Helt plötsligt vill hon inte rida ut!!

Bullen22

Trådstartare
Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att jag trivs med det. Det går alltid jättebra och hon älskar att rida i skogen, över mark och äng och ibland långa skrittrundor längs vägar och stigar. Förra veckan kom en ny häst i stallet och vi tog våra hästar på promenead för att visa lite vägar. Vi gick alltså med dom till fots.
Nu vill inte min rida ut mer (jag vet inte om det har med promenaden att göra, men det är de enda som varit annurlunda den sista tiden). Jag får henne knappt från gårdsplanen. Hon kämpar för att vända hem och kan tom resa sig... varför?? Efter tre år utan dessa problem över huvudtaget. Jag har inte testat rida ut med vän, men i tre års tid har det gått bra själv. Vi har haft veterinär ute som har kännt och klämt- hon är finfin
 
Varför skulle dom inte göra det? Hästar är flockdjur.
Jo, men kan de verkligen få ihop den ekvationen i huvudet? Att "fan, här har jag gjort detta själv i alla år, och nu finns det en kompis på gården- Då är det fan slut med att ge sig ut själv" :)... Samt att det har ju gått 10 dagar sen hon hade med kompis på promenaden, kommer hon ihåg??
 
Jo, men kan de verkligen få ihop den ekvationen i huvudet? Att "fan, här har jag gjort detta själv i alla år, och nu finns det en kompis på gården- Då är det fan slut med att ge sig ut själv" :)... Samt att det har ju gått 10 dagar sen hon hade med kompis på promenaden, kommer hon ihåg??
Nej du övertänker det.

Hästar kan givetvis vara olika bundna till olika flockmedlemmar. Men den tanken du beskriver kring det hela har de givetvis inte.
 
Jo, men kan de verkligen få ihop den ekvationen i huvudet? Att "fan, här har jag gjort detta själv i alla år, och nu finns det en kompis på gården- Då är det fan slut med att ge sig ut själv" :)... Samt att det har ju gått 10 dagar sen hon hade med kompis på promenaden, kommer hon ihåg??

Nej, dom formar förmodligen inte tankar på det viset (eftersom dom inte har ett ord-baserat språk) men däremot så har dom rätt så bra minne, bildar starka sociala relationer, och har starka känslor och instinkter.

"Kompis finns, vill inte lämna kompis" är nog ungefär hur det skulle låta om man översatte det till ord.
 
Nej, dom formar förmodligen inte tankar på det viset (eftersom dom inte har ett ord-baserat språk) men däremot så har dom rätt så bra minne, bildar starka sociala relationer, och har starka känslor och instinkter.

"Kompis finns, vill inte lämna kompis" är nog ungefär hur det skulle låta om man översatte det till ord.
Nu är alla svar väldigt inriktade på att vägran att rida ut har med kompis-promenaden att göra.. Kan det va något annat? Om man tänker utanför den här boxen?
 
Nu är alla svar väldigt inriktade på att vägran att rida ut har med kompis-promenaden att göra.. Kan det va något annat? Om man tänker utanför den här boxen?
Hästen känner sig otrygg med uppgiften. Ofta blir det så för dom kopplar ihop rädslor ute med någonting jobbigt och säger bestämd tack, men nej tack. Då får man hitta tillbaka till tryggheten så hästen igen känner sig trygg med uppgiften.

En favorit i repris:

 
Hästen känner sig otrygg med uppgiften. Ofta blir det så för dom kopplar ihop rädslor ute med någonting jobbigt och säger bestämd tack, men nej tack. Då får man hitta tillbaka till tryggheten så hästen igen känner sig trygg med uppgiften.

En favorit i repris:

Kan detta komma helt plötsligt? Utan att något hänt, inget trauma, inget annurlunda. Tre år med uteritt flera ggr i veckan, sen plötsligt känner hon sig ortygg utan anledning?
 
Kan bero på vad som helst. Antingen, som många säger, att hon inte vill lämna sin kompis. Eller att hon känner sig otrygg av någon annan anledning. Kan räcka med att hon blivit rädd för något i hagen t ex. Kan också ha fysiska orsaker - ont någonstans, försämrad syn, försämrad hörsel etc. Min blev rätt motvillig till uteritter ensam när han blev gammal t ex. De känner väl då att sinnena inte är desamma som tidigare och att de därför är mer sårbara.
 
Nu är alla svar väldigt inriktade på att vägran att rida ut har med kompis-promenaden att göra.. Kan det va något annat? Om man tänker utanför den här boxen?
När en häst plötsligt ändrar beteende sådär så finns det ju alltid anledning att misstänka smärta. Nu hade ju veterinär kollat över henne, men kanske kolla över utrustningen lite, se så att den fortfarande passar? Och kolla på andra möjliga källor till smärta eller obehag!
 
Jo, men kan de verkligen få ihop den ekvationen i huvudet? Att "fan, här har jag gjort detta själv i alla år, och nu finns det en kompis på gården- Då är det fan slut med att ge sig ut själv" :)... Samt att det har ju gått 10 dagar sen hon hade med kompis på promenaden, kommer hon ihåg??
Kommer ihåg gör hon säkert, hästar har bra minne. Sen om det beror på den nya hästen eller inte är väl bara att testa ta med den och se om det ändrar saken?
 
Ny häst och vår i luften. Kan det inte vara brunst på gång, kanske också på flera ston i flocken och valackerna vill ha koll på gänget? Hon känner att det inte går bra att lämna flocken just nu?
 
Nej, dom formar förmodligen inte tankar på det viset (eftersom dom inte har ett ord-baserat språk) men däremot så har dom rätt så bra minne, bildar starka sociala relationer, och har starka känslor och instinkter.

"Kompis finns, vill inte lämna kompis" är nog ungefär hur det skulle låta om man översatte det till ord.
Jag tror de klarar tänka ett steg längre, att uteritten är i flera timmar och att det är alldeles för lång tid att vara borta från den nya hästen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 745
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 147
Senast: Woffe
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 986
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp