Är det bara att leva med?

Men det beror ju på varför man sover dåligt. Jag behöver oftast inte följa ett enda av de där tipsen för att sova bra, som sagt så är det några av tipsen som jag helt måste vända på för att sova bra. Det där med att sova ensam = positiv effekt stämmer nog inte heller på alla, det var ju bara några dagar sedan som det stod i tidningarna att folk sov bättre med husdjur i sängen.

Sedan tycker jag att man får skilja på insomningssvårigheter och allmänna sömnbesvär. Jag har ibland problem med det första (har haft sedan jag var litet barn) men när jag väl sover så sover jag som en klubbad säl. Har sovit mig igenom jordskalv (!) och hur många klocklarm som helst. Sambon har problem med båda, dvs han kan vakna av sig själv mitt i natten och kan inte somna om. Han måste tänka på att det är helt mörkt, tyst och svalt i sovrummet etc. Han är en sådan som kan få för sig att plocka ur batterier i klockan för den tickar för högt :p. Men eftersom hans insomningsbesvär beror på ångest så fungerar det absolut inte att ligga ensam i ett mörkt rum och vänta på John Blund när han inte kan somna. Det är snabbfilen till en fullskalig ångestattack. Då är det bättre att han sitter vaken och håller sig aktiv tills tankarna ändrat på sig/han är så utmattad att han inte orkar tänka.
Som sagt: allting stämmer inte på alla. Forskning säger mycket sällan att x gäller för 100 procent.

Det är väl dock inget som säger att exemplet med att sitta uppe för att undvika en fullskalig ångestattack stämmer på TS sambo. Han sover 23-07 under veckan, sedan sitter han vid datorn hela nätterna för att han har svårt att bryta när han spelar eller kollar på serier.
 
Som sagt: allting stämmer inte på alla. Forskning säger mycket sällan att x gäller för 100 procent.

Det är väl dock inget som säger att exemplet med att sitta uppe för att undvika en fullskalig ångestattack stämmer på TS sambo. Han sover 23-07 under veckan, sedan sitter han vid datorn hela nätterna för att han har svårt att bryta när han spelar eller kollar på serier.

Jag tycker det är lite svårt att uttala sig om varför han är vaken när vi bara har hört hans partners version av det hela. Det låter lite för bra att själv kunna styra när man har insomningsbesvär.
 
Vända på dygnet och att spela dataspel är ett säkert sätt att skaffa sig sömnstörningar. I det här fallet verkar han tycka spela och se på serier är viktigare än att ha en bra sömn, och då är väl allt gott för hans del.

Jag kan ibland förvånas över hur många saknar kunskap om väldigt elementära saker, däremot kan det googlas till förbannelse och hittas diverse vitaminbrister, "trötta binjurar" och foliehattsdiagnoser för att förklara allt. Men det kanske jag borde sparat till en annan tråd. :)
Jag, jag tycker också att det är förvånande hur många som saknar enkel kunskap om att ta hand om sig själv med avseende på nattsömnen. Och hur underliga förklaringar många sedan kommer med för att förklara sina problem.

Och då är jag ändå själv så morgontrött och har så pass svårt att somna, att jag anses vara sömnstörd, enligt läkare. Jag tar det inte så allvarligt. (Själv tror jag att ett mindre morgonmoralistiskt samhälle skulle skyla över det mesta av min sömnstörning utan att jag behövde anstränga mig. Som det nu är, måste jag tänka mig för.)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är ju faktiskt fullt möjligt att ha en avvikande dygnsrytm utan att må dåligt av det. Jag mår sällan så bra som när jag jobbar nattskift och sover 06-14. Som sämst fungerar jag om jag tvingas upp vid 07-08.

Idag är jag tex uppe kl 02:15 och packar in matvaror från nattens runda. Pigg och effektiv.
Jomen precis. Själv funkar jag helt klart bäst om jag får gå och lägga mig kring 4-6 på morgonen och kliva upp framåt 12-2 på dagen, då är jag som piggast och gladast överlag. Eller ja, nu har jag en släng av free running som ger en rörlig dygnsrytm men där stannar det ofta längre perioder innan rytmen förskjuts igen. Det enda som hindrar från att sova så som det funkar bäst för mig är att det här samhället är så förbaskat anpassat för morgonpigga, det funkar inte att sova så och det är bara stigmatiserat iom att folk inte fattar att sömnstörning och lathet inte är samma sak.

Fast att sitta uppe löser nog inga sömnproblem. I synnerhet inte om man stirrar på en ljus skärm som talar om för hjärnan att det är dag hela natten.

Jag köpte nyligen en väckarklocka för att inte ha så nära till mobilen när jag har mina sömnlösa perioder. Det är ASTRÅKIGT att bara ligga vaken men det är enda lösningen.
Självklart löser det inte sömnproblem, men det känns dumt att förutsätta att det är därifrån problemen kommit när det lika gärna kan vara tvärtom och alla sömnproblem därtill inte går att lösa. Vi vet ju liksom inte hur det ligger till. Det vi vet är vad TS säger och det faktum att folk tenderar att ha ytterst lite förståelse/insikt i såna här problem.
Hell hade mina anhöriga skrivit en tråd om mig före diagnos så hade den låtit precis likadan.
 
Jomen precis. Själv funkar jag helt klart bäst om jag får gå och lägga mig kring 4-6 på morgonen och kliva upp framåt 12-2 på dagen, då är jag som piggast och gladast överlag. Eller ja, nu har jag en släng av free running som ger en rörlig dygnsrytm men där stannar det ofta längre perioder innan rytmen förskjuts igen. Det enda som hindrar från att sova så som det funkar bäst för mig är att det här samhället är så förbaskat anpassat för morgonpigga, det funkar inte att sova så och det är bara stigmatiserat iom att folk inte fattar att sömnstörning och lathet inte är samma sak.


Självklart löser det inte sömnproblem, men det känns dumt att förutsätta att det är därifrån problemen kommit när det lika gärna kan vara tvärtom och alla sömnproblem därtill inte går att lösa. Vi vet ju liksom inte hur det ligger till. Det vi vet är vad TS säger och det faktum att folk tenderar att ha ytterst lite förståelse/insikt i såna här problem.
Hell hade mina anhöriga skrivit en tråd om mig före diagnos så hade den låtit precis likadan.

Precis!

Jag anser inte jag har sömnproblem. Får jag jobba mina kvällstider och gå och lägga mig när jag är trött och vakna när jag har sovit klart har jag inga problem. Min kropp behöver om den får välja 9 timmars sömn, vilket jag inte anser är onormalt. Men den kräver det på andra tider än vad samhället anser är normalt.

När man försöker klämma in mig i "normalmallen" så ligger jag vaken i timmar (för även om jag går och lägger mig 22-23 så somnar jag först 01-02) och klockan sliter mig ur min sömn 05 eller 06 så kan ja gå upp men måste sova när jag kommer hem vid lunch eller eftermiddagen annars är jag inte människa till att orka någon som helst aktivitet eftersom jag oftast sovit bara 4 timmar. Och, ja, jag har provat en längre period. Men efter 5 år gav jag upp och klev in i skiftarbete igen.
 
Jag, jag tycker också att det är förvånande hur många som saknar enkel kunskap om att ta hand om sig själv med avseende på nattsömnen. Och hur underliga förklaringar många sedan kommer med för att förklara sina problem.

Och då är jag ändå själv så morgontrött och har så pass svårt att somna, att jag anses vara sömnstörd, enligt läkare. Jag tar det inte så allvarligt. (Själv tror jag att ett mindre morgonmoralistiskt samhälle skulle skyla över det mesta av min sömnstörning utan att jag behövde anstränga mig. Som det nu är, måste jag tänka mig för.)

Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.
 
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.
Vissa kompromisser tycker jag är bra.
Vi har tex som policy att aldrig ha möten innan kl 9 på morgonen så alla även tex kan lämna barn. Jag skulle inte heller på motsvarande sätt lägga möten sent på em.
På min arbetsplats kommer vissa sju och går hem tre.
andra kommer in till nio- halv tio.
Det blir ändå ett antal timmar på dagen som man kan ha möten.
 
Jag försöker medvetet ha bra sovtider. Försöker tex lägga mig vid tio. Då somnar jag tio och i natt tex så vaknade jag vid två och var vaken fram till fem. Sen somnade jag om och sov ca 1,5 h. tills klockan ringde halv sju.
annars somnar jag normalt halv ett och går upp halv sju. Det blir samma mängd sömn oavsett när jag somnar...
Så även om jag lägger mig i bra tid och gjort det länge så är min kropp inte inställd på sömn då. Kroppen har en egen dygnsrytm.
 
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.
Fast det är väll inte arbetsgivaren/arbetsplatsens ansvar? Utan man får ju anpassa sin egen livsstil och kanske välja ett jobb där man jobbar skift eller har flex om man inte är morgonpigg.
Även om jag inte är morgonpigg så skulle jag inte tolerera sena ankomster på arbetet (om man inte har någon typ av flex där det är okej) pga att man är seg att komma upp på morgonen.

/inte människa förens typ efter kl14men är uppenbarligen vaken ;) då jag måste pga studier. Gör dock att jag inte presterar lika bra alls, att jag allmänt mår sämre och att jag måste ta igen den sömnen på helgerna.
 
Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det.
Precis exakt samma här! Har aldrig någonsin haft förståelse för problemet alls, det är väl bara att masa sig upp liksom. I min värld var det så enkelt som att vi alla är trötta på morgonen men vissa av hos har bättre disciplin än andra. Ödmjukt, jag vet! ;). Sen träffade jag min partner och förstod att det faktiskt finns dem som helt enkelt har en annan dygnsrytm, som mår bra och är pigga på nätterna men mår dåligt av att behöva gå upp.
 
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.
Kvällströtta brukar ju inte tycka att det bara är att skärpa sig, så orkar man nog på kvällen och natten.

Jag tycker inte ens att det är vettig tid att gå från jobbet före klockan 17! Då har jag ju ofta sju ganska pigga timmar kvar före sängdags.

Det är verkligen intressant det du skriver, från ditt perspektiv, eftersom den där morgonmoralistiska attityden så ofta är just den du skriver att du själv kan ha. Och det är väldigt, väldigt sällan någon som är morgonmoralist är så insiktsfull på den punkten som du. Det är ju också, skulle jag säga, morgonmoralismen som har mest inflytande, tex över arbetstider, mötestider, skoltider osv.
 
Har inte läst hela tråden, men din sambo TS låter lite som min mann. Han har nyligen blivit diagnosticerad med svår sömnapnè.... Innan han fick diagnosen funderade jag med på att lämna honom, då jag tycker det är oerhört tröttsamt att umgås med människor som sover hela dan.
Men nu har han börjat få hjälp av sina läkare så att han inte ska behöva sova lika mycket.

Så jag tycker att din sambo borde kolla upp sina sömnproblem, flera som har sömnapnè har berättat att de fått et helt nytt liv efter att de fått hjälp med sina besvär.
 
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.
Det är du inte ensam om, och det är inte speciellt konstigt i det här samhället. Personligen tenderar jag att vilja strypa folk när de envisas med att boka in mig på möten vid 8-9 på morgonen :p

Vill minnas att forskning visat att ungdomar (gymnasieålder har jag för mig att det gällde) tenderar att lära sig bättre om man börjar i skolan ett par timmar senare, kring 10 typ - ändå är samhället så analt med att man minsann ska börja tidigt på morgonen, "morgonstund har guld i mun men försök inte lära dig nånting!" :wtf:
 
Vill minnas att forskning visat att ungdomar (gymnasieålder har jag för mig att det gällde) tenderar att lära sig bättre om man börjar i skolan ett par timmar senare, kring 10 typ - ändå är samhället så analt med att man minsann ska börja tidigt på morgonen, "morgonstund har guld i mun men försök inte lära dig nånting!" :wtf:
Märkligt egentligen att grundskola och gymnasium börjar så tidigt, så är det ju inte på högskola och universitet. Det har hänt mig några enstaka gånger att universitetsundervisning var förlagd kl 8 på morgonen och vid en av de tillfällena var läraren märkbart sur och röt en arg harrang om att det var "grundskolefasoner" att börja i ottan.
 
Märkligt egentligen att grundskola och gymnasium börjar så tidigt, så är det ju inte på högskola och universitet. Det har hänt mig några enstaka gånger att universitetsundervisning var förlagd kl 8 på morgonen och vid en av de tillfällena var läraren märkbart sur och röt en arg harrang om att det var "grundskolefasoner" att börja i ottan.

Jag vägrade fara på föreläsningar mellan 8-10 utan åkte bara på de senare då jag gick juristlinjen (nu har jag förstått att de har helt andra närvarokrav...). Pluggade sedan från 21.00 till 02-snåret, min allra mest produktiva tid.
 
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en typisk morgonmoralist (bra uttryck). Jag får lite dåligt samvete när jag läser inläggen från morgontrötta efter att jag i alla år har ignorerat diverse önskemål om senare morgonmöten, irriterat mig grön på medarbetares för sena ankomster och inte förstått vitsen med att sitta och jobba utöver kvällen i stället för att komma i gång kl 7 på morgonen och gå hem i vettig tid.

Jag levde länge med inställningen att det är väl bara att stiga upp men det är tydligen inte det. Jag funderar bara på hur man skall kunna få ett fungerande arbetsklimat om man skall ta hänsyn till allas olika sovvanor och sömnbehov. Flextid är inte svaret enligt min erfarenhet, morgonpigga kommer tidigt och går tidigt, morgontrötta kommer sent och går sent och aldrig mötas de två.

Jag kan ju inte svara för alla morgontrötta och jag är ju inte värst heller. Jag kommer mig bevisligen upp på jobbet varje morgon även om mina 33 minuter på morgonen är exakt beräknade för att få sova så länge som möjligt. Men skulle du fråga mig hade jag uppskattat att ha första morgonmötet kl. 10. Då har jag hunnit fika vid 9.30 (äter ingen frukost hemma), har druckit ett par koppar kaffe och börjar kunna prestera på riktigt.
 
Jag kan ju inte svara för alla morgontrötta och jag är ju inte värst heller. Jag kommer mig bevisligen upp på jobbet varje morgon även om mina 33 minuter på morgonen är exakt beräknade för att få sova så länge som möjligt. Men skulle du fråga mig hade jag uppskattat att ha första morgonmötet kl. 10. Då har jag hunnit fika vid 9.30 (äter ingen frukost hemma), har druckit ett par koppar kaffe och börjar kunna prestera på riktigt.
Ja, före klockan tio är man ju mest på jobbet för syns skull. För att slippa kommentarer och så.

På mitt jobb råder dock en avspänd stämning när det gäller arbetstider. Jag undviker så lång möjligt att boka något alls före kl 10, med undantag för frukostmöten. Då kan jag acceptera klockan 9.
 
Kvällströtta brukar ju inte tycka att det bara är att skärpa sig, så orkar man nog på kvällen och natten.

Jag tycker inte ens att det är vettig tid att gå från jobbet före klockan 17! Då har jag ju ofta sju ganska pigga timmar kvar före sängdags.

Det är verkligen intressant det du skriver, från ditt perspektiv, eftersom den där morgonmoralistiska attityden så ofta är just den du skriver att du själv kan ha. Och det är väldigt, väldigt sällan någon som är morgonmoralist är så insiktsfull på den punkten som du. Det är ju också, skulle jag säga, morgonmoralismen som har mest inflytande, tex över arbetstider, mötestider, skoltider osv.
Morgonmoralism, tack för bra ord! Den stör mig också. Jag fattar inte varför folk sätter en ära i att gå upp i svinottan, och dessutom liksom skryter om det.

Jag är nog varken särskilt morgonpigg eller särskilt kvällspigg, tror jag. Håller mig nog i mittfåran. Jag jobbade kväll i många år och sov antingen 01-09 eller 02-10. Det var perfekt. Men tyvärr är ju rätt liten del av samhället organiserat så. Nu går jag upp 06.30 och har första mötet på jobbet 08.45. Hade jag haft ett jobb där man börjar 07 hade jag nog dött.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 653
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 104
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 395
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 749
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp