Äntligen frostfritt vatten i hagen!

mian

Trådstartare
Nu har jag äntligen fixat så vi har uppvärmt vatten i hagarna! :banana:
Det är de bästa som jag har investerat i på länge. Hur dum har man inte varit som inte gjort det tidigare, så många år som man gått och gnällt på fruset vatten ihagen.
Nu blir de inget mer kånkande på varmvatten, plockning av is i baljor, bottenfrusna baljor eller ihjäl frusna fingrar.
Har fixat baljor med isolering själv sen införskaffat värmekablar, 24V.
Hästarna är så nöjda, nu dricker de nästan en hel balja per dag mot innan drack de knappt något alls.

Till våren/sommaren blir de till och gräva ner ledningar fram till hagarna, har dragit 24V ledningar nu lite provisorisikt. :laugh:
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Vad skönt att det funkar bra! Här klarar jag mig oväntat bra på min isolerade vattentunna som står i snö. Jag tog en stor svart vattentunna, lade isolering i botten och skumisolering mellan den och en mindre likadan tunna. Jag fyller den med ljummet vatten på morgonen och ev nån mer gång på dagen, och på kvällen är det fortf inte is på. Inte ens idag när det är minus 17 grader!

Sen på kvällen tömmer jag den så inget kan frysa under natten.

Men en sån som du gjort el en riktig thermobar är drömmen. Ska vintrarna fortsätta så här så.... Brrrrrr.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Ja gör det, kanske kan göra en sån lösning i mitt badrum*Smilar lite*
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Men visst är det skönt! Vi har länge haft flottörer i vinterhagarna och till sommaren har vi gjort en öppning till sommarhagen så att hästarna kan använda flottören och ligghallen om det är mkt insekter.

Det är fantastiskt skönt!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Åh! Verkar vara en toppenidé! Har du någon bild?
(låter nästan "för bra" för att vara sant - måste bara testa detta!!) :laugh:
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Vi har isolerade lådor med en frostvakt, här ryms ca 30 l vatten per låda och vattnet fryser icke utan är lite ljummet så där alldeles lagom.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag har använt mig av pallar och pallkragar, har tyvärr ingen bild.
Har fyllt dessa med frigolit och skurit ut efter storleken på baljan.
Har en 90 liters i en helpall och 40 liters i halvpallarna, fungerar perfekt.

Värmesligan har jag köpt från ett företag, de använd även till att värma upp rör m.m.
Ville inte köpa de som finns hos byggvaruhusen med 230 V, utan ville ha lågspänning ut i hagarna. Om ifall något skulle hända så är det inte så stor risk att något allvarligt skulle ske med hästarna. Så jag valde en värmesliga på 24V.

Jag hade oxå bara de isolerade baljorna först och visst det fungerar om man fylle på med varmvatten lite då och då. Men det är lite jobbigt när vi ännu inte kopplat in varmvatten i stallet. Och det går ju åt lite grann när man har några hagar som ska ha vatten.

Så nu kan istiden komma...!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Hu säg inte sådär...:crazy: nån däruppe ( eller nere) kan höra din önskan...:crazy:
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag har sån tur att min sambo gjort en balja till min med en värmare i. Baljan står på ben med en urtappnings kran så man lätt kan byta vatten. Vi har haft den i kanske 3-4 år nu och det är verkligen super! Vattnet håller sig ljummet trots att vi haft -30 grader kallt ute.
Det är skönt att veta att hästarna har vatten hela dagarna och de dricker alltid direkt när de kommer ut på morgonen.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Det har vi också! :banana: Det var ju helt rätt år att göra den investeringen, vad jag har tackat den här vattenkoppen!

Vår ser ut såhär:


Inklusive grävning och elektriker gick kalaset säkerligen på en 10´, men den har hållit även nu när vi har -22 grader, och håller förhoppningsvis i många år framöver. Koppen är STOR och har flottör som snabbt fyller på, vilket gör att hästarna får i sig mycket vatten på en gång.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Vad skönt att det funkar bra! Här klarar jag mig oväntat bra på min isolerade vattentunna som står i snö. Jag tog en stor svart vattentunna, lade isolering i botten och skumisolering mellan den och en mindre likadan tunna. Jag fyller den med ljummet vatten på morgonen och ev nån mer gång på dagen, och på kvällen är det fortf inte is på. Inte ens idag när det är minus 17 grader!


Vart köperman sån där skumisolering, och vad heter den? Är det giftigt om hästen skulle tugga på det, så man måste tänka på att lägga den så hästen inte kommer åt den?
Isoleringen du använde i botten, var det också skumisolering eller var det något annat?

Jag vill också ha en isolerad vattentunna:p
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

En fråga till - går det att lyfta ur den inre baljan sen eller sitter den fast i isoleringen? Tänkte göra nåt liknande till vattenhinken i boxen (kallstall) och vill kunna sköta den dagliga rengöringen enkelt.
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag har bara två vanliga svarta tunnor, alltså modell "murarhink" 60 och 90 liter. Köper på överskottsbolaget för ca 80 kr styck.

I den stora tunnan sågade jag ur ett lager frigolit ca 10 cm tjock. Vi hade kvar sen ett bygge. Jag ställde i den lilla tunnan på frigoliten och sen har sambon någonslags sprayskum som isolerar och täpper igen hål, det fyllde vi mellanrummet med. Hästarna kommer inte åt den.

Nu sitter de ju ihop och är som klistrade, så det går inte att få isär, men den väger ju inte mycket. Det borde ju funka i stallet också. Jag har ju óckså kallstall och har mer problem med vattnet i hinkarna där än ute.

Jag har som sagt var inte haft fruset vatten i hagarna på hela vintern nu, och då hade vi minus 25 i helgen. Jag tömmer tunnorna varje kväll, och på morgonen fyller jag på med två el tre vattenkannor varmvatten som de dricker direkt. Det är inte fruset på eftermiddagen! Ev pytsar nån i lite mer varmvatten på dagen om nån är där, men bara för att få det lite varmare.

Kostade under 300 kr och inga elkablar så långt ögat kan nå! Hur skönt som helst!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

Jag tar och bidrar med att klistra in ett tips jag gav i en annan tråd, på hur jag byggt min termobar:

"Konstruktionen är ungefär: En kvadratisk låda i plywood, öppen upptill med ett cirkulärt hål. Inuti den en vattenbalja, som vi virat en 4 meters frostvaktkabel runt och fäst med silvertejp. Allt utrymme mellan balja och låda är täckt med väggisolering. Sladden går ut genom ett borrat hål som vätter ut från hagen.

När det är som kallast bildas ett tunt lager is överst, men aldrig tjockare än att det går att peta hål på det. Nu har vi bara en sådan hemmagjord termobar, på 40 liter som ska räcka till tre hästar. Det blir alltså till att fylla på vid varje utfodring (de har inte fri tillgång på grovfoder). Hade jag haft råd när den byggdes så hade jag byggt en stor låda som kunde rymma tre sådana baljor, och virat en enda lång frostvaktkabel runt dem alla. Dessvärre tärde julhandeln på plånboken, så jag fick kompromissa och nöja mig med en kort kabel för att slippa oroa mig för vattentillgången då jag var borta på julfirande...

Men; en stor avlång plywoodlåda med tre baljor i, med en lång frostvaktkabel och isolering mellan låda och baljor för att hålla värmen, det vore super! Om inte annat så får jag önska mig det till nästa jul Det skulle alltså bli ett "lock" på denna låda med tre cirkulära hål i där baljorna sänktes ner. Tänk er ett gammalt utedass sett ovanifrån, med hål att sätta sig över för hela familjen!"

Dessvärre upptäckte jag igår att kabeln åkt ur eluttaget, och det lär ta en hel del tid att gräva fram den då vi drabbats av en ny istid i Norrland...
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

I den stora tunnan sågade jag ur ett lager frigolit ca 10 cm tjock. Vi hade kvar sen ett bygge. Jag ställde i den lilla tunnan på frigoliten och sen har sambon någonslags sprayskum som isolerar och täpper igen hål, det fyllde vi mellanrummet med. Hästarna kommer inte åt den.

Om man inte har frigolit/sprayskum kan man göra som jag - använda halm. Fungerar också väldigt bra men man får kolla så att inte för mycket vatten rinner mellan baljorna (byta halm ibland). Baljorna finns också på Granngården (för nån tia till).
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

i ett stall där jag rider så har de vattenkopp i hagen, som är "uppvärmd" (någon elslinga). Funkade även när det var -22 grader, tydligen!
 
Sv: Äntligen frostfritt vatten i hagen!

gud vad figgit, det är något jag ocks måste ordna, denna vinter har varit ett helsike med vatten utomhus.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp