Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Narcissa

Trådstartare
Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :(

Jag har givetvis avidentifierat kommentarerna.

Vad säger ni?


Jag Förlåt men HUR kan man smälla raketer när man vet hur många djur som lider??

A Håll djuren borta från de som smäller så lider d inte

B Håller med! Raketer borde förbjudas!

Jag Fast det smälls överallt, hela tiden! Jag är så sjukt trött på den egoism som många få¨r vid nyår. JAG ska minsann smälla, skit i alla som lider....

A Att smälla vid 12-slaget är inte samma som att smälla 24/7 hela december. Då kan man förbereda de rädda djuren o göra det optimalt för dem de 10 min som det smäller. Hoppa på dem som smäller de andra timmarna istället för att gnälla här, tack!

JAG Inte ok att smälla vid 12-slaget heller. Ni som själv har häst, tänk om det var HAN som hade panik i sin box från 4 på em till 4 på natten? Som svettas, inte kan stå still, inte kan äta mm. Allt bara för att några ska smälla ipp sina pengar på några fåniga smällare. Eller alla de hundar som i panik försöker komma undan. har ni ens sett djur i sådan panik. Jag har två hästar som är så som ovan och jag harf levt många år med hund som trodde han skulle dö av smällarna....men det är klart....det är ju viktigt att ni får smälla. Blir så himla arg och frustrerad...

B Förbjud försäljning av raketer samt användning. Håll godkända samlade avfyrningar vid 12slaget som hålls av kommunerna! Mycket säkrare med

A Jaaa smälla smälla smälla!!! Tror jag ska köpa mer raketer nu Wohooo...

Jag Exakt detta jag menar...som att försöka tala med en vägg...När förbjud skiten så slipper vi lidandet.

C Det finns knep man kan göra för att djuren inte ska bli rädda. Sen som sagt smäller vi inte från 4 till 4. Dessutom smäller vi inte precis bredvid ett stall. Jag håller med att man inte ska smälla hela tiden men 10min tycker jag ändå är ok, då kan man hjälpa djuren de 10min o de slipper gå på helspänn hela tiden.
B Behövs bara en smällare för att göra en hund rädd som idag inte bryr sig om smällare. Förbjud

C Ja om man smäller precis i närheten av den. Håll hundarna inne, rulla ner o sätt på radion så är det ingen risk.

Jag Ingen risk?? Vi fick fira med min rädda hund längst ner i källaren med radion på högsta volym och han trodde ändå att han skulle dö....

B Du el stupid. Hundarna behöver gå ut för att kissa O bajsa. Folk smäller hela fucking tiden på dagen med

C Ja det finns alltid undantag men då finns det trevliga stugor ute på landet som man kan fira nyår i lugn o ro i . Jag pratar om 10min nu stupid, 10min kan en hund hålla sig så vitt jag vet.
D eller så lär ni era djur att inte vara rädda för smällar...

C Jag är också emot att smälla hela dagen..jag pratar om 10min.

E Men då får ni uppfostra era hundar till att inte vara såna fegisar

Jag Så du tror att man kan LÄRA bort en hund rädslan? Helt sanslöst att läsa era svar faktiskt. Antar att ni inte själv håller på med hundar? Den hund som jag ovan beskrivit var skottfast (jakthund) tills den dag en idiot sköt och min hund var för nära. Du kan inte lära bort en sådan sak....man blir mållös.

D Jag gjorde det, så går gör det uppenbart...

JagD, vill jag veta två saker. Hur betedde den sig vid rädsla och exakt hur gjorde du? Troligtvis var din hund inte i panik vid skott....

D Enkelt, satte henne i hundgården och smällde av raketer i ca 1 timme...Inte snällt, men effektivt...

C Som sagt vi skjuter inte i närheten av hundar så sluta nu tack

Jag Hade jag gjort det så hade jag 1. blivit anmäld till djurskyddet då det är djurplågeri och 2. dödat min egen hund då han dött av stressen.

Jag Nu vet inte jag var ni ska skjuta men ni vet väl om att det låter LÅÅÅNG väg. Jag bor på gård på landet men hör ändå hur de skjuter inne i byn.

D Inte djurplågeri o dom inte tar skada...Och på 2an tänker jag inte ens kommentera, du vill inte veta vad jag tycker om en hund med så klent psyke...


Jag blir mörkrädd. :banghead:
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Personerna "B" och "D" kan omöjligt ha alla hönsen hemma, fy faaan för sån männsikor. Jag tycker så synd om person "D:s hund, hur kan man bara få utsätta en skjuträdd hund för det hen erkände att den gjorde???
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Ärligt, jag tycker att man som djurägare får hantera sina egna djurs problem. Sålänge folk visar normal hänsyn, dvs inte smäller vid stall eller kastar smällare mot hundar och begränsar smällandet till ex 22.00-00.30 på nyår och valborg.
Har man en skotträdd hund får man försöka träna, vidta de åtgärder som finns alt åka ut till ödslig plats bortom bebyggelse där det ej smälls.

A och C verkar vettiga.
Sen ang D's metod, så är den väll inte optimal precis men ibland kan man fundera på vad som kan vara värst, flooding eller extrem skott/fyrverkerirädsla där de drabbas flera timmar x antal dagar per år.

(sen gillar jag inte raketer och smällare eftersom jag anseer det vara miljösvineri)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Med tanke på att det smälls konstant i den här staden varje dag efter mörkrets infall sedan den 19-20:e är det ingen som visar någon hänsyn.

Jag försöker ta upp debatten och argumenterat mot smällandet som pågår före nyår. När fyrverkerier är annonserade eller vid den utsatta tillåtna tiden, i vår stad 18-02 på nyårsafton, tycker jag det är ok. Då kan jag hålla mig därifrån eller vidta de åtgärder som behövs för att mina djur ska vara trygga. Men så som det är nu är inte ok. Folk som inte bryr sig om djur tycker bara det är roligt att retas och argumentera så de orkar jag inte lyssna på. Det var en fruktansvärt låg diskussion på Sydsvenskan där någon tyckte det var ok att smälla för det fanns hundägare som inte plockade upp efter sina hundar. Då var det rätt att smälla så alla andra hundar blev rädda :banghead: Likadant tyckte folk att det var plättlätt att göra en rädd hund skottfast. Tror knappast att de har försökt :mad:

Min tik får gå ut vid 15.30 och sen tar jag inte ut henne förrän hon antingen väcker mig på natten eller när vi vaknar på morgonen. Finns ingen mening med att släpa ut henne på kvällen, hon kissar ändå inte, då kan hon lika bra stanna inne och vara trygg. Hanen får gå ut en snabb runda innan läggdags för han är inte rädd. Inte roligt, men det är det som känns mest rätt.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Och jag håller med Anion,det är vårat ansvar som hundägare (ja hästägare också) att se till att inte djuren utsätts för att få smällare på sig,så man rastar tidigt och så tränar man djuret på skott/smällare så det med lite tur blir mindre rädd till nästa gång.
Tidigare brände jag som häst/hund ägare också pengar men idagsläget tittar vi på andras,och ja hundarna är med och hästarna går på lösdrift.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast det är ju inte bara hundar och hästar som far illa. Skall du skotträna älgarna ute i skogen också?

Nej fyrverkerier kan gott hållas av kommunen på i förväg bestämd plats och tid.

Det finns inget vettigt argument för att man skall smälla raketer. Det tillför inget annat än att vi människor tycker det är vackert och roligt medan miljön och djur far illa endast för vårat höga nöjes skull.

Ingen av mina hundar bryr sig det minsta men trots det förstår jag hur mycket lidande raketer egentligen skapar.

Ts: Dom där nissarna i konversationen verkar inte riktigt ha alla tomtarna på loftet hemma.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

*KL*

Ser man just till hundar finns en poäng med att om det BARA skjuts 10 min vid tolvslaget, då går det att hantera. OM hunden inte redan är rädd. Skjuts det bara vid tolvslaget kan man förhindra att de blir rädda från början. (De redan smällrädda däremot är det ju kört för ändå)
Men det är liksom en utopi att folk ska smälla bara vid tolvslaget.

Jag ger mig sällan in i debatten sådär, det är lönlöst. Däremot så personer i min omgivning som inledningsvis kan tycka "äh men sätt på radion", de brukar faktiskt förstå och visa hänsyn när man förklarar. T ex en av mina gamla hundar, så smällrädd att han fick drogas så man fick BÄRA ut honom för att kissa. Träning fungerade inte - och han var ett vrak bara av åska =/ (Han höll på att dö i chock ett nyår, trots att vi bor lantligt och det var långt borta de sköt)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tycker att du är ganska fräck som skriver sådär. Går man till ett så hårt angrepp så får man nog räkna med mothugg. Jag är också hundägare men tycker inte att jag ska kräva att hela svenska folket ändrar på sina nyårstraditioner för min skull. Så har jag en skotträdd hund så får jag väl resa bort med hunden över nyår, eller lämna den på pensionat, eller droga ner den. Att folk smäller i flera dagar är ju en sak (dumt) men på själva nyårsaftonen så går det ju att lösa för den egna hunden.

Jag smäller inga raketer själv. Nyår är den mest överskattade kvällen på året tycker jag. Så jag tillbringar de här dagarna hos mormor istället :). Men andra tycker ju att det här är en väldigt viktig kväll som ska firas på ett visst sätt.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Så du tycker det är helt okej att djur far illa bara för att vi tycker något är vackert?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Hundarna far inte illa om vi som ägare håller dem borta från raketer på nyårsaftonen.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast det är ju inte bara hundar och hästar som far illa. Skall du skotträna älgarna ute i skogen också?

Varför dra in vilda djur i det hela. Nej man behöver inte skottträna älgarna. Men prata om att älgarna blir rädda för fyrverkerier samtidigt som vi har älgjakt är lite ja... (Påverkas troligen dessutom mer av lösspringande hundar än fyrverkerier)
Skulle älgarna bli rädda så kan man se det som positivt att de drar längre in i skogen. För är nog ytterst sällsynt att man skjuter fyrvverkerier bortom bebyggelse.

Vill man att ikke djurägare ska öppna för hundar i samhället, alltifrån hundar i kollektivtrafik till hundar som kissar och bajsar längs promenadstråk, så får man ta ansvar för sina egna djurs väl och inte lägga över ansvaret på andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Hundarna far inte illa om vi som ägare håller dem borta från raketer på nyårsaftonen.

Fast problemet är ju att det inte bara är i tio minuter på nyårsafton det skjuts utan att det smälls både här och där under flera dagar.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Varför dra in vilda djur i det hela. Nej man behöver inte skottträna älgarna. Men prata om att älgarna blir rädda för fyrverkerier samtidigt som vi har älgjakt är lite ja... (Påverkas troligen dessutom mer av lösspringande hundar än fyrverkerier)
Skulle älgarna bli rädda så kan man se det som positivt att de drar längre in i skogen. För är nog ytterst sällsynt att man skjuter fyrvverkerier bortom bebyggelse.

Vill man att ikke djurägare ska öppna för hundar i samhället, alltifrån hundar i kollektivtrafik till hundar som kissar och bajsar längs promenadstråk, så får man ta ansvar för sina egna djurs väl och inte lägga över ansvaret på andra.

Då har du inte sett älg springa i panik över stora vägar. Att jämföra älgjakt (som anordnas under strikta former) med fyrverkeri som skjuts utan några restriktioner visar bara din okunskap.

Så de som inte har djur behöver inte visa någon hänsyn alls till djur utan det är bara det panikslagna stackars djuret som skall visa människor hänsyn? "Eftersom jag är människa är det min obestridliga rätt att smälla av fyrverkeri när som helst oberoende av om någon far illa".
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Men måste du övertolka allt man skriver :banghead:
Läs ordentligt, jag har skrivit om ömsesidig respekt.

Och nej jag är inte okunnig, förekommer rätt mycket älgar som springer i panik över vägar med jakt också (vad nu just vägen har för betydelse för djurets psykiska välfärd). Är rätt självklart att man får köra extremt försiktigt i områden med jakt där det inte är viltstängsel, pga risken att köra på både vilt och jakthundar.

Har man en maniskt rädd hund får man göra något åt det, hyr en stuga på en ö eller ute i ödemarken under de drabbade helgerna om det inte går att medicinera eller träna bort.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Delvis kl.

Jag tycker det finna andra anledningar till att försäljning av fyrverkerier ska förbjudas till privatpersoner än att många hundar blir rädda. Vi hundägare och hundköpare kan faktiskt minimera risken att få rädda hundar genom att ställa krav på mentaliteten hos de linjer vi väljer valp ifrån. Men uppenbarligen klarar inte många personer att hantera fyrverkerier vilket gör att många personer skadas varje år och det är inte ovanligt att byggnader skadas. Sen verkar det vara helt omöjligt för en del att fatta att man ska vara över 18 år och endast får skjuta under ett begränsat antal timmar på nyårsafton och eventuellt valborg.

Min hund är inte rädd men jag är det och det riskerar att smitta av sig på min hund. Lite av min rädsla kommer från att jag levt med en extremt skotträdd hund.

Området vi bodde i vid nyår förra året så började de skjuta raketer efter julafton och fortsatte iaf till mitten av januari, princip dagligen och det var nog få av dem som sköt som var över 18 år. De sprang runt i området och avfyrade en eller ett par raketer eller "airbombs" innan de sprang iväg till en annan innergård och gjorde samma sak. Det smäller så in i helvete när en "airbomb" smäller på en innergård kan jag meddela och det är fascinerande att min hund inte blev rädd då vi fick höra ett par under perioden, han uppskattade det dock inte. En dag stötte vi på några 11-12åringar som under skoltid sköt raketer utanför skolgården, de siktade på några skolkamrater och tävlade sinsemellan om vem som vågade vara kvar längst och närmast raketen innan den smällde. När de såg mig och hunden sprang de iväg. Den 1:a januari mitt i natten avfyrade någon raketer uppskattningsvis 10-20 meter utanför vårat hus, gissningsvis med kapade pinnar då de måste ha smällt i någonstans i höjd med vår lägenhet (tredje våningen) vi var något oroliga att någon skulle hamna på vår balkong och smälla. Det smällde JÄVLIGT högt i vårt sovrum och var väldigt obehagligt. Hunden valde att gå och sova i ett annat rum på andra sidan huset.

Jag skulle inte ha något emot att det fanns arrangerade fyrverkerier som man fick gå och titta på men privatpersoner ska inte kunna köpa sprängämnen för de finns ganska många idioter som inte klarar av att hantera det.

Utöver det så är det ju helt onödig miljöförstöring (tungmetaller).
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Vi drar ut i skogen. Skulle gärna se att bara kommunen fick smälla, men det är mest för att jag sett skadorna man kan få...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fast problemet är ju att det inte bara är i tio minuter på nyårsafton det skjuts utan att det smälls både här och där under flera dagar.

Vilket jag också skrev var dumt. Men de flesta vuxna människor pangar bara på nyårsafton
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Exakt! Här i landskrona där jag bor smäller alla stora som små från och med den 26 december och framåt 24/7..

Min jack russell var inte alls rädd för smällare förra nyår men sen i februari nåt så bestämde sig en ****** för att det va roligt att smälla en stoor smällare på marken i en gränd som jag skulle gå förbi :rage::rage:

Ja efter det så var min hund inte bara rädd för smällare utan också mörker :mad::(

Och nu de senaste 3 dagarna så har hon vägrat gå utanför ytterdörren när det blivit mörkt ute och knappt när det är ljust.
Just på grund av att folk här smäller alla olika tider på dygnet och på alla möjliga ställen :( Har gått till 4 olika parker men vid varje tillfälle är det nån som har smällt en smällare.
Och när min hund hör en smällare så skakar hon och vill bara hem.

Ja min hund var inte rädd från början men blev det på grund av en idiot! Så JA jag tycker att det bara ska vara kommunen som ska få smälla!!!

/Carolin
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag har aldrig gillat fyrverkerier. Tycker det är stor skaderisk, fasansfull miljöförstöring, ett jäkla väsen och inte är det särskilt fint när en Svensson smäller 3 röda och Karlsson 4 blåa raketer...

Men jag har aldrig någonsin hört om så många smällarrädda hundar som nu, tycker var och varannan hund är rädd. Varför?

Jag tycker också det borde förbjudas, men som det är nu är det inte andras bekymmer att skydda mina djur, det är min uppgift. Man kan dock göra det lite småjobbigt för de som smäller i tid och otid, dels kan man säga till dem och dels kan man ringa polisen, faktiskt.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

En viktig anledning till förbud är att förhindra ett antal ton tungmetaller i naturen o på våra gator varje år.
Undrar hur många hundar som leker o tuggar på pinnar som innehåller Barium?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp