade aldrig orkat ha så långt till stall och ridhus.
Men hagen är ju ordentligt liten. Hur lång utevistelse är det? Finns det möjlighet att ha två hästar tillsammans i en dubbelhage?
 
På vilket sätt är boxen sämre i inackorderingsstallet?
Beroende på det, och bortsett från hagen, hade valet varit solklart för mig. Hade aldrig orkat ha så långt till stall och ridhus.
Men hagen är ju ordentligt liten. Hur lång utevistelse är det? Finns det möjlighet att ha två hästar tillsammans i en dubbelhage?

Boxen är hälften i storlek i inackoderingsstallet som i det andra (men med godkända mått). och miljön i stallet är allmän sämre, utifrån min synvinkel, hästen kanske blir supernöjd...

Utevistelsen är från 7-17 (nu på vintern) så det är samma. Jag tror det finns möjligheter till en större hage med sällskap, men eftersom vi inte känner några andra där ville jag lära känna de andra hästarna(med ägare) innan hon får gå med ngn annan. (på sommaren kommer hon flytta hem).

Ett annat minus som skrämmer mig är att inakoderingsstallet ligger extyremt nära en motorväg. och jag har varit med om hästar som rymt ut på länsvägen hos familjen och det var hemskt.
 
Jag hade nog utifrån ditt läge provat och sett om hästen funkar/trivs. Du har ju möjlighet att flytta hem den om det inte skulle bli bra vilket ju är en stor trygghet och fördel jmf med att måsta hitta annan stallplats . Vad har de för uppsägningstid i stallet ? Har du lov enl kontrakt att flytta den över tex sommarperioden och bara betala kallhyra om du vill behålla platsen tex?

Edit: såg nu att du redan skrivit om sommaren ! Ursäkta!
Då hade jag provat över vintermånaderna.
Förutsätter att de får mat i småhagarna om de går ute 7-17 .
 
Boxen är hälften i storlek i inackoderingsstallet som i det andra (men med godkända mått). och miljön i stallet är allmän sämre, utifrån min synvinkel, hästen kanske blir supernöjd...

Utevistelsen är från 7-17 (nu på vintern) så det är samma. Jag tror det finns möjligheter till en större hage med sällskap, men eftersom vi inte känner några andra där ville jag lära känna de andra hästarna(med ägare) innan hon får gå med ngn annan. (på sommaren kommer hon flytta hem).

Ett annat minus som skrämmer mig är att inakoderingsstallet ligger extyremt nära en motorväg. och jag har varit med om hästar som rymt ut på länsvägen hos familjen och det var hemskt.

Miljön i stallet, är den sämre på något sätt för hästens hälsa eller är det mer en känsla du får?

Om miljön är bra för hästen så skulle jag ge inackorderingsstallet en chans då. Jag hade isåfall sagt vid inflytt att min häst gärna vill gå med kompis/ar framöver om möjlighet finns, så går det att redan på en gång börja fundera över potentiella hagkompisar.

Motorvägen hade inte bekymrat mig så länge det är ordentliga staket osv. Har stått i flera stall med nära till motorvägen (50-100 m) och har aldrig hamnat i en situation då närheten till vägen gjort det värre.
 
Jag skulle personligen aldrig överväga att flytta till ett så ruttet stall (syftar då på hagarna och bristen på sällskap däri. Även boxen är ju mindre= hela hästens tillvaro utöver träningen blir markant sämre ur alla aspekter). För mig är det viktigaste att hästen mår bra, och det hade min definitivt inte gjort där. Ditt nuvarande låter däremot härligt om man är häst!
 
Jag hade testat det nya stallet. Du kan ju alltid ta hem hästen igen om det inte blir bra!

Låter ju som att det finns fler alternativ med hagar än bara ensam i liten.
 
Min häst hade jag absolut inte ställt i inackorderingsstallet. Han behöver kompisar och ytor, jag ska faktiskt flytta honom imorgon till just bättre hagar.

Sambons foderhäst får ofta gå själv ändå pga brist på social kompetens, den hade jag kunnat överväga det med.

Men du har ju lyxen att kunna prova och sedan bara flytta hem igen om det inte känns rätt!

En viktig sak för mig när jag letar stall är helt enkelt att titta på hästarna som står där hur de verkar må.
 
Tack för svaren även om jag inte har blitivt så mycket klokare!
Ang. hagsituationen i inackorderingsstallet så finns det större sto respektive valack-hagar som är modell större om jag skulle vilja ha hästen i en sådan. Anldeningen till att jag inte vill börjar med detta alternativ är att jag inte känner människorna som har sina hästar där. Då min häst är en
enmanshäst och kan vara restrektiv mot nya människor. Kommer det t.ex. in en ny människa i hagen som ska hämta sin häst och som visar osäkerhet tar min häst direkt över och kan både sparkas och bitas.

Är också lite irriterad över att dem i det nya stallet inte har rensat och städat ut "min box" och platsen där jag ska ha mina grejjer (fast jag skrivit på att jag ska flytta dit). Dessutom är det extrem oordning i stallet med täcken, upplindande lindor osv på stallgolven. :crazy: Tilläggas också är att det är en del ponnyungar som gåller håller till i stallet... Detta kommer ju såklart frma i efterhand.

Jag har ju skrivit kontrakt så kommer att bli tvungen att betala stallhyran för åtminstonde 3 månder. Så frågan är om jag ska prova, eller om jag ska låta henne stå kvar hemma endå. (Jag har extrem beslutsångest ja :banghead:)
 
Januari, februari och mars är ju de månader på året som du har störst nytta av ridhuset om du vill träna och hålla igång din häst. Skulle jag ändå betala för dem hade jag flyttat dit hästen under den tiden.
 
Jag hade valt familjestallet för hästens skull, i min värld går hästens välbefinnande före min egen bekvämlighet. Har själv pendlat ca 30 min till stallet, dvs 60min ToR, visst det var jobbigt i början men efter ett tag tänkte jag inte på tiden, var rätt skönt att åka och koppla av (naturligtsvis inte koppla av så mycket att det blir trafikfarligt men ändå). :)

Stallet jag stod i innan hade inget ridhus och vi red ut mycket på vintern och frös det och blev snö, kunde vi rida på åkern. Fungerade faktiskt bättre än jag trodde. Nu är jag den som hellre ställer av hästen under vintern och håller igång den under sommaren, mest för att jag fryser väldigt lätt på vintern.
 
Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att flytta min häst från min familjegård till ett stall som ligger närmare jobb och där jag bor. Men jag börjar tveka i mitt beslut och behöver lite input utifrån.

Jag har häst för att jag vill träna och tävla och med detta i åtanke hur hade ni valt mellan:

"familjestallet"
+ stora hagar (100X200m mot större) med hästens stoflock som den levt tillammans med i 9 år.
+ stor box; lungt stall
+ hästarna tas hand om alla ifamiljen som jag litar på och dessutom kan hjälpa mig rida. (när jag jobbar så har jag möjlighet att åka till detta stall 4 dagar/veckan).

- inga ridmöjligheter nu på vintern (allt är IS och ridbanan stenhård)
- tar en halvdag att ta sig till ridhus för att rida ToR
- 40 min enkel resväg stall- där jag bor

"inakoderingsstallet"
+ 2 min till stallet från där jag bor och jobbar
+ ridhus och fina ridvägar som vinterundethålls"

- Sämre box
- 20x20hage där hästen får gå själv
- olika personer som släpper in och ut


I övrigt så är det samma rutiner kring hagtid och fodergiva i båda stallen. Så kort och gott i familjestallet trivs hästen men jag kan inte träna som jag vill. och i nya stallet vet jag inte hur hästen kommer reagera men jag har bättre förutsättning för träning. Skulle ni prova flytta hästen?
Det var inte helt lätt val. men jag hade nog flyttat om jag var dig och sedan försöka få din häst att gå med någon annan i lite större hage. Eller finns det inget sådant alternativ? Måste det vara antingen själv i liten ruta eller tillsammans med flera andra i större hage?

Där du står nu finns det inga bra ridvägar? Det i kombination med dålig ridbana hade jag sett som ett rätt stort skäl för en flytt.
Ett stort plus är att du får närmare.
 
Tack för svaren även om jag inte har blitivt så mycket klokare!
Ang. hagsituationen i inackorderingsstallet så finns det större sto respektive valack-hagar som är modell större om jag skulle vilja ha hästen i en sådan. Anldeningen till att jag inte vill börjar med detta alternativ är att jag inte känner människorna som har sina hästar där. Då min häst är en
enmanshäst och kan vara restrektiv mot nya människor. Kommer det t.ex. in en ny människa i hagen som ska hämta sin häst och som visar osäkerhet tar min häst direkt över och kan både sparkas och bitas.

Är också lite irriterad över att dem i det nya stallet inte har rensat och städat ut "min box" och platsen där jag ska ha mina grejjer (fast jag skrivit på att jag ska flytta dit). Dessutom är det extrem oordning i stallet med täcken, upplindande lindor osv på stallgolven. :crazy: Tilläggas också är att det är en del ponnyungar som gåller håller till i stallet... Detta kommer ju såklart frma i efterhand.

Jag har ju skrivit kontrakt så kommer att bli tvungen att betala stallhyran för åtminstonde 3 månder. Så frågan är om jag ska prova, eller om jag ska låta henne stå kvar hemma endå. (Jag har extrem beslutsångest ja :banghead:)

Som sagt - utifrån möjligheterna du har och säkrat att hästen kan stå där uppstallad vintermånaderna och du sen tar hem den så hade jag provat ha den ensam i hage och sett om det fungerat . Du kan ju som du själv säger ta hem den närhelst om det inte funkar eftersom du betalar hyra enl avtal oavsett ?

Om din häst kan ev vara aggressiv när man hämtar andra i hagen osv hade jag inte satsat på att släppa ihop den i större hage med andra om du inte heller tänkt ha den i stallet annat än vintermånaderna som du skrivit och att den sen i vår ska flyttas hem till gården oavsett . Det hade för mig känts totalt överkurs med risker för alla involverade som inte är värt det om hästen ändå ska hem igen om några månader redan bestämt .
 
Finns det inget annat stall?
Efetrsom du har hästen hemma nu och hon har det bra kanske det är bättre att avvakta och se om det finns ett bättre stall?
 
Jag hade flyttat under de tre månaderna du ändå betalt för och sett det som en träningsperiod. :) Om du kan flytta hem igen om du eller hästen inte trivs så är ju inte det en big deal.

Personligen har jag inte häst för hästens skull. Jag har häst för mig egen skull och hade aldrig betalat så mycket som jag gör för att inte få rida på det sättet jag vill.

Flyttade själv i december av många olika anledningar men ifrån ett stall som jag ändå trivts i. Ångrar inte en sekund att jag flyttat!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 700
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 772
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp