Bukefalos 28 år!

Äntligen! + Passfråga...

F

Francess

Idag fick jag äntligen besked från STC att jag numera kan titulera mig ägare till den varmblodiga travare jag köpte för snart 15 månader sedan!

Trots löfte från säljaren om att det inte skulle vara några problem att göra ett ägarbyte plus ett *antal* förfrågningar och påtryckningar från min sida under hela långa tiden så "blev det aldrig av".

Till slut tröttnade jag på att inte stå som ägare till en häst jag bevisligen har köpt (har ju köptekontrakt) och kontaktade STC. Fick skicka in kopia på köpekontraktet + brev med förklaring enl ovan. De gav i sin tur säljaren två veckor att skicka in ägarbytet eller så skulle STC ändå skriva över den på mig! Så nu kan jag äntligen skicka efter pass till min hästapålle! :)

Däremot har jag aldrig fått några papper på henne. Enl säljaren finns det inga registreringshandlingar på travare, eller stamtavla eller så. H*n påstod sånt fanns helt enkelt inte för travare! Så det lär jag ju aldrig få tag på? Kan man kräva av säljaren att h*n skickar dessa papper till mig, eller ska jag gå via STC igen?

KAN man få kopior på sådana papper eller kommer allt att lösa sig i alla fall när jag ansöker om passet?

Hur ser pass ut till travare? Är det som alla andra pass att det står ägare och stamtavla + konturdiagram? :confused:

Hoppas det finns nån som kan svara på mina frågor! :bow:
 
För mig är det tvärtom, jag har fortfarande en häst skriven på mig som inte är min. Jag var dum nog att tro att köparen skulle posta brevet hon erbjöd sig att göra (jag hade bråttom) och sen dess har jag inte fått tag på henne. Vet dock att hon sålt honom igen och att han ska ha det bra, men vem som har hästen nu vet jag inte.
Jag hade papper på den hästen (också travare) så det finns papper precis som på vanliga hästar.
 
Jag har ett registreringsbevis på min kallblodstravare, fastän hon inte är frysmärkt. :D
Hon är registrerad i STC:s tredje stambok (stamboksnummer SKT1) och fortfarande har man inte löst dataregisterfrågan för tredje stamboken. Så jag väntar fortfarande på hästpasset (efter snart 2 år!) trots att jag skickat in konturdiagram.

Immer
 
Däremot har jag aldrig fått några papper på henne. Enl säljaren finns det inga registreringshandlingar på travare, eller stamtavla eller så. H*n påstod sånt fanns helt enkelt inte för travare! Så det lär jag ju aldrig få tag på? Kan man kräva av säljaren att h*n skickar dessa papper till mig, eller ska jag gå via STC igen?
Registreringsbevis finns på travare och ska sändas in till STC vid ägarskifte.

Om du kan hästens namn (hela, registrerade namnet!) går du in här! och klickar på sök sportinfo -->häst --> skriv in namet i rutan så får du fram hästens stam i flera led tillbaka

Har du inte hela registrerade namnet går det bra med frysmärkningen.
 
Du behöver inte bekymra dig om papper på hästen. När du ordnat hästpasset så ersätter det tidigare papper/reg. bevis. Så sa STC till mig när jag skulle lösa ut hästpass till mitt kallblod; jag hade heller inga papper på hästen, utan de fanns hos uppfödaren (som vägrade lämna ifrån sig dem).

I passet står stamtavla, konturdiagram och du får ett papper att ha i passet där det står att du är reg. ägare.
 
Ah, precis som jag hoppades! Eftersom förra ägaren (uppf) sa att "travare har inte regpapper eller stamtavlor" (typ i motsats till halvblod)...vilket jag INTE trodde på!...så har jag utgått ifrån att jag aldrig lär få dem. Men jag ska skicka in ansökan om pass nu i dagarna, ska ta ut IDkontrollant så fort jag får tag på en som gör travare.

Pappret som man ska ha i passet fick jag igår! :)
 
Tänk på att det bara det är speciella idkontrollanter som får kolla vbl....

Läs på STC's sida! --> info & regler --> hästpass

Veterinärer ÄR godkända på varmblods travare

Taget från STC's sida:
Förutom veterinärer är följande personer godkända av STC som identifierare:
 
Ingår ID-kontrollen i dom 875 kr som hästpasset kostar eller får man betala extra för det, i så fall hur mycket?
 
Jo, jag vet. Jag gjorde alltså ägarbytet redan i januari/februari i år...det är en väldigt gammal tråd det här! :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 972
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 260
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Ska registrera ägarbyte på nyaste pållan, men det krånglar...r MÅSTE ägarbytet registreras för att få tävla med hästen? Kan man...
Svar
2
· Visningar
1 358
Senast: busigdemon
·
Hästmänniskan Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel. Har precis köpt häst och blir inte riktigt klok på ägarbytet. Det finns inget...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp