Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det finns en mängd studier som tyder på motsatsen. Jag kan länka senare idag eller imorgon när jag har tid.

Ja, gärna, jag har sökt men inte hittat något bra. ( Försökte verkligen i flera år få bort bomber över våra stallar och djur, har haft upprepade samtal, många och långa, med polis och kommun, men det har varit tvärstopp)

*lägger till, jag hade en häst då som jag skulle ta in för kvällen som fick en bomb över sig-och då mig- hästen blev livrädd och skenade igenom 2 staket och sprang till skogs, därav mina då arga ansträngningar.*
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Skulle fler ställa krav på mentaliteten hos de linjer de väljer hund i från så skulle avsevärt färre hundar behöva lida runt varje nyår, när det åskar eller kanske bara om någon råkar jaga i närheten.

Det måste då vara väldigt dålig mentalitet hos väldigt många hundar om man går efter kennelklubbens siffror- om de nu stämmer.

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/smallare-och-fyrverkerier/
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tror väl tyvärr att det är väldigt många hundar idag som på olika sätt har rätt kass mentalitet. Behöver inte alltid handla om just rädslor för skott men nog tycker jag att jag ofta möter hundar med diverse rädslor, oförmåga att avreagera på ett bra sätt, och tyvärr inte helt ovanligt; aggressivitet på olika sätt, och då främst riktat mot hanhundar

Även om många olater och beteenden hos hundar kan bero på ägarförhållanden så tror jag att sisådär mentalitet nog är en stor bov i dramat, allt kan jussom inte ha sin botten i under/överstimulans och okunskap från ägare.

Sen säger jag inte att alla hundar med skotträdsla har mer eller mindre dålig mentalitet men flerparten tror jag har nära till rädslor och säkerligen också dålig förmåga att avreagera.

Sen kan en hund med dålig mentalitet vara en trevlig hund för det i många andra sammanhang, allt är varken svart eller vitt.

bara en reflektion från min sida.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Även om många olater och beteenden hos hundar kan bero på ägarförhållanden så tror jag att sisådär mentalitet nog är en stor bov i dramat, allt kan jussom inte ha sin botten i under/överstimulans och okunskap från ägare.

Aha, intressant . Här finns det en som påstår att det är ägarna som är rädda:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=4884896

För min del kan det stämma med vår hund, han var skottsäker i flera år men så en dag så blev det värdens åskknall bara sådär oväntat-jag blev skiträdd ,flög en meter upp, skrek säkert högt också ;) och hunden var med mig, och det tog några år innan han blev säker igen.

Förra året gick det bra, i år väldigt bra.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det måste då vara väldigt dålig mentalitet hos väldigt många hundar om man går efter kennelklubbens siffror- om de nu stämmer.

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/smallare-och-fyrverkerier/

Det finns definitivt massor av hundar med dålig mentalitet. Merparten av raserna används ju enbart till sällskap och utställning och då prioriteras sällan mentaliteten eller för den delen funktionalitet i aveln. Resultatet visar sig tydligt då dessa raser i större uträckning har problem med olika rädslor samt med översexualitet bland hanar bla. Sen finns det mycket att säga angående aveln på vissa brukshundsraser också.

SKK har väl inte innan man tog fram BPH inte gjort mycket för att främja aveln på mentalt stabila hundar framför "snygga" hundar. Trist att de beskriver skotträdsla som något "självklart", det har ju till absolut största delen att göra med dåliga gener som ger hunden en oförmåga att avreagera. Skulle aveln ändras så skulle säkert andelen skotträdda hundar kunna reduceras kraftigt.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det är också en högst trolig infallvinkel!

tittar jag bara på mig själv och min hund så är han relativt ljudkänslig och har lätt att komma till reaktion på saker han tycker är läskiga ( lika lätt som han reagerar avreagerar han dock). I vart fall när han blir fundersam på något så tittar han på mig och läser av min reaktion. Så vid nyår tittade han ofta upp på mig när han hörde raketer första gångerna, men när jag helt ignorerade både honom och raketerna kom han fram till att raketerna inte var något att bekymra sig i, eftersom matte inte reagerar alls. Samma sak gjorde han när han flyttade hem till mig när vi mötte/blev omkörda av cyklar. Dessa tyckte han var läskiga i början men jag totalt ignorerade både cyklarna och hundens reaktion på dessa vilket gjorde att han nu är väldigt obekymrad inför dessa.


Kan det kanske vara så att hundägare tenderar att spä på hundarnas rädslor, genom att uppmärksamma hundarna när de känner sig oroliga eller visa rädslor, dvs bekräftar rädslorna? Har träffat en hel del ägare med små hundar som tex är snabba på att lyfta upp sina hundar vid möten av större hundar, vilket antagligen bottnar i viss rädsla/oro inför stor hundar hos ägaren. Inte helt sällan signalerar detta beteende till den lilla hunden att stora hundar är farliga och den lilla hunden. Kanske kan samma typ av fenomen uppstå vid raketer och höga ljud? Hängde ni med på kopplingen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp