Helt plötsligt vill hon inte rida ut!!

Jag tror de klarar tänka ett steg längre, att uteritten är i flera timmar och att det är alldeles för lång tid att vara borta från den nya hästen.

Mja det skulle innebära ganska avancerad kognitiv verksamhet, och skulle vara en mer avancerad förklaring än den enkla (occams rakblad).

Däremot associationen "uteritt = borta länge" kan hästar absolut forma och minnas.

Men jag tror ändå att "tanken" som far genom deras huvud snarare är:

"kompiiiiis! Inte lämna kompis!!"
 
Mja det skulle innebära ganska avancerad kognitiv verksamhet, och skulle vara en mer avancerad förklaring än den enkla (occams rakblad).

Däremot associationen "uteritt = borta länge" kan hästar absolut forma och minnas.

Men jag tror ändå att "tanken" som far genom deras huvud snarare är:

"kompiiiiis! Inte lämna kompis!!"
Alltså inte att den formulerar tankar som "timmar" och liknande utan som du skrev att den har ett begrepp om tid och vet att uteritt brukar innebära att vara borta ganska länge och därför inte vill. Man skulle kunna testa och se om hästen visar samma om man gör något som hästen vet tar kortare tid.

Allmänt tror jag man ofta underskattar hästar förmåga att förstå och tänka. Ett exempel är när man hämtar hem hästar från sommarbete och de inte går att fånga för de vet att transporten innebär att de skall lämna betet, har hänt oss flera gånger att vi fått åka hem utan hästar och komma tillbaka några veckor senare när vädret varit sämre och de vill hem, då kommer de självmant. Omvänt däremot på våren när de skall iväg till betet går de som varit med om det förr nästan alltid rakt upp i transporten. Det här är något som många missar och tror att när en häst inte vill gå på det handlar om att hästen är rädd för själva transporten när det istället ofta är att den inte vill åka iväg till ridhusträningen eller vad det kan vara.
 
Alltså inte att den formulerar tankar som "timmar" och liknande utan som du skrev att den har ett begrepp om tid och vet att uteritt brukar innebära att vara borta ganska länge och därför inte vill. Man skulle kunna testa och se om hästen visar samma om man gör något som hästen vet tar kortare tid.

Allmänt tror jag man ofta underskattar hästar förmåga att förstå och tänka. Ett exempel är när man hämtar hem hästar från sommarbete och de inte går att fånga för de vet att transporten innebär att de skall lämna betet, har hänt oss flera gånger att vi fått åka hem utan hästar och komma tillbaka några veckor senare när vädret varit sämre och de vill hem, då kommer de självmant. Omvänt däremot på våren när de skall iväg till betet går de som varit med om det förr nästan alltid rakt upp i transporten. Det här är något som många missar och tror att när en häst inte vill gå på det handlar om att hästen är rädd för själva transporten när det istället ofta är att den inte vill åka iväg till ridhusträningen eller vad det kan vara.

Ja det håller jag med dig om, dom har absolut ett visst tidsbegrepp, bygger associationer till årstider och så vidare. Och jag har själv erfarenhet med transporterna att man behöver bygga positiva associationer av vad transporterandet leder till med en svårlastad häst, för en del är svårlastade pga att dom vet vad som väntar efter och inte vill vara med om det.

Men just det där med att formulera en abstrakt tanke i ord är jag inte riktigt med på, det är mer bilder och känslor för en häst.

Det vore intressant att reda ut, men "uteritten är lång" vs att "lämna gården och kompis utom synhåll" kan vi inte riktigt experimentellt skilja på.

Möjligtvis om det fanns flera olika utgångar från gården och den ena leder till en kortare tur.
 
Ja det håller jag med dig om, dom har absolut ett visst tidsbegrepp, bygger associationer till årstider och så vidare. Och jag har själv erfarenhet med transporterna att man behöver bygga positiva associationer av vad transporterandet leder till med en svårlastad häst, för en del är svårlastade pga att dom vet vad som väntar efter och inte vill vara med om det.

Men just det där med att formulera en abstrakt tanke i ord är jag inte riktigt med på, det är mer bilder och känslor för en häst.

Det vore intressant att reda ut, men "uteritten är lång" vs att "lämna gården och kompis utom synhåll" kan vi inte riktigt experimentellt skilja på.

Möjligtvis om det fanns flera olika utgångar från gården och den ena leder till en kortare tur.
Nej, så menade jag inte att hästar klarar så hög grad av abstraktion som ett språk innebär, det är nog bara människan och i viss grad högre primater som kan det. Men ord behövs nog inte för den här nivån av tänkande, vet inte ens om vi människor tänker i ord när det gäller enkla saker?

Olika hästar är också olika begåvade, i fallet med transporten tror jag en del åtminstone t.ex. klarar av att skilja på om det är att åka iväg till sommarbete eller obehagliga vetbesök om den har lite erfarenhet medans det för andra bara blir att transporten kopplas till obehag.
 
Det som är så sorgligt är att även de husdjur som nu föds upp industriellt som grisar är intelligenta djur med ett medvetande, även höns förstår långt mer än vad många tror, och det sätt som de behandlas på i den här industrin är så hemskt :(

Ja gris är riktigt tveksamt tycker jag, dom är högintelligenta. Har du träffat en gris på nära håll? Deras ögon är exakt samma sorts ögon som vi har!
 
Ja, det sägs att grisar är intelligentare än hundar t.o.m. men även höns lär sig snabbt olika saker och har ett omfattande socialt liv om de ges möjlighet.

Ja höns och fåglar i allmänhet är mer tänkande än många tror, men dom är så annorlunda från oss däggdjur i kroppspråk så det är lätt att missa.

Tydligen så finns det för övrigt en variation i hur människors sinne fungerar med tankar, en del tänker bara i ord, andra bara i bilder, många med båda men med olika intensitet av den ena eller andra.
 
Jag har genom åren sett många exempel på hästar som förändras när en ny flockmedlem introduceras. Senaste exemplet när min nykastrerade unghingst kom hem till gården och mina tre ston förvandlas till ett gäng trånande ..ja vad man nu vill kalla dem ….Har sett valacker jaga sin bästa kompis ur hagen när ett nytt sto kommit till gården och hästar uppenbart sakna en kompis som flyttat eller avlivats. Den nya hästen har påverkat ditt sto och hon vill som det flockdjur hon är inte lämna flocken. Kan vara för att hon fattat tycke f den nya men även att hon blivit allmänt stressad av förändringen. Du får nog ge dig lite till tåls och se om hon får tillbaka sin trygghet som ett första steg. Släpp tanken på ditt sto ’resonerar’ utan försök förstå vilka erfarenheter och instinkter som framkallar ett visst beteende hos henne. Använd sedan din förmåga till problemlösning att hitta en fungerande väg framåt för er båda.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte det som första tanke, sen tänkte jag "Tänker verkligen hästar så?? "..
Hästen jag tog hamd om förr var en ängel först, sedan flyttades till ett mindre stall där hon knappt kunde gå 1 meter utan att få panik för hennes vän var inne i stallet. Flyttades igen och nlev samma gamla ängel igen utan problem att lämna sin flock/vänner.
 
Jag tänkte det som första tanke, sen tänkte jag "Tänker verkligen hästar så?? "..
Hur de tänker är ganska ointressant, hästar och andra djur har känslor. Exempelvis så om hästen känner någon form av starka negativa känslor när den lämnar kompisen så kommer den agera på det. Hur tankarna går spelar mindre roll då.
 
Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att jag trivs med det. Det går alltid jättebra och hon älskar att rida i skogen, över mark och äng och ibland långa skrittrundor längs vägar och stigar. Förra veckan kom en ny häst i stallet och vi tog våra hästar på promenead för att visa lite vägar. Vi gick alltså med dom till fots.
Nu vill inte min rida ut mer (jag vet inte om det har med promenaden att göra, men det är de enda som varit annurlunda den sista tiden). Jag får henne knappt från gårdsplanen. Hon kämpar för att vända hem och kan tom resa sig... varför?? Efter tre år utan dessa problem över huvudtaget. Jag har inte testat rida ut med vän, men i tre års tid har det gått bra själv. Vi har haft veterinär ute som har kännt och klämt- hon är finfin
Har du provat promenera en bit med henne ensam?
Jag tror att hon bildat ett band till den nya hästen under era promenader och vill ha med nya kompisen.
 
Min första häst var gammal fölmärr och hade bara lämnat gården för att träffa hingsten. Hon hade bråttom på alla transporter, den mest lättlastade häst jag varit med om så till den grad att hon sprang på en okopplad transport på gården en gång och orsakade viss kalabalik. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 745
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 147
Senast: Woffe
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 986
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp