Bukefalos 28 år!

Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

A

Annikas Tova

Jag har en dröm som jag skulle vilja förverkliga !
En ponnyverksamhet med ridlekis,handikappridning för barn,dagläger. Från början i liten skala för att så småningom utveckla vidare med tex bed and box, bo på lantgård,avel,inackorderingar osv. Man har ju bara ett liv och jag tror att man måste våga göra det man vill och tror på !
Är det nån som har förverkligat denna dröm ? hur har det gått och vad ska man tänka på ? Har ni några tips och ideer?
Vi har ganska mycket "gratis" här på vår gård, tex- underbar landsbygd, kanonfina rid och körvägar, sjötomt med egen brygga och båt, ridbana,eget grovfoder, stora betesmarker mm.
Jag är utbildad barnskötare och undersköterska, har jobbat på dagis i många år,är stödfamilj till handikappade tvillingflickor, arbetar på barnklinik med sjuka och handikappade barn och planerar att gå ridledarutb. för handikappridning och ungdomsridledare.
Jag har fast anställning och tänker jobba kvar men kanske ta tjänstledigt deltid till en början.
Jag tänker börja med att ringa kommunen och höra mig för om de kan bistå med lite "starthjälp"
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

:bow::bow:
Åh vad kul det lät! Har inget vettigt att komma med i tråden, men vill önska dig lycka till och hoppas det går!
Du verkar ju ha resurser och erfarenhet!
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

Jag gick över från att vara anställd till egen företagare för c:a 8 år sedan (inte hästrelaterad i och för sig, men ändå). Jag kan lätt säga att det var det bästa, och samtidigt tuffaste, jag gjort i mitt liv!
En kille på AF sa till mig: "Räkna med att jobba dubbelt så mycket och tjäna hälften så lite", och det var mer än sant.
Det tar tid att bygga upp en rörelse. För mig tog det säkert 2-3 år, riktiga hundår! Nu rullar verksamheten på, jag tjänar nog bättre än vad jag gjorde förut men jobbar fortfarande mycket. Man är liksom aldrig ledig, samtidigt som man styr sin tid själv. Det är ingen chef som undrar var man tar vägen bara för att man går till stallet en timme mitt på dagen.
Kolla med AF angående starta eget bidrag. 3 månader kan man få och sedan förlängning ytterligare tre månader. Ett halvår är för lite, men det är ju bättre än inget. Kolla också med ALMI. Dom har ibland speciella grejer för kvinnor som startar eget. Ta fram en budget och en affärsplan. Både ALMI och AF behöver det. Var beredd att prata för dig!
Gör någon slags marknadsundersökning. Vad finns det för kundunderlag, vilka är konkurrenterna, vad är det som gör dig bättre än dom?
Om du inte är en fena på bokföring, hitta en revisor. Kostar pengar, men värd massor!!!! Jag konstaterade snabbt att papper inte var min grej, så jag har en recvisor som sköter rubbet.
Gör det DU är bra på!
Ett gott råd: Satsa inte mer pengar än du har råd att förlora. Kan låta hårt, men om saker och ting inte skulle funka, så kan man hålla kronofogden utanför.

Som sagt, skitmycket jobb, taskigt betalt och räkna med ett par riktiga hundår.
Är det värt det? ABSOLUT!!!! Kör på och LYCKA TILL!
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

Hej på dej!
Jag har mycket som liknar dig!! Är utbildad förskollärare, jobbat inom yrket i 18 år, är stödfamilj åt pojke en gång i månaden, gått ungdomsledar utbildning, tävlat på SM-nivå med ponny och MSV A (som det hette på den tiden) fälttävlan med häst.
Hade liknande drömar som du och har nu satt igång för ca 4 år sedan i liten skala.
Har godkänd anläggning.
Jobbar 75 % och har 18 ridande ponnybarn på lördagar, dag-läger på loven och övernattningsläger på sommaren.
Har en gäststuga på 75 kvm som är rustad som vi tänkte hyra ut med möjlighet att hyra ponny till barnen. Det är först i år som stuguthyrningen ska börja. (vi bor där själva just nu pga. brand i vårat boningshus)
Vidare föder vi upp ponnyer (har en licensierad welsh-hingst) som på sikt ska gå ungponny championaten, och även till försäljning. Har nu tre syskon, 4, 5 och 6 år som ska tävlas, dom äldsta har i höstas klarat LC hoppning med gott resultat.
Allt detta räcker inte till för att man ska leva på det men många bäckar små! Vi bor nära en turist ort så allt borde kunna ökas på sommaren för att få mera snurr på det hela.
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

Vad kul ! Här kommer tusen frågor:
Hur började du ? Var fick du tag på ponnybarnen, alltså hur marknadsförde du ditt företag ?Hur många ponnysar har du ? Hur ser dina ponnylektioner ut ?
Jag har hur många frågor som helst ! Kan du inte berätta lite mer om din verksamhet !?
 
Sv: Är det nån som har erfarenhet av att starta ponnyverksamhet ?

Jag hade från början barnens minishettis och sedan lånade jag 1 wm och 2 welsh ponnyer från en ponnyuppfödare, köpte även en shettis med ettårsföl med sig.
Året innan betäckte jag mitt hbl sto med welsh-hingst så det föddes en ridponny det året.
När jag testat med dessa lånade ponnyer som var gudasnälla, och såg att det skulle kunna funka så köpte jag några egna och har fortfarande 2 på foder.
Jag annonserade med lappar på affärerna här hemma, sen har det gått från mun till mun. Har inte gjort någon marknadsföring alls de senaste 2 åren.

Nu har jag 6 barn i grupperna, vi börjar med att sköta om och sadla, sedan ridning, därefter rider nästa grupp och dom sadlar av och sköter om.
Första och sista småbarnsgrupperna hjälper också till att hämta från hagar och släppa ut igen med hjälp av mig.
Sedan rider en grupp med större och duktigare barn.
Min man sköter bokföringen då det är den tråkiga sidan av det hela! Att jobba med hästarna och barnen är det bästa.
Jag har ibland köpt in oinridna ponnyer och ridit in och sedan sålt för en liten förtjänst men jag har nog behållt dom för länge för att det ska bli tillräckligt med vinst på den affären!

Kanske lite luddigt svar?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp