Bukefalos 28 år!

Är det kontroversiellt att utländska studenter betalar avgift?

kryddelydd

Trådstartare
Imorse lyssnade jag - som vanligt när jag kör till och från jobbet - på radions P1.
Idag pratade man i upprört tonfall om att utländska studenter från icke EU-land betalar för sina studier.
Man vände sig bland annat mot att avgiften är högre än rent självkostnadspris, och att "påslaget" skiljer mellan olika lärosäten.

Jag kan absolut tycka att det borde finnas tydliga regler för vad man "får" ta betalt för, men jag erkänner att jag inte tycker att det är problematiskt att ta ut avgift från utländska studenter. Jag ser det inte som värst problematiskt att dessa studenter får betala för marknadsföring och ökade administrativa kostnader.

Ungefär som jag inte ser det som varken konstigt eller problematiskt att svenskar som exempelvis studerar till läkare i Polen, betalar en avgift för sina studier (och det är ändå inom EU).

Däremot kan jag se det som problematiskt om "vi" ska erbjuda gratis utbildning till hela världen om man så önskar.

Vad tycker ni?
 
Jag tycker nog samma som dig där. Helt okej att vi tar betalt för omvärlds-studenter men det måste även finnas en rimlighet i det hela. Jag menar det ska inte finnas en prisskillnad på 10-50000 kr beroende på var man vill plugga, du kommer ju trots allt in via betygen från skolan ändå eller?
 
Jag tycker nog samma som dig där. Helt okej att vi tar betalt för omvärlds-studenter men det måste även finnas en rimlighet i det hela. Jag menar det ska inte finnas en prisskillnad på 10-50000 kr beroende på var man vill plugga, du kommer ju trots allt in via betygen från skolan ändå eller?

Vet inte alls hur antagningen går till!
Och jo, vore rimligt om "påslaget" var något så när proportionerligt. Kanske "bra" om lärosätet tillåts ta ut en procentsats av den verkliga utbildningskostnaden som tillägg för att täcka "övrigt"?
 
Vet inte alls hur antagningen går till!
Och jo, vore rimligt om "påslaget" var något så när proportionerligt. Kanske "bra" om lärosätet tillåts ta ut en procentsats av den verkliga utbildningskostnaden som tillägg för att täcka "övrigt"?
Just så trodde jag att det funkade, att man tog ut en extra 5 % eller något för att täcka all pr ut i världen. Men sen förstår jag inte skolornas respons heller, "vi måste ju ta betalt så vi kan göra pr" Jamen det är ju en investering vi pratar om, tar dem bort all pr så kommer endast svenska studenter att ansöka och då får dem ju in sina pengar ändå. Så hur dem än vrider på det så går ju aldrig skolan back.
 
Inför beslutet att studenter utanför EU ska betala var det flera lärosäten som varnade. De såg att det fanns stora värden i att studenter kom hit från andra delar av världen och skapade sina nätverk här. Det gav näringslivet bra nätverk utomlands och flera stannade dessutom kvar och forskade. Om studenterna ska betala för sig konkurrerar våra lärosäten med andra där man också betalar. Dvs att Luleå tekniska högskola nu konkurrerar med MIT om studenterna.
 
Inför beslutet att studenter utanför EU ska betala var det flera lärosäten som varnade. De såg att det fanns stora värden i att studenter kom hit från andra delar av världen och skapade sina nätverk här. Det gav näringslivet bra nätverk utomlands och flera stannade dessutom kvar och forskade. Om studenterna ska betala för sig konkurrerar våra lärosäten med andra där man också betalar. Dvs att Luleå tekniska högskola nu konkurrerar med MIT om studenterna.
I vad ligger varningen? :confused: Det är väl självklart att Sverige konkurrerar med andra länder om studenter, att försöka konkurrera med att det är gratis här säger ju väldigt lite om utbildningen. Bättre att ta betalat vad det kostar och kunna konkurrera med en bra utbildning som lockar studenter helt enkelt.
 
Ja, jag tycker att den fria högskoleutbildningen var ett enormt bra anpassat bistånd. Den bästa biståndsverksamhet vi kan uppbringa på lång sikt.

För mig är det kontroversiellt att ta betalt - och att ta MER betalt för dessa studenter är hål i huvudet.
 
I vad ligger varningen? :confused: Det är väl självklart att Sverige konkurrerar med andra länder om studenter, att försöka konkurrera med att det är gratis här säger ju väldigt lite om utbildningen. Bättre att ta betalat vad det kostar och kunna konkurrera med en bra utbildning som lockar studenter helt enkelt.

Problemet är att vi inte har en chans att konkurrera med prestigeuniversitet i USA och England. Man kan tycka vad man vill om att en master i ekonomi vid Högskolan i Skövde är minst lika bra som den man får vid Yale eller Harvard. Men om utbildningarna kostar lika mycket är det fler (alla?) studenter som av någon anledning väljer USA.
 
Problemet är att vi inte har en chans att konkurrera med prestigeuniversitet i USA och England. Man kan tycka vad man vill om att en master i ekonomi vid Högskolan i Skövde är minst lika bra som den man får vid Yale eller Harvard. Men om utbildningarna kostar lika mycket är det fler (alla?) studenter som av någon anledning väljer USA.
Det handlar väl i grunden och botten om att Yale och Harvard har gjort sig kända i världen med sina namn och därför slår en utbildning därifrån betydligt högre än en utbildning från Skövde som stora delar av världen inte har en susning om att det ens finns. Om utbildningen dessutom är gratis så får den ännu lägre status än något som är svårt att ta sig in på och som kräver stort engagemang att klara.
 
Ja, jag tycker att den fria högskoleutbildningen var ett enormt bra anpassat bistånd. Den bästa biståndsverksamhet vi kan uppbringa på lång sikt.

För mig är det kontroversiellt att ta betalt - och att ta MER betalt för dessa studenter är hål i huvudet.
Vilka ska biståndet då ges till menar du? Medelklass från USA som tycker att det verkar smart att komma undan en stor del av kostnaden som de har i USA eller studenter från länder där det kanske inte ens finns ett högskoleväsen? Frågan är om man kanske inte ska ta betalt för elever som kommer utanför EU och sen titta på vissa grupper som man istället kan stötta. Sen kan jag hålla med om att det inte ska kosta mer än självkostnad, men varför ska Sverige bjuda övriga världen på utbildning?
 
Exakt! Och nu ska våra helt okända lärosäten konkurrerar på samma villkor som Yale, Harvard eller t ex MIT.

Att det var gratis påverkade inte rankingen. Det görs genom helt andra kriterier. Att det var gratis var många utbildningars enda trumfkort för att vi skulle få hit de utländska studenterna. Studenter som vi nu går miste om.
 
Exakt! Och nu ska våra helt okända lärosäten konkurrerar på samma villkor som Yale, Harvard eller t ex MIT.

Att det var gratis påverkade inte rankingen. Det görs genom helt andra kriterier. Att det var gratis var många utbildningars enda trumfkort för att vi skulle få hit de utländska studenterna. Studenter som vi nu går miste om.
Jag vet inte vilken ranking du menar men gemene man ser nog att en som har gått vid ex Yale har en bättre utbildning är den som har gått i Skövde, om det sen i praktiken inte stämmer är en helt annan fråga. Sen kan man alltid hoppas på att den som anställer efter utbildningen vet vilken utbildning som är bäst. Jag läser idag vid en högskola som har "dåligt" rykte och kommer att välja en annan högskola till hösten som har bättre rykte, och därmed öka mina chanser att få ett jobb efter avslutat utbildning. Och då är det ändå högskolor inom Sverige. Så frågan är om gratisutbildning är det enda man kan locka med, är det verkligen en bra utbildning?
 
Ja, jag tycker att den fria högskoleutbildningen var ett enormt bra anpassat bistånd. Den bästa biståndsverksamhet vi kan uppbringa på lång sikt.

För mig är det kontroversiellt att ta betalt - och att ta MER betalt för dessa studenter är hål i huvudet.
Bistånd till vilka?
När jag pluggade var det folk från USA, Kanada, och andra länder från en liknande nivå i Europa.
Det var smart för de att få en nästan gratis utbildning. I stort sett alla dessa åkte hem efter någea år. Vi svenskar betalar ju vår utbildning via våra skatter.
Om det handlar om bistånd borde vi ta in studenter från andra delar av världen. Men har de överhuvudtaget möjlighet att komma hit? En fattig person från ett afrikanskt land?
 
Akademin vill ju ha hit de utländska studenterna. För att det bland annat lockar hit blivande skickliga forskare. Och för att man bedömer att det berikar svenskt näringsliv. Då skjuter vi oss i foten genom att ta betalt för platserna.

Resultatet blir att studenterna väljer lärosäten med högre ranking och de tänkta intäkterna uteblir. Kostnaden däremot är ju densamma för skattebetalarna.
 
Eftersom jag antar att eleverna bara betalar för vad just den kursen kostar (föreläsare, handledning osv) så ser jag inget problem med att man tar ut en avgift utöver det. Lokaler och deras underhåll är inte gratis.
DET känns självklart.

Bekymret i de här fallen är att lärosätena tagit ut en väldigt stor överkostnad. Studenterna betalar allt de kostar, och sedan dubblas den summan utan att man kan förklara varför och vad pengarna går till.
Känns lite sjukt att man ska använda utländska studenter som mjölkkossor...
 
Känns lite sjukt att man ska använda utländska studenter som mjölkkossor...

Fast varför är det sjukt att man tar betalt, även om det är extra?
Vi erbjuder viss utbildning och ja, man anser att det är bra med internationella studenter.
Men varför inte ta betalt för en tjänst; hur många företagare erbjuder sina tjänster till självkostnadspris?
I det här fallet skulle det ju vara staten som i slutänden blir vinnare om vi tar extra betalt av utländska studenter; det extra de betalar får väl förmodas gå till verksamheten?

Summan "utöver" skiljde sig rätt kraftigt åt; de flesta lärosäten verkar inte har fördubblat avgiften sett mot den verkliga kostnaden.

Vill man använda detta som bistånd, kan man exempelvis dela ut stipendier till studenter från sämre bemedlade områden.
 
Imorse lyssnade jag - som vanligt när jag kör till och från jobbet - på radions P1.
Idag pratade man i upprört tonfall om att utländska studenter från icke EU-land betalar för sina studier.
Man vände sig bland annat mot att avgiften är högre än rent självkostnadspris, och att "påslaget" skiljer mellan olika lärosäten.

Jag kan absolut tycka att det borde finnas tydliga regler för vad man "får" ta betalt för, men jag erkänner att jag inte tycker att det är problematiskt att ta ut avgift från utländska studenter. Jag ser det inte som värst problematiskt att dessa studenter får betala för marknadsföring och ökade administrativa kostnader.

Ungefär som jag inte ser det som varken konstigt eller problematiskt att svenskar som exempelvis studerar till läkare i Polen, betalar en avgift för sina studier (och det är ändå inom EU).

Däremot kan jag se det som problematiskt om "vi" ska erbjuda gratis utbildning till hela världen om man så önskar.

Vad tycker ni?
Tycker det är självklart att betala, vi betalar ju genom skatten. Men det kanske ska regleras hur mycket påslag de får göra. Vet iofs inte om tex Oxford och Cambridge kör rent självkostnadspris eller går plus när de tar betalt. Men det borde i alla fall vara högst på -stiftelsenivå -nyinvesteringar, inte på tjäna pengar som företag nivå.
 
Vilka ska biståndet då ges till menar du? Medelklass från USA som tycker att det verkar smart att komma undan en stor del av kostnaden som de har i USA eller studenter från länder där det kanske inte ens finns ett högskoleväsen? Frågan är om man kanske inte ska ta betalt för elever som kommer utanför EU och sen titta på vissa grupper som man istället kan stötta. Sen kan jag hålla med om att det inte ska kosta mer än självkostnad, men varför ska Sverige bjuda övriga världen på utbildning?
Exakt, i så fall skulle man (rika privatpersoner tex) ju kunna instifta enstaka stipendier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp