Ännu ett hingstval

M

Myran00

Tacksam för förslag på hingst! Funderar på att betäcka i år men vet inte riktigt med vad. Har inte hittat ngn som känns riktigt klockren än men kanske har missat nåt? Stoet är e.Roderik-Cortez med fullblod i tredje led. Egna tävlingsmeriter tom msv hopp och väldigt trevlig att rida men har sina svagheter (som alla andra ;)). De mest framskjutande är: ngt lågställd, lång rygg, inte helt korrekt benställning, lite väl mkt nerv. Sökes: snygg, högställd hopphingst med kort rygg, bra gång, stort scoop och coolt huvud. Vill inte linjeavla "alltför" mkt så en hel del går bort på det. Det jag tänkt själv är Ludwigs Champion, Caressini L, Etrusco och Heartbeat. Synpunkter på dessa och andra förslag vore kanon!
 
Sv: Ännu ett hingstval

Bör tillägga att det är ett äldre maidensto så allt på FAI samt med tveksam spermakvalitet går också bort (sörjer Orlando :cry:)
 
Sv: Ännu ett hingstval

LC är nog ett bra alternativ åt henne. men kika lite extra på Hip Hop (bra temperament bla), men även på Lucky Point, 9a på benstället, 9 a på typen... en ngt bortgömd godbit... dessutom med bra temperament för att vara av den stammen:D
 
Sv: Ännu ett hingstval

Har också tänkt en del på Hip Hop men är lite rädd för att få med lågställdheten från Feliciano?! Ska kika på Lucky Point, tack för tipset.
 
Sv: Ännu ett hingstval

Lucky Point verkar inte dum men är tveksam till så mkt Landgraf, stoet har ju det blodet också via Roderik..
 
Sv: Ännu ett hingstval

Det står i hingstkalendern att Caressini L är långlinjerad (för mig betyder det iallafall inte kort rygg...). Dessutom har 667 på gången som 4-åring. Även om man är ute efter en hopphäst, så kanske det är tråkigt med sådana gångartsbetyg. Jag var dock inte där vid bedömningen, så kanske har han bättre gångarter än han fick just den dagen. Någon som vet? Vet dock att många namnkunniga ryttare inom sporten valt honom till sina ston.
 
Sv: Ännu ett hingstval

LC är nog ett bra alternativ åt henne. men kika lite extra på Hip Hop (bra temperament bla), men även på Lucky Point, 9a på benstället, 9 a på typen... en ngt bortgömd godbit... dessutom med bra temperament för att vara av den stammen:D

har sagt det förrut :angel:Kan det bli för mkt Landgraf:love::D
 
Sv: Ännu ett hingstval

Det står i hingstkalendern att Caressini L är långlinjerad (för mig betyder det iallafall inte kort rygg...). Dessutom har 667 på gången som 4-åring. Även om man är ute efter en hopphäst, så kanske det är tråkigt med sådana gångartsbetyg. Jag var dock inte där vid bedömningen, så kanske har han bättre gångarter än han fick just den dagen. Någon som vet? Vet dock att många namnkunniga ryttare inom sporten valt honom till sina ston.

Jo, kom gärna med vidare synpunkter på detta, speciellt då ryggen. I mina ögon ser han dock inte så lång ut i katalogen?! Långlinjerad är inte lika med lång i ryggen som jag förstått det?! Gången är nog ngt som får offras där, även kanske i fallet Etrusco?! Stoet själv rör sig bra och taktmässigt men ingen supergång. Är dock inte ute efter ngn dressyrhäst, även om som du säger det alltid är trevligt med gång också.
 
Sv: Ännu ett hingstval

Lägger till att även lite storlek är önskvärt, stoet själv är ca 165 och fölisen bör inte bli mindre utan får gärna landa runt 170
 
Sv: Ännu ett hingstval

Mkt av den info som finns från hingsthållarna har jag nog redan läst.. Men fler synpunkter från er som är lite insatta? Har hört att Escudo (pappa till Etrusco) lämnar lite heta avkommor och funderar på om det kan bli för mkt nerv där? Annars har jag sett en avkomma som jag blev riktigt förtjust i, verkade dock ha en hel del nerv så det kanske stämmer? Caressini har frågetecken dels för gången och dels för hur pass grovt han kan tänkas lämna. Stoet är ganska lätt i typen men som sagt åt det lågställda hållet. Ludde är så väldigt ung men verkar ju himla fin. Hur är det med hans far, ngn som vet mer om honom? Återstår Heartbeat, fantastiskt fin själv men hur är det med Heartbreaker och storleksförvärvning? Vad finns det för Heartbreakeravkommor annars som är ute i cirkusen? Var ju väldigt förtjust i Orlando men efter att ha besiktigat två avkommor som fastnade i besiktningen kanske det finns ett ? för hållbarheten. Eller så har jag bara haft otur. Hur är det att linjeavla på Ramiro generellt? Många frågor, hoppas det finns ngn som kan hjälpa till i djungeln!
 
Sv: Ännu ett hingstval

Jag måste fråga - Cortez närren (alltså din hästs mamma) har hon grymt bra poäng på sitt treårstest ?
 
Sv: Ännu ett hingstval

Som jag förstått det har mamman inte gjort så mkt. Vet inte om hon visats. Ska försöka ta reda på mer. Corlensky gillade jag personligen men tror inte det är att tänka på med det temperamentet. Behöver ett coolt! huvud. Däremot är ridbarheten på stoet kanon!
 
Sv: Ännu ett hingstval

Med vilket temperament ?

För övrigt har jag två CG bebisar här i trakten, två coola trevliga grabbar.
 
Sv: Ännu ett hingstval

Lucky Point som ancan sa, men även San Brasil:love::d
 
Sv: Ännu ett hingstval

Aerline H är e.Cortez, lite väl nära tycker jag. San Brasil verkar ju onekligen intressant men finns en del frågetecken kring honom enligt en annan tråd här på sidan?! Vad jag menar med "det temperamentet" är att jag gärna väntar och ser vad det blir av bebisarna innan jag provar honom på denna dam, hon har en hel del i huvudet och även CG verkar onekligen rätt vaken plus att det varit en del funderingar kring ridbarheten där. Som sagt, en häst jag gillar men väntar nog lite.
 
Sv: Ännu ett hingstval

Men halloj!!
Att du hittat hit..!Basta stallet att fa tips pa!:D

Hur blev det med Dirco tanken da?

Vanta tills nasta vecka nar jag ar hemma i swe igen sa ska vi borja spana, men en fraga, ska du betacka i ar alltsa??

(i ovrigt allt bra har, de andra ar magsjuka men en gammal italien mage verkara klara allt...:p) Kram
 
Sv: Ännu ett hingstval

Med den stammen skulle jag vilja ta något "lättare" med bra typ. Vad sägs om Lasandos? Men då blir det ju såklart mkt Landgraf....
 

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 112
Senast: Långnos
·
L
Avel Har fått stoet skadat, hon behöver konvalescens. Tanken dyker då upp att betäcka henne i år så får hon den vila hon behöver. Hon är...
Svar
11
· Visningar
1 075
Senast: aicha
·
Z
Avel Skulle vara tacksam för förslag på hingst till vår prinsessa! Stoet är född -04 e.Irco Mena-Carismo. Söker en snygg hopphingst med...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: QuickStar
·
K
Avel Jag söker efter en hopphingst som lämnar tuffa och modiga avkommor. Mitt sto har jättebra temperament men jag hade velat ha det där...
2
Svar
24
· Visningar
2 473
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp