Är det rea på hästar?

Sv: Är det rea på hästar?

Både ja och nej. Tycker det finns väldigt mycket dyra hästar ute just nu (i min värld dvs hästar 50.000;- och upp).
Men har märkt att folk verkar vara lite mer på hugget att bli av med sina hästar. Många hästar får sina annonser förnyade flera gånger i veckan, och priset sjunker lite varje gång.
Ser rätt ofta rubriker som "rea rea rea denna veckan/månaden ut", "kanonpris just nu, passa på!" "Passa på, priset höjs igen på måndag!" Vilket i mina ögon får det att låta som att folk säljer dammsugare eller nått i den stilen.

Men samtidigt kan jag förstå att den dalande ekonomin runt om tar ut sitt pris även på oss hästmänniskor, vi har ju en tämligen dyr hobby och många kör flera mil till och från stallet varje dag, vilket kostar massor med bensinpengar (14 kr milen eller vad det ligger på just nu). Den stränga vintern har fått elpriserna att skjuta i höjden, och när både ens hus och kanske stallet ska värmas går det på en bra slant. Detta i sin tur kanske resulterar i att stallhyran går upp och de som har sina hästar stående där får punga ut med ytterligare pengar.

Summan av kardemumman så gör vi av med mer pengar än för några år sedan, utan att direkt tjäna mer, vilket gör det svårt för vissa att behålla sina hästar, och för uppfödarna att ha det antalet hästar som de har. Fölen och unghästarna måste i princip säljas på löpande band för att man ska få in pengar att betala driftskostnaderna med.
Har även noterat att antalet importhästar från speciellt Polen och Holland ökat, vilket skapar hård konkurrens för svenska hästägare och uppfödare att få sina hästar sålda.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja, verkligen! Det går ju 13 på dussinet av vissa hästraser, raser som tidigare varit oerhört dyra sett till vad man fick för pengarna är nu nere i 1/3 av priset.

Riktigt bra hästar är fortfarande dyra, men mellanskiktet är sannerligen billigare. Köparen får mycket häst för pengarna, och jag vet många som fått ta bort billigare hästar för att de helt enkelt inte blir sålda.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Beror nog på vilka hästar man pratar om. I min smala värld tycker jag att det har vänt! För 1-2 år sedan kunde vi prata rea, och visst är inte marknaden tillbaka på topp men det har definitivt vänt om jag ska se till mina egna erfarenheter! Jag har sålt/förmedlat "massor" (om man jämför med innan då) efter nyår!

Men marknaden för billigare hobbyhästar, diverse korsningar och vissa raser osv kommer nog inte hämta sig på länge om den alls gör det, där kan man nog prata om rea (tror jag utan att veta)

Känns som experten som uttalat sig har försovit sig lite...
 
Senast ändrad:
Sv: Är det rea på hästar?

Vilka raser talar man om egentligen? Jag förstår att travare och korsningar inte är särskilt prisvärda för de som letar ridhäst, men andra raser som PRE t ex har jag fortfarande sett höga priser på. Men de kanske inte blir sålda? Har halvbloden sjunkit i pris?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag undrar också ;)

Men att det blir överskott på tex travare är ju ganska givet och där förstår jag att det är stendött att sälja, men det är väl ändå inget nytt?

Själv pysslar jag med quarter och paint och vet inget om marknaden för halvblod etc.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag tycker prisraset på PRE och islandhästar är tydligast, men det kanske också är variationer i landet?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag har en käsla av att artikeln kommer lite sent. I höstas verkade det vara väldigt svårt att sälja hästar. Det enda som det såg ut att finns mer efterfrågan än tillgång på var välridna och trygga stora shetlandsponnys.
Men redan strax innan jul och helt klart nu i år verkar det ha vänt. I alla fall för ridna hästar utan problem. Kan ju vara så att de som inte fick sålt i höstas tagit bort sina hästar så att det finns mindre antal på marknaden eller att man gett upp och slutat annonsera. Men alla jag känner som kämpade på med försäljning av ridna hästar fick sålt innan jul.
Tittar man på annonser så har priserna stigit på de som finns till salu, även om det är långt kvar till den nivå de har legat på. Samtidigt som annonserna på att köpa billiga hästar åter ökar.

Att det sedan p g a olika anledningar har skett prissänkningar inom vissa raser är ju en annan sak. Popularitet, efterfrågan och tillgång har ju alltid ändrat sig under åren. Som t ex araber som för 20 - 30 år sedan kostade rena fantasisummor och idag nästan inget alls eller islänningar sedan den isländska kronans fall också fallit markant.

När det gäller PRE tror jag helt ärligt att det beror på att "hästhandlare" fått upp ögonen på att det funnits efterfrågan på dem här. Från början så handlade om verkliga kvalitetshästar som kom hit för seriös avel. Då blir naturligtvis också priset därefter. När det sedan visade sig ändå finnas efterfrågan började man ta hit billigare hästar till försäljning med förtjänst. Vilket ju ofta händer allt som man verkar kunna tjäna pengar på. Men som kan få förödande konsekvenser för de som verkligen är seriösa.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det rea på hästar?

Jag var inne en runda häromdagen på de danska annonssidorna (var länge sedan sist då jag brukar hålla mig därifrån när jag inte skall ha fler hästar då jag alltid hittar något som får det att klia väldigt i fingrarna) och jag skulle hållt mig borta därifrån :mad: sitter nu och rabblar mantrat, jag skall inte ha fler hästar, jag har inte plats för fler hästar, jag skall inte ha fler hästar :angel::cool:
Behöver jag säga att det fanns många godbitar att hitta för MKT låååååga priser.
De dyra halvbloden (150+) ligger stadigt där uppe även prisklassen runt 100 har det inte skett någon jätteförändring i men däremot den lägre prisklassen de som tidigare legat runt 40-50 (vilket varit billigt jämfört med motsvarande här som ofta legat runt 75-80) de har rasat fullkomligt i botten och det fanns massor av hästar som normalt brukar tillhöra den prisgruppen som nu låg mellan 15-30 :eek:

Det kliar något vansinnigt i fingrarna när man hittar 4 åringar med superstam för runt 30

Eller varför inte en 2,5 åring efter kanongångartshingst (som jag tror tom kostar mer att betäcka med) som dessutom har video med i annonsen och har en trav man skulle kunna döda för om man var krumelurryttare för 20 :eek:

Kanonstammade föl och åringar för 15-20

Så där är det verkligen rea, man kanske skulle bygga ett stall till :angel:
 
Sv: Är det rea på hästar?

Har själv letat häst nu i feb/mars och där finns massvis med häst i 30-50000kr klassen och har själv köpt en som det med lätthet gick att pruta ner priset på. Folk behöver pengar just nu och tror att överlag är det fortfarande köparens marknad
 
Sv: Är det rea på hästar?

Kan, liksom de andra, bara konstatera att karln är lite sen med sin artikel. Visst är hästar löjligt billiga nu, men det har de varit i över 2 år nu.

Tycker liksom er att det framför allt märks på "mellanskiktet" av hästar. De riktigt dyra hästarna, 80 tkr+, ligger stadigt på sina höga priser och har nästan blivit ännu dyrare. I övrigt har priserna sjunkit, jag tycker mig se en snittlig sänka på ungefär 20 tkr: 70 tkr-hästarna ligger på ungefär 50, 50 tkr-hästarna ligger på 30 osv osv. De riktigt billiga hästarna, under 20 tkr, ligger fortfarande kvar på sina vanliga priser.

Tycker också att det märks mer på vissa raser. Arabhästarna är väldigt billiga just nu, till exempel, man kan få en trevlig häst för mindre än 30 tkr, liksom islandshästarna som har kommit ner på hobbyhäst-prisläge. De har ju legat lite högt innan, man har fått en tävlingshäst för 100 tkr och mer, en vanlig familjehäst har kostat 50-70 tkr vilket väl ändå får anses vara rätt mycket om man tittar till ex. halvbloden. Korsningar har blivit löjligt billiga, du får en supertrevlig hobbyhäst för 20-30 tkr. Även halvblod med "defekter", t.ex. halvbloden som är lägre än 170 cm, ligger väldigt billigt.
Travarna har ju alltid varit billiga men ligger ju nästan i en marknad för sig så det går inte riktigt att jämföra.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Marknaden vad det gäller travhästar är stendöd. Senast förra veckan såg jag en annons där två och treåringar skänktes bort.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja men så har det väl alltid varit? Att travarna mer eller mindre har skänkts bort om de inte varit väldigt ubildade ridmässigt, men det får väl anses vara mycket ovanligt. Jag tycker att prisraset mest då verkar ha varit på islandshästar och halvblod, om jag förstår er rätt. Undrar varför dessa rasers popularitet har sjunkit?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Även ridsport tar upp dilemmat:

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=605472


QUOTE=Kattennizze;14313042]Jag tycker att prisraset mest då verkar ha varit på islandshästar och halvblod, om jag förstår er rätt. Undrar varför dessa rasers popularitet har sjunkit?[/QUOTE]


Det kan inte vara så att det börjat bli så pass dyrt att ha häst att vi på allvar börjar närma oss ställningstagandet att ridsport är ren lyxkonsumtion vilken inte är anpassad efter vanlig plånbok?

Jag har träffat många som lagt ned sitt intresse just för att det blivit så mycket dyrare. De vill vara seriöst satsande annars får det vara.


De ryttare som kan tänka sig en billigare häst på max 50´, samt ha hästen i billigare kollektivstall, går det fortfarande att hålla en vettig utgiftsnivå men den som vill satsa på den dyrare hästen, större anläggning, träning och tävling - ja där rullar kulorna.
Som någon skrev, det räcker med att titta på vad det ökade bränslepriset innebär.
Skoning, försäkring, utrustning, transportkostnader till stallet - till träning - till tävling.
Den som tar lån på hästen (ju dyrare häst desto mer troligt att det behövs ett stödlån) har dessutom amortering och ränta att ta i beräknande.
Dessutom blir många iom sitt hästintresse beroende av både bil och transport = ytterligare dyra kostnader.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Det finns fler faktorer än minskad popularitet med i spelet. Import, för stor avel i förhållande till efterfrågan ekonomiska problem att hålla häst mm.

När det gäller islandhästen är det vad jag misstänker för stor avel och lågt värde på islandska kronan som spökar. Sedan tror jag att även ett litet överskott kan ge stor effekt, kostar det i runda tal 2000-6000 i månaden att hålla häst så kan man bli desperat och sänka priset ordentligt, drar affären ut på tiden så har underhållet snabbt kommit upp till vad hästen kostar.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Islandshästarna kom helt klart av krisen på Island när den isländska kronan föll. Som gjorde att även om islänningarna egentligen enligt sin valuta kan ta nästan samma pris, blir det billigt i våra andra valutor. Vilket då leder till att man kan köpa häst på Island och ta hit till en lägre kostnad än vad man kan tillverka en här.

Halvbloden har råkat ut för att andra EU länder som ofta har lägre produktionskostnader än vad vi har (bl a lägre moms) också fått känningar av krisen. Som gör att man säljer ut mindre lyckade hästar till verkliga reapriser. Priser som inte svenska uppfödare kan konkurrera med utan att gå duktigt back. Det gör att marknaden för köpare av billigare hästar just nu kan hitta billiga hästar. Medan de riktigt bra hästarna fortfarande kostar ungefär som innan.
Som köpare av en importhäst ska vara medveten om just detta och skillnaden mellan en importerade islänning och vanlig ridhäst. Islänningen kan vara en riktig topphäst till ett bra pris. Den vanliga ridhästen är en häst som redan är utsorterad i sitt födelseland och inte en framtida super häst.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Islandshästarnas pris kommer sig nog inte bara av finanskrisen, det var ju inte så himla länge sedan det var artiklar om att marknaden för islandshästar började bli mättad.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Den vanliga ridhästen är en häst som redan är utsorterad i sitt födelseland och inte en framtida super häst.


Å andra sidan kan en import anses vara "riktigt bra" här hemma medan den hemma i Tyskland helt enkelt inte var tillräckligt bra.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Islandshästarnas pris kommer sig nog inte bara av finanskrisen, det var ju inte så himla länge sedan det var artiklar om att marknaden för islandshästar började bli mättad.


Ja, hur stor är marknaden egentligen för luddiga envisa vuxenponnies? :D
Vad ligger priset på nu?
Vill minnas att det för tio år sedan var rimligt att köpa en riden random exemisis för 80-100´?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja, hur stor är marknaden egentligen för luddiga envisa vuxenponnies? :D
Vad ligger priset på nu?
Vill minnas att det för tio år sedan var rimligt att köpa en riden random exemisis för 80-100´?
Gör en sökning på t ex hästnet, så får du till ock med skänkes på islänningarna idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hittade döda hästar på nyinköpta gården (hippson.se) Köpte gård – hästar hittades döda i stallet - P4 Jämtland | Sveriges Radio Som jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 958
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Nationella Stiftelse HNS har i dag fått en ny vd, efter Stefan Johanson som hastigt avled i vintras.
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Styrelsen för Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, har utsett en tillfällig vd med anledning av tidigare vd:n Stefan Johansons...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunskapen om hästens betydelse för människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande ökar. Nu har Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp