Bukefalos 28 år!

Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

A

Annikas Tova

Jag har en dröm som jag skulle vilja förverkliga !
En ponnyverksamhet med ridlekis,handikappridning för barn,dagläger. Från början i liten skala för att så småningom utveckla vidare med tex bed and box, bo på lantgård,avel,inackorderingar osv. Man har ju bara ett liv och jag tror att man måste våga göra det man vill och tror på !
Är det nån som har förverkligat denna dröm ? hur har det gått och vad ska man tänka på ? Har ni några tips och ideer?
Vi har ganska mycket "gratis" här på vår gård, tex- underbar landsbygd, kanonfina rid och körvägar, sjötomt med egen brygga och båt, ridbana,eget grovfoder, stora betesmarker mm.
Jag är utbildad barnskötare och undersköterska, har jobbat på dagis i många år,är stödfamilj till handikappade tvillingflickor, arbetar på barnklinik med sjuka och handikappade barn och planerar att gå ridledarutb. för handikappridning och ungdomsridledare.
Jag har fast anställning och tänker jobba kvar men kanske ta tjänstledigt deltid till en början.
Jag tänker börja med att ringa kommunen och höra mig för om de kan bistå med lite "starthjälp"
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

:bow::bow:
Åh vad kul det lät! Har inget vettigt att komma med i tråden, men vill önska dig lycka till och hoppas det går!
Du verkar ju ha resurser och erfarenhet!
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

Jag gick över från att vara anställd till egen företagare för c:a 8 år sedan (inte hästrelaterad i och för sig, men ändå). Jag kan lätt säga att det var det bästa, och samtidigt tuffaste, jag gjort i mitt liv!
En kille på AF sa till mig: "Räkna med att jobba dubbelt så mycket och tjäna hälften så lite", och det var mer än sant.