Är den här tanken heldum?

Även jag blev nyfiken nog leta upp annonsen. Det är enligt ägaren andra gången hästen longeras.och ägaren har skrivit en kommentar om pris på sin Facebook, och att den säljs endast till rätt hem. Så kollar du där kan du räkna ut ungefärlig prisbild.

Dock så man får nog en häst med rejält med energi om den bor på lösdrift men brallar så av att prova galoppa på lina.

I övrigt om det är en bra match eller ej har jag ingen aning om.
 
I annonsen framgår ju också att den anses vara en häst för ”de stora uppgifterna” = höga dressyrklasser. Den är nog dyr och jag gissar att uppfödaren vill att den ska gå till en rutinerad ryttare.

Generellt antar jag ofta att hästarna är dyra om det inte finns pris i annonsen.
 
I annonsen framgår ju också att den anses vara en häst för ”de stora uppgifterna” = höga dressyrklasser. Den är nog dyr och jag gissar att uppfödaren vill att den ska gå till en rutinerad ryttare.

Generellt antar jag ofta att hästarna är dyra om det inte finns pris i annonsen.

Utifrån ägarens fb är den inte dyr utan ganska genomsnittligt eller tom lågt prissatt beroende på vad man anser är normalt pris.

Jag gör som dig, utgår från dyr. Men har sett flera där man när man googlat hittat äldre annonser med pris och de inte varit dyra.

Haken blir ju att för att veta om den är inom budget måste man fråga om pris. Och många, t ex ägaren till den aktuell i tråden, blir inte så glad i prisfråga som första fråga. Men blir ju helt skevt med om man ska prata om hästen och vad man kan erbjuda och sen visar det sig det kostar 3 ggr budgeten liksom.
 
Utifrån ägarens fb är den inte dyr utan ganska genomsnittligt eller tom lågt prissatt beroende på vad man anser är normalt pris.

Jag gör som dig, utgår från dyr. Men har sett flera där man när man googlat hittat äldre annonser med pris och de inte varit dyra.

Haken blir ju att för att veta om den är inom budget måste man fråga om pris. Och många, t ex ägaren till den aktuell i tråden, blir inte så glad i prisfråga som första fråga. Men blir ju helt skevt med om man ska prata om hästen och vad man kan erbjuda och sen visar det sig det kostar 3 ggr budgeten liksom.
Undantag finns såklart 😊
Håller med om att det blir knepigt. Fattar inte varför man inte skriver ut pris i den här prisklassen..
 
Även jag blev nyfiken nog leta upp annonsen. Det är enligt ägaren andra gången hästen longeras.och ägaren har skrivit en kommentar om pris på sin Facebook, och att den säljs endast till rätt hem. Så kollar du där kan du räkna ut ungefärlig prisbild.

Dock så man får nog en häst med rejält med energi om den bor på lösdrift men brallar så av att prova galoppa på lina.

I övrigt om det är en bra match eller ej har jag ingen aning om.
Tack, kollade nu och även om det kan variera så är det lite mer exakt än innan.

Att den har energi märks, men vet inte om jag tycker den studsar överdrivet mycket? Det är ju en unghäst och den går ner till lugn trav direkt, tror heller inte den studsade mer än ett halvt varv? Men det kan ha varit en annan video :)
 
Tack, kollade nu och även om det kan variera så är det lite mer exakt än innan.

Att den har energi märks, men vet inte om jag tycker den studsar överdrivet mycket? Det är ju en unghäst och den går ner till lugn trav direkt, tror heller inte den studsade mer än ett halvt varv? Men det kan ha varit en annan video :)

Jag tänkte mer övht ATT den studsar. Den studsar inte alls extremt mycket eller så. Men det visar det är en hel del energi i den om den går på lösdrift men ändå blir glad och brallar så av galopp på lina. Dvs jag tror det är en energisk och framåt kille. Vissa (som jag) gillar det, andra not so much.
 
Jag tänkte mer övht ATT den studsar. Den studsar inte alls extremt mycket eller så. Men det visar det är en hel del energi i den om den går på lösdrift men ändå blir glad och brallar så av galopp på lina. Dvs jag tror det är en energisk och framåt kille. Vissa (som jag) gillar det, andra not so much.
Jag ser det som helt narurligt att den studsar, det gör min sexåring också och hon går ute heltid. Jag är ju en sån som gillar sådana hästar, så jag ser inte det som ett problem :)
 
@Aliisa Baserat på stam och filmer tror jag inte det här är en häst för dig. Den kommer nog kräva någon med både mycket erfarenhet och över genomsnittlig skicklighet. Skall du köpa en oinriden unghäst så prioritera ett lugnt och tåligt temperament över allt annat, och jag hade kallt räknat med att stryka de flesta med modern dressyrstam, de är inte lämpliga som första-någonting utan känsliga, reaktiva och behöver guidas av en van hand genom unghäst tiden :) Jag hade tittat på hoppstam av enklare blod eller något allroundbetonat, alt. lagt ut sökesannonser där du beskriver vad du söker och vem du är så kam de med passande djur komma till dig och inte tvärt om. Det finns riktigt lugna unghästar med dressyrstam, har nog precis sålt en själv, men de hör inte till normen.
Jag söker inte en första unghäst, dock halvblod. Har min travare och ridit några fullblod, dock bara ett fåtal halvblod.

Jag tycker att din beskrivning på moderna dressyrhalvblod passar mycket bra in på min travare, lägg dock till att hon bara var lite hanterad och inte kunde ledas. Eftersom att jag har för tanke att behålla hästen tills den behöver tas bort vill jag nog inte ha en väldigt lugn häst.

Jag har nu en lugn och stabil femåring, och hon kan vara lite trevlig att rida (i alla fall nu, innan var hon inte det), men inte rolig. Rolig för mig är en häst som är utmanande och mycket energisk. Vissa tycker att min häst är läskig, just för energin även om hon faktiskt har slutat med farliga dumheter ( 99% av gångerna). Hon var absolut ingen lämplig första storhäst (jag hade trygg shettis innan), men den roligaste och personligaste hästen jag träffat. Det är just gångarterna jag vill ha hos en ny häst, allt annat har jag redan hos travaren och jag vill gärna ha liknande temprament på nya. :)
 
Jag söker inte en första unghäst, dock halvblod. Har min travare och ridit några fullblod, dock bara ett fåtal halvblod.

Jag tycker att din beskrivning på moderna dressyrhalvblod passar mycket bra in på min travare, lägg dock till att hon bara var lite hanterad och inte kunde ledas. Eftersom att jag har för tanke att behålla hästen tills den behöver tas bort vill jag nog inte ha en väldigt lugn häst.

Jag har nu en lugn och stabil femåring, och hon kan vara lite trevlig att rida (i alla fall nu, innan var hon inte det), men inte rolig. Rolig för mig är en häst som är utmanande och mycket energisk. Vissa tycker att min häst är läskig, just för energin även om hon faktiskt har slutat med farliga dumheter ( 99% av gångerna). Hon var absolut ingen lämplig första storhäst (jag hade trygg shettis innan), men den roligaste och personligaste hästen jag träffat. Det är just gångarterna jag vill ha hos en ny häst, allt annat har jag redan hos travaren och jag vill gärna ha liknande temprament på nya. :)
Du verkar ju ha bestämt dig 😊

Jag hade inte heller köpt, hästar som hoppar och far är kul tills man åker av och slår sig såpass att man inte kan motionera hästen på minst en vecka. Skitsvårt att hitta ryttare som vill ställa upp och motionera en sån häst tills man är ok igen. Så blir det ännu svårare att komma igång med sin häst som hoppar och far eftersom den helvilat ett tag.....
 
Du verkar ju ha bestämt dig 😊

Jag hade inte heller köpt, hästar som hoppar och far är kul tills man åker av och slår sig såpass att man inte kan motionera hästen på minst en vecka. Skitsvårt att hitta ryttare som vill ställa upp och motionera en sån häst tills man är ok igen. Så blir det ännu svårare att komma igång med sin häst som hoppar och far eftersom den helvilat ett tag.....
Jag tycker inte att det är roligt om det är ett ständigt studsande, men när de har energi. Sen kan en energisk häst både stegra, bocka och sticka och man inte jobbar med dem, men hellre det än en som helst inte vill anstränga sig. Jag har fått en mild whiplashskada av min häst, som turligt nog läkt ut. Trots det är det den typen av häst jag tycker om.

Men det är möjligt att jag nästan bestämt mig, vill dock gärna höra andras åsikter och svarar på dem :)
 
Jag söker inte en första unghäst, dock halvblod. Har min travare och ridit några fullblod, dock bara ett fåtal halvblod.

Jag tycker att din beskrivning på moderna dressyrhalvblod passar mycket bra in på min travare, lägg dock till att hon bara var lite hanterad och inte kunde ledas. Eftersom att jag har för tanke att behålla hästen tills den behöver tas bort vill jag nog inte ha en väldigt lugn häst.

Jag har nu en lugn och stabil femåring, och hon kan vara lite trevlig att rida (i alla fall nu, innan var hon inte det), men inte rolig. Rolig för mig är en häst som är utmanande och mycket energisk. Vissa tycker att min häst är läskig, just för energin även om hon faktiskt har slutat med farliga dumheter ( 99% av gångerna). Hon var absolut ingen lämplig första storhäst (jag hade trygg shettis innan), men den roligaste och personligaste hästen jag träffat. Det är just gångarterna jag vill ha hos en ny häst, allt annat har jag redan hos travaren och jag vill gärna ha liknande temprament på nya. :)

Så väldigt kul är det inte med fina gångarter, tycker jag. Har du möjlighet så testa gärna att rida en sådan häst innan du köper unghästen.

Sen en fundering. Du behöver kanske inte gå hela vägen upp till det flashiga för att få betydligt mer och roligare att jobba med och lära av (som jag uppfattar att du ändå vill), jämfört med t.ex. vad ridtravarens förutsättningar ger.

Det ska vara kul att rida och är man själv "ännu långsam" som ryttare, så passar man oftast bättre tillsammans med en häst med lite mer normala gångarter och temperament. Därför att då kan du fokusera mer på ridningen än att sitta kvar på hästen.
En långsam "oenergisk" häst är ibland underskattad, men oftast inte av dem som verkligen kan rida. De hästarna är många gånger lättare att komma framåt med i ridningen bara man fått igång motorn på dem.
 
Jag tycker inte att det är roligt om det är ett ständigt studsande, men när de har energi. Sen kan en energisk häst både stegra, bocka och sticka och man inte jobbar med dem, men hellre det än en som helst inte vill anstränga sig. Jag har fått en mild whiplashskada av min häst, som turligt nog läkt ut. Trots det är det den typen av häst jag tycker om.

Men det är möjligt att jag nästan bestämt mig, vill dock gärna höra andras åsikter och svarar på dem :)

Det finns dock energiska hästar med egen motor som inte studsar/bockar/brallar/etc. Men med en unghäst vet man inte.

Apropå unghästar så inga av mina har brallat på lina bara för att. Trots energi, motor och även viss nerv. Ingen av mina vuxna med energi heller. Inte ens fullbloden. Utan har det brallat på lina har det varit för uppdämd överenergi, t ex efter konvalescens etc.

Så energi och motor behöver inte alls betyda att man på köpet måste få skutt och hyss.
 
Delar upp ditt inlägg lite för att hänga med i vad jag svarar på :)
Så väldigt kul är det inte med fina gångarter, tycker jag. Har du möjlighet så testa gärna att rida en sådan häst innan du köper unghästen.
Jag kan nog rida ett dressyrhalvblod, en välutbildad valack på 16 år och 176cm. I övrigt har jag ingen tillgång på just halvblod.


Sen en fundering. Du behöver kanske inte gå hela vägen upp till det flashiga för att få betydligt mer och roligare att jobba med och lära av (som jag uppfattar att du ändå vill), jämfört med t.ex. vad ridtravarens förutsättningar ger.
Här hänger jag inte riktigt med? Här är det dåligt med stallplatser och vi måste därför ha två hästar, jag vill kunna jobba med bägge. Roligare häst än travaren finns inte, och jag byter inte ut henne. Jag har lärt mig väldigt mycket på/ brevid henne och nu vill jag använda det jag lärt mig på en till unghäst. Men jag vill inte att hästens gångarter begränsar i vilka klasser den klarar, och även om travaren kan gå långt får jag ingen medvind i gångarterna (då har hon bra gångarter för att vara travare). Den medvinden vill jag gärna ha, för utmaningarna finns ändå.


Det ska vara kul att rida och är man själv "ännu långsam" som ryttare, så passar man oftast bättre tillsammans med en häst med lite mer normala gångarter och temperament. Därför att då kan du fokusera mer på ridningen än att sitta kvar på hästen.
Vad menar du med "ännu långsam"?

Jag märker också att det är mycket enklare att koncentrera sig på ridningen med haflingern. Men det gör inte henne roligare. Men nu börjar jag komma igång ordentligt i ridningen med travaren och det går framåt för varje månad, både hennes utbildning och min sits och ridning. Jag tänker även att när den nya ska ridas in (2,5 år) har jag lärt mig ännu mer än vad jag kan nu.


En långsam "oenergisk" häst är ibland underskattad, men oftast inte av dem som verkligen kan rida. De hästarna är många gånger lättare att komma framåt med i ridningen bara man fått igång motorn på dem.
Haflingern är en sån häst. Men jag saknar det inre drivet. Jag uppskattar inte att behöva hitta viljan framåt och efter det går det att rida hästen, jag ser hellre att jag behöver hindra den från att gå snabbt (och det är kanske annorlunda med halvbloden?)
 
Delar upp ditt inlägg lite för att hänga med i vad jag svarar på :)

Jag kan nog rida ett dressyrhalvblod, en välutbildad valack på 16 år och 176cm. I övrigt har jag ingen tillgång på just halvblod.



Här hänger jag inte riktigt med? Här är det dåligt med stallplatser och vi måste därför ha två hästar, jag vill kunna jobba med bägge. Roligare häst än travaren finns inte, och jag byter inte ut henne. Jag har lärt mig väldigt mycket på/ brevid henne och nu vill jag använda det jag lärt mig på en till unghäst. Men jag vill inte att hästens gångarter begränsar i vilka klasser den klarar, och även om travaren kan gå långt får jag ingen medvind i gångarterna (då har hon bra gångarter för att vara travare). Den medvinden vill jag gärna ha, för utmaningarna finns ändå.



Vad menar du med "ännu långsam"?

Jag märker också att det är mycket enklare att koncentrera sig på ridningen med haflingern. Men det gör inte henne roligare. Men nu börjar jag komma igång ordentligt i ridningen med travaren och det går framåt för varje månad, både hennes utbildning och min sits och ridning. Jag tänker även att när den nya ska ridas in (2,5 år) har jag lärt mig ännu mer än vad jag kan nu.



Haflingern är en sån häst. Men jag saknar det inre drivet. Jag uppskattar inte att behöva hitta viljan framåt och efter det går det att rida hästen, jag ser hellre att jag behöver hindra den från att gå snabbt (och det är kanske annorlunda med halvbloden?)

Nej, jag menar inte att du ska göra dig av med travaren. Man kan uppskatta och lära sig jättemycket av en sådan häst.

Det jag menar med "ännu långsam" är att många som rider och som kommit lite längre i sin ryttarutbildning, vid något tillfälle upptäcker att man inte alls är så där duktig på att rida som man kanske trodde. Särskilt inte när man hamnar på en häst som är lite bättre och kanske känsligare än genomsnittet. Det blir rätt tydligt hur långsam och oföljsam man är som ryttare på en sådan häst. T.ex. att ens sitta kvar på hästen vid en travökning blir en sport. Har du en unghäst så behöver du vara ett stöd för hästen och inte tvärtom.

Det betyder inte att man inte kan lära sig, men den första hästen man rider in blir sällan så bra som den hade kunnat bli som färdig. Därför att man gör så många misstag med den första, andra, fjärde hästen osv. Innan man lär sig. T.ex att lära in en halt vill du göra på rätt sätt från början med om du har en dressyrhäst.

Att då välja ett svårare utgångsläge än man behöver eller behärskar, kanske inte blir så kul varken för dig eller hästen. Du och hästen får en större fördel om de första hästarna du rider in är mer förlåtande till dina misstag och bristande kunskap. Du lär dig för varje häst på vägen.

Det här betyder inte att du måste skaffa en "tråkig" unghäst. Försök istället se det som att du ska hitta en "lämplig" häst som du kan ha kul på riktigt med. Fäst inte så stor vikt vid hur mycket energi hästen verkar ha. Det säger inte allt om hästen. Många unghästar kan vid något läge helt tappa sin framåtbjudning i ridningen, då får man se till att förklara lite bättre för dem.
 
Jag söker inte en första unghäst, dock halvblod. Har min travare och ridit några fullblod, dock bara ett fåtal halvblod.

Jag tycker att din beskrivning på moderna dressyrhalvblod passar mycket bra in på min travare, lägg dock till att hon bara var lite hanterad och inte kunde ledas. Eftersom att jag har för tanke att behålla hästen tills den behöver tas bort vill jag nog inte ha en väldigt lugn häst.

Jag har nu en lugn och stabil femåring, och hon kan vara lite trevlig att rida (i alla fall nu, innan var hon inte det), men inte rolig. Rolig för mig är en häst som är utmanande och mycket energisk. Vissa tycker att min häst är läskig, just för energin även om hon faktiskt har slutat med farliga dumheter ( 99% av gångerna). Hon var absolut ingen lämplig första storhäst (jag hade trygg shettis innan), men den roligaste och personligaste hästen jag träffat. Det är just gångarterna jag vill ha hos en ny häst, allt annat har jag redan hos travaren och jag vill gärna ha liknande temprament på nya. :)

Jag tror du missförstår mig, det här är hästar som löper stor risk att bli rädda för sin ryttare och mycket svåra att rida in/rehabilitera om man inte ger dem rätt förutsättningar. Du är naturligtvis helt fri att kontakta säljaren och köpa vilken häst du vill, men chanserna för att detta skulle bli bra i längden känns inte goda utifrån dina egna beskrivningar. Som uppfödare av liknande gångartshästar och någorlunda bekant med fadern hade jag inte valt att sälja en sådan unghäst till en så oerfaren köpare.
 
Med tanke på att hästen med denna text kostar 100 plus moms så känns inte din häst lika dyr @Aliisa

Val 18 e: Benneton Dream - Royal Diamond - Don Shufro u ; Diamond Rose , trestjärnigt prestationssto . Mkt framgångsrik stostam och han har bla två morbröder som är Godkända hingstar, flera breeders vinnare, UVM hästar och placerade t.o.m. GP . En supertrevlig unghäst med tre bra gångarter god power och ett lättsamt temperament. Han är redan runt 165 och lär hamna på 170+ . Korrekt, långbent och god typ. Han är röntgad UA. Priside’: 100000:- + moms. Jag kan ta ett BRA avelssto som delbetalning. Swb, ridponny eller NF.
 
@Aliisa om du vill ha ett halvblod nu med mer gång och en unghäst så skulle du kunna köpa en inriden? Det är ju fortfarande jobb och utbildning men det som kan gå mest fel är redan gjort. Helst av ett proffs.

En helt annan sak men då det är ditt första halvblod som jag förstår det (?) kan det vara bra tänka på innan. Halvblod är ruskigt dyra att försäkra jmf med t ex en haflinger. Och att ha ett halvblod livförsäkrat I A1 för tex 100 000 kr kostar såpass mycket att man på få år betalat motsvarande summa i premier. Det kan vara värt att tänka på med, känns det okej (och har man ens råd) med den premien? Känns det okej att inte kunna ha hästen fullt försäkrad för det man köpte den för? Osv

Den här hästen i annonsen, när du beskriver den känns det inte som du tycker wow, utan mer "det är praktiskt, den står nära"? Om det är så finns väl än mer skäl fundera på att kolla vidare och kika lite på en inriden t ex
 
Mina amatör-funderingar:

Hur har du med tränare? Det lät inte som det var gott om dem där du bor. Att ta fram en riktig dressyrhäst ensam är inte lätt.

Det blir mycket för dig som blir nytt - att rida och att tävla är två helt olika saker. Lite tränare i närområdet tyder också på lite tävlingar i närområdet, vilket innebär mer jobb. Att resa mycket och långt som ny tävlingsryttare med ny häst utan att ha tillgång till stöttning på tävlingsplatsen (som ett resultat av ont om tränare) är tufft. Bristande möjligheter till miljöträning gör att allt går mycket långsammare - de första gångerna på en tävlingsplats handlar det bara om miljön, kommer man inte ut tillräckligt ofta kommer man kanske inte förbi det stadiet. En lovande unghäst kanske inte heller säljs till någon som saknar tävlingsambitioner/möjlighet att tävla.

Jag skulle inte köpa en unghäst utan att kolla upp stammen - har mamman tidigare avkomma? Vad blev av dem? Vad finns på fädernet? Vad har han lämnat? Mycket för proffs är inte särskilt attraktivt om man själv är ny till tävlandet. Jag skulle inte heller köpa en dressyrstammad halvblodshäst om jag inte ridit ett par - kan jag rida gångarterna? Är jag bekväm och är det kul? Vilka hästar/stammar har rätt energi för mig? Finns det sådana hästar i unghästens närmaste familj?

Jag hade inte satsat på en uttalat dressyrstammad unghäst utan stöttning av en bra tränare (eller förälder, kompis etc som kan fylla rollen) i kombination av egen erfarenhet och tävlande. Då hade jag tittat på hoppstammade individer om jag inte hade råd med en mer riden häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp