Att få hundar att komma överens/acceptera varandra

makarontanten

Trådstartare
Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om kemi där också.

Men nu har jag kommit i två olika situationer, där jag iallafall vill försöka få två olika hundar att kunna vistas i samma hem.

I det ena fallet är det en stuga jag hyrt under nyår, där jag skulle vilja tillfråga en kvinna med en äldre tik att följa med. Min hund går sällan ihop med andra tikar. Detta har jag bara accepterat innan, hållt min egna ifrån tikar överlag. Men ska vi nu dela bostad ( har alltså inte frågat än pga detta) i 4 dygn, vill jag att de ska kunna vistas under samma tak utan att ryka ihop. Hennes hund är lugn och snäll, är lite äldre ( tror hon är 9-11 år någonting), och de har träffats ute med koppel. Det har gått bra, min har bara luktat på henne och sen inte brytt sig mer, men jag vet att min egna är väldigt vaktig, ska försvara mig mot allt och ingenting, försvarar ben och leksaker mot andra hundar. Hon är samtidigt lite osäker i sättet och kan nafsa till om någon kommer och kör ner händerna framför ögonen på henne. Samtidigt är hon otroligt go och snäll mot de hundar hon känner och leker bra med dem.

Tanken är att jag ska bjuda hem kvinnan en kväll på middag, att se om hundarna fungerar tillsammans i mitt hem. Skulle gärna vilja ha tips på hur man bäst går tillväga för att få det att fungera, då min är extra het på gröten mot främmande som kommer hem. Vore det en bra ide att ta en promenad tillsammans innan vi gemensamt går hem till mig med båda hundarna, eller hur bör man göra? Har inga förhoppningar över att hundarna behöver älska varandra, bara att de kan vara under samma tak.

Fall nummer två inträffade idag. Jag har träffat en tjej som är i behov av hundvakt någon gång per månad. Eftersom jag jobbar natt och är ledig om dagarna, tycker det är kul med hundar, kul att min egna får lite hundsällskap och att kunna hjälpa till, så skulle vi ses idag och se om det skulle fungera med hundarna. Jag skrev till henne att det bästa vore att ses ute, då min är vaktig hemma, så att de fick känna av varandra lite på neutral mark först. Men eftersom regnet har öst ner idag, samt att hon ville se hur hennes hund betedde sig hemma hos mig, så ville hon hellre komma hit direkt. Jag mötte dem utanför, tänkte det var ett bättre sätt än att jag bara öppnar dörren och en ny hund står utanför. Det gick sådär. Inget slagsmål, men lite gruff, och när vi sedan går in, så är min inte direkt glad. Då spänningen låg i luften, behöll jag kopplet på. Den andre hunden morrade, visade tänderna, min raggade och var på helspänn. De höll sig på ca 1 m avstånd ( min i koppel) under hela besöket.

Jag förklarade att detta inte var det ultimata att de kom hem till mig på en gång, att det vore bättre om vi låter dem träffas ute, går en promenad, eventuellt släpper dem i en rastgård till att börja med. Tjejen höll med nu, och vi har bestämt att ses framöver för att testa en gång till om det kan funka att jag hjälper dem som hundvakt. Går det inte, så gör det inte, men det skulle verkligen vara härligt att kunna hjälpa henne med hundvakt. Skulle alltså vilja ha tips även här på hur man får dem att eventuellt komma överens på bästa sätt. Återigen behöver de inte älska varandra, bara kunna vara under samma tak. Denna hund är en kastrerad hanhund på 5 år, så det finns inga problem med könsdrifter eller liknande, och min hund brukar nästan alltid komma otroligt bra överens med just kastrater... Idag tror jag dock att hon bara ville vakta sitt hem mot främlingar, så jag tror inte det är kört om vi bara gör på rätt sätt nästa gång. Men hur?
 
Jag har tikar och den ena är inte glad i andra tikar. Jag har haft situationer från "det funkar" till det värsta med skador.

Jag ser ingen anledning att ta hem hundar alls så länge denna hunden lever. Varför tvinga henne till att stå ut med hundar hon inte vill umgås med?
Är vi på läger ect så har vi henne åtskild från andra hundar.
Grejen är att det kan slå om sjukt snabbt!!!
Inomhus skulle jag aldrig drömma om att ha två hundar som inte gav varandra full accepstans!!
Och absolut inte i min tiks hem!

Ha dem i hop ute på promenader men låt de vara i egna rum inne. Hundar har inget behov av vänner på det sättet vi människor tror. De har större behov att få slippa umgås med individer de själva inte gillar än vi människor.

Oftast är det vi hussar och mattar som har det större behovet av "hundvänner" ,inte våra djur.
 
Jag har tikar och den ena är inte glad i andra tikar. Jag har haft situationer från "det funkar" till det värsta med skador.

Jag ser ingen anledning att ta hem hundar alls så länge denna hunden lever. Varför tvinga henne till att stå ut med hundar hon inte vill umgås med?
Är vi på läger ect så har vi henne åtskild från andra hundar.
Grejen är att det kan slå om sjukt snabbt!!!
Inomhus skulle jag aldrig drömma om att ha två hundar som inte gav varandra full accepstans!!
Och absolut inte i min tiks hem!

Ha dem i hop ute på promenader men låt de vara i egna rum inne. Hundar har inget behov av vänner på det sättet vi människor tror. De har större behov att få slippa umgås med individer de själva inte gillar än vi människor.

Oftast är det vi hussar och mattar som har det större behovet av "hundvänner" ,inte våra djur.

Men det handlar ju inte om att skaffa hunden vänner, utan om att kunna umgås med sina egna vänner?

@makarontanten , mötas ute och gå en promenad låter som det bästa första steget, och då låta hundarna vandra omkring som de själva känner (alltså inget "men så ta och hälsa nu då, sätt igång och lek vetja!"). Släppa dem tillsammans låter som ett bra nästa steg, men det bästa är då att ni människor inte blir stillastående. Särskilt om din hund har tendenser att vakta dig. Om ni kommer så långt att det känns som ett bra läge att gå vidare (pressa inte hundarna till närmare bekantskap om de visar att de inte vill), så se till att du plockat undan hemma först så det inte finns leksaker, godis och liknande framme som det kan bli konflikt om.

Vad gäller att ta hem en hund för passning så hade det för mig varit viktigt att de faktiskt blev vänner, till skillnad mot någon väns hund som bara träffas ibland. Som du själv skriver var det nog tokigt att ni möttes hemma första gången, men gör om gör rätt och se om/hur det går?

Men som @Voff skriver, var försiktig också.
 
Men det handlar ju inte om att skaffa hunden vänner, utan om att kunna umgås med sina egna vänner?

@makarontanten , mötas ute och gå en promenad låter som det bästa första steget, och då låta hundarna vandra omkring som de själva känner (alltså inget "men så ta och hälsa nu då, sätt igång och lek vetja!"). Släppa dem tillsammans låter som ett bra nästa steg, men det bästa är då att ni människor inte blir stillastående. Särskilt om din hund har tendenser att vakta dig. Om ni kommer så långt att det känns som ett bra läge att gå vidare (pressa inte hundarna till närmare bekantskap om de visar att de inte vill), så se till att du plockat undan hemma först så det inte finns leksaker, godis och liknande framme som det kan bli konflikt om.

Vad gäller att ta hem en hund för passning så hade det för mig varit viktigt att de faktiskt blev vänner, till skillnad mot någon väns hund som bara träffas ibland. Som du själv skriver var det nog tokigt att ni möttes hemma första gången, men gör om gör rätt och se om/hur det går?

Men som @Voff skriver, var försiktig också.
Man kan väl umgås med sina vänner utan att hundarna måste vara kompisar?

Det är just det jag vill påvisa, att oftast handlar det om oss folk mer än våra hundar.
 
Man kan väl umgås med sina vänner utan att hundarna måste vara kompisar?

Det är just det jag vill påvisa, att oftast handlar det om oss folk mer än våra hundar.

Jovisst, men ska man åka bort och bo i en stuga tillsammans så tycker jag det är enormt mycket enklare om hundarna faktiskt trivs ihop. Går det inte så går det inte, men jag ser ingen anledning att inte försöka. :)
 
Svarar båda i samma. Jag är inte ute efter att de blir vänner, men kan acceptera varandra utan bråk. I de fall jag skriver om, så är det ett fall i nyår där hundarna behöver dela tak om vi ska kunna vara tillsammans i en hyrd stuga på landet. I det andra fallet så vill jag hjälpa en bekant med hundvakt. Vi har kommit överens om att träffas en gång till, och går det inte, så blir det inget av det. Vill dock ha råd och tips på bra sätt att sammanföra hundar på , så att det blir så lätt som möjligt att försöka iallafall.
 
Frågan om hundvakt någon gång per månad borde väl vara lätt att lösa. Ha dem i olika rum och sätt ett kompostgaller i dörröppningen. Kan/vill någon av hundarna hoppa över så gör ett dubbelgaller som täcker hela öppningen. Då är ingen direkt instängd utan kan följa med vad som händer. Kanske det inte är den bästa lösningen för dig, men värt att prova. Ni kan ju träffas fler gånger utomhus på promenader så hundarna blir mer bekanta med varandra.
Jag har haft besök av en som har en hund som stökar till det rejält bland mina hundar. För lugnets skull har jag då låtit mina vara ute i hundgården. Inte det allra roligaste för dem, men de finner sig och tycker det är OK.
 
Fortsätter med att att min hund är otroligt vaktig, men hon fungerar otroligt bra med min nattmattes hund ( kastrat) i deras hem, inga problem alls. Däremot om de kommer hem till oss, är hon mer vaktig även mot honom, och vi får plocka bort godsaker och leksaker som annars alltid finns framme, för att undvika bråk. Jag är som sagt va inte ute efter att de ska vara vänner, leka eller vara "bästisar", bara att de inte bråkar och kan vara i mitt hem hem utan blodvite...
 
Springer: Jo, det går absolut dela av hemmet, men min tanke med hundvakt är att den andre hunden ska få en bra vistelse hos mig, att få utnyttja soffa, säng och resten av mitt bohag där ägaren ska kunna sig trygg att deras hund får vara precis som hemma, fast i mitt hem...
 
Jag är som sagt va inte ute efter att de ska vara vänner, leka eller vara "bästisar", bara att de inte bråkar och kan vara i mitt hem hem utan blodvite...

Om risken från början finns för blodvite lär den finnas där sen också. Jag har sett hundar man trot vara ok med varandra ryka ihop över en vattenskål, för att en hund kommit för nära den andra hundens människa, gått för nära favoritliggplatsen ja tom för att besökshunden gick nära ett koppel som låg på golvet.

Därför har jag helt slutat med att försöka få hundar att acceptera varandra inne. För det är inte att lita på. En signal som missuppfattas och det kan hända på en sekund. Så för både hundar och oss människors ro så har jag icke säkra hundar isär inomhus. I skilda rum eller med kompostgaller. Ute är en annan sak. Där ska de fixa hundmöten osv. Men vill de inte ha in en annan hund i hemmet så respekterar jag det.
 
Jag håller också med er, och jag är inte ute efter underverk. Ville bara ha tips på hur man bäst går tillväga för att försöka få det att fungera, om det går. Går det inte, så är det ju så, men vill ändå ha tips på hur man bäst presenterar och ser OM det går.
 
Jag håller också med er, och jag är inte ute efter underverk. Ville bara ha tips på hur man bäst går tillväga för att försöka få det att fungera, om det går. Går det inte, så är det ju så, men vill ändå ha tips på hur man bäst presenterar och ser OM det går.
Alltid utomhus. Börja med koppelpromenad. När stämningen känns avslappnad och rätt, släpp lös dom. Efter de tömt sina energier och verkar helt tillfreds med varandra, då kan ni prova att gå in.

Oavsett hur bra det än funkar skulle jag även i framtiden alltid rasta dem ihop ute först innan jag släppte ihop dem inne.
 
Tack för input, jag tänker likadant, men ville ha "bevis" på att mitt sätt är okej att tillämpa, så inte jag tänker helt fel i detta :-)
 
Jag har själv 3 hanar och har ibland en extra hane här i 3 veckor (när "hans" tikar löper äter han inte). När han kommer så släpper vi bara ihop dem och då är alla utan koppel. När sen hans matte har åkt så går vi ut en liten runda och när vi kommer hem igen har alla spänningar släppt. Då är det som om de alltid var 4 hanar som bor här. Visst, de kan tända till mot varandra ibland men eftersom ingen av dem biter så låter det bara som ett högt rytande/morrande. Inget händer. Mina egna är 21 månader, 6½ år och 15 år, hanen som kommer är 4½ år (pappa till min yngste). 15-åringen är pappa till 6½-åringen.

Första och andra gången han var här så gick vi en runda (då var min yngste inte född) allra först innan vi släppte ihop dem. Och det är ett mycket bra sätt att få dem att slappna av i varandras närvaro.
 
Fortsätter med att att min hund är otroligt vaktig, men hon fungerar otroligt bra med min nattmattes hund ( kastrat) i deras hem, inga problem alls. Däremot om de kommer hem till oss, är hon mer vaktig även mot honom, och vi får plocka bort godsaker och leksaker som annars alltid finns framme, för att undvika bråk. Jag är som sagt va inte ute efter att de ska vara vänner, leka eller vara "bästisar", bara att de inte bråkar och kan vara i mitt hem hem utan blodvite...

Gor precis som manga skrivit. Borja med koppel promenad tillsammans och sedan (kanske inte forsta gangen utan inte forran flera promenader senare) slapp dem ute ... nar de bada ar trotta. gjor det tills de ar helt bekvama tillsammans och ga da hem till dig, men se till att de bada ar rejalt trotta innan ni gar hem.

Sedan far du ha hok ogon pa din hund. Tillat henne inte att vakta dig ... det ar ditt job att saga till nar du behover hjalp, inte hennes job att vakta dig (eller nagot annat) pa egna initiativ.

/hastflicka med en skarp rottis som helst skulle vilja vakta allt som hon anser hor till familjen, sarskilt matte. Det hander fortfarande att hundskrallet forsoker att vakta mig (mot olika "faror" som morkhyade man eller berusade personer) men jag tillater det inte. Punkt./
 
En sak som kan vara till er fördel är att ni ska vara i en stuga tillsamman (som ingen av hundarna varit i?) vilket gör att ni kommer vara på neutral mark. Nu tänker jag mest på hur ni ska göra just då, det är ju en fördel om ingen av hundarna hinner "boa" in sig i stugan utan att man kanske alla möts och tar en promenad först och ev. släpper hundarna (det beror ju på hur långt ni kommit).

Det ju ganska långt till nyår, innan dess borde du ju märka om hundarna funkar ihop och accepterar varandra eller om ni måste hålla dem isär. En tanke är att nån annan kanske kan introducera hundmötena till en början? Min systers hund kan vara oerhört vaktig när hon är med mot andra hundar men om han är med mig så är det aldrig några problem då han inte vaktar mig. Då bör ju den personen känna din hund bra och kunna läsa av den samt att du litar på den såklart, men bara en tanke. Sen så kanske du måste jobba på just det att hon vaktar dig..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 573
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp