Är det ok att bjuda in nykter alkoholist i nyår?

makarontanten

Trådstartare
I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma bort med henne och har hittat en fantastiskt fin och bra stuga på landet som jag redan bokat. Stugan är ganska dyr, men har å andra sidan allt man kan önska sig. Stugan har 9 bäddar, kakelugn, el, vatten, mikro, ugn och alla bekvämligheter man kan önska sig. Allt är helt perfekt. Vi är ett gäng på 5 personer som ska med, och delar på det hela, så kostnaden blir helt ok ändå och personerna som ska med är helt underbara, sociala, lättsamma och inget problem finns :-).

Men, så har vi en person till. Hon är bekant med mig, vän med en som ska följa med. Personen är underbar, ställer alltid upp, är trevlig och go. Men hon är fd alkoholist, och har en hund, och hennes hund är en tik, vilket min hund ofta har problem med. Jag vet att hon skulle jubla, bli superglad om hon blev medbjuden, men jag tvekar, trots att jag vet att hon är ensam och bara väntar på att få erbjudandet. Det som satt sig i mitt hjärta, var när hon talade om för min vän att hon fått ett helt nytt liv när hon lärde känna "oss", och att hon nu har livstro igen...

Vi andra kommer dricka, jag vill inte ha strul med att passa hundarna mot varandra ( tikarna), vill ha en lugn och go vistelse för min hunds skull , och jag vet ju inte om personen fixar att vi dricker. Vill bjuda med henne, men är ändå tveksam. Hur hade ni tänkt?
 
Hur pratar personen själv om sin alkoholism? Jag tänker lite att om hon är öppen med att hon är nykter alkoholist, så torde hon också kunna svara öppet på en fråga som "hur känner du kring att vi andra dricker alkohol under kvällen, skulle det kännas jobbigt?"
 
Hundarna är väl ett rimligt skäl till att bli fundersam, men... annars tänker jag att en nykter alkoholist inte har förväntningar på att nya bekantskaper ska hålla sig nyktra för dennes skull, utan att den själv är ansvarig för sin egen nykterhet? Låter ju tråkigt om hon inte ska bli tillfrågad på grund av att ni är oroliga för hur hon ska ta det. :) Gissar på att man räknar med att det normalt sett förekommer alkohol på nyår så att det inte kommer komma som en överraskning.
 
Svarar båda. Hon har inte sagt till mig att hon vart alkoholist, men min vän, som är vän med henne, där har hon berättat allt. Jag vet inte allt. men vi var på en gemensam tillställning där jag inte visste något, hade med mig vin, bjöd henne och visste inget. Hon tackade ja, och jag får dåligt samvete av att jag erbjöd henne och därmed blev hon onykter... Hon betedde sig inte dåligt, men ändå i samvetet att ha bjudit någon.... Ni förstår säkert vad jag menar.....

Jag har träfatt henne ute med min hund, det har gått bra då, men jag är ändå osäker på om min hund accepterar en hund ( tik) en hel helg utan att bråka. Jag vill bara ha en supergo helg utan problem, men känner otroligt mycket för denna människa som annars kommer sitta själv och bara törstar efter gemenskap som jag vill ge.
 
I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma bort med henne och har hittat en fantastiskt fin och bra stuga på landet som jag redan bokat. Stugan är ganska dyr, men har å andra sidan allt man kan önska sig. Stugan har 9 bäddar, kakelugn, el, vatten, mikro, ugn och alla bekvämligheter man kan önska sig. Allt är helt perfekt. Vi är ett gäng på 5 personer som ska med, och delar på det hela, så kostnaden blir helt ok ändå och personerna som ska med är helt underbara, sociala, lättsamma och inget problem finns :-).

Men, så har vi en person till. Hon är bekant med mig, vän med en som ska följa med. Personen är underbar, ställer alltid upp, är trevlig och go. Men hon är fd alkoholist, och har en hund, och hennes hund är en tik, vilket min hund ofta har problem med. Jag vet att hon skulle jubla, bli superglad om hon blev medbjuden, men jag tvekar, trots att jag vet att hon är ensam och bara väntar på att få erbjudandet. Det som satt sig i mitt hjärta, var när hon talade om för min vän att hon fått ett helt nytt liv när hon lärde känna "oss", och att hon nu har livstro igen...

Vi andra kommer dricka, jag vill inte ha strul med att passa hundarna mot varandra ( tikarna), vill ha en lugn och go vistelse för min hunds skull , och jag vet ju inte om personen fixar att vi dricker. Vill bjuda med henne, men är ändå tveksam. Hur hade ni tänkt?

Jag vill bara ge dig en eloge som fixar det åt din hund, helt oavsett hur det går med din bekant.

Vi har haft gäster många år som velat komma undan med sina hundar (vi har ett hus som vi hyr ut) och de brukar vara helt lyriska på nyårsdagen. En hund som helt sluppit må dåligt, och kan ta en promenad i skogen utan smällar.

(Det är inte helt tyst hos oss vid tolvslaget, men det smäller liksom ett par raketer precis vid tolvslaget som avfyras hos grannarna 3-4 kilometer bort - så det är i princip inget jämfört med tätorten. I tätorten smäller det ett par dagar före med ungjävlar som har föräldrar som inte klarar sitt uppdrag, som f-n vid tolvslaget och också ett par dagar efter med samma ungjävlar som inte har föräldrar som klarar sitt uppdrag.)

Jag hoppas att ni får njuta av tystnaden och umgänget!
 
I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma bort med henne och har hittat en fantastiskt fin och bra stuga på landet som jag redan bokat. Stugan är ganska dyr, men har å andra sidan allt man kan önska sig. Stugan har 9 bäddar, kakelugn, el, vatten, mikro, ugn och alla bekvämligheter man kan önska sig. Allt är helt perfekt. Vi är ett gäng på 5 personer som ska med, och delar på det hela, så kostnaden blir helt ok ändå och personerna som ska med är helt underbara, sociala, lättsamma och inget problem finns :-).

Men, så har vi en person till. Hon är bekant med mig, vän med en som ska följa med. Personen är underbar, ställer alltid upp, är trevlig och go. Men hon är fd alkoholist, och har en hund, och hennes hund är en tik, vilket min hund ofta har problem med. Jag vet att hon skulle jubla, bli superglad om hon blev medbjuden, men jag tvekar, trots att jag vet att hon är ensam och bara väntar på att få erbjudandet. Det som satt sig i mitt hjärta, var när hon talade om för min vän att hon fått ett helt nytt liv när hon lärde känna "oss", och att hon nu har livstro igen...

Vi andra kommer dricka, jag vill inte ha strul med att passa hundarna mot varandra ( tikarna), vill ha en lugn och go vistelse för min hunds skull , och jag vet ju inte om personen fixar att vi dricker. Vill bjuda med henne, men är ändå tveksam. Hur hade ni tänkt?

Hade jag varit personen med de tidigare alkoholproblemen hade jag uppskattat om du vågat prata med mig om detta. Både om alkoholen och hundarna. Jag hade blivit glad om du tagit upp det och jag skulle blivit ledsen om du inte vågat av rädsla för att såra mig.

Enligt mig är det alltid så mycket bättre att våga prata om saker och kunna reda ut det än att låta bli och bli sårad av tystnaden.
 
I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma bort med henne och har hittat en fantastiskt fin och bra stuga på landet som jag redan bokat. Stugan är ganska dyr, men har å andra sidan allt man kan önska sig. Stugan har 9 bäddar, kakelugn, el, vatten, mikro, ugn och alla bekvämligheter man kan önska sig. Allt är helt perfekt. Vi är ett gäng på 5 personer som ska med, och delar på det hela, så kostnaden blir helt ok ändå och personerna som ska med är helt underbara, sociala, lättsamma och inget problem finns :-).

Men, så har vi en person till. Hon är bekant med mig, vän med en som ska följa med. Personen är underbar, ställer alltid upp, är trevlig och go. Men hon är fd alkoholist, och har en hund, och hennes hund är en tik, vilket min hund ofta har problem med. Jag vet att hon skulle jubla, bli superglad om hon blev medbjuden, men jag tvekar, trots att jag vet att hon är ensam och bara väntar på att få erbjudandet. Det som satt sig i mitt hjärta, var när hon talade om för min vän att hon fått ett helt nytt liv när hon lärde känna "oss", och att hon nu har livstro igen...

Vi andra kommer dricka, jag vill inte ha strul med att passa hundarna mot varandra ( tikarna), vill ha en lugn och go vistelse för min hunds skull , och jag vet ju inte om personen fixar att vi dricker. Vill bjuda med henne, men är ändå tveksam. Hur hade ni tänkt?
Hundarna kan ni väl testa om de funkar ihop i förväg, det är långt till nyår.

Angående att hon är nykter alkoholist så bör du se till att det finns bra alkoholfria alternativ och att hon är medveten om att det förekommer alkohol så hon kan välja bort festen om det inte passar.
 
Jag förstår inte vad du är mest orolig över, att hundarna inte ska komma överens eller att hon ska bli full? Vad är ditt "worst case scenario" för att låta lite krass?

Hade du bjudit in henne om hon inte hade haft hund?
Hade du bjudit hem en frisk person med tik?

Jag menar inte att sätta dig på pottan, men du beskriver två komplett olika problembilder här. Vilket är mest avgörande? I rubriken till trådstarten verkar det vara att bjuda en alkoholist till nyår som är det centrala, men du lägger även stor vikt vid personens hund?
 
Det är inte ditt ansvar om hon dricker eller inte, men att erbjuda alkoholfritt och inte göra någon som helst stor grej av vem som väljer vad tycker jag väl är klokt alldeles oavsett om det kommer nyktra alkoholister man vet om eller ej.

Vad gäller hundarna tycker jag - om du väljer att bjuda henne - att du ska prata med henne om din hunds problem, och att det är viktigt för dig att just din hund får en bra nyårshelg, så inbjudan är under förutsättning att ni kan träffas i alla fall några gånger innan och se om hundarna kan bli vänner på avslappnat vis. Funkar inte det så kan du tyvärr inte bjuda henne, men det är i så fall inte något personligt utan just för att din hund har svårigheter.

Jag skulle för övrigt uppskatta att ha någon nykter på en fest jag ordnat för att ge min hund en trevlig upplevelse, så finns det förhoppningsvis någon som kan ha förnuftet i behåll. ;)
(Nu dricker inte jag, men om jag gjorde det då.)
 
Det finns två senarium. Det ena är att JAG har hyrt en en jävligt dyr stuga, där jag bjudit in folk för att planera en fantastisk nyår med goa folk, där vi redan nu bestämt att vi ska promenera, grilla, ha nyårsmeny mm . Jag vill naturligtvis ha en go nyår för min hund, där hon kommer ifrån smällare och raketer, vilket är anledningen till att hyra stuga på landet. Min nattmatte ( hundvakt) är med med hennes hund, men så har vi då även den andra hunden, en tik, som min hund ofta inte accepterar, en fd alkoholist som jag inte vet hur hon är, då jag bara känner henne ytligt, men ändå känner för, vill bjuda med, men vet inte om det funkar eller är ok med hundar och hennes problem...
 
Det finns två senarium. Det ena är att JAG har hyrt en en jävligt dyr stuga, där jag bjudit in folk för att planera en fantastisk nyår med goa folk, där vi redan nu bestämt att vi ska promenera, grilla, ha nyårsmeny mm . Jag vill naturligtvis ha en go nyår för min hund, där hon kommer ifrån smällare och raketer, vilket är anledningen till att hyra stuga på landet. Min nattmatte ( hundvakt) är med med hennes hund, men så har vi då även den andra hunden, en tik, som min hund ofta inte accepterar, en fd alkoholist som jag inte vet hur hon är, då jag bara känner henne ytligt, men ändå känner för, vill bjuda med, men vet inte om det funkar eller är ok med hundar och hennes problem...

Umgås med henne. Ni har en hel höst på er att lära känna varandra och låta era hundar träffas. Jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte problemet här? Nyktra alkoholister är inga tickande bomber som blir kräkande svin vid minsta åsyn av alkoholaktiga drycker. Du har inte ens hört hennes sida av det hela, utan bara det du har fått höra av andra. Hon kanske inte alls är alkoholist, utan "bara" har haft alkoholproblem tidigare?

Och om inte annat så finns det återigen gott om tid för dig att avgöra om du vill bjuda med dig henne eller inte.

Om jag hade varit personen ifråga hade jag blivit oerhört ledsen om någon bjöd med mig till sitt nyårsfirande, enbart av sympatiskäl, utan att ens få ett uns förtroende för mig, baserat på vad hen har hört om mig från andra. Om du är så orolig för att ditt dyra nyår inte ska bli perfekt pga en nykter alkoholist och dennas tik - som du enbart bjöd in för att stilla ditt samvete - då tycker jag att du gott kan låta bli helt och hållet istället.
 
Jag skulle nog gjort på följande vis: Pratat med vännen till kvinnan och förhört mig om hur hennes historik ser ut, hur hon brukar hantera liknande situationer. Om det brukar bli destruktiva scener eller om hon bruka hantera det bra, det där glaset vin hon inte sa nej till, behöver ju inte betyda något. Vid ett grönt ljus kan du ju sedan bjuda in kvinnan med reservation just för att din hund inte brukar komma överens med andra tikar, och föreslå att ni ska umgås någon gång innan nyår för att testa. Om det hade gått bra hade jag erbjudit något alkoholfritt alternativ på nyårsaftonen alternativt uppmanat gästerna att de själva tar med det som de vill dricka, och inte gjort en stor grej av det :)

Tillägg: Att jag föreslog att du ska prata med din vän och inte kvinnan var för att det kändes som att du skulle vara mer bekväm med det, och att de verkade känna varandra bättre. Annars är det väl förslagsvis att prata med henne själv istället för att trippa runt på tå :)
 
Senast ändrad:
Umgås med henne. Ni har en hel höst på er att lära känna varandra och låta era hundar träffas. Jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte problemet här? Nyktra alkoholister är inga tickande bomber som blir kräkande svin vid minsta åsyn av alkoholaktiga drycker. Du har inte ens hört hennes sida av det hela, utan bara det du har fått höra av andra. Hon kanske inte alls är alkoholist, utan "bara" har haft alkoholproblem tidigare?

Och om inte annat så finns det återigen gott om tid för dig att avgöra om du vill bjuda med dig henne eller inte.

Om jag hade varit personen ifråga hade jag blivit oerhört ledsen om någon bjöd med mig till sitt nyårsfirande, enbart av sympatiskäl, utan att ens få ett uns förtroende för mig, baserat på vad hen har hört om mig från andra. Om du är så orolig för att ditt dyra nyår inte ska bli perfekt pga en nykter alkoholist och dennas tik - som du enbart bjöd in för att stilla ditt samvete - då tycker jag att du gott kan låta bli helt och hållet istället.
 
Funkar visst inte för mig att citera, men Hier, jag vill verkligen inte bjuda med henna av sympati eller annat, jag gillar henne, jag bryr mig, vill ha med henne, men vill samtidigt inte ha ha bråk mellan hundarna, vill inte heller att hon ska frestas att dricka ( då vi andra kommer göra det). Det du skrev, kändes som att du menade att jag ( vi) skulle bjuda med av ren sympati, vilket inte är fallet. Jag gillar personen, men vill inte medverka till att hon dricker, eller att att våra hundar inte kommer överens och min "dyra"/lugna vistelse ska gå ut på att passa hundarna mot varandra. Det handlar alltså inte om varken henne eller hunden i sig, utan mer om det kommer funka.
 
Funkar visst inte för mig att citera, men Hier, jag vill verkligen inte bjuda med henna av sympati eller annat, jag gillar henne, jag bryr mig, vill ha med henne, men vill samtidigt inte ha ha bråk mellan hundarna, vill inte heller att hon ska frestas att dricka ( då vi andra kommer göra det). Det du skrev, kändes som att du menade att jag ( vi) skulle bjuda med av ren sympati, vilket inte är fallet. Jag gillar personen, men vill inte medverka till att hon dricker, eller att att våra hundar inte kommer överens och min "dyra"/lugna vistelse ska gå ut på att passa hundarna mot varandra. Det handlar alltså inte om varken henne eller hunden i sig, utan mer om det kommer funka.

Menade inte att låta onödigt hård, jag försökte nog mest poängtera att du oroar dig kanske lite mer än vad du behöver :)

Jag tror - utifrån mitt perspektiv och mina erfarenheter - att det här med alkoholen är en petitess i sammanhanget eftersom personen tidigare bevisat sig kunna hantera alkoholfyllda miljöer tidigare utan att ställa till med något. Visst, hon drack alkohol när det bjöds den där gången, men det spårade inte ur. DU behöver inte känna en skyldighet - eller ansvar (!) - att tassa på tå kring personens tidigare alkoholproblem, det är upp till henne att ta ansvar för sig själv. Hon drack alkohol den där kvällen och blev onykter, som du beskriver, men hon visade den kvällen inga som helst tecken på sina problem. Så varför skulle hon orsaka problem bara för att du vet om hennes bakgrund? Lite så tänker jag. Om hon skötte sig den kvällen, varför så inte på nyår?

Du ska själv inte behöva känna dig "skyldig" för att du dricker alkohol på nyår bara för att det finns en person i firandet som har haft problem med sin alkohol. Det är upp till henne att avgöra om det känns jobbigt att vistas i sådan miljö. Det är inte på ditt ansvar att leda henne "bort från frestelse" - det är upp till henne själv.

Du ska kunna dricka din champagne och njuta av ditt nyår utan att få ett styng av dåligt samvete för att det finns en person i sällskapet som inte kan dricka champagne. Man kan låta bli av olika anledningar - man kör bil, man är gravid, man tycker inte om, man är alkoholist, eller whatever - ett nyårsfirande är detsamma oavsett vilket i min bok. Om hon inte kan låta bli alkohol bara för att ni dricker alkohol, då har hon inte kommit så långt i sitt arbete med sig själv och sin egen problematik. Men - jag tror inte, utifrån det jag har läst, är fallet med just henne.

Utifrån det du har berättat så tror jag inte att hon kommer ha några större bekymmer med alkoholkonsumtion under kvällen. Då är det snarare hundarnas samförstånd som är det större hindret :)
 
Funkar visst inte för mig att citera, men Hier, jag vill verkligen inte bjuda med henna av sympati eller annat, jag gillar henne, jag bryr mig, vill ha med henne, men vill samtidigt inte ha ha bråk mellan hundarna, vill inte heller att hon ska frestas att dricka ( då vi andra kommer göra det).
Är det helt omöjligt att säga exakt det till henne?
 
Men prata med människan?

Antingen har hon inga problem att vara kring alkohol. Hon kanske glatt dricker alkoholfritt, umgås, och håller ett extra (nyktert, vilket jag skulle se som en ENORM bonus) öga på hundarna. Och är det så, så får du säkert veta det om du pratar med henne.

Eller så tycker hon att det är jobbigt och svårt att vara med när andra dricker, och förhoppningsvis säger hon det då.

Och så är det ju långt kvar till nyår, och att bjuda med någon du knappt känner kanske ändå inte är nån höjdare om du har planerat ett helt perfekt nyår o.s.v.? Då är det väl ändå en god idé att lära känna henne i förväg. Låta hundarna träffas och bekantas, och se om de fungerar ihop. Kanske bjud hem på middag eller liknande där andra dricker alkohol, om du vill se med egna ögon att hon inte har några problem med det (om hon säger att hon inte har det).

Och säg redan från början att du väldigt gärna vill ha henne med, men att det hänger på att hundarna fungerar okej tillsammans och självklart att hon känner sig bekväm med att ni andra dricker.
Kan tänka mig att det beror på hur mycket ni dricker också. Bara något glas till maten och något att skåla i vid tolvslaget, eller fyllekalas utan dess like? Jag gissar att det är det tidigare, med tanke på hundarna, och då finns det nog många med f.d. alkoholproblem som kan hantera det på ett bra sätt.
 
Om hon varit nykter en längre period kan hon ha skaffat sig verktyg för att hantera andra som dricker. Fråga din vän hur det ligger till.
+1 på det.

Och jag ser inte problemet med hundarna överhuvudtaget. Det finns väl fler än ett rum i stugan. Släng upp en grind eller två och de behöver inte ens träffas. Alla hundar måste inte bli kompisar.

De jag umgås med har ofta både två och tre hundar, av brukraser. Flera fungerar inte ihop så i de fall vi bor på samma ställe är grindar och kompostgaller mer regel än undantag. Inget konstigt alls.
 
Prata med personen om hur hon ställer sig till att ni dricker.
Tycker hon det känns jobbigt är det ju upp till henne om hon väljer att följa med eller inte. Det verkar ju ändå vara en vettig människa så hon går säkert att prata med.
Kan ni träffas med hundarna innan kanske, så de får lära känna varandra och ni ser hur de funkar ihop? Så slipper ni en ev obehaglig överraskning på nyår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 134
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 633
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp