Är blod tjockare än vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är blod tjockare än vatten?

mandalaki skrev:
Du gick på Francess alldeles för hårt ...
Och du är då enväldig domare i vad som är för hårt eller?

Jag tror att du gärna vill knuffa folk i rätt riktning. Ibland träffar säkert knuffen rätt - andra gånger går du över lik. Det är i såna lägen jag skickar moderatormeddelanden
Och i detta fallet då?
Dog Francess eller ramlade hon åt rätt håll?
 
Senast ändrad:
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag tror nog att du förstår att det jag skrev är vad jag tycker. Jag tyckte att du gick på för hårt. I meningen närmast före den du klippte står det också "jag tycker att du gick för långt".

Och även om så Francess skulle adoptera ett av dina barn efter er diskussion så skulle jag fortfarande tycka att dina sista inlägg i den förtjänade moderatormeddelanden. Såna skickar jag när jag tycker att nån går över gränsen, sen är det upp till moderatorn att dela min uppfattning eller inte. Värre än så är det inte.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Eftersom Mandalaki fått förtroendet att vara moderator skulle jag nog säga att hon är enväldig domare här!
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Va bra att det finns fler som gärna kan tänka sig att bli familjehem. Det är i dag ett ständigt ökande behov av familjehem. Dessutom så verkar det inte som att ökningen kommer att avta heller.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Det tog mig 6 år att bli gravid med min dotter så jag tycker nog att jag är ganska inne på hur det känns att önska sig ett barn men inte lyckas bli gravid. Efter det har det inte blivit något mer barn. Men det finns ju faktiskt andra alternativ än adoption. Det finns massor med barn här i landet som behöver nya hem.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Stort och starkt av dig tycker jag att bli äggdonator. Gillar ditt sätt att resonera.

Mia.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Och kostnaden för att adoptera är i nivå med vad Francess privata fettmaoperation kostade. Kollade precis.

Då ska jag berätta en sak för dig. När man bestämmer sig för att adoptera så är det inte bara att åka och hämta ett barn på studs. Först ska man gå igenom flera tunga undersökningar. Och många (alla?) länder har väldigt stora krav fysiskt, inte bara på föräldrarna, utan även på nära släktingar. Tex att vissa sjukdomar inte finns som kan gå i arv (tex dåligt hjärta) och mig veterligen ligger fetma högt på listan som ett stort nej till adoption. Kraftig övervikt innebär också att man inte får hjälp med IVF etc.

Att du öht tar upp en sån här sak visar bara din totala okunskap och dessutom anar jag en viss avundsjuka.

Vg vissa trådar på avel så har diskussionernas vågor gått höga, men jag är knappast ensam om att "bråka" som du kallar det. Jag står för mina åsikter. Däremot händer det ofta att jag missar att använda dessa små gubbar som så många älskar att strö omkring sig. Jag säger det igen, jag har aldrig varit någon överandvändare av smileysarna, men det finns det fler som inte är, så jag är knappast enam om det.

Och min humor är nog inte alltid gångbar har jag märkt. Men det skiter jag i. Är det någon som missförstår så försöker jag förklara. Inte svårare än så.

Har du inget bättre för dig än att kolla upp användare? Känner mig faktiskt ganska smickrad av uppmärksamheten. ;)
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Kära söta I_U. :devil:

Min man och jag pratar med varandra varje dag. Om olika saker. Vi ältar dock inte vår barnlöshet ständigt och jämt.

Jag förstår att du väldigt gärna vill ta åt dig äran av somligt, men det kan du glömma! Att min man och jag har pratat lite extra om det här de senaste dagarna har uteslutande med främst Silverkedjan att göra. Det var hon som gav mig en knuff och fick mig att inse att ingen av oss blir yngre med tiden och det var tack vare henne jag ringde infertilitetskliniken och satte upp oss.

Vad min man anser om dig är inte lämpat i tryck... :o

Men han är väldigt glad över att det finns så pass många vettiga människor här inne och tro mig, du är inte inräknad.

Och ja, du är fortfarande "dum". ;) Du har fortfarande inte förstått någonting öht. Men det skiter jag högaktningsfullt i! :D
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Ingen fara Ms_Raven. Tack för ditt stöd!

Jag förstår om min viktoperation sticker somliga i ögonen, men det brukar vara andra överviktiga som själva inte har råd eller möjlighet att komma till rätta med sitt liv. Jag anar lite avundsjuka från personen i fråga...

Men saken är den att jag inte gjort operationen för att bli snyggare utan för att kunna fortsätta leva. Utan operationen hade jag inte levt många år till. Det handlade liksom inte om 5-10 kg övervikt... Och jag kunde inte längre gå ner i vikt utan det här hjälpmedlet, för det är precis vad det är, ett hjälpmedel! Min viktminskning går inte av sig själv, jag gör fortfarande jobbet men på ett annat sätt. Och det är inte alltid lätt heller. Men det behöver vi inte gå in på här.

Men en sak måste jag tillägga. Det är underbart att ha fått tillbaka mitt liv! Jag har "bara" varit kraftig överviktig de senaste 10 åren, innan dess var jag normalviktig och tävlade i olika idrotter. Jag har sett båda sidorna av medaljen och det är en enorm glädje att kunna röra mig obehindrat igen! :love:

För den som undrar är min övervikt direkt relaterad till tidigare missfall ('93), misshandel och övergrepp inom ett tidigare samboförhållande och senare förföljelse ('91-'93) och på senare år min nuvarande partner och min oförmåga att få ett efterlängtat barn. Jag tröståt i kubik och jojobantade så pass att min kropp slutade fungera normalt. Att jag öht berättar det här är för att slippa spekulationer. Bättre att lägga alla korten på bordet har jag märkt.

Som jag svarade innan, utan operationen hade jag aldrig fått hjälp med IVF i framtiden, eller troligen ens fått adoptera! Plus att jag med största sannolikhet hade varit död inom 5 år och det ville inte mannen i mitt liv...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Hej IvanaIvanFrances!

Visst är det roligt med sådana kommentarer från nära och ofta älskade familjemedlemmar? Men jag är glad för er alla skull, inkl din svärmors, att hon kom på andra tankar när väl bebben var hemma. Förhoppningsvis blir det lika dant för oss, om det blir adoption för oss i framtiden. Men som I_U påpekade i en annan tråd, det är inget man ska ta för givet (min tolkning av ett av hennes uttalanden).

Och det är det som skrämmer mig mest. Att om vi väl presenterar en liten batting så är det ingen, eller endast ett fåtal, som ändrar inställning. Och vad gör man då? Säger upp bekantskapen med hela makens familj och släkt? Eller åtminstone de som inte kan uppföra sig antar jag. Antar att man gör det man måste i en sån situation. Men det är barnet jag tänker på...hur förklarar man för ett litet barn att vissa av hans/hennes nya släktingar är urbota korkade och att det inte är barnets fel? Barn har ju en fantastisk förmåga att ta på sig skulden.

Jag vet att man får ett bidrag från staten, men det är väl en väldigt liten del i det hela har jag förstått. Plus att det är väldigt stor skillnad i kostnaderna beroende på vilket land man adopterar ifrån. Jag tycker det rimmar väldigt illa med Göran Perssons uppmaning till hela Sverige att "skaffa" fler barn! Det är visst bara de som kan få barn naturligt som ska uppmuntras, inte alla de som måste adoptera eller genomgå olika behandlingar...

Jag förstår att du känner att det är det bästa du gjort!
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag tycker din inställning är beundransvärd. Du har uppenbarligen tänkt igenom ditt val noga och har gjort ett ställningstagande. Det behövs fler äggdonationer!
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Tack för de orden, både du och fjolltroll!

Nu blev jag lite nyfiken, hur dyrt är det egentligen med adoption och ivf? Jag visste inte ens att det kostade något... *skäms*
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Adoption är väl allt mellan knappt 100 000kr och drygt 250 000 kr. IVF får man oftast tre försök via sitt landsting, sen får man bekosta resten själv. Eller så hoppar man över alla köerna och gör det privat och då pratar vi 10 000-tals kronor per försök.

Kollade lite priser på en privat klinik och bara det inledande besöket för att lägga upp en plan gick på 4000 kr, minns inte om det var exkl eller inkl moms...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Hoppar in för att rätta till uppgifterna om adoptionskostnad något..

De belopp Du anger är nog tilltagna mer än lite i överkant..
Visst..det är inte gratis att adoptera....men till en kostnad av 60-80.000 kronor totalt inklusive resor och uppehälle i landet..klarar man sig till flera av de "stora" adoptionsländerna. Då menar jag den faktiska kostnaden för familjen med adoptionsbidraget om 40.000 kronor avräknat.

Och...för det fall man behöver betala IVF-behandlignar själv ( ex p g a för hög ålder) får man nog räkna med närmare 100.000 för tre behandlingar..
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

angående det här med släktingar , vänner och bekanta omkring som inte kan acceptera ett mörkhyat barn.

Man kanske ska ta sig en funderare om man verkligen vill ha något med dessa att göra överhuvudtaget vare sig man har ett barn från ett annat land, har ett biologiskt barn eller är barnlös.

Vilken uppfattning har de om andra människor, är det något man vill ha i sin vardag?
Det är ju inte lätt att skrota släktingar men samtidigt har man ju inte valt dem , det kanske är så att man ska välja sina släktingar istället.
Även om man har biologiska barn så kan de ju påverkas av de människor man själv omger sig med, har man otur kan det ju vara mot det "rasistiska hållet".

elisabeth
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag tycker det låter lågt! Siffrorna alltså! Jag kollade runt på kostnaderna för en tre, fyra år sedan och de siffrorna jag skrev i förra inlägget är de jag hittade...men jag såg också att det varierade stort mellan olika länder. Och då var inte bidraget så högt som 40000kr heller... Har vi olika källor eller har siffrorna ändrat sig så mycket på några år???
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Kollade nyss Curaklinikens prislista och där kostar en IVF med äggåterföring (standard) 23500 kr första gången och 18000 kr följande gånger. Uppemot 100000kr blir det ju inte...såvida inte man försöker väldigt många gånger!

De har även en paketlösning:
IVF-behandling (standard), tre behandlingar** med återföring av delade ägg. (Metodbyte kan behöva utföras från den ena till nästa behandling).
Kostnad: 45000 kr.

Pisan: var fick du summan 100000 kr för tre behandlingar ifrån? Är det väldigt olika prissättning på de olika klinikerna?
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Hej!
Jag går privat och vårt inledande besök på Sophiahemmet var vanlig taxa på 240:-. Därefter tog högkostnadsskyddet över så nu betalar vi ingenting. Har faktiskt inte hört talas om någon som betalat 4000:- för inledande besök.

En insemination kostar 1500:- och en IVF mellan 20.000 och 30.000 beroende på vilken klinik man går till. Många kliniker erbjuder tre försök till paket pris. På S:t Göran i Stockholm kostar detta 46.000:-.

Kostnaden för adoption varierar väldigt beroende på varifrån man adopterar. På Adoptionscenters sida står att läsa under rubriken:

"Vad kostar det att adoptera?
Kostnaden i samband med en internationell adoption betalas av de blivande föräldrarna. Den kan variera avsevärt mellan olika länder (2004) från 90 300 kronor till 182 000 kronor. I beräkningen ingår också familjens utgifter för resa och uppehälle.
...
När adoptionen är klar får familjen ett bidrag från staten på 40 000 kronor."

Den faktiska kostnaden för föräldrarna blir alltså 50 300 till 132 000. Ganska långt från de kostnader på mellan 100 000 och 250 000 som Francess nämner.

http://www.adoptionscentrum.se/adoption/landlista.asp
På denna länk hittar man vad det kostar att adoptera från olika länder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 803
Senast: Praefatio
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: jemeni
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp