Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5"?

S

sleepy

Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jag frågade Hööks om det gikk an å bestille en sigma dressur 16,5" på postordre, og så bytte/returnere den i butikken om den ikke skulle passe. Som svar fikk jeg b.l.a at 16,5" var for 12-14-åringer, og at en normal "38-dame" skulle ha 17,5" ELLERS SATT MAN IKKE PÅ RETT STED I SALEN I (blant annet i forhold til bommens fjæring), OG FEILBELASTET DERMED HESTEN...

Men hva når 17,5" er for langt til hesten? :confused: Og jeg føler at jeg sitter bra i en 16,5"? (har 36 i buksestr)

:confused: 16,5" er da vel ikke SÅÅÅÅ uvanlig?
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Skitsnack!

Det är många vuxna som rider i 16 och 16,5. Det beror ju på hur stor rumpa man har!
Jag har 34-36 i byxor och kan ej ha större sits än 16,5. I vissa fall funkar tom 15.

16,5 är en VANLIG sadelstorlek och fler och fler sitter i mindre sadlar, helt enkelt därför att manfår mer plats i en flatback sadel än i en med högt bakvalv.
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Det är många som har samma problem som du att en sadel som skulle passa ryttaren bättre är för lång för hästens rygg.

Man kan kontakta en sadelanpassare/sadelutprovare för att ta reda på hur ens egen sitts påverkar hästen.

Men vänninna är jätte liten och smal, men för att hennes sitts skall bli korrekt i sadeln, att hennes höft går i lod med sadelns mitt punkt så behöver hon en 18" sadel, hennes häst kan ju ha en sådan stl. som tur är. Men andra hästar då?

Det bästa alternativet är faktiskt bomfria sadlar. Men jag tycker ändå att du skall prata med en sadel utprovare, det kanske går väldigt utmärkt med en 16,5" men man vill ju inte ha en för liten heller så att man felbelastar hästen pga en själv.

Lycka Till !
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Hej!

Vilken storlek man ska ha på sadeln beror inte bara på byxstorleken, utan på hur långa ben man har. Har man korta ben väljer man helstorlekar, och har man långa ben väljer man halvstorlekar. En 16 1/2" skulle lltså kunna vara lämplig för en ryttare som har 34-36 i byxstorlek och lite längre ben. Det verkar alltså inte orimligt att du skulle kunna rida i en 16 1/2".

Faran med att köpa en sadel med för liten sitsstorlek är att man då inte kan komma riktigt djupt ner i sadeln, eftersom bakvalvet puttar undan rumpan och tippar bäckenet, och skrevet slår i framvalvet så det gör ont. Har man det problemet får man välja en sadel med flatare sits, eller kika på andra typer av sadlar.
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Takk for svar, dere!! :)
Jeg har tenkt til å kjøpe sigmaen i tillegg til en bomløs. Sigmaen har jo dessuten støpt bom; altså ingen fjærende bånd, så sånn sett går det jo ikke an å sitte feil i forhold til "salens fjæring" heller?

Jeg har lange ben, og rir med lange stigbøyler, og da jeg prøvde en griffin dressur 17" var knestøttene plassert for langt frem i forhold til knærne mine (dvs jeg måtte ha sittet i stol-sits om jeg skulle hatt noen glede av knestøttene), så sånn sett skulle man jo tro at en 16,5" ville passe BEDRE til meg óg... :confused:
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jag tycker dock att man ska se upp med för små sadlar. Jag pratade med en av de stora sadelmärkenas representant i Norden, och han sa att svenskar ofta har för små sadlar. Om man jämför med t.ex. Tyskland så har vi i Sverige överlag mycket mindre sadlar. Man kommer inte ner ordentligt i sadeln om den är för liten utan man sitter och balanserar på början till bakvalvet.

Att man skulle kunna ha en mindre sadel för att det är en flatback tror jag inte riktigt på. Det är lätt att luras eftersom det inte tar "stopp" bakåt.
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Men man kjenner vel om man ikke kommer ordentlig "nedi" salen?
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

En annan fara med för liten sits är att ryttarens tyng inte fördelas jämnt över hela sadelns yta, utan tyngen förläggs bakåt och kommer därför att orsaka hästen smärta.

En gammal bra regel är att en handsbredd ska få plats mellan rumpan och bakvalvets kant.

Sedan måste jag ifrågasätta varför ryttare med korta ben/skänklar ska ha helstorlekar och ryttare med långa ben/skänklar ska ha halvstorlekar. Precis som du säger väljer man storlek efter benens längd men även efter hur stor/liten bakdelen är. Hel- och halvstorlekar har inget med saken att göra - man tar helt enkelt den storlek som är optimal för varje ryttare, oavsett om det är en 16½" eller en 18".

Mig själv som exempel; jag är 169 cm lång och väger 57 kg, en normal 36/38. Jag har långa överskänklar, och till mig är 17" alldeles utmärkt.
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

PM:a Silverkedjan och fråga ;)... Hon har en sån sadel, får plats i den själv och påstår att även jag får det. Vi har inga tonårsrumpor nån av oss :angel:

mandalaki
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jag är 1.60 lång (kort) och väger strax under 45 kg. Jag har 16" eller 16.5", beror på märke. T ex så har jag 16.5" på Zaldi Atlantan men hade 16" på Appaloosan. Zaldi är lite mindre i storlekarna helt enkelt (finns inte i helstorlek btw).

Jag har storlek 32 eller ev 24 (sällan) byxor 27 i jeans. Och jag far omkring som en smörklick på en het potatis i en 17", detta oavsett hur bra/dåligtd en passar benlängden (jag har korta ben)
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Haha, ja man får plats, som tur är är ju hela sadeln mjuk. Däremot ÄR framvalvet lite obekvämt men det hade jag inte störts av innan min foglossning :p

Tim (storlek 46-48, 167 cm)
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jag sitter i en 16" Appaloosa. Jag är 163 cm lång och väger 51 kg. Provade massor av 17" flatbacksadlar, men jag åkte omkring i dom...

Tittar man på många hoppryttare (av lite större format) har de överlag ganska små sadlar.
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jag har faktiskt en sadel som är för liten för mig egentligen men ponnyskrället är så kort i ryggen att det för tillfället är det bästa alternativet.

Sadeln är väldigt mjuk och det känns inte ett dugg obekvämt, det var lite konstigt i början men nu känns det bra.

Störs inte av framvalvet och det känns inte för litet längre men det kanske är för att jag inte är så kräsen med sadlar.

Dock ska jag ner till matchvikt på 55kg och då är nog sadeln lagom igen. För ponnyns rygg kan jag inte göra så mkt åt :crazy:
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

VA tycker du att Zalid är små i storlekarna?? jag har en likadan sadel som dig som du vet och jag har en jätteröv, men den passar ändå..
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Rider då i 16,5", min pålle kan inte ha en längre sadel. Det är då inga problem. Man har väl lite rumpa :banana:
 
Re: Är det fel för en vuxen at rida i en 16,5\"?

Jeg hadde faktisk en 15" som jeg satt bra i OG den passet hesten MEN den var så kort at det kjentes ut som om salen skulle snurre rundt når som helst; jeg tror bæreflaten ble for liten i forhold til min vekt (51kg) så jeg solgte den... :( Det var før jeg visste hvor svårt det skulle bli å finne en sal som passet... :cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 011
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 156
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp