Är dessa handlingar offentliga?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vill titta lite på papper som är från en djurskyddsinspektion (djurskyddsinspektören och distriktsveterinären har vid två tillfällen besökt gården vid anmälan, och en gång vid ett förvarnat uppföljningsbesök). Jag vill helt enkelt läsa protokollet om vad de fann på gården vid besöken.

Personen blev sedemera dömd för vanvård, ev belagd med djurförbud (vet inte om det gick igenom eller ej). Jag vet att jag kan få ut domen utan problem. Fast då får jag ju inte se själva protokollen som DV & djurskyddsinspektören skrev, och det är dem jag vill åt (domen ska jag iofs hämta ut iaf, men det är ffa protokollen från vet & djurskydd som intresserar mig).

Jag har hittat bygg- & miljös protokoll där det aktuella ärendes tas upp (och man beslutar att polisanmäla). Där refereras dock till protokollen jag vill se som bilaga, men den verkar inte gå att se på nätet iaf. Men det borde väl vara en offentlig handling va, och om jag knatar till kommunarkivet med diarenumren så borde jag väl få se dem?

Jag vet som sagt att domen är offentlig, men osäker på hur det är med protokollen från besöken? (jag kan såklart fråga på kommunen, men det tar en halv dag, de har några inhyrda nissar i receptionen som bara säger att man får prata med den och den om det och den och den är alltid på möte/sammanträde/semester/annat)
 
Utan att kunna något om djurskydd specifikt: jag tror att protokollen är offentlig handling. Kan inte komma på varför de skulle vara belagda med sekretess.

Om du går dit och begär ut dem ska du inte låta dig hänvisas runt. Offentliga handlingar ska lämnas ut utan större dröjsmål.

mandalaki
 
Det är väl bara på sociala avdelningen som det finns sekretessbelagda handlingar. Alltså handlingar som berör enskild persons hälsa och personliga angelägenheter.
Djurskyddsfrågor borde rimligtvis vara offentliga och ska därför gå att söka i diariet. Möjligen kan delar av en utredning var sekretessbelagd om det tex nämns om djurhållarens ev. sjukdom/alkolism e. dyl.
 
Nej, det är inte bara inom socialtjänsten som sekretess råder. Det finns en massa andra kommunala papper som kan beläggas med sekretess. De får dock inte hemligstämplas i största allmänhet, sekretessprövning måste göras varje gång någon begär ut handlingen.

mandalaki
 
Socialtjänsten och sjukvården har hög sekretess. Socialtjänsten kan dömas av domstol att lämna ut handlingar, men jag vet inte hur det är med sjukvården. Jag vet att den verksamhet som har högre sekretess än socialtjänsten är försvaret, fö de kan inte dömas av domstol att lämna ut handlingar.
 
Det är väl bara på sociala avdelningen som det finns sekretessbelagda handlingar. Alltså handlingar som berör enskild persons hälsa och personliga angelägenheter.
Ett tillägg: även personalens akter är sekretessbelagda inom kommunen. Inte löner, men allt som rör personalärenden i övrigt (rehab mm)
 
Protokollen ar normalt offentlig handling, dock ar det inte alltid brukligt att lagga ut allt pa natet eftersom det har att gora med PUL (personuppgiftslagen). Vad jag kan lasa av det du skrivit sa ar det specifika arendet avlutat sa det skall inte vara nagra problem att fa en kopia pa de handlingar du onskar se. Sedan att det kanske inte kan ske samma dag ar en annan femma...Prata med personal pa sjalva kontoret, aven om inte den specifika inspektoren ar dar skall nagon annan kunna hjalpa dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
31 344
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp