Äppleträd

Calvaro

Trådstartare
Fick ett äppleträd i fördelsedags present. Vad ska jag tänka på vid plantering och vid val av plats?
 
Sv: Äppleträd

Att träd blir större än man tror... ;) Nå, lite "amatörtips"....

Dom gillar inte att stå för blåsigt. Sen bör du gräva en STOR grop. Gärna 0,5-0,8 m i diameter. Varva i gödning i jorden som gärna får bilda en liten "kulle" så att trädets rötter inte hamnar i en grop som riskerar att vattenfyllas.

Sätt ner ordentliga stöd runt trädet. Typ två tryckimpregnerade stolpar och band till trädet, så att det hamnar " i mitten". Så sätter du ett gnagskydd runt stammen för att skydda det mot råttor och annat oknytt. Sedan är det bara att vattna som sjuttsingen i början! Lägg gärna gräsklipp på jorden runt trädet så att det inte kommer upp en massa ogräs och annat som stjäl näringen. Nät trädet är etablerat (efter ett par år) kan du låta det komma gräs eller sätta blommor runt.
 
Sv: Äppleträd

Kolla om trädet har någon "pollineringskompis". Vissa sorter måste pollineras av andra träd och då vissa sorter. Tråkigt om man har långt till närmsta grannträdgård och trädet aldrig bär frukt och det sen visar sig att det fattades något.
Det hade det säkert varit roligt att få reda på 2-3 år tidigare.
 
Sv: Äppleträd

Det är ett familjeträd med fyra sorter. Behöver det ändå finnas äppleträd i närheten? Har noll koll på fruktträd!
 
Sv: Äppleträd

Familjeträd tror jag pollinerar varandra.
Men den som kan berätta det för dig är närmaste trädgårdsaffär.
Om du nu inte vet vilka sorter det är för då kan vi klura ut det på nätet.
 

Liknande trådar

Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 207
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
220
Senast: vilde
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där. Önskemål är perenn, lättskött, ska...
2
Svar
35
· Visningar
1 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp