Är blod tjockare än vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjolltroll

Trådstartare
Har läst tråden om ofrivillig barnlöshet och undrar lite hur ni tänker. Vad är det som är föräldraskap i erat sätt att resonera?

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Undrar hur vem tänker, barnlösa eller de med barn?
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag har en grabb som är adopterad, för 14 år sedan.
Jag känner mig som hans mamma, även om han inte är mitt biologiska barn.
Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv, vilken känsla att få följa hans uppväxt och nu se vilken härlig kille det blev.
Jag känner ett mycket starkt band till honom och mina känslor som mamma är lika som min systers till sina biologiska barn.
Det här är något vi diskuterat ganska ofta när barnen var mindre.

elis
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag tror inte alls på det där med att biologiska band betyder att man har starkare band.

Hur starka band man har med sina barn tror jag beror på hur allvarligt man ser på sin roll som förälder.

Den som tar sin roll på allvar och reflekterar över vad han/hon gör/säger/tänker får en stark känsla för och med sitt barn.

Dessa egenskaper har ingenting med biologi att göra.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Föräldraskap är inte i första hand biologiskt.

Men alla ofrivilligt barnlösa kanske inte väljer adoption.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

En kompis till mig har haft ett antal icke egna barn i sin familj (gift med två karlar som haft barn sen tidigare).
Hon har hela tiden sagt att de barn som bor i mitt hus de är mina barn de behandlas alla lika och har samma regler. Ett barn ska tas om hand oavsett vem som har fött det.
Jag tycker det är en så skön inställning till barn, att de inte är ägodelar utan varelser som ska tas om hand och skickas ut i livet. Ett tag hade hon åtta barn i huset.
Fyra tjejer som hennes karl hade sen tidigare de ser fortfarande min kompis som sin riktiga mamma, den de vänder sig till när det är struligt är henne. Hon räknas även som mormor till deras barn.
Jag tror att om vi kunde få en annan inställning till vad barn är skulle många, både barn och vuxna må bättre.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Nej föräldraskap är inte biologiskt. Men om man inte kan tänka sig andra alternativ är man inte då frivilligt barnlös :confused: .

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Ja så kan man uttrycka det. Vad jag menar med ofrivilligt barnlös är de som inte kan få biologiska barn, jag tror att det är ett ganska vedertaget begrepp även om det inte riktigt stämmer.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Det dar ar latt att saga, men betydligt svarare nar man faktiskt befinner sig i den situationen att man inte kan fa barn. Da stalls man plotsligt infor en massa fragor, utover den enorma sorg man kanner over att man inte kan fa biologiska barn, som maste bearbetas. Det ar inte alltid sa enkelt, sa svart-och-vitt.

Jag kan bara tala for mig sjalv forstas. Jag vill verkligen jattegarna ha barn, och kan JUST NU tanka mig att adoptera om inte IVF behandlingarna funkar. Men vi har inte last pa tillrackligt om det annu och vet alltsa inte riktigt hur det fungerar, och sa ar man ju tva om beslutet ocksa. Det maste kannas ratt for bada.

Sen ar det ju inte alla som har rad med adoption heller, det ar ju inte gratis. Och da kan man ju knappast kallas "frivilligt barnlos".
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Ja, Jag förstår vad du menar med ofrivilligt barnlös. Min tankegång är mera så att varför det skulle vara mer speciellt med egenproducerade ungar. Att man kan tillverka biologiska barn gör en inte självklart till förälder i mina ögon.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Du har ju ratt forstas, men det kanns som om det borde vara den enklaste och naturligaste saken i varlden: kvinna och man mots, blir kara, bildar familj. Barnet ar en karleksproduktion av de tva som for bagges gener vidare (och i arlighetens namn ar det ju pa ett satt en liten egotripp for foraldrarna, annars borde ju alla adoptera eftersom det finns sa otroligt manga oonskade barn i varlden).

Att vara foralder har ju egentligen ingenting att gora med om man lyckats tillverka barnet sjalv eller inte - nagot som jag forsoker paminna mig om nar jag ar som mest deprimerad over min infertilitet ;)
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Att jag skaffade just biologiska barn, det beror på att det var enklast.
Adoption verkade så himla krångligt, och så blev det ju barn av sig själv för mig.

Men jag hade varit lika glad över barn som någon kastat åt mig i en väska från något oklart håll.
Barn är barn.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag tror att de flesta definierar begreppen ofrivilligt barnlös som en person som inte kan få biologiska barn.

Jag har redan beskrivit min ståndpunkt när det gäller föräldraskap. Jag har inte någonstans påstått att mer speciellt att bli förälder till biologiska barn, jag har uttalat att föräldraskap har väldigt lite med biologi att göra.

Jag håller inte med dig i detta :"Att man kan tillverka biologiska barn gör en inte självklart till förälder i mina ögon." Som jag ser det så blir man förälder när man producerar biologiska barn, men det är inte det enda sättet att bli förälder på.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

fjolltroll skrev:
Har läst tråden om ofrivillig barnlöshet och undrar lite hur ni tänker. Vad är det som är föräldraskap i erat sätt att resonera?

Mia.

Att vara förälder är väl helt enkelt att ta på sej det livslånga ansvaret för att ett litet/stort barn får ett så bra liv som möjligt. Sen om det är ens egna gener eller inte i barnet har ju inte med själva föräldraskapet att göra.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag förstod inte vad du menade! Men nu när jag har läst de andras svar så insåg jag vad du var ute efter med din frågeställning.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Ja, Jag vet att det är lätt att säga. Och jag förstår hur jobbigt det är att befinna sig i situationen att väldigt gärna vilja men inte kunna få barn. Biologiska alltså. Adoption är väldigt kostsamt ja, men det finns ju andra barn som också behöver hem. Att vara familjehem och ta hand om barn som behöver ett hem kostar inget.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Absolut. Men det passar inte alla. Min granne t.ex., innan hon lyckades med den 3:e IVF behandlingen, var inne pa ideen att ha fosterbarn. De utvarderades och gjorde studiebesok hos ett par andra fosterfamiljer for att se hur det fungerade.
De kom fram till att det var inte nagot for dem. Dessa barn kom mer eller mindre alltid fran familjer som vanvardat dem pa nagot satt - t.ex. traffade de en liten flicka vars pappa hade for vana att branna hennes hander over gaslagan pa spisen nar hon var olydig. Denna flicka madde jattebra hos sin fosterfamilj, men eftersom de var just en fosterfamilj sa var de tvungna att valkomna denna man i sitt hem och tillata honom att gora utflykter med flickan och umgas med henne regelbundet. For sadana ar reglerna. Grannens man fallde kommentaren till fosterforaldrna att "jag forstar inte hur ni orkar. Sjalv hade jag velat sla till idioten och aldrig mer se honom!"
Men sa ar det ju. Ar man fosterforaldrar har man oftast bara barnen en kortare tid, och under den tiden skall man gora ALLT for att forsoka integrera dem tillbaks med sina foraldrar - vad man an tycker om dessa och vad de an har gjort mot barnen tidigare.
Det ar jobbigt, och jag beundrar verkligen de som klarar av det!!!

Ar du sjalv ofrivilligt barnlos, och isafall hur tanker du pa framtiden?
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Precis! Att vara förälder har inget med gener eller ursprung att göra. Utan förmågan att ta till sig och tillgodose ett barns behov.
Och då tycker i alla fall jag att ett barns behov ALLTID går före mina egna. För mig finns ingen egen tid eller att mina intressen eller min hobby vad det nu än må vara går före barnen. Barnen ska inte anpassa sig efter mig utan jag efter dom.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Absolut! Barn är barn. Kan man få biologiska barn är det ju naturligtvis den enkla och självklara vägen att gå.

Mia.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 804
Senast: Praefatio
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: jemeni
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp