Är blod tjockare än vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Som jag skrev så var det Cura-kliniken som tog 4000 kr för första besöket där man lägger upp en behandlingsplan. Det är naturligtvis olika från klinik till klinik och även beroende av om de är anslutna till Försäkringskassan eller inte. Om du inte tror mig får du väl gå in på Curaklinikens hemsida själv och kolla deras prislista! Jag skrev även att de tog 45000 kr för ett paket om tre försök.

Vg kostnaden för adoptioner så har jag mina uppgifter några år tillbaka och jag minns inte vilket land som kostade dryga 200000 kr att adoptera ifrån. Och bidraget från staten låg på runt 25000 kr den gången, men det verkar ju ha höjts rejält? Så nog kan mina uppgifter ha stämt DÅ, men det har jag också varit noga med att skriva varje gång! Försök gärna läsa lite noggrannare...så ser du att jag inte har några aktuella prisuppgifter på adoptionen och det har jag också sagt varenda gång! Jag har INTE påstått att jag har dagsaktuella siffror, bara de jag hittade när jag kollade runt för en tre, fyra år sen.

Ärligt talat? Vad är det för vits att gräla om hur många tio- eller hundra-tusentals kronor det kostar att adoptera här inne? För de som vill adoptera finns det exakta uppgifter att få från just den byrån man vänder sig till (eller hur man nu gör). Och vi kan ju vara överens om att det varierar väldigt mycket i kostnaderna beroende på vilket land man adopterar ifrån.

Tack för länker förresten!
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Ja..jag förmodar att det är mycket olika pris på de olika klinikerna om det är så att man är tvungen att betala kalaset själv.
De uppgifter jag utgick ifrån var faktiskt de som jag fick för några år sedan vid kontakt med Sofiahemmet i Sthlm...men det var bara ungefärliga uppgifter och jag gör inga anspråk på att de är absolut riktiga...eller helt gällande i dagsläget. Om priset är avsevärt lägre...så mycket bättre för alla..:))

Men..vad det gäller adoptioner så gör jag faktiskt anspråk på att veta...och det gäller absolut aktuella siffror. Nu kan det säkert diffa en hel del mellan olika länder...men eftersom vi själva adopterat under 2003...vet jag faktiskt vad slutkostnaden blev..och då gäller det ett av de vanligaste adoptionsländerna.

Men...diskussionen om siffror är måhända ointressant....kändes bara viktigt att rätta till siffror som var mångdubbelt felaktiga för att ge rätt bild...lätt att det framstår som om adoption endast kan bli aktuellt för välbeställda annars.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Hej Francess!

Francess skrev:
Som jag skrev så var det Cura-kliniken som tog 4000 kr för första besöket där man lägger upp en behandlingsplan. Det är naturligtvis olika från klinik till klinik och även beroende av om de är anslutna till Försäkringskassan eller inte. Om du inte tror mig får du väl gå in på Curaklinikens hemsida själv och kolla deras prislista! Jag skrev även att de tog 45000 kr för ett paket om tre försök.
Jag ett par bekanta som gjort IVF på Cura-kliniken och dom betalade upp till gränsen för högkostnadsskydd för utredningar och undersökningar. Kanske 4000 är för dom som inte har remiss eller vill påbörja IVF innan ett år av barnlöshet har gått? Jag hittar inte heller några uppgifter i Cura-klinikens (i Malmö) prislista om detta.

Francess skrev:
Så nog kan mina uppgifter ha stämt DÅ, men det har jag också varit noga med att skriva varje gång! Försök gärna läsa lite noggrannare...så ser du att jag inte har några aktuella prisuppgifter på adoptionen och det har jag också sagt varenda gång! Jag har INTE påstått att jag har dagsaktuella siffror, bara de jag hittade när jag kollade runt för en tre, fyra år sen.
Uppriktigt sagt Francess, jag har gått igenom dina svar i denna tråd (och läst dom noggrannt) och jag ser INGENSTANS att du nämner att priserna är flera år gamla. Du har visserligen inte påstått att siffrorna är dagsaktuella men utan anmärkning om att detta är siffror du läste någonstans för flera år sedan, så är det väldigt lätt att tro att det är just dags aktuella uppgifter. Tänk dig själv om någon frågade mig vad det kostar att göra en IVF och jag svarar: "Det kostar väl en 200 000" och sedan motivierar mitt svar med att jag läste en gång någonstans att det kostade så när dom började göra IVF i Sverige.


Francess skrev:
Ärligt talat? Vad är det för vits att gräla om hur många tio- eller hundra-tusentals kronor det kostar att adoptera här inne?
Jag har INTE GRÄLAT om vad det kostar. Däremot så tycker jag att det är viktigt att den information om kostnader för adoption som sprids är riktig och dagsaktuell. Jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att du reagerar som du gör när jag försöker ge dig riktiga uppgifter.

Jag har massor med fler länkar till bra sidor om ofrivillig barnlöshet, IVF och adoption om du är intresserad.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

My mistake! Ber tusen gånger om ursäkt. Jag blandade ihop två kliniker. Det är på Carlanderska i Göteborg det kostar 4000 kr för inledande besök:

Kostnad för vanlig IVF: 28 500 kr, andra försöket: 20 500 kr,
paketpris tre försök 45 000 kr
ICSI 28 500 kr, andra försöket 24 500 kr,
paketpris tre försök 55 000 kr
Pris för en fertilitetsutredning 4 000 kr (exklusive laparoscopi),
utredningen tar högst 2månader
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Du har rätt, det är viktigt med korrekta uppgifter. Men jag vet att jag har nämt, på mer än ett ställe tidigare, att mina uppgifter inte är dagsaktuella. Och jag ska säga dig att det inte är omöjligt att jag fått den högsta summan ur en kvällstidning och i så fall skäms jag lite, för de brukar ju inte ha de bästa källorna.

I vilket fall som helst har jag kollat upp den där länken du hänvisade till och jag måste säga att det var en positiv överraskning att en adoption (idag) inte kostar mer än de verkar göra! Plus att bidraget man får är så mycket högre än för en tre, fyra år sen. För det ger jag mig inte på! Det var inte mer än ca 25-27000 kr. Väldigt positivt om de har höjt till så mycket som 40000 kr! Sätter ju oss i en annan situation om det blir aktuellt för vår del.

Jag har faktiskt själv varit övertygad om att kostnaden låg mycket högre, det är inget jag vidarebefordrat för att jävlas eller för att sprida lögner. I mitt minne har priset varit mellan 100000 och 250000 kr för en adoption. Det är väldigt irriterande att jag inte kan minnas var jag läst den högre siffran, men det är inget påhitt från min sida. Ingen är gladare än jag om det inte stämmer!

Du får hemskt gärna dela med dig av dina länkar.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Djur och barn är helt skilda saker och skall inte jämnföras.
Jag vill egentligen inte svara på den frågan varför jag inte är för adoption här och hoppas att jag slipper !
/Cetzy
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Rent hypotetiskt; Om din man hade haft barn innan ni träffades hur hade du tagit det ?
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Beror på ålder på barnen (vuxna vilket hade varit möjligt, JA)
Tror inte jag hade närmat mig honom från början jag visste ju att han inte hade barn redan innan jag kände honom.
Svårt att resonera så här !
Då var jag nyfiken nu är jag totalförälskad och vill inte vara utan honom för allt i världen :love:
/Cetzy
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

cetzyboy skrev:
Djur och barn är helt skilda saker och skall inte jämnföras.
Jag vill egentligen inte svara på den frågan varför jag inte är för adoption här och hoppas att jag slipper ! /Cetzy
Men du hade alltså hellre levt utan barn än med adopterade, om du nu inte kunnat få egna då.
Och du hade alltså också hellre levt utan barn än med en man som hade barn sedan tidigare?

Har jag uppfattat saken rätt?

Jag för min del ser inte barnen som en del av mig.
De är bara alldeles sig själva. Helt egna.
De kommer från mig, visst.
Och de liknar mig mycket, men på olika vis.
Och det är ju kul som krydda, men inte på något vis huvudsaken.
De liknar mig inte på en massa vis också, och det är nästan roligare.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Jag skulle aldrig adoptera, helt korrekt !
Det där med mannen är svårt att svara på då jag inte varit i den situationen riktigt.
Nu kan jag säga blankt nej men kärleken kan ställa till mycket :smirk: och tillräckligt kär i mannen så kanske......sen beror åldern mm mm.
/Cetzy
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

cetzyboy skrev:
Jag vill egentligen inte svara på den frågan varför jag inte är för adoption här och hoppas att jag slipper !
Varför då?
Du brukar ju vara så öppen.

När någon kommer med ett "Jag tycker", "Jag vill" eller "Jag vill inte" följt av ett , "men jag vill inte säga varför".
Då så får jag oerhört dåliga vibbar.
Det känns som om den personen döljer något fult eller äckligt.
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Det kanske jag gör i dina ögon !
Min åsikt i den här frågan ligger nog utanför gränsen vad som skulle accepteras på den här sidan
/Cetzy
 
Sv: Är blod tjockare än vatten?

Det var det som jag misstänkte.
Men ditt erkännande av det gör det mindre "scary", faktiskt.
För på den här sidan så kan det vara "litet trångt" med acceptansen ibland.

Du kan inte PM:a då, för jag blir så ruggigt nyfiken.
Jag kan PM:a några andra orsaker som jag har hört från vänner, och det utan att jag fördömmer dem för det.
Det viktiga som jag ser det, är att man själv är tillfreds med sina egna beslut.
Och att besluten är just egna, och inte någon annans som man har blivit påtvingad mot sin vilja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 800
Senast: Praefatio
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: jemeni
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp