Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

efter lite brainstorm på jobbet kom vi fram till följande: har snickrat en förvuxen blomlåda, invändigt klädd med 5 cm markisoleringsfrigolit +10 cm ö mark. klisterpassning invändigt mot 80 l murarbalja som är lindad med 8 m värmekabel tejpad med michigankrom;), kabeln går mot timer, 15 min/tim dagtid, 30 min/tim natt + isolerat lock på natten, självklart är elen mot jordfelsbrytare och totapriset ( allt i tryckt virke) landade på ca 1200 kr
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Var får ni tag på värmekablar?
Har surfat runt en massa och hittar också en massa, men vet inte vilken typ man ska välja.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag tänker göra samma variant då jag inte vill ha elkablar vid vattnet men är osäker på isoleringen. Frigolit i botten blir det men vilken typ av skum ska man använda? Minns du vilken sort ni använde eller har tips så är jag mkt tacksam!

Mvh JV
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Svarar även om det inte var mig du frågade.

Jag gjorde ett par sådana tunnor förra vintern en med bara isolering och en med isolering och värmekabel. Använde fogskum som isolering mellan tunnorna och frigolit i botten.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Okej :) Tack för svar!

Du skar alltså ut frigolit och lade i botten på stora tunnan, ställde den lilla inuti och sedan sprayade i fogskum runt om? Hur mkt fogskum gick åt?
Kommer hästarna åt fogskummet? Kan detta vara giftigt för dem att slicka på?

Vilka skillnader märker du på dina baljor? Den som är enbart isolerad, ner till vilka temperaturer är den frostfri?

Mvh JV
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Väldigt bra tråd!! Blir till att fixa en balja med isolering!!

Ni som bara har era vattenbaljor isolerade, hur funkar den? Håller det vattnet isfritt??
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Att enbart ha isolerade baljor fungerarde bara till någon minusgrad, gick rätt bra under natten när locket va på men när man tar av det så fryser ytan.

Jag har använt mig av värme singor, detta fungerarde i vintras med ner mot 20-25 minus utan en enda gnutta is. Vattnet höll en lagom temp, ca 5-6 grader varmt under dagen även när det va som kallast.

Är superskönt och veta att hästarna har tillgång till vatten och att man slipper stå och hacka is eller krångla med varmvatten tidiga vinter morgnar.:D

Måste säga att detta är en utav den bästa och mest värda investeringen man kan göra. Både för sig själv och för sina älsklingar!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Väldigt bra tråd!! Blir till att fixa en balja med isolering!!

Ni som bara har era vattenbaljor isolerade, hur funkar den? Håller det vattnet isfritt??

Jag hade inga problem med is, de klarade sig ner till minus 20 grader! Men då tömde jag ur den varje kväll och fyllde på med ljummet vatten varje morgon. Har inte så många hästar (5 i vintras) så det funkade kalasbra!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Ok, jag har bara 2 hästar så hoppas att det funkar!! Blir att åka till stan å inhandla lite grejer!!:laugh: Vintern kommer ju alltid snabbare än man väntar sig..
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

De kan komma åt fogskummet om de - som min pålle - använder hovarna för att göra hål på isen... våra baljor ramlade då isär, men kanske berodde det också på att det var så extermt kallt, plast har ju en tendens att bli skörare då.

Så länge det var modest kyla funkade det utmärkt med "hemmaisolerade" plastbaljor och påfyllning av varmvatten varje kväll - inte eget stall och inget varmvatten - inget vatten över huvud taget, förresten, det frös ju! Vi hade alltså ingen möjlighet att tömma baljorna på kvällen och fylla varmvatten på morgonen, men det borde vara det bästa!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

För mig som har hästarna precis utanför husdörren var det jättesmidigt. På kvällen när hästarna var intagna tippade jag den utåt, och på morgonen när hästarna var utsläppta fyllde jag på med 4 kannor varmt vatten. Det fanns alltid vatten kvar på kvällen och det var inte fruset. Sen kan man ju undra hur hästarna klarade sig i vintras när det var som kallast, mina drack väldigt lite...
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Några år senare, är du fortfarande nöjd med denna lösning? För mig låter det som ett billigt och bra lösning på det eviga vattenproblemet på vintern.

Jag undrar även hur du förvarar "hinkarna" i hagen, direkt på marken i hagen? Eller har ni byggt någon trälåda att förvara dem i, eller det kanske inte behövs?
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag har bara två vanliga svarta tunnor, alltså modell "murarhink" 60 och 90 liter. Köper på överskottsbolaget för ca 80 kr styck.

I den stora tunnan sågade jag ur ett lager frigolit ca 10 cm tjock. Vi hade kvar sen ett bygge. Jag ställde i den lilla tunnan på frigoliten och sen har sambon någonslags sprayskum som isolerar och täpper igen hål, det fyllde vi mellanrummet med. Hästarna kommer inte åt den.

Nu sitter de ju ihop och är som klistrade, så det går inte att få isär, men den väger ju inte mycket. Det borde ju funka i stallet också. Jag har ju óckså kallstall och har mer problem med vattnet i hinkarna där än ute.

Jag har som sagt var inte haft fruset vatten i hagarna på hela vintern nu, och då hade vi minus 25 i helgen. Jag tömmer tunnorna varje kväll, och på morgonen fyller jag på med två el tre vattenkannor varmvatten som de dricker direkt. Det är inte fruset på eftermiddagen! Ev pytsar nån i lite mer varmvatten på dagen om nån är där, men bara för att få det lite varmare.

Kostade under 300 kr och inga elkablar så långt ögat kan nå! Hur skönt som helst!

Några år senare, är du fortfarande nöjd med denna lösning? För mig låter det som ett billigt och bra lösning på det eviga vattenproblemet på vintern.

Jag undrar även hur du förvarar "hinkarna" i hagen, direkt på marken i hagen? Eller har ni byggt någon trälåda att förvara dem i, eller det kanske inte behövs?
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

jag kan svara utifrån 2014 och att tråden från början är från 2010.

har en liknande lösning sen flertalet år och det funkar utmärkt i hagarna.
isolerar plastvattenbaljorna med frigolit runtom och sen en lövsäck som slås runt baljan och tejpas med silvertejp så att allt sitter tight. mkt bra om man dessutom lägger brunnen gödsel från stacken under själva baljan. vill man ha dubbla baljor isolerar det ytterligare, och sen frigolitlösningen runt om.

som mest, i -20 grader, ligger det en 2-3 cm ishinna över på morgonen om man fyllt på vatten kvällen innan. lätt att slå loss med bara ett litet slag, så lossnar hela ytan och bara att lyfta ur. sen fryser det inte under dagen öht eftersom hästarna går och dricker under dagen.
hade man lagt ett lock över, i samma isolerade anda, dvs frigolit isolerat lock med säck tejpad runt om, hade det öht inte blivit ngnt ytlager frysning öht. Men vi har inte gjort det, eftersom det funkar ändå så bra på dagtid när hästarna är ute, så det har liksom inte behövts för det är lika lätt att lyfta ur det ev. islock som lagts över natt som att lyfta av isolerade lock osv. men som sagt: hade man lock hade det inte fryst öht på ytan.

finns en jättebra bygg-info film på hippson sen många år, hur man bygger, lätt, billigt och smidigt :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp