Bukefalos 28 år!

Äppelsnäckor!

L

Lohna

Hittade ingen tråd om äppelsnäckor när jag skummade forumet, så jag skapar en. För visst kan det väl inte bara jag som gillar dessa små varelser? :D

Jag skaffade mina första i juni 2010, fyra rosa små juveler. Numera huserar även fyra vita, tre blåa, en gul och en herrans massa rosa bebisar här! Så kan det gå. :D

Lyckades även smitta min syster, som i höstas skaffade två lila, en blå och en rosa. Igår hämtade jag hem en äggkokong från henne, troligen ett resultat av en parning mellan lila och blå (de är de enda som är tillräckligt stora för att föröka sig, tror jag). Ska bli spännande att se vad som kryper ur den kokongen om någon vecka! :D

Finns det fler med äppelsnäckor här? Vad har ni för några?
 
Sv: Äppelsnäckor!

Jag har haft en herrans massa äppelsnäckor, nu återstår bara 5 tack o lov, det känns lite mer hanterbart i mitt 90 liters akvarium :D

Började med 4 jadefärgade som klibbade fast massvis med kokonger lite här och där, det blev väl ca 500 bebisar innan jag insåg att man faktiskt kan ta bort kokongerna innan de kläcks *duh*

Som tur var tyckte guppisarna att de var godis o mums, och sen har jag gett bort en del under året. Nu har jag en vit, en blå, två gula och en jade kvar. Tror inte de trivs bra nog för att lägga ägg, har ett par griniga fiskar som är på dem för mycket, men om inte sambon protesterar för mycket ska dem få flytta till ett eget litet akvarium snart...
 
Sv: Äppelsnäckor!

Har inga bilder på den här datorn, men om du googlar "apple snail" kan du se ;)

Det är en sötvattenssnäcka som finns i lite olika varianter, och dem blir stoora! mina stora är ca 6-7 cm i diameter, men det finns en sort som kan bli stor som ett äpple (fast dem går inte att ha i växtakvarium). Dem fungerar som renhållningsverk, äter alger, gammal mat, döda fiskar etc.
 
Sv: Äppelsnäckor!

Ja, att ta bort de flesta kokongerna känns som ett måste. Annars blir det ganska överbefolkat. :D

Tycker att jade är väldigt fina, men tror inte att det blir så bra att blanda dem med mina rosa, vita och blåa. Jag kanske inbillar mig, men det känns som att eventuella avkommor skulle bli ganska brundassiga...

Ja, skaffa ett till kar till äpplena! Jag började med ett 40L, men sedan blev det ju fler (hoppsan!) och jag fick införskaffa en barnkammare på drygt 100L... Nu är jag sugen på ett till lite mindre kar, 40-50L sådär, för att kunna renodla lila äpplen också. :D De är så snygga!
 
Sv: Äppelsnäckor!

Vad är detta? :O Har aldrig hört talas om och är jätte nyfiken!!!! Bilder?

Som Lark skrev så är det snäckor som lever i akvarium. Superfina, och faktiskt ganska underhållande! Finns i alla möjliga färger. Lättskötta, tåliga och trevliga små husdjur! Många har dem som städare tillsammans med sina fiskar, jag hoppade fiskarna och skaffade bara äppelsnäckor istället... :D

dscf5867_107403113.jpg

En av mina rosa käkar algtablett. Smaskens!
 
Sv: Äppelsnäckor!

Åh vad jag vill införskaffa dessa små rackare senare!:D
Har hört att de ska vara känsliga mot EC dock, har det dagligen i mitt kar men rätt låg dos?
 
Sv: Äppelsnäckor!

Åh vad jag vill införskaffa dessa små rackare senare!:D
Har hört att de ska vara känsliga mot EC dock, har det dagligen i mitt kar men rätt låg dos?

Det verkar råda ganska delade meningar kring det, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det. :confused: En del kör full dos EC och har trots det mycket välmående snäckor, medan andra hävdar att snäckornas slem "torkar ut" av EC'n.

Med tanke på att det funkar för många så tror jag inte att det skulle vara något större problem, åtminstone inte om du kör låg dos av EC.
 
Sv: Äppelsnäckor!

Nej, jag har också hört lite olika tankar kring det där. Vill ju inte att snäckorna ska må dåligt om jag skaffar några, men samtidigt kanske det går att testa eftersom jag inte använder så mycket.:)
 
Sv: Äppelsnäckor!

Är de sant att äppelsnäckor äter skräpsnäcke-ägg, någon som vet?
Isf borde ju äppesnäckorna kunna hålla nere skräpsnäckebeståndet, tänker då även på att de livnär sig på samma mat?
 
Sv: Äppelsnäckor!

Typiskt! Har redan en smålat Helena vid namn Helge, han ser till att hålla beståndet nere iaf.:angel: Men så länge jag har honom kan jag ju inte skaffa några äpplen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.:(
 
Sv: Äppelsnäckor!

*KL*

Jag har sen 'nyss' äppelsnäckor i både lilla (40 l) och stora (150 l) karet. Än är de inte så stora så behöver inte oroa mig för förökningen. De städar rätt flitigt även fast de är så små, och därför de köptes. Tycker inte de är så fina att se på kanske (inte än iaf, de kanske får mer färg sen.. Har blå i ena karet och lilarandiga i det andra), och lite 'slajmiga'. Men de är ju väldigt harmlösa, och som sagt - de är köpta för att städa =) Men vem vet, när de är stora/större kanske jag med blir frälst.

Äter inte skräpsnäckeägg, och dör inte knall och fall (återstår ju se hur de mår om X månader kanske) av normaldos EC i alla fall.
 
Sv: Äppelsnäckor!

Jag har hört att de kan ge sig på äpplen också, därför jag inte vågar med Helge i karet.. Samtidigt diggar jag Helge också och vill gärna ha kvar honom.:angel:
Enligt vad jag hört äter de inte fullvuxna äpplen, men jag vill ju helst inte ha helt fullvuxna som redan är som golfbollar med tanke på att jag vill se dem växa och utvecklas i mitt kar.
Men om man köper äpplen som är något större än Helge eller lika, kanske 2-3 cm, äter han inte dem då?
 
Sv: Äppelsnäckor!

*kl*

Dum fråga kanske men vilken storlek på akvarium kan man ha om man bara vil ha några snäckor och kanske några räkor? Kan man ha räkor och snäckor tillsammans?

Jag har ett stort akvarium men där huserar ett gäng Helenor som äter alla snäckor de ser så jag får nog skaffa ett till om jag vill ha äppelsnäckor. Mannen har redan sparkat bakut inför tanken på ett till akvarium så jag undrar om man kan ha ett litet akvariun - typ 45 - 50 liter? Hur många snäckor och räker tror ni det kan passa till?
 
Sv: Äppelsnäckor!

Jag har ju snäckor i mitt 40 liters. 3 st. Sålänge de är små kan man ju ha fler, men med tanke på att de kan bli stora som en golfboll så.. 2-4 st är vad som rek till 40 - 45 l jag när jag kollat, sen sanningshalten i det vet jag inte riktigt. Mina är ju små än, och blir det för trångt kan de få flytta till större.

Räkor däremot kan du nog ha ett gäng. Kan inget om räkor så ingen aning om man kan ha räkor och äppelsnäckor tillsammans, men spontant borde det gå. Äppelsnäckor är ju supersnälla saker, som inte te x rör yngel och annat.
 
Sv: Äppelsnäckor!

*kl*

Dum fråga kanske men vilken storlek på akvarium kan man ha om man bara vil ha några snäckor och kanske några räkor? Kan man ha räkor och snäckor tillsammans?

Jag har ett stort akvarium men där huserar ett gäng Helenor som äter alla snäckor de ser så jag får nog skaffa ett till om jag vill ha äppelsnäckor. Mannen har redan sparkat bakut inför tanken på ett till akvarium så jag undrar om man kan ha ett litet akvariun - typ 45 - 50 liter? Hur många snäckor och räker tror ni det kan passa till?

Ja, små kar funkar utmärkt till äppelsnäckor! Jag startade med ett 40L till mina första fyra äppelsnäckor, vilket fungerar jättebra. Har hört lite olika rekommendationer på storleken på kar, en del säger en snäcka per 10L vatten, andra säger en snäcka per 5L vatten.

Jag skulle nog säga att sex vuxna äppelsnäckor utan problem skulle kunna bo i mitt 40L. Det beror ju lite på hur karets proportioner ser ut också, de använder ju mest botten, så ett lågt kar med stor botten är ett plus tycker jag.

Jag tror inte heller att det är så många snäckor som når upp till golfbollsstorlek. Min största är cirka 6 centimeter över skalet, och kan kanske klassas som golfboll. Den andra stora är typ 4,5-5 cm. De andra vuxna har dött (av ålder) vid typ 4,5-5 cm, så det är nog inte jättemånga som blir så stora.

Räkor kan jag dock inte mycket alls om, men det ska inte vara något problem att ha dem med äppelsnäckor. Jag skulle nog satsat på två-tre äppelsnäckor och ett gäng räkor, borde vara helt okej i ett 40-50L. :)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 393
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp