Äntligen hamster!

T

Tican

Nu ska jag äntligen skaffa hamster! Helt plötsligt gick mina små föräldrar med på det! :bow: Är så lycklig! Mitt första inomhusdjur förutom voffarna.. :D

Har bestämt mig för en Rysk Vintervit, en safirfärgad hane! :idea:(utan lampa). Eller ska man ha två?? Min kompis hade två hanar tillsammans, men dom började slåss, så nu har hon dom i olika burar, dom bodde ändå stort...

Nån som har tips på var man ska köpa bur och hamster? har hört att ett ställe i arninge ska ha bra burar och att fäboden ( www.faboden.se ) har bra hamstrar och buraR! :) Jag bor vid Norrtälje ungefär...

Mattips? Nån speciell blandning??

Läste just att hamstervadd kan skada hamsterns kindpåsar om den stoppar i sig det, att den kan kvävas under det, och att de kan fastna med benen i det. Det är ju inte så bra precis?! Hon som skrev föreslog hushållspapper och gräs på sommaren.

Jag vill veta allt som går att veta, skriiiv!
 
Vad roligt att köpa hamster! :)

Och jag kan tipsa om den här sidan. Där står det mesta man behöver veta för att bli en bra hamsterägare.

Hoppas det går bra med din nya kompis!
 
Namnförslag? Jag tänkte på Figaro, Baltazar och Squash.. :D gulligt.. Har redan köpt bur.. Längtar tills på lördag när vi ska hämta honom!! :love:
 
Kul att du ska skaffa hamster dom är ju så söta :love: Jag har också haft rysk vintervit och hade två stycken som skulle bo ihop och det skulle gå bra sa dom i affären eftersom dom var syskon och bodde ihop där. Men det gick inte inte heller min kompis kan ha sina ihop så köp en om du inte är beredd på att ha två burar.

Jag har också toapapper till mina hamstrar eftersom vadden är farlig. Ett annat tips är att inte ha plasthus som brukar följa med buren utan köp ett i trä istället.

Lägg gärna ut lite bilder på honom sen så vi får se honom!
 
Jaa, har hört det där med plasthusen.. Dom kunde få hudproblem va de va? :crazy: Det låter lite patetiskt med en hamster med hudproblem, men när man tänker på det är dom ju faktiskt åxå djur.. :idea: :D

Visste ni att man måste ha dvärgisar minst två å två enligt djurskyddslagen, om man inte har särskilt skäl att ha dom ensamma?! Det är ju helt sjukt! :mad: På fäboden där min kompis köpte hamster sa dom typ "Va?! Två hanar tillsammans, det går ju inte!" och ville att dom skulle ringa om det gick, och dom två var åxå bröder å så.. Men det gick ju inte, såklart.. :crazy:
 
Nej, hamstrar är väl undantagen den lagen? De räknas som solitärdjur (lever ensamma i det vilda) och uppskattar ofast inte sällskap såvitt jag har förstått det.
 
Det är bara syrisk (guld)hamster som är undantagen från den regeln (som har en massa undantag).

Dvärghamstrar (med undantag från den kinesiska som är lite annorlunda än dom andra och därför också ovanlig) lever faktiskt flera tillsammans och jag har haft hannar ihop med men om man har två dominanta hannar eller honor i samma bur finns risken för att någon av dom kommer att vara död inom några dagar :(
En uppfödare hade en vinter vit hanne som dödade honor men levde tillsammans med en robbehanne utan problem :crazy:
Allt handlar om dominans här med ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Ja som rubriken säger, jag ska bli med hamster :p En polare undrade om jag ville ha en så, ja varför inte liksom :p Nu vill jag...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: _FiA_
·
T
Däggdjur Hej! jag har en guldhamsterhane född v.42 förra året. han är köpt i djuraffär. Ända sedan jag skaffade honom har han varit totalt...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: Modig_Korn
·
S
Övr. Djur Min lilla vintervita hamster som är ca 1år har avskavd päls på insidan av frambenen och på undersidan av bröstet och under halsen, det...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: enjes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp