Är åldrande onormalt?

Sv: Är åldrande onormalt?

:D för mig räcker det att ha finare skor som "låter" lite .....jag skulle vilja sminka mig mer, men jag vet inte hur man gör så det blir bra, sen är jag rädd att klia mig i ögonen ( som jag är van vid) o kleta ut allt...men visst skulle jag vilja klä mig bättre o sminka mig ibland.

Sen jobbar jag nätter, är i stallet på dagarna, sover på em, så typ vardagssmink är uteslutet
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Sen jobbar jag nätter, är i stallet på dagarna, sover på em, så typ vardagssmink är uteslutet
Fast sådär är det ju för många av oss. Det jag tyckte var ledsamt var avsaknaden av förmågan att känna sig lite finare en dag.

Det känns för mig helt deprimerande att jag skulle gå omkring och känna mig normal och neutral. Även om jag ser normal och neutral ut så vill man ju ibland kunna känna sig lite finare. Och som du skriver, för dig räcker det med ett par finare skor. Och det är just det som är poängen. Det behöver normalt sett inte vara så att man spenderar flera timmar framför spegeln för att kunna ha den känslan, det handlar bara om att kunna få till den känslan, vad nu än det är som gör att man känner sig lite extra fin.

Jag känner mig tex alltid lite extra fin i utsläppt hår. Det är hur enkelt som helst att få till. ;)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Fast sådär är det ju för många av oss. Det jag tyckte var ledsamt var avsaknaden av förmågan att känna sig lite finare en dag.

Det känns för mig helt deprimerande att jag skulle gå omkring och känna mig normal och neutral. Även om jag ser normal och neutral ut så vill man ju ibland kunna känna sig lite finare. Och som du skriver, för dig räcker det med ett par finare skor. Och det är just det som är poängen. Det behöver normalt sett inte vara så att man spenderar flera timmar framför spegeln för att kunna ha den känslan, det handlar bara om att kunna få till den känslan, vad nu än det är som gör att man känner sig lite extra fin.

Jag känner mig tex alltid lite extra fin i utsläppt hår. Det är hur enkelt som helst att få till. ;)

Ja men där missförstår du mig helt.

Det är helt OK som det är och det är verkligen inte deprimerande att inte behöva "snygga upp sig".

I min värld, som helt tydligt skiljer sig från din, är frånvaro av behov att göra sig finare än man är något helt igenom positivt.

Och jo, när det gäller vad jag gör på min fritid så är det intresse och nöje som styr.
En fest jag inte har lust att gå till blir inte roligare av att jag klär upp mig eller sminkar mig.
En fest som jag vill gå till, blir inte mindre rolig av att jag inte sminkar mig.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Håller med dej! Om man är nöjd med hur man ser ut utan smink och piff så varför inte? Många är superfina när de är helt naturella:)
Man måste ju inte vara ointresserad av sitt yttre bara för att man inte sminkar sej eller följer trender.
Sen skulle väl kanske vissa se bättre ut om de klippte sej och vårdade sej, torr och flagig hud och risigt hår klär inte någon i mina ögon men att inte sminka och piffa är ju inte detsamma som att vara ovårdad.
För min del så trivs jag bättre när jag har en lätt makeup, jag har lite ärr efter acne och hormonfläckar och JAG (ingen annan vad jag vet) retar mej på det och känner mej finare/fräschare med lite smink över fläckarna:) men bara för det så betyder det inte att andra måste göra det. Har man inga problem med det så varför ska andra ha det?
 
Senast ändrad:
Sv: Är åldrande onormalt?

Lite ledsen blir jag när jag läser på Ungdom om folk som använder anti-rynk-krämer när de är 25. Och när jag konstaterar att jag nog är snudd på den enda person jag känner i min ålder som knappt aldrig har färgat håret.

Hur kommer det sig att små rynkor i ansiktet och grå stänk i håret har blivit så farligt nuförtiden? Är det inte bättre att åldras lite i taget än att bli lastgammal från en dag till en annan?

Jag är 50+ och tillfreds med min ålder och mina smårynkor stör mig inte nämnvärt. Lite grå strån i hästsvansen. Klart jag vill känna mig fin men måste jag se ut som 30 för att göra det? Är grånande hår per automatik fult?

Hur tänker du kring ditt åldrande?

Jag är så glad och tacksam för varje år, varje dag jag får, och är absolut i fas med mitt åldrande och har alltid varit! Mina rynkor är mina fartränder som visar att jag har levat, och mina gråa hår gör mig bara mer och mer lik min häst (silvermusblack), jag brukar säga att jag håller på att bli vindott...
Jag har varit 20 och haft kropp som en tjugoåring, jag har varit 35 och haft kropp som en 35-åring, nästa gång fyller jag 50 och jag har kropp som jag känner passar en 50-åring. Förhoppningsvis blir jag 75 och får se hur det är att ha en 75-årings kropp. Då ska jag klä mig i storblommiga färggranna tunikor och ha massor med leopardmönstrade tillbehör, och så ska jag ha mitt gråa hår uppsatt i en stor knut mitt på huvudet, jag ska vara lika stolt då som nu för mitt ärr på magen som visar att jag födde en son med akutsnitt. Och förhoppningsvis ska jag även då vara nyfiken på vad som kommer senare; att vara yngre vet jag hur det är, det är det att bli äldre som är nytt!
Och jag önskar att jag får vara frisk, lite knackig i kroppen för att man verkligen har levt ett aktivt liv med diverse skador och förslitningar hör väl till, men annars är väl hälsan det viktigaste att få behålla upp i åren istället för att gräma sig över lite (mycket) rynkor...:)
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Jag är så glad och tacksam för varje år, varje dag jag får, och är absolut i fas med mitt åldrande och har alltid varit! Mina rynkor är mina fartränder som visar att jag har levat, och mina gråa hår gör mig bara mer och mer lik min häst (silvermusblack), jag brukar säga att jag håller på att bli vindott...
Jag har varit 20 och haft kropp som en tjugoåring, jag har varit 35 och haft kropp som en 35-åring, nästa gång fyller jag 50 och jag har kropp som jag känner passar en 50-åring. Förhoppningsvis blir jag 75 och får se hur det är att ha en 75-årings kropp. Då ska jag klä mig i storblommiga färggranna tunikor och ha massor med leopardmönstrade tillbehör, och så ska jag ha mitt gråa hår uppsatt i en stor knut mitt på huvudet, jag ska vara lika stolt då som nu för mitt ärr på magen som visar att jag födde en son med akutsnitt. Och förhoppningsvis ska jag även då vara nyfiken på vad som kommer senare; att vara yngre vet jag hur det är, det är det att bli äldre som är nytt!
Och jag önskar att jag får vara frisk, lite knackig i kroppen för att man verkligen har levt ett aktivt liv med diverse skador och förslitningar hör väl till, men annars är väl hälsan det viktigaste att få behålla upp i åren istället för att gräma sig över lite (mycket) rynkor...:)

Ett av de bästa inlägg, samtliga kategorier, som jag läst på mycket länge!
 
Sv: Är åldrande onormalt?

*kl*

Jag är inte speciellt oroad av åldrandet, jag använder definitivt inte några anti-rynkcremer. Jag tror inte ens på att det fungerar.
Jag försöker smörja in mig med mjukgörande och återfuktande hudcremer i stället och så använder jag mig nästan alltid av solskyddsfaktor under sommarmånaderna. Visst har jag färgat håret några gånger, men mest för att experimentera med frisyrer och färg.

Jag är 31 och blev tagen för under 17 när jag var med pappa och hans familj på Wunderland i Hamburg i veckan. :p :meh:

Enligt syrran så har jag visst fått ett par grå strån på huvudet, men inte gör det mig nått. Tycker att det är rätt snyggt med grått hår. En fd kollega hade assnyggt peppar och salt-grått hår. :up:

Jag använder aldrig smink, på sin höjd mascara några gånger om året. :p Vet inte ens hur man gör, men jag känner mig tillräckligt vacker ändå. Ibland kan jag tänka att jag borde lära mig, för då kanske folk skulle ta mig för min rätta ålder, men äsch det är (oftast) inte mitt problem. Jag trivs med mig själv i det stora hela och orka behöva gå upp en ½-1 timme tidigare bara för att spackla lite i ansiktet, nej tack!

Att åldras och hålla sig fräsch och snygg är inte motsatser till varandra!
Min morsa blir 60 om ett par år och hon har knappt några rynkor, visst man ser att hon inte är 25 längre, men hon är fräsch och ingen som träffar henne tror att hon ens passerat 50.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Fast alltså, det som är intressant i den här tråden är inlägg som dina. Där ni skriver att nej, nej, åldrande är ju inget att bry sig om och varför använda anti-rynkcremer etc etc för att i nästa andetag berätta om hur unga ni ser ut.

Hur svårt är det att acceptera åldrande om man knappt åldras?

Att åldras och hålla sig fräsch och snygg är inte motsatser till varandra!
Min morsa blir 60 om ett par år och hon har knappt några rynkor, visst man ser att hon inte är 25 längre, men hon är fräsch och ingen som träffar henne tror att hon ens passerat 50.
Uppenbarligen är det ju det. För din mamma ser minsann minst tio år yngre ut - vilket uppenbart är viktigt och framförallt: positivt. Alltså är åldrande av ondo och inte okej, annars skulle ni inte skryta om motsatsen. Vad är det för fel på att se ut som 58 om man är 58?

Många inlägg i den här tråden hyllar och förstärker samma skönhetsideal som 25-åringarna på ÄU försöker leva upp till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är åldrande onormalt?

Fast alltså, det som är intressant i den här tråden är inlägg som dina. Där ni skriver att nej, nej, åldrande är ju inget att bry sig om och varför använda anti-rynkcremer etc etc för att i nästa andetag berätta om hur unga ni ser ut.

Hur svårt är det att acceptera åldrande om man knappt åldras?


Uppenbarligen är det ju det. För din mamma ser minsann minst tio år yngre ut - vilket uppenbart är viktigt och framförallt: positivt. Alltså är åldrande av ondo och inte okej, annars skulle ni inte skryta om motsatsen. Vad är det för fel på att se ut som 58 om man är 58?

Många inlägg i den här tråden hyllar och förstärker samma skönhetsideal som 25-åringarna på ÄU försöker leva upp till.

:bow::bow::bow:
Herregud jag håller med dig, det måste vara första gången.:o
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nä. Det jag har skrivit i den här tråden är helt i linje med hur jag brukar resonera.
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Nä. Det jag har skrivit i den här tråden är helt i linje med hur jag brukar resonera.

Absolut! :bow: Och det är så skönt att se att det finns folk som säger ifrån, utan att ingå 'with the självbedrägeri-flowet'.
Det är som jag sa tidigare, alla vill bli gamla, men ingen vill vara det.
Lena Furberg också - mycket bra inlägg! :bow:
 
Sv: Är åldrande onormalt?

Absolut! :bow: Och det är så skönt att se att det finns folk som säger ifrån, utan att ingå 'with the självbedrägeri-flowet'.
Det är som jag sa tidigare, alla vill bli gamla, men ingen vill vara det.
Lena Furberg också - mycket bra inlägg! :bow:

Fast jag måste ju faktiskt säga att jag är lyckligare nu som 50+ än jag var som 25 åring, livet har så att säga gått hela vägen runt. Ingenting att bevisa för någon inget jagande efter vare sig karriär eller pengar, inga gråtande spädbarn med kolik att vara uppe natt efter natt för ....
Ok jag ser ut som min ålder men vafan gör det ? Både Richard Geere och George Clooney är i min ålder och det tycks inte ha påverkat dom i nån negativ riktning.
Bara att traska på ...
 
Sv: Är åldrande onormalt?

51 år.

Började få grått hår tidigt, kring 30, och började redan då färga och färgar fortfarande, fast nu får ett proffs sköta om det. Skitsnyggt blir det, med slingor o allt, och jag får ofta komplimanger om håret. Varför skulle jag vilja ha tråkigt grått/vitt hår i stället för det, av princip, för att visa att jag "accepterar åldrandet"?

Huden: smörjer samvetsnoga med dagkräm med minst SPF 15 på vintern och SPF 30 på sommaren för att motverka rynkor, och efter 20 år av det kan jag konstatera att det funkar rätt bra. Efter att dom senaste åren ha provat ett antal dyra anti-ageing puffande/utslätande nattkrämer som påverkade plånboken mer än hyn har jag hittat 100% arganolja, som jag smörjer mig med varje kväll (ser ut som om jag har ett helt Bregottpaket utsmetat i ansiktet :D). Kostar 150 kr för en 100 ml flaska, och det tycker jag funkar jättebra, man slipper vakna o se ut som ett skrynkligt lakan i ansiktet.

Vikten är jag noga med att hålla. Vill inte behöva bli "tunikatant".

Mitt motto är som modellen Lauren Hutton sa en gång: it's not about looking younger, it's about looking good, whatever age you are. ;)

Jag ser nog ut som min ålder (på ett ungefär - man kanske skulle kunna dra bort 5 år) och det bryr jag mig inte om, för att jag är nöjd ändå. Just nu är jag nog lite "ageing rock chick" i stilen, kanske byter till "tidlöst elegant" om 10 år när jag blivit riktigt vuxen :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp