Är dessa hjälmar godkända för tävling?

hhere

Trådstartare
Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
 

Bifogade filer

  • IMG_0715.jpeg
    IMG_0715.jpeg
    383,6 KB · Visningar: 151
Alla CE-märkta hjälmar är godkända.

Nej! Absolut inte!

"De innebär att CE-märkt ridhjälm som har tilläggsmärkning VG1 eller en hjälm märkt EN 1384 tillverkad före 4 november 2014 just nu räknas som ”hjälm av godkänd typ” på svenska tävlingar. Ny standard är ännu ej fastställd (2021-04-14)"

Men skulle ALDRIG tävla eller rida med så gamla hjälmar, själv.
 
Nej! Absolut inte!

"De innebär att CE-märkt ridhjälm som har tilläggsmärkning VG1 eller en hjälm märkt EN 1384 tillverkad före 4 november 2014 just nu räknas som ”hjälm av godkänd typ” på svenska tävlingar. Ny standard är ännu ej fastställd (2021-04-14)"

Men skulle ALDRIG tävla eller rida med så gamla hjälmar, själv.
Jo det räcker med CE-märkning för att vara godkänd för tävling. Den behöver inte vara VG1 eller nånting annat.

"Vilken märkning ska en ”godkänd” ridhjälm ha?
Om du köper personlig skyddsutrustning, som en ridhjälm är, ska den vara CE-märkt. Det är grundregeln."
 
Jo det räcker med CE-märkning för att vara godkänd för tävling. Den behöver inte vara VG1 eller nånting annat.

"Vilken märkning ska en ”godkänd” ridhjälm ha?
Om du köper personlig skyddsutrustning, som en ridhjälm är, ska den vara CE-märkt. Det är grundregeln."
För tävling gäller tillägg, se nedan:

Vilka ridhjälmar kan jag använda?​

Svenska Ridsportförbundet säger generellt att godkänd ridhjälm ska användas vid all ridning och körning inom Svenska Ridsportförbundets verksamhet. Vilket innebär att hjälmen ska vara CE-märkt.

I Tävlingsreglementet, TR, anges att ridhjälm ska bäras. I dagsläget kan du använda hjälmar med CE-märkning och tilläggsmärkning.
 
Jag vet inte varför de envisas med att skriva så kryptiskt men nej, du behöver ingen tilläggsmärkning, enbart CE-märkning räcker. Jag har haft den här diskussionen med Ridsportförbundet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 478
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp