Bukefalos 28 år!

Är det kontroversiellt att utländska studenter betalar avgift?

Det har jag ingen aning om. Det kan säkert Försäkringskassan svara på.

Du skojar nu, va :p? Har du läst mina inlägg överhuvudtaget :idea:?

En svensk bor (läs: är folkbokförd) i och pluggar i ett annat EU/EØS-land och bryter benet vilket medför sjukvård. Vilket land betalar notan i detta hypotetiska tillfället enligt dig?
 
Du skojar nu, va :p? Har du läst mina inlägg överhuvudtaget :idea:?

En svensk bor (läs: är folkbokförd) i och pluggar i ett annat EU/EØS-land och bryter benet vilket medför sjukvård. Vilket land betalar notan i detta hypotetiska tillfället enligt dig?

Det landet där du är sjukförsäkrad såklart.
 
Det landet där du är sjukförsäkrad såklart.

Härligt, så är vi eniga ;). Det vill säga att det land du är bor i / är folkbokförd i (och därmed sjukförsäkrad i) betalar din sjukvård utan att skicka några räkningar till andra länder, oavsett om du är uppvuxen i annat EU-land eller ej och oavsett om du flyttar tillbaka när du är färdigutbildad eller ej :up:.
 
Härligt, så är vi eniga ;). Det vill säga att det land du är bor i / är folkbokförd i (och därmed sjukförsäkrad i) betalar din sjukvård utan att skicka några räkningar till andra länder, oavsett om du är uppvuxen i annat EU-land eller ej och oavsett om du flyttar tillbaka när du är färdigutbildad eller ej :up:.

Ja, men du blir ju inte automatiskt sjukförsäkrad i t ex Rumänien (eller valfritt land) bara för att du vistas där. Det var hela poängen. Pluggar du t ex i USA så måste du ju ha en egen sjukförsäkring med dig hemifrån - du kommer ju inte att få slita på deras system gratis liksom.
 
Ja, men du blir ju inte automatiskt sjukförsäkrad i t ex Rumänien (eller valfritt land) bara för att du vistas där. Det var hela poängen. Pluggar du t ex i USA så måste du ju ha en egen sjukförsäkring med dig hemifrån - du kommer ju inte att få slita på deras system gratis liksom.

Ja? USA är, mig veterligen, inte är en del av EU.
 
Men det funkar likadant i en del EU-länder.

Kolla här t ex.

Är det detta du tänker på?

EU-länderna bestämmer själva vem som ska ha rätt till förmåner och vårdtjänster. Om du till exempel ansöker om läkarvård i ditt nuvarande bostadsland kan du förmodligen inte få samma vård till samma pris som i ditt ursprungsland.

Det betyder ju bara att länderna själva bestämmer reglerna som gäller i landet omkring vad du får till vilket pris? I Sverige betalar man en mindre summa för ett besök på vårdcentralen, här är det gratis att gå till läkaren. Men både jag som svensk i Danmark och mina fd. studiekamrater som är danskar och bor i Sverige har samma villkor som landets egna medborgare. Alltså betalar mina danska vänner hos vårdcentralen i Sverige och jag betalar ingenting hos min läkare i Danmark. Om jag är på besök i Sverige ska jag ha mitt (danska) blå sjukförsäkringsbevis med mig och detsamma gäller för mina danska vänner när de hälsar på deras familjer i DK.
 
Är det detta du tänker på?



Det betyder ju bara att länderna själva bestämmer reglerna som gäller i landet omkring vad du får till vilket pris? I Sverige betalar man en mindre summa för ett besök på vårdcentralen, här är det gratis att gå till läkaren. Men både jag som svensk i Danmark och mina fd. studiekamrater som är danskar och bor i Sverige har samma villkor som landets egna medborgare. Alltså betalar mina danska vänner hos vårdcentralen i Sverige och jag betalar ingenting hos min läkare i Danmark. Om jag är på besök i Sverige ska jag ha mitt (danska) blå sjukförsäkringsbevis med mig och detsamma gäller för mina danska vänner när de hälsar på deras familjer i DK.

Nej, inte specifikt. Det stod även en massa annat matnyttigt där.
 
Men det funkar likadant i en del EU-länder.

Kolla här t ex.

Om du klickar i menyn till vänster kan du dessutom läsa att:

Om du flyttar till ett annat EU-land ska du få vård på samma villkor som invånarna där. Vilket lands sjukvårdssystem som i slutändan betalar för din vård beror på din specifika situation – det blir vanligen ditt nya hemland, om du till exempel har flyttat dit för att arbeta.

http://europa.eu/youreurope/citizens/health/when-living-abroad/healthcare/index_sv.htm
 
Men då måste man ju ändra så det kommer fler personer från u-länder. Nu är det ju icke-farttigs från andra eu-länder som kommer gratis
Det verkar ju onekligen som att folk från U-länder kommer gratis -sida betalar medan icke fattiga från länder som kan betala för sig också gör just det. Det verkar vettigt. Sedan får väl universiteten kämpa på så att de blir så bra att den utbildning de ger är värd att man betalar pengar, annars kan ju folk lika gärna strunta i att slösa år på den också.
 

Fortfarande så är du inte automatiskt berättigad till subventionerad sjukvård bara för att du bosätter dig i ett annat land. I Holland och Tyskland t ex måste du varje månad betala in en summa till deras motsvarighet till försäkringskassan för att vara med i sjukförsäkringssystemet. Det betyder ju de facto att du själv bidrar till och delvis iaf betalar den sjukvård du eventuellt kan behöva i det landet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp