Är åldrande onormalt?

Lejonelle

Trådstartare
Lite ledsen blir jag när jag läser på Ungdom om folk som använder anti-rynk-krämer när de är 25. Och när jag konstaterar att jag nog är snudd på den enda person jag känner i min ålder som knappt aldrig har färgat håret.

Hur kommer det sig att små rynkor i ansiktet och grå stänk i håret har blivit så farligt nuförtiden? Är det inte bättre att åldras lite i taget än att bli lastgammal från en dag till en annan?

Jag är 50+ och tillfreds med min ålder och mina smårynkor stör mig inte nämnvärt. Lite grå strån i hästsvansen. Klart jag vill känna mig fin men måste jag se ut som 30 för att göra det? Är grånande hår per automatik fult?

Hur tänker du kring ditt åldrande?
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag färgar håret och det har jag gjort sedan jag var i 20 års åldern. Jag började färga håret för att jag hade så ful råttfärg, nu är jag nog helt grå under men jag ser ingen anledning till att sluta färga.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag håller med dig, jag är 26 och blir helt chockad när de som är YNGRE än mig säger att de använder/ska börja använda antirynkkrämer!
När jag var yngre färgade jag håret en del, sminkade mig osv men nu tycker jag att jag är fin i håret som jag är och smink tycker jag inte att jag behöver heller. Sen börjar jag mer och mer ifrågasätta varför man ska använda så mycket "konstigheter", det är så mycket "skit" i hårfärg, smink, deo, hudkrämer osv... usch!

Jag tycker det är fint att åldras, några gråa hår är inte hela världen! Jag har iof alltid sett yngre ut än jag är men jag vill inte se ut som 25 när jag är 40 tex, det blir ju bara konstigt!
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag är 26 och har definitivt inte ens funderat på antirynkkräm än. Har dock några bekanta, något äldre än mig, som är mycket noga med detta men samtidigt röker. Tror det skulle ge mer effekt att sluta röka... Sen tycker jag det är lite konstigt att vara mer bekymrad över några rynkor än över hur kroppen kommer se ut på insidan när man åldras. Skräpmat, alkohol i mängder och rökning bekymrar inte dessa personer.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag är 24 och använder Boots anti-aging serum, som nämndes på ÄU, i rent förebyggande syfte. Kan också garantera att jag kommer injicera fillers i rynkor och linjer när de börjar göra sitt intåg, och absolut färga håret. Kan säkert bli aktuellt med en lyftning när jag är 50-60, om jag blir så gammal.

Jag kan gott erkänna att jag är absolut livrädd för att åldras, och jag har så länge jag kan minnas haft en förhoppning om att jag ska dö innan 30. Har en enorm ångest inför allt vad åldrande innebär, där det ytliga utgör kanske 50%, särskilt som jag tyvärr nog är lite skadad av den här bilden av att kvinnans glansdagar är i 20-årsåldern. Hade förmodligen varit mer bekväm vid tanken på att bli 30+ om jag varit man.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag har färgat håret sen jag var 13 år, vilket är mer än 30 år sen. Jag gör det för att jag tycker den färg jag begåvats med naturligt är för tråkig.

Det jag tycker allra sämst om med åldrande är att kroppen blir skraltigare. Jag har redan medfödda problem och har sen råkat ut för några hästolyckor så har absolut inga behov av att få fler. Vad gäller rynkor så tycker jag inte om det eftersom de gör att jag inte riktigt känner igen mig själv. Men jag är lyckligt lottad och har inga ännu (mitt tips till den som vill behålla sin ungdomliga hy är att låta bli och sola, bättre än antirynkkrämer).
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Lite ledsen blir jag när jag läser på Ungdom om folk som använder anti-rynk-krämer när de är 25. Och när jag konstaterar att jag nog är snudd på den enda person jag känner i min ålder som knappt aldrig har färgat håret.

Hur kommer det sig att små rynkor i ansiktet och grå stänk i håret har blivit så farligt nuförtiden? Är det inte bättre att åldras lite i taget än att bli lastgammal från en dag till en annan?

Jag är 50+ och tillfreds med min ålder och mina smårynkor stör mig inte nämnvärt. Lite grå strån i hästsvansen. Klart jag vill känna mig fin men måste jag se ut som 30 för att göra det? Är grånande hår per automatik fult?

Hur tänker du kring ditt åldrande?

Mäniskor är som vin. I början är de bara söta men efter en längre tids lagring träder karaktär o kvaliteter fram.;)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag använder en ansiktskräm men inte antirynk
Jag tycker rynkor har sin charm
Blonderar mig gör jag men det började jag med för att få en kickstart i min förändring.
Nu ska jag spara ut min ordinarie för att håret mår inte så bra just nu :)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag fyller 41 iår, och har ibland på lite fuktkräm i ansiktet, mest för att jag inte gillar att känna mig torr. I örvigt gör jag väldigt lite för att sakta ner åldrandet, jag behöver inte det tycker jag. Dels är jag så lyckligt lottad att det verkar gå långsamt här till skillnad mot en del andra i min familj, dels är jag GLAD åt mina rynkor! De där som sparkar runt ögonen, jag gillar dem!


Åldersnojan är lite överdriven, även om jag förstår att man inte vill se ut att vara 40 när man är 25, det får ju knappt syns att man är en dag över 20..... Helt galet egentligen, det är ju naturligt att bli äldre?
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nej åldrandet är helt normalt, jag färgar inte håret sminkar mig inte och använder inte antirynkkräm. Kommer i håg en sång som var i ropet på sjuttiotalet : "Du kvinna på femtio år ditt ansikte bär spår du är vacker för du är unik", detta tycker jag alla ska tänka på.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag skiter i rynkorna. Kasta ut så mycket pengar och lägga så mycket tid på något med så osäkert resultat, nej tack. Dessutom ser det läskigt ut när äldre är onormalt släta i nyllet (särskilt när knäna och händerna är rynkiga).

Jag har fått lite grått i tinningarna. Tonar håret på vintern för att jag vill ha fylligare färg rent generellt. På sommaren låtsas jag att det grå är blonda slingor... :D

När jag inte kan tona håret utan att det blir vit utväxt kommer jag att sluta. Just nu är målsättningen att åldras med långt grått hår. Min mamma har fint grått hår i metalliga nyanser från grafit till silver och ganska blankt. Det skulle jag också kunna leva med känner jag!
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag håller med dig. Jag är 40 år ung och har aldrig använt några krämer i ansiktet utöver den feta handkrämen jag har på händerna, typ, det blir för mycket kvar så då kladdar jag av det i ansiktet typ... Sen har jag kompisar som spenderat en halv förmögenhet på hudkrämer och smörjer in hela sin kropp varje dag (att man bara orkar är för mig en gåta). Trots att jag röker så ser min hud typ 10 år yngre ut än deras.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag kommer då aldrig använda mig av rynkkrämer, rynkor stör mig inte.
Åldrande öht stör mig inte.
Håret började mamma färga på mig när jag va 10 och jag har färgat det sen dess, gillar variation och inte min naturliga råttfärg.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Hittills tänker jag inte alls på mitt åldrande. Fyller 30 år i år men känner helt ärligt att sedan 25 års ålder så har livet bara blivit bättre! Räknar kallt med att det ska fortsätta så och det kommer inga rynkor att påverka.

Dock kommer jag att göra ett kosmetiskt ingrepp efter att jag fött det barn jag vill ha, nämligen att fixa den lösa hud jag har kring mage, rumpa och lår efter min stora viktnedgång. Men det har ju inget med åldrande att göra utan bara allmän ytlighet.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

KOm på att jag ju visst ägnar mig åt en del föryngrande åtgärder :D, jag färgar håret, knallrött. Det är först och främst för att jag trivs som rödhårig, men numer också på att jag är helt grå vid tinningarna och vit i bakhuvudet, det dök upp förra året.....
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag oroar mig endast för sjukdomar och krämpor som ofta kommer med åldrandet. Utseendet funderar jag mindre på. Självklart ser man ju olika ut vid 25, 45, 65, 85, etc. Annars skulle det väl vara bra konstigt :crazy:?

Gillar att vara blond, så jag bleker slingor någon gång/år. Annars gör jag inget för att se yngre ut. Antirynkkrämer tror jag inte ett smack på, och så är de ju GRÄSLIGT dyra... Lite rynkor här och där - vad gör det??? Kanske ska tillägga att jag är 40+...
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Eftersom "antiwrinkle" är rent bull så är jag inte ett smack förvånad över att det är unga människor som använder det.

Jag färgar håret, har gjort i perioder sedan jag var femton år. Jag döljer inte gråa hår i det syftet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag använder varken anti-rynkkräm eller hårfärg.
De flesta gissar att jag är yngre än 36 år. Någon (49 år) trodde jag var i 20-årsåldern. :D
Mitt yttre är jag inte så bekymrad över men 36 låter gammalt.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Det läskigaste som finns är väl äldre (60+) kvinnor som lyft sig hypersläta ... men resten av kroppen vittnar om deras verkliga ålder. Det är lite tragiskt, snarare.

Samtidigt: Jag är 56, har ÄNTLIGEN lyckats gå ner de 20 kg jag släpat på hela min vuxna ålder. Det är underbart, men kroppen ser inte alls ut som om jag gått ner 20 kg vid 25 års ålder. DET känns sorgligt. Lite ... som om jag slösat bort en massa ungdomsår då jag kunnat vara ursnygg. (Vad man nu menar med det...)

Däremot är jag idag i betydligt bättre form än jag var vid 20, och MÅR framförallt bättre.Någon sa -Youth is wasted on the young! Ibland är jag villig att hålla med. Jag önskar SÅ att jag var den jag är idag - men i min 20-åriga kropp. Så mycket jag gjort annorlunda då.....

Men nej, jag grämer mig inte! :D
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Kan säkert bli aktuellt med en lyftning när jag är 50-60, om jag blir så gammal.
.

Jag ler åt din text - av igenkänning. Jag tyckte att 50-åringar var dödsgamla i min tidiga 20-årsålder. Nu när jag närmar mig 40 så tycker jag inte 50-60 är någon ålder att tala om. De jag känner i den åldern lever som jag själv, med skillnaden att de flesta har utflugna barn.
****
Jag semestrar just nu och konstaterar hur avslappnade folk är på stranden, folk ser verkligen ut hur som helst, men ingen bryr sig! Urhärligt!

Jag såg på ett nytaget foto av mig själv att jag visst fått lite kråksparkar, men det gör mig ingenting!! Sminkar mig gör jag dock alltid, jag har väldigt flammig hy och vill jämna ut och bättra. Jag har sminkat mig vareviga dag sedan mitten på tonåren så det är inget jag kommer sluta med. Färgar hår kommer jag fortsätta med, har inga gråa än men färgar för att slippa råttfärgen.

Jag kör inte antirynk och har inga planer på att börja, men har inget principiellt mot det, men under kniv och sprutor kommer jag aldrig lägga mig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp