Bukefalos 28 år!

Är åldrande onormalt?

Sv: Är åldrande onormalt?

Precis! Jag vet faktiskt inte när jag fick mina första grå, eftersom jag pga tråkigt råttfärgat hår har färgat/tonat länge. Men vid 25 var de garanterat så många att de syntes... Och nu vid 35 är det iofs inte så konstigt att vara grå men jag tycker fortfarande att rödbrunt är mer "jag" och därmed färgar jag.
Jag har alltid haft problem med hyn, först eksem, sen acne och sen blev jag torr. Men med rätt kräm så ser jag numera så bra ut i hyn att jag gärna går utan smink! Därmed försöker jag smörja två gånger om dagen, tror inte det hjälper mot rynkor dock. Har inte ens tänkt på om jag har några, men det antar jag att jag har. Runt ögonen om inte annat.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag är lite kluven. Jag har inget emot min ålder i sig, men att den drabbar min kropp är lite svårare att smälta...

Min grå slinga i håret har jag haft i 10 år och den gillar jag! Så även frisörerna som alltid säger att de tycker den är läcker.
Det ser nästan ut som om jag gjort en ljusgrå slinga.
De få gånger jag tonar håret (med en nyans nära min egen) så behåller jag den slingan. Det skulle f ö se konstigt ut om den plötsligt försvann. Jag har i övrigt inte så många gråa strån och de som finns syns nästan inte.

Vad gäller rynkorna under ögonen - nja, dem är jag hellre utan. "Skrattrynkor" bredvid ögonen hade varit roligare, nu ser jag bara trött ut.

Det jag retar mig mest på är putmagen som jag fått de sista åren. Förhoppningsvis kan lite träning minska den.
Då gäller det att komma igång med träning *host*.

Har en klasskamrat som var helgrå vid 40 och nu är hon nästan vithårig. Hennes mamma var likadan. Jag vet inte hur jag skulle ha reagerat om jag fått så.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nu kanske jag har fördomar - men nog är väl kvinnors åldrande mer "problematiskt" än mäns?
Män verkar inte bry sig särskilt mkt om sitt eget åldrande, varken rynkor, gråa hår/avsaknad av hår, eller övervikt. Inte heller verkar de har svårt att hitta yngre kvinnor att leva med (eller kvinnorna dom).
Men när det gäller en kvinna i 50-års åldern verkar hon ha slutat vara "attraktiv".
Många män i 50-årsåldern lämnar ju sin jämnåriga kvinna till förmån för en av yngre modell. Ytterst sällan ser man det omvända.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag fick mina första två permanenta rynkor när jag va 18:nailbiting:. Då började jag tänka mej för i solen och använder stark solskyddfaktor året om, dricker mer vatten och använder antiage krämer.
Men att rynkorna finns idag då jag nu blivit hela 29 stör mej inte. Dom syns inte jättemycket. Jag har inte fått fler så nåt gör ju krämerna och solskyddet. Men det känns mer okej att ha små rynkor som småbarnsmamma närmare 30 än ung och närmade mej 20. Sen är det bara jag som vet om dom då ingen annan ser dom.
Sen tyckte jag det va tungt då det va bekymmersrynkor som fastnade först. Okej om det va skrattrynkor eller nåt men att gå och va ledsen och bekymrad som tonåring så det märktes i form av rynkor va väl lite väl tragiskt..

Min sambo stegar mot 40 och har börjat få vita strån i skägg och hår. Jag tycker det är jättefint. Även nån rynka har börjat tränga sej fram på honom och han blir bara snyggare med dom! Det har gett honom mer karaktär.

Mina gråa hår kommer nog inte att synas då jag färgar håret regelbundet. Jag gillar att ha eldrött, lila-rött hår och varvar med dom färgerna.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nu kanske jag har fördomar - men nog är väl kvinnors åldrande mer "problematiskt" än mäns?

Jag tror nog dom bryr sej lika mycket. Iaf har jag upplevt det så med de män jag känner. Och då pratar vi lite bonniga karakarlar. Inget de pratar om på pokerkvällar direkt men vissa kan nämna lite om det när man pratar enskilt. Men det är "omanligt" att hålla på med antiage krämer som man.


Sen att de skaffar yngre kvinnor är väl ofta bara ett sätt att känna sej yngre. Precis som vissa män skaffar nya tuffa vrålåk när de kommer upp i åldern. Jag kan ju ha helt fel.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Hur tänker du kring ditt åldrande?
Självklart är åldrandet normalt, men jag försöker ju undvika det med de metoder jag orkar med att fullfölja. Jag äter helt okej och jag dricker mycket vatten, men tyvärr tränar jag alldeles för lite för att det ska vara bärande för framtiden.
Jag behöver bli betydligt starkare och smidigare för att inte säcka ihop helt som gammal....ska ta tag i det till hösten.

Vad gäller rynkor och sådär är jag tack och lov lyckligt lottad med bra gener. Men jag smörjer in mig och försöker ta hand om mig så gott det går med produkter som slätar till och som motar Olle i grind. Jag vill se så bra ut jag kan så länge jag kan. Inte för att rynkor är fula, men jag vill inte ha några. ;)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nu kanske jag har fördomar - men nog är väl kvinnors åldrande mer "problematiskt" än mäns?
Män verkar inte bry sig särskilt mkt om sitt eget åldrande, varken rynkor, gråa hår/avsaknad av hår, eller övervikt. Inte heller verkar de har svårt att hitta yngre kvinnor att leva med (eller kvinnorna dom).
Men när det gäller en kvinna i 50-års åldern verkar hon ha slutat vara "attraktiv".
Många män i 50-årsåldern lämnar ju sin jämnåriga kvinna till förmån för en av yngre modell. Ytterst sällan ser man det omvända.

Jag tror det är en biologisk grej - efter 50 (senast) är kvinnan inte längre fertil. Mannen är fertil mer eller mindre livet ut, och är därför sexuellt attraktiv ur en biologisk synvinkel. Även om vi inte tanker så medvetet, tror jag det är en "bio-logisk" reaction som är svår att komma ifrån. Inte så att vi har sex av rent fortplantningsmässiga skäl, men attraktionen avtar när kvinnans fertilitet upphör. Trist men.....
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Kl
En av dom stiligaste kvinnorna i min omgivning har haft vitt hår sen hon var 45. Supersnyggt och hela hon lyser ikapp med sitt hår.

Jag har också vitt hår sen många år tillbaka(46 år nu) men pga vattnet så blir det blont. Borde tydligen använda mig av något specialschampoo men orkar inte. Rynkor har jag få.

När jag i våras fick ett ryck och tyckte det var kul att sminka mig igen så fick jag massor av komplimanger.
Det som fascinerar mig är att folk tror att jag inte fattar hur mycket snyggare jag blir med smink. För OM jag fattade det så skulle jag väl inte gå utan?
Att jag inte tycker det är viktigt hur jag ser ut - det går inte in.

Samtidigt sitter jag och biter mig i tungan för att min jämnåriga kollega som vill se fräsch ut inte har vett att använda foundation för att sminka ner bristningarna, hon har noll koll på hur man sminkar sig snyggt. Och hon skulle inte ta ett tips från mig positivt kan jag säga.

Andras utseende berör mig nog mer än mitt eget. Jag vill att andra ska vara så fina som dom vill vara.
Knepigt, men det är väl så dom som komplimenterade mig också känner.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

. Inte heller verkar de har svårt att hitta yngre kvinnor att leva med (eller kvinnorna dom). .

Det beror nog mest på att många män i 50-årsåldern har en god ekonomi och en social status. Inte på att de utklassar den yngre generationen i utseendemässig attraktivitet.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Alla finner ro på sitt sätt. Hade jag ORKAT bry mig om att vara snygg och tyckt det varit värt TIDEN att inte åldras hade jag säkert gjort det. Hade rynkor varit det värsta jag vet hade jag säkert gjort allt i min makt för att undvika dem. Hade grova, rynkiga och krokiga händer varit något jag skytt som pesten hade jag sett till att ha handskar ALLTID och inte pyssla med tyngre jobb. Hade jag haft en issue med mina små bröst hade jag förstorat dem. Hade jag hatat mig själv för att gräsmattan alltid är oklippt och rabatterna orensade hade jag kostat på mig en trädgårdsmästare.

Nu ligger mina intressen och fanatismer på andra områden istället. Jag har nog aldrig varit tillräckligt vacker för att vara rädd att en dag inte vara det längre. Visst har jag stunder då jag förbannar min kropp för att den inte är så snygg som jag önskar, men jag är arg på ogräset i rabatterna också ibland.

I våras fick jag visa leg för att köpa alvedon. Nästan 35 år gammal. Evigt ung? Evigt dum? Evigt i trotsåldern? Jag har kämpat i motvind hela mitt liv att bli tagen på allvar på områden där inget positivt kommit av att vara en liten, ung, blond tjej. Jag längtar inte efter att bli äldre. Men att visa legget kändes inte skönt på något sätt.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag är en av de som svarade i ursprungstråden på äu även om jag är äldre än äu-åldern. Jag är 33 år och använder "antirynk".

Jag använder Boots no 7 serum. Det var ju en hype.ad produkt då den kom iom att BBC gjorde någon rapport om att det var den första antirynk som faktikskt gett resultat. Så den sålde slut i hyllorna överallt.

Jag tycker den funkar bra på min hud. Om det verkligen är så att den förebygger och mildrar rynkor är jag inte säker på. Men den hjälper iaf till att hålla min hud återfuktad så att jag upplever mig mindre rynkig.
Och ja - jag vill inte ha rynkor.
Jag har inga åsikter kring andras utseenden.
Men jag är lite intresserad av mitt eget. Jag har inget behov av att alltid vara finklädd, sminkad eller fixad i håret etc.
Däremot vill jag ha en rätt jämn hud med lite lyster.

Det kan ha att göra med att jag är sjuk och ofta mår skit inuti.
Det kan också ha att göra med att jag är estetisk och gillar "renhet" i form av "en blank canvas" att arbeta med och öppna ytor. Jag gillar inte mönster eller plottrig inredning etc.
Det kan också vara att jag vuxit upp med att utseendet är viktigt, även om jag idag är vuxen och tagit mig bort från hur viktigt det förr var.

Jag är också stolt över min hud och min kropp faktiskt. Jag har vårdat båda ordentligt under många år och det ger idag resultat i form av att jag är hyfsat fast i hyn och vältränad och stark/har bra ork.
Jag har utöver fuktkräm och sen antirynk alltid haft solskyddsfaktor och varit försiktig med sol öht. Jag har heller inte rökt annat än i tidiga tonåren. Och jag försöker se till vad jag äter/dricker etc också.
För mig är mitt utseende ett kvitto på att jag förmodligen också är relativt "ung" i kroppen sas. Jag vill orka länge!
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Men är det alls relevant om det är snyggt eller inte? Jag skulle ömsa skinn och krypa ur kostymen en gång i veckan om jag inte unnade min kropp kroppsvård. Ett löpande underhåll behöver både människor och bilar för att kunna fungera.

Det är väl så enkelt att alla människor vill bli gamla men ingen vill vara det. Hög ålder förknippas med många negativa faktorer och många av dem är hundraprocentiga - alla kommer uppleva dem förr eller senare, men det finns många skeden i åldrandet som är positiva och utvecklande också. Kroppen blir annorlunda, vare sig vi vill det eller inte, men ett rikt själsliv med allt vad det innebär av insikter och tillförsikt kan överskugga fysiska förändringar.

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Har man en hyfsat fet och elastisk hud lär man väl inte krypa ur den och en vanlig dusch räcker som rengöring.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nu kanske jag har fördomar - men nog är väl kvinnors åldrande mer "problematiskt" än mäns?
Män verkar inte bry sig särskilt mkt om sitt eget åldrande, varken rynkor, gråa hår/avsaknad av hår, eller övervikt. Inte heller verkar de har svårt att hitta yngre kvinnor att leva med (eller kvinnorna dom).
Men när det gäller en kvinna i 50-års åldern verkar hon ha slutat vara "attraktiv".
Många män i 50-årsåldern lämnar ju sin jämnåriga kvinna till förmån för en av yngre modell. Ytterst sällan ser man det omvända.

Sett på populationsnivå är det ändå rätt ovanligt med extrema åldersskillnader. Det absolut allra vanligaste är att det skiljer 2-3 år mellan man och kvinna i en kärleksrelation. Det är rätt mycket en myt det där med äldre män som byter ut sin fru till en yngre upplaga. I synnerhet i mer jämställda samhällen där kvinnor inte behöver vara beroende av en man för att klara sig ekonomiskt.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Fast så är det inte för alla. Vissa måste smörja hela tiden för att huden ska hållas frisk! Det behöver ju inte alls handla om att man inte vill åldras, utan om att man vill ha en frisk hy både som ung och gammal.

Har man sedan en hy som klarar sig utan vidare behandlingar så är det ju toppen, men alla har det inte så.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tror att vi ser äldre attraktiva män nu när vi själva börjar bli lite äldre ;-) Men alla mediokra äldre män går oss bara förbi. För det är nog bara en liten del män som gynnas av åldern. En del kvinnor gör ju faktiskt det också.

Jag tycker absolut att min sambo åldras snyggt. Men han var snygg för 10 år sedan också, och säkert skitsnygg när vi båda var 18 också, men då kände vi inte varandra :-) Men när jag var 18 hade jag kanske inte fått hicka av en 40 åring direkt.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag tror att vi ser äldre attraktiva män nu när vi själva börjar bli lite äldre ;-) Men alla mediokra äldre män går oss bara förbi. För det är nog bara en liten del män som gynnas av åldern. En del kvinnor gör ju faktiskt det också.

Jag tycker absolut att min sambo åldras snyggt. Men han var snygg för 10 år sedan också, och säkert skitsnygg när vi båda var 18 också, men då kände vi inte varandra :-) Men när jag var 18 hade jag kanske inte fått hicka av en 40 åring direkt.


Så tänker jag också.
Det finns en liten klick män och kvinnor som verkligen åldras med fördel andra plågas märkbart av tyngdlag och övervikt.

Sedan tror jag, som Sjoberga var inne på, att mäns många gånger ekonomiska ställning gynnar dem när det gäller att knyta an till nya (yngre) kvinnor.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Visst kan en kategori män vara attraktiva för yngre kvinnor, de med makt, pengar o status.

En del kvinnor blir bara vackrare (o klokare) med åldern.

http://youtu.be/WeXq1P002EE

Det enda jag lägger pengar på när det gäller utseende är glasögonen, men det gjorde jag när jag var yngre oxå.
Kroppsvård bra hand o hudkrämer.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Och jag menar inte att vi alla blir fulare och fulare ju äldre vi blir. Vi blir ju attraktiva av olika orsaker med åldern. Jag tex bli ju inte kär i söta pojkar något mer, utan i män i ungefär min ålder och sen är det ju plus minus på det också.

Men såg man rätt vanlig ut innan fortsätter man oftast att se rätt vanlig ut med åldern också, alla blir ju inte snyggare, och män blir inte heller automatiskt snyggare. Men min sambo blir ju givetvis det :-P
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag använder Boots no 7 serum. Det var ju en hype.ad produkt då den kom iom att BBC gjorde någon rapport om att det var den första antirynk som faktikskt gett resultat. Så den sålde slut i hyllorna överallt.
Den köpte jag med, men när det kom ut att Boots själva hade betalat för den undersökningen så tappade de lite respekt i mina ögon. Dock använder sambon fortfarande deras ansiktskräm och älskar den (han är torr ansiktet).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp