Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har för mig att det var lag på det om staketet gick längs allmän väg.
Men jag kan inte hitta något om det på nätet.
Jag har kollat på alla möjliga ställen.

Är det någon som vet något?
Jag ville veta om jag behövde varningsskyltar längs en enskild väg med statsbidrag.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

jag tror det men är inte säker. vi har det på vårat stängsel alla fall.
Men ring till jordbruksverket och fråga:)
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Varför just Jordbruksverket?
Jag hittade inget på deras hemsida i alla fall.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

"Varför just Jordbruksverket?"

Alla sådana regler om djurhållning, staket m m fanns där innan. Det var mycket enklare att hitta rätt. Nu är det delat mellan Jordbruksverket och Djurskyddsmyndigheten och jag har jättesvårt att hitta upp saker och ting numera.
Förr skulle man ha varningsskyltar på staket med högspänningsagregat om dom fanns utmed allmän väg eller gångstig. Men som sagt om der gäller fortfarande kan jag inte hitta i lagtexten längre.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Jag kan inte heller hitta det.
Har det försvunnit?
Jag tror att jag skall ringa till Elsäkerhetsverket och fråga.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

här säger alla att det ska sitta varningsskylt/elstaket var 300 meter, om det är allmän väg.

jag har inte brytt mig om att kolla upp det. kändes lika enkelt att sätta upp små gula skyltar "elstaket". köppte en 10 pack för under 50-lappen som man kunde skriva på själv.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Visst är det ganska så enkelt att sätta upp skyltar.
Men de nöter på elbanden och jag tycker att det är fult.
Och så vill jag faktiskt veta om jag verkligen måste.
Jag bor ganska så avsides och vill slippa sådant trams.
Om jag bodde vid en allmän väg så skulle jag ha skyltar.
Men nu så är jag den som bor längst bort på en enskild väg.
Efter mig så finns bara skogen.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Jag tror att det är ett krav. Du har nog rätt i att kontakta elsäkerhetsverket och inte jordbruksverket eller djurskyddsmyndígheten.

För övrigt håller elsäkerhetsverket på att jobba med förslag om krav på elaggregat som skulle göra kraftiga aggregat olagliga. Om det går igenom så lär väl många lantbrukare gå tillbaka till taggtråd istället.

Det har stått en del i Land Lantbruk om detta.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Nej vad bökigt.
Hur skall det gå sedan då när taggtråd blir olagligt för hästar?
Myndigheter, de kan ju bara inte samarbeta.

TomasN skrev:
Det har stått en del i Land Lantbruk om detta.
Har du någon aning om i vilket nummer det stod?
Så att jag inte behöver leta igenom hela stora högen.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Taggtråd är redan förbjudet att använda till hästar! Man får heller inte sätta upp mer taggtråg varken till nöt sller andra djur. Har man taggtråd till nöt får man inte använda el i det.
Det ska sitta uppe skyltar längs alla vägar där det går folk. Men det ska vara 100 meter mellan dem. Tycker du det är fult och att det nöter på tråden, så sätt dem på stolparna då.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Inte_Ung skrev:
Nej vad bökigt.
Hur skall det gå sedan då när taggtråd blir olagligt för hästar?
Myndigheter, de kan ju bara inte samarbeta.


Har du någon aning om i vilket nummer det stod?
Så att jag inte behöver leta igenom hela stora högen.
Det var nyligen troligen senaste månaden.

Det blir noga bara problem om man har lite större betesmarker. Rasthagar på några få hektar lär klaras med de nya kraven.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

ConfettiCavat skrev:
Taggtråd är redan förbjudet att använda till hästar! Man får heller inte sätta upp mer taggtråg varken till nöt sller andra djur. Har man taggtråd till nöt får man inte använda el i det.
Det ska sitta uppe skyltar längs alla vägar där det går folk. Men det ska vara 100 meter mellan dem. Tycker du det är fult och att det nöter på tråden, så sätt dem på stolparna då.

Du har fel.

Det är tillåtet att använda befintliga taggtråddstänsel till hästar till 31 dec 2009. Det är däremot förbjudet att anlägga nya taggtrådsstängsel till hästar.

Det är fortfarande tillåtet att sätta upp ny taggtråd till nöt.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

ConfettiCavat skrev:
Det ska sitta uppe skyltar längs alla vägar där det går folk. Men det ska vara 100 meter mellan dem.
Var har du läst det?
Jag letar efter källan, lagen, föreskriften som bestämmer detta.
Bl.a. för att jag inte är riktigt säker på vad som räknas som "där det går folk".
Jag bor ganska så avskilt.

ConfettiCavat skrev:
Tycker du det är fult och att det nöter på tråden, så sätt dem på stolparna då.
Men jag vill kunna ta ner dem när det inte är el i staketet.
Vissa hagar använder jag bara korta tider vår och höst och jag vill att det bara varnas för ström när det verkligen är ström i staketet.
Annars så gör ju inte skyltarna någon nytta.

Om jag måste varna, så kommer jag ju att göra det.
Men om jag inte måste, så skippar jag faktiskt det.
Det är så få som inte är bekanta med hur elstaket fungerar som kommer förbi mina hagar och de flesta av dem har inte ens där att göra.

Jag hade min första incident någonsin i söndags.
En vuxen person som inte kände igen ett elstaket.
Och då så har jag haft elstaket i 18 år.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Fel av mej, vi hade haft disskusionen i stallet för länge sedan så det var väl det som låg kvar i bakhuvudet.

Jag har aldrig haft skyltar uppsatta på staketen. Men vet inte vad som kan hända om man inte har det och det är nån som är dum nog och tar i staketet.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Tack, nu så slapp jag leta.
Men vad besvärligt det skulle bli.
Kan inte folk bara låta bli att ta i staketen?
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Jag har alltid bara hört att de gäller elstaket vid allmän väg, inget om att de ska gälla ALLA vägar (= gångstigar eller enskild väg) Så vi hade de ENBART på den del av hagen som vätte mot allmän väg medans vår vär väg (med ca 10 hushåll på) hade inga skyltar, men så ansåg vi heller inte att de behövdes för folk ska ändå inte ta på vår tråd ;) Å gjorde de så :rofl: va de väldigt korkade :devil: ... Och trots att de grannar vi hade då avskydde våra hästar (vilket vi inte kunde bry oss mindre om) så kom de aldrig klagomål på elstaketen ...
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Det är lag på att skylta var 50e meter. Det kan komma en med pacmaker och kissa på tråden tex.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 525
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 200
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
461
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp