Är det bara att leva med?

Gud så hemskt. Det gör jag bara när jag ska med tidiga flyg. Och då är det ju roligt. Men att jobba så ... :arghh:
Helvetet på jorden kan jag säga.

Och ja - flyga tidigt är helt okej tycker jag, nästan mysigt :). I morgon går flighten klockan nio men pga morgonvärdelös sambo sover vi på hotell i natt så han slipper vara allt för plågad i morgon :p.
 
Jag kan ju inte svara för alla morgontrötta och jag är ju inte värst heller. Jag kommer mig bevisligen upp på jobbet varje morgon även om mina 33 minuter på morgonen är exakt beräknade för att få sova så länge som möjligt. Men skulle du fråga mig hade jag uppskattat att ha första morgonmötet kl. 10. Då har jag hunnit fika vid 9.30 (äter ingen frukost hemma), har druckit ett par koppar kaffe och börjar kunna prestera på riktigt.

Ett förtydligande kan vara att jag börjar kl 8
 
Jag är sällan vaken innan kl 11. Jag kan vara uppe men vaken är jag inte :D så var det när jag gick i skolan och åkte med tåget vid sju och så är det nu när jag kan gå upp när jag vill. Jag har till på köpet sömnproblem som blivit värre och numer kan jag ligga i sängen mellan 9-11 på morgonen utan att gå upp för jag är liksom inte vaken på riktigt. Mer zombievaken liksom.. jag har en OTROLIGT morgonpigg pappa som jämt är på mig om det här, men han förstår inte heller att det liksom inte är så att jag inte klarar av att stiga upp kl 6 på morgonen. Det är väl klart jag kan det?! men att vara vaken och produktiv kommer inte hända vid den tiden
 
Ett förtydligande kan vara att jag börjar kl 8
Jag tycker det är horribelt att börja klockan 8 som standard. De många, långa åren med skolbarn var hemska på det viset.

Som fri och lycklig vuxen med utflugna barn, har jag klockan 7.30 som min standardväckningstid, vanliga vardagar.
 
Jag anser mig vara morgonmänniska, men klockan 8 är en vettig tid att gå upp ;) Men jobbet kräver att man är på plats 7. :wtf:
 
Fast att sitta uppe löser nog inga sömnproblem. I synnerhet inte om man stirrar på en ljus skärm som talar om för hjärnan att det är dag hela natten.

Jag köpte nyligen en väckarklocka för att inte ha så nära till mobilen när jag har mina sömnlösa perioder. Det är ASTRÅKIGT att bara ligga vaken men det är enda lösningen.
Nu håller jag med dig om att just tv, dator osv inte är någon höjdare för sömnen men i övrigt så finns det nog inte så många vettiga sömnbehandlingar som förespråkar vaken tid i sängen. Tvärt om är rekommendationen att man går upp om man inte kan sova i syfte att sängen ska "betingas" in med just sömn och inte något annat.
 
Nu håller jag med dig om att just tv, dator osv inte är någon höjdare för sömnen men i övrigt så finns det nog inte så många vettiga sömnbehandlingar som förespråkar vaken tid i sängen. Tvärt om är rekommendationen att man går upp om man inte kan sova i syfte att sängen ska "betingas" in med just sömn och inte något annat.
De rekommendationer jag sett har handlat om att man isåfall ska gå upp mycket kort. Inte gå upp och sätta igång med något - och, som sagt, ffa inte vid skärmar. Det är ju det som är huvudpoängen.
 
De rekommendationer jag sett har handlat om att man isåfall ska gå upp mycket kort. Inte gå upp och sätta igång med något - och, som sagt, ffa inte vid skärmar. Det är ju det som är huvudpoängen.
Man ska väl oftast inte gå och lägga sig om man inte är trött. Men som jag skrev tidigare så håller jag med dig om skärmar.
Att sitta uppe pga sömnlöshet är ju dock inget konstigt.
 
Man ska väl oftast inte gå och lägga sig om man inte är trött. Men som jag skrev tidigare så håller jag med dig om skärmar.
Att sitta uppe pga sömnlöshet är ju dock inget konstigt.
Jag tänkte främst på när man somnar men vaknar efter ett par timmar och har svårt att somna om. Det händer mig ofta, och det är därför jag köpt väckarklocka för att inte ha internet på nattduksbordet. Jag går heller inte upp och sätter igång med någon aktivitet, även om det kan ta ett par timmar att somna om. Möjligen går jag upp och tar lite vatten eller ett äpple.
 
Det vore intressant om man lät de morgonpigga jobba kvällar eller nätter.
Eftersom vissa ( ingen nämnd) tycker att det är bara att gå upp på morgonen.
Då är det alltså bara att hålla sig vaken för de morgonpigga på kvällen och natten..

Eftersom du och flera andra undrar hur morgonmoralisterna skulle klara att jobba kväll/natt så kan jag intyga att för egen del går det alldeles utmärkt. Jag arbetade ganska länge (drygt 10 år) som flygvärdinna, både lång- oh kortlinjer och det innebar i princip arbetstid dygnet runt. Tidig morgon. sen kväll, natten, landa midnatt in på hotell väckning 05 med avgång 07. Mitt största problem den tiden var att kunna sova mitt på dagen. Som tur är kräver jag inte så mycket sömn men jag hade kollegaer som slet med sömnen.

Men det var bara att hålla sig vaken och jobba på oavsett tidspunkt.:)
 
Det vore intressant om man lät de morgonpigga jobba kvällar eller nätter.
Eftersom vissa ( ingen nämnd) tycker att det är bara att gå upp på morgonen.
Då är det alltså bara att hålla sig vaken för de morgonpigga på kvällen och natten..

Jag mår som bäst om jag får sova mellan 21-06. Jag har jobbat alla möjliga tider men det som fungerade sämst var att jobba 14-00, en halvtimmes resa hem och sedan börja kl 6 igen för att jobba till 14. Då var jag ganska slut men det berodde mer på för få timmars sömn än själva tiden på dygnet. Jag har också jobbat 20-03 och även det har fungerat. Jag har heller aldrig haft några problem med att vara ute på krogen sent på nätterna.

För mig är det faktiskt "bara" att gå upp oavsett tid men jag mår absolut mycket bättre om jag får sova mellan 21-06. Däremot har jag lång startsträcka så jag måste ha en timme på mig att bara sitta och glo rakt fram innan jag kommer igång men det gäller oavsett vilken tid jag går upp. Jag skulle aldrig kunna göra som sambon som går upp 5 minuter innan han ska åka.
 
Hoppar in med mina "vanor" ... Nu jobbar jag 7 dagar och sen ledig 7 dagar...
"Normen" säger ju att man ska jobba dag så det gör jag numer och då mellan 06-18, måste gå upp 5 ..
Nu gör jag ju det (vaknar alltid av klockan och den är inte ens högljudd)

MEN har alltid varit en nattmänniska även som "liten" så låg jag alltid och läste in på småtimmarna... Oavsett om föräldrarna drog upp en ur sängen för att gå till skolan (låg/mellan och uppåt) ...
Är jag arbetslös vänder jag lätt på dygnet och somnar när solen går/gått upp vilket är vid 5 tiden på morronen och sover utan problem 10 timmar ibalnd tom 12... (Jag är 41)
När jag jobbar mina 7 dagar ligger jag på snitt 6-6,5 timmes sömn, ibland kan jag somna 21 och få 8 timmar men de kanske händer 1 gång i månaden ...
Kan lätt bli "seg" vid 16-19 men sen kommer jag in i andra andningen och är utan problem pigg till 1-2 ...

Nu vet jag om att jag är "nattmänniska" så försöker att inte vända för mkt på dygnet när jag är ledig men som sagt det blir lätt 1-2 tiden ... Vilket innebär att första natten inför jobbet = max 4 timmars sömn...

I TS fall skulle jag aldrig palla nån som vaknar 7 på helgerna .. Tyvärr det skulle bli en "dealbreaker" för mej... För mej finns det INGEN som helst anledning att va uppe 7 på en ledig dag... Spelar ingen roll hur fint vädret är eller förväntas bli... Så om jag träffar en kille som inte har samma dygnsrytm (mer eller mindre) skulle inte funka alls...
 
Alltså, jag fattar inte varför ni tror att TS kille har sömnproblem?

En sak hade väl vart om han sov 8-9 h/ natt och vaknade trött. Men går man och lägger sig sju- åtta- nio på morgonen är det väl inget konstigt i att man sover till kl16. Det blir ju inte så många timmar när man räknar på det, har man dessutom dygnat kan man behöva sova nån timme extra.

Att sova länge på semestern är för mig ett solklart tecken på att jag äntligen är fri att göra som jag vill. :love:
Tycker det däremot är urmysigt att sitta uppe länge, dricka te och titta på en serie eller läsa en bok. Kan såklart stiga upp tidigt om det är något särskilt som ska göras, MEN VARJE DAG? :confused: Då är det inte semester enligt mig. ;)

Tråkigt med en sambo som inte är särskilt intresserad av att kompromissa emellanåt, men det hade gjort mig grinigare än att han sov bort dagar.
Och måste man ställa klockan för att stiga upp på en ledig dag, då undrar jag hur morgonpigg man egentligen är. :cautious:

/Hon som tycker det bästa man kan göra är att ligga kvar i en timme åtminstone och filosofera istället för att stiga upp i tid.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
10 495
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 099
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 370
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 719
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp