Bukefalos 28 år!

Är åldrande onormalt?

Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tycker inte att rynkor och grått hår är det minsta fult. Det är ju naturligt att åldras!! Mina syskon tjatar på min mamma om att hon ska färga håret för att det är grått så då gör hon det trots att hon inte riktigt vill. Jag tycker att hon ska få vara nöjd över sina gråa hår istället för att mina syskon ska säga att det är fult :(


Nej jag använder inte någon rynkig kräm. Är jag rynkig så är jag rynkig, det är bara så. Man är inte ung för evigt! Jag vill inte vara ung för evigt och har hellre silverfärgat hår än min naturliga hårfärg! :p
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Åldrande är givetvis inte onormalt men om det finns alternativ till "att tillåta sig själv åldras normalt" så är det väl inte konstigt att en del väljer alternativen? Varför är detta sorgligt?
Jag tror personligen att möjligheterna att justera utsidan bidrar till att den utsidefixerade kategorin människor mår bättre än om de hade varit tvungna att acceptera läget.

En del gillar inte att se hur kropp och ansikte jangserar och jag är en av dem.
Jag använder inte smink (utom vid speciella tillfällen) och det irriterar mig att kanske behöva göra det pga ålder. Snacka om slöseri med tid och pengar.
Jag känner mig som 25 år och gillar inte alls att utsidans ålder allt sämre matchar insidans.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Är 32 och använder inte antirynkkrämer. Är helt bekväm med att kroppen och ansiktet åldras. Men de gråa håren fixar jag INTE. De passar inte alls på mitt huvud så jag rycker bort dem med pincett (ca 10 hårstrån). Och sen skäms jag lite för jag vill egentligen tycka att de borde få vara där... :o
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Lite ledsen blir jag när jag läser på Ungdom om folk som använder anti-rynk-krämer när de är 25.

....

Jag är 50+ och tillfreds med min ålder och mina smårynkor stör mig inte nämnvärt. Lite grå strån i hästsvansen. Klart jag vill känna mig fin men måste jag se ut som 30 för att göra det? Är grånande hår per automatik fult?

Hur tänker du kring ditt åldrande?

Jag använder kokosfett som ansikts- och hudkräm för att det får mig att känna mig fräsch och hyn att bli spänstig (efter att man torkat bort det feta) och jag tycker inte att det är fel - trots att jag är 42 på väg mot 50.

Färgar håret gör jag också, men det är inte för att jag är gråhårig (vilket jag är) utan för att jag har gjort det ett tag och har långt hår = sluta nu skulle ge en markant, ful kant i utväxten. Inte får det mig att känna att jag kämpar mot min ålder, jag lever med den snarare än mot den... Jag är jag, oavsett ålder.
Inte behöver jag väl ha dåligt samvete för att jag med enkla medel framhäver vem jag är?

Rynkor har jag, hängbröst, fladderarmar efter viktnedgång, rynkig hud i dekolletaget, fler pigmentfläckar nu än förr, men jag är fortfarande jag och jag trivs! Bättre nu än för tio år sen, för att inte tala om för tjugo år sedan :D

Grått hår är vackert och hade hela mitt hår haft samma grå ton hade jag älskat det, men halva grått och halva rött - nja...

40-50 är inte så gammalt idag som det en gång varit, oavsett om man lyfter och fixar eller låter bli. Jag personligen tror att det handlar mycket om attityd, om man är öppen för nya ideer och är glad och social - då spelar åldern inte så stor roll. Mina bästa vänner är mellan 23 och 33, vi umgås mycket och har jättekul ihop och jag känner mig aldrig gammal med dem. (möjligtvis lite erfarnare ibland, ha ha...)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Har passerat 50.

Har aldrig använt mig av andra krämer än vanlig hudkräm någon enstaka gång om året. Sminkar mig ytterst sällan.

Men färgar håret. Det har jag gjort sedan jag var runt 15 o det kommer jag nog att fortsätta med så länge jag finner det roligt. Byter hårfärg o frisyr efter humör.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag känner mig som 25

Vad innebär det att du känner dig som 25? Du är väl ca tio år äldre än så?

Menar du att det finns någon fördel med att känna sig (och se ut) som 25 decennium efter decennium? Typ ingen mognad?
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag kör på grå strån i hästsvansen vid 38 :) (gillar min hårfärg, har färgat/tonat någon gång men blev besviken).
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Vad innebär det att du känner dig som 25? Du är väl ca tio år äldre än så?

Menar du att det finns någon fördel med att känna sig (och se ut) som 25 decennium efter decennium? Typ ingen mognad?


I fysiskt skick känner jag mig precis som 25, styrka/kondis/krämpor - eller avsaknad av dem.

När jag vaknar på morgonen känner jag mig pigg och stark.
Det hade känts lagom att hoppa in i duschen, samla ihop håret och vara redo för att kasta mig ut genom dörren och ändå se kanon ut.
Nu vaknar jag och inser att läget är annat. Håret har börjat mista sin spänst, huden likaså och åldersyttringar kan jag hitta precis överallt, mörka ringar under ögonen.
Jag har aldrig behövt anstränga mig nämnvärt för att ha en rundad hög rumpa och tighta armar. Nu har jag fått tendens till sälarmar där hud och fläsk börjar leva sitt eget liv. Rumpan har börjat bli plattare och flytta sig nedåt, rumpvecket klarar inte penntricket direkt.
Jag kommer få börja jobba med att hålla kroppen i trim på en helt annan och mer krävande nivå än tidigare.


Nej, jag ser inga fördelar, du får gärna nämna några så jag kanske kan omvärdera.
Jag känner mig som den där unga/pigga/fräscha hetingen fortfarande, persikolen och jämn hy som blev vackert solkysst på sommaren utan bedrövlig melasma, blankt/sammetslent/tjockt hår, men spegeln upplyser mig om att verkligheten är en utmaning.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Lite ledsen blir jag när jag läser på Ungdom om folk som använder anti-rynk-krämer när de är 25. Och när jag konstaterar att jag nog är snudd på den enda person jag känner i min ålder som knappt aldrig har färgat håret.

Hur kommer det sig att små rynkor i ansiktet och grå stänk i håret har blivit så farligt nuförtiden? Är det inte bättre att åldras lite i taget än att bli lastgammal från en dag till en annan?

Jag är 50+ och tillfreds med min ålder och mina smårynkor stör mig inte nämnvärt. Lite grå strån i hästsvansen. Klart jag vill känna mig fin men måste jag se ut som 30 för att göra det? Är grånande hår per automatik fult?

Hur tänker du kring ditt åldrande?
Jösses! Innan de är 25??

Jag är 45 och det händer väl ett par gånger om året att jag använder nån fuktkräm i ansiktet - nån vanlig då, aldrig någonsin nått antirynktjafs...
Färgar håret gör jag enbart de gånger jag ställer mitt hår till fritt förfogande som modell hos frisören... Jag har inte sett några gråa hår än, men jag kan väl å andra sidan inte påstå att jag letar efter dem. De kanske finns där utan att jag vet det??

nä, jag bryr mig inte om att jag åldras..
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Aha! Jag tror jag fick mina första vid 25. Ingen aning om folk går omkring och är chockade över dem nu eller inte ser dem alls faktiskt (mörkt hår).

Gillar inte att bli äldre och fluffigare, äldre och Madonnafit hade varit roligare. Men där får jag ju faktiskt bara skylla mig själv.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tycker att rynkor är vackert! För mig är det tecken på livserfarenhet och (förhoppningsvis även) visdom.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tycker att rynkor är vackert! För mig är det tecken på livserfarenhet och (förhoppningsvis även) visdom.

Min häst är en 20 år gammal tant och har fått jättemånga vita hår i sin annars bruna päls. Det är snyggt och jag kallar de vita stråna för visdomshår :D
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Äh, jag tänker inte alls. Naturen har sin gång och ärligt talat känner jag mig inte en dag äldre än 20 även om jag har börjat märka lite att ålder kommer smygandes, men det finns inget att stoppa så jag låter det vara.
Färgar endast mitt hår eftersom jag gillar en färg som jag tyvärr inte har naturligt och när den dagen kommer och jag får gråa hår, då ska jag göra något tufft (så jag tänker nu alla fall, vem vet vad jag tänker då, haha). :)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

För mej är det lite kluvna känslor med åldrande, jag är mer nöjd med mitt utseende nu vid snart 33 än vid 23 även om vissa kroppsdelar drabbats av jordens dragningskraft.. Fast med kläderna på så ser det kanon ut:D
Jag gillar faktiskt mina kråksparkar som börjar komma har alltid tyckt att det är charmigt, rynkor är inget jag är rädd för att få. Samtidigt är jag väldigt nog med att smörja in mej med bra bodylotion, använder bodyscrub varje vecka och äter nyttigt och dricker framförallt mkt vatten annars blir jag torr som en skorpa (har väldigt torr och fnasig hud om jag inte underhåller den.)

Jag märker att jag inte är 23 på det viset att kroppen är inte spänstig för fem öre.. Stel som satan men det beror ju mkt på att jag har fibro och lite annat skit. Den typen av åldrande tycker jag är 10ggr värre än att tuttarna blir längre med åren!
Jag försöker motverka det med hjälp av min PT nu, min plan är att vara snyggare och mer vältränad vid 35 än 25 så det vill till att hålla igång.

Jag förstår faktiskt att folk gör sina lyft och fyller i lite här och där, jag har själv varit nära att göra en bröstförstoring för några år sedan efter en rejäl viktnedgång på ca 25kg, men jag valde att ha is i magen istället och se om de repade sej och faktiskt så kröp uppåt efter ett tag:) Jag ska inte helt säkert säga att jag inte kommer göra något ingrepp eller behandling, har faktiskt funderat på en kemisk peeling då jag har ganska mkt fula ärr och hormonfläckar (melasma på överläppen) Fast jag är inte hundra, jag retar mej inte tillräckligt på det ännu. Men blir det mer så är risken stor.

Så som helhet är jag nog lite fåfäng, jag vill se bra ut och är rädd om min kropp. Man kan motverka mkt av åldrandet genom sunt leverne, räcker att titta på en del av kvinnorna på gymmet som ser helt fantastiska ut trots att de är runt 50. Är man sund på insidan syns det oftast på utsidan.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Utseendemässigt så bryr jag mig mycket lite, men det har jag aldrig gjort. Om man börjat sminka sig tidigt och är van att förändra sitt utseende radikalt innan man går hemifrån, så märker man nog av de små förändringarna mer. Sen är ju livet orättvist, jag hade inga linjer alls i ansiktet före jag fyllde 28, och de linjer jag har nu 6 år senare är inprincip desamma. Några av mina vänner ser mycket mer slitna ut för samma antal år, framför allt de som bor i städer. Jag tror tyvärr att de högre halterna av luftförorening gör att huden tar mer stryk, när jag jämfört ålderslinjer.

Jag hade nog väntat mig lite gråa hår efter 30, "alla andra" verkar ha fått dem vid det här laget, men jag väntar fortfarande. Hoppas iofs att håret ska bli sådär snyggt kritvitt när det väl händer.

Så visst är det lätt för mig att säga att jag inte bryr mig, jag som sett likadan ut sedan jag var 12-13, plus minus x antal kg...

Sen vill jag inte bli gammal, bli sjuk eller tappa orken, men det händer förhoppningsvis inte före 65-70 och då har jag ett par år kvar att leva rövare på :)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Det att önska att man visste vad man vet idag när man var 20 försöker jag tänka bort. På något sätt förutsätter det att man når en punkt där man vet "allt" och sedan börjar man leva. Tänk att vara 18 år och veta det jag vet om livet idag, gå miste om ungdomens naiva tid? Nä...
I stället ser jag det som min livsresa. Jag har lärt mig saker, fått erfarenheter som gjort att jag utvecklas som människa hela tiden. Det bästa av allt är att man aldrig verkar bli "klar" på sin resa. Det finns alltid nya saker att upptäcka och lära sig. Nu när jag är 50+ kan jag bli förvånad över mig själv. "Jaha, tycker jag så här nu" - typ! Men jag hade inte kunnat tycka så utan den lärdom och erfarenheter jag gjort.
Lyssna på Lisa Ekdahl - Om jag snubblat efter vägen. Sista raden - allt som skett har lett mig hit.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nu är jag visserligen bara 23 men jag har börjat få små veck i pannan. Min sambo ska vi inte tala om (26 år) men han röker ju med, kan vara därför han blir så skrynklig. Det är i alla fall inget som bekommer mig. Sambon vinner lite manlighet på sina rynkor (:D) och jag.. Jag orkar helt enkelt inte bry mig. Jag är ute en del på dagarna, har alltid varit, så solen påverkar på en del. Dessutom är jag faktiskt vuxen! 50-åringar som ansiktslyft sig en massa för att se ut som 25 är bara läskiga.

Några små linjer vid ögonen skulle jag allt kunna tänka mig, såna skratt-rynkor :) jag är ofta väldigt glad och gillar att le och skratta. Jag förstår inte hur man kan vilja slippa såna, ser jag en människa med såna linjer tar jag för givet att det är en glad och rolig människa!
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Det att önska att man visste vad man vet idag när man var 20 försöker jag tänka bort. På något sätt förutsätter det att man når en punkt där man vet "allt" och sedan börjar man leva. Tänk att vara 18 år och veta det jag vet om livet idag, gå miste om ungdomens naiva tid? Nä...
I stället ser jag det som min livsresa. Jag har lärt mig saker, fått erfarenheter som gjort att jag utvecklas som människa hela tiden. Det bästa av allt är att man aldrig verkar bli "klar" på sin resa. Det finns alltid nya saker att upptäcka och lära sig. Nu när jag är 50+ kan jag bli förvånad över mig själv. "Jaha, tycker jag så här nu" - typ! Men jag hade inte kunnat tycka så utan den lärdom och erfarenheter jag gjort.
Lyssna på Lisa Ekdahl - Om jag snubblat efter vägen. Sista raden - allt som skett har lett mig hit.

Ja, alldeles sant! Jag tanker också så när jag (ibland) förargar mig over saker jag missade som ung pga osäkerhet och dumhet. Man föds inte "färdig", allt man upplever blir till den man är idag. Det är bara att vara tacksam over skolgången.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag förstår tanken om man är 35+ och börjar få lite gråa hår. Men en del kan vara kraftigt gråhåriga redan efter 25 och det förstår jag inte är roligt alls.

Jag är 40+ och har typ fem gråa hår och det stör mig inte alls. Däremot smörjer jag ansiktet ordentligt. Jag tycker inte en stramande och torr hy är snyggt på någon. Däremot stör jag mig inte på rynkor. Bara det inte ser ut som att man tvättar sig med tvål ansiktet...
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tycker inte en stramande och torr hy är snyggt på någon.

Men är det alls relevant om det är snyggt eller inte? Jag skulle ömsa skinn och krypa ur kostymen en gång i veckan om jag inte unnade min kropp kroppsvård. Ett löpande underhåll behöver både människor och bilar för att kunna fungera.

Det är väl så enkelt att alla människor vill bli gamla men ingen vill vara det. Hög ålder förknippas med många negativa faktorer och många av dem är hundraprocentiga - alla kommer uppleva dem förr eller senare, men det finns många skeden i åldrandet som är positiva och utvecklande också. Kroppen blir annorlunda, vare sig vi vill det eller inte, men ett rikt själsliv med allt vad det innebär av insikter och tillförsikt kan överskugga fysiska förändringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp