Är det rea på hästar?

Sv: Är det rea på hästar?

Å andra sidan kan en import anses vara "riktigt bra" här hemma medan den hemma i Tyskland helt enkelt inte var tillräckligt bra.

Det är nog en fråga om vad som ska vara "riktigt bra". Jag tror inte att min definition plastar på billiga tyska importer.

En lite lustig sak är att de som köpt importhästar ofta förekommer i annonser med säljes/bytes. Då ska ev byte vara svensk fött......:angel:
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja, hur stor är marknaden egentligen för luddiga envisa vuxenponnies? :D
Vad ligger priset på nu?
Vill minnas att det för tio år sedan var rimligt att köpa en riden random exemisis för 80-100´?

Jag ser att dina kunskaper om rasen är ungefär lika god som din kunskap om prisbilden för 10 år sedan, dvs väldigt bristfällig.

För 10 år sedan fick du en frisk och kry pålle utan särskilda kvaliteter för så där en 40.000 kr och uppåt, hästar med eksem och utan andra kvaliteter som utmärkte dem lite billigare.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Det är nog en fråga om vad som ska vara "riktigt bra". Jag tror inte att min definition plastar på billiga tyska importer.

En lite lustig sak är att de som köpt importhästar ofta förekommer i annonser med säljes/bytes. Då ska ev byte vara svensk fött......:angel:

Jag tror du är ute och snurrar rätt ordentligt.

Det du snackar om var kanske så på tiden före internets inträde när det mest handlade om handlare somåkte ner och köpte upp billiga hästar och plockade hit, idag finns det nog inte många av den varianten kvar då får du vända ögonen mot baltländerna polen, litauen istället.

Hästmarknaden idag är internationell iom internet och det är inte ett dugg annorlunda att åka och kika på några unghästar hos en utländsk uppfödare jämfört med en svensk, eller för den del även hos vanliga privatägare.
Det är naturligtvis precis som här att olika hästar kostar olika mkt beroende på hur lovande de är, det är ju inte så att bara för att de är riktigt bra så slussas de in i någon speciell förvaring i utlandet så att ingen utlänning kan köpa dem utan de är naturligtvis ute på marknaden precis på samma sätt som de är här.
Och precis som här så finns det massor av små uppfödare som inte har en susning om vad de har i stallet så det finns gott om godingar att hitta om man själv har öga för att bedömma en häst. Dessutom är det än mer så i många andra länder att det är väldigt svårt att få bra betalt om du inte har ett känt namn dessutom har de lägre kostnader för att ta fram hästarna vilket gör att många små uppfödare håller väldigt låga priser på sina hästar för att få sålt.

Hållbarhetsmässigt har jag aldrig någonsin sett någon skillnad mellan import eller svenskfödd den stora skillnaden jag märker som ofta träffar på dem när det är dags för inridning =mellan 2,5-4 års ålder är att de utländska är mkt trevligare att hantera mkt mer väluppfostrade utan att vara klemade eller tramsade med.

Tyvärr är det så att jag får mkt bättre hästar för samma pengar om jag handlar utomlands, jag hittar sällan ens något som intresserar mig att åka och titta på i Sverige det avlas på alldeles för mkt dåliga ston så det fåtal som verkligen är välstammade med bra möderne här kostar skjortan och faller därför bort.

Nu handlar jag dock aldrig någonsin av en handlare då kan man säkert få vilket skit som helst, det finns ju ofta en anledning till att de har lyckats köpa in hästen så billigt att de trots sitt påslag för att tjäna pengar på den fortfarande kan hålla ett mkt lågt pris, det kan ju vem som helst räkna baklänges och inse vilket skitpris denna gett för hästen från början och då kan man ju fråga sig varför någon varit så desperat att bli av med hästen.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag var inne en runda häromdagen på de danska annonssidorna (var länge sedan sist då jag brukar hålla mig därifrån när jag inte skall ha fler hästar då jag alltid hittar något som får det att klia väldigt i fingrarna) och jag skulle hållt mig borta därifrån :mad: sitter nu och rabblar mantrat, jag skall inte ha fler hästar, jag har inte plats för fler hästar, jag skall inte ha fler hästar :angel::cool:
Behöver jag säga att det fanns många godbitar att hitta för MKT låååååga priser.
De dyra halvbloden (150+) ligger stadigt där uppe även prisklassen runt 100 har det inte skett någon jätteförändring i men däremot den lägre prisklassen de som tidigare legat runt 40-50 (vilket varit billigt jämfört med motsvarande här som ofta legat runt 75-80) de har rasat fullkomligt i botten och det fanns massor av hästar som normalt brukar tillhöra den prisgruppen som nu låg mellan 15-30 :eek:

Det kliar något vansinnigt i fingrarna när man hittar 4 åringar med superstam för runt 30

Eller varför inte en 2,5 åring efter kanongångartshingst (som jag tror tom kostar mer att betäcka med) som dessutom har video med i annonsen och har en trav man skulle kunna döda för om man var krumelurryttare för 20 :eek:

Kanonstammade föl och åringar för 15-20

Så där är det verkligen rea, man kanske skulle bygga ett stall till :angel:

Jag har också sett en hel del fina fina hästar i den åldern men man ska inte låta sig luras.. det är lätt att man köper en häst med bra gångarter eller som hoppar bra med fin stam för en låg peng. Man kollar röntgen och allt är ua, fram tills 1 år efteråt när det börjar tjafsa när man rider.. känner många som köpt billigt utomlands och ett år senare efter mycket problem vid ridning så har man hittat sammanväxta ryggkotor(man brukar ju vanligtvis inte röntga rygg osv när man köper en häst för mindre summor...) eller liknande så är det bara att slakta... vissa har tilloch med hittat problem i leder när man röntagt sverige, de föregående ägarna kan alltså antagligen ha bytt ut hästens röntgenbilder mot en annan frisk hästs bilder på något sätt. Sorgligt och jätte, jätte trist!:( Jag blri alltid lite chalur när jag kollar på billiga annonser med 3 och 4 åringar pga av det... speciellt om de är fina!

Billiga föl är därimot intressantare, där kan uppfödarna ha kniven på strupen mot vinterhalvåret och sänka priserna pga kostnaderna för att hålla alla unga hästar över vintern kommer att bli aldeles för mycket...

Det är min uppfattning iaf, och alla kan ju tycka och tro olika! jag kanske låter lite väl kaxig men jag tror att man måste vara hemskt försiktig när man köper jätte billiga hästar som är 2-3 år eller äldre...
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag ser att dina kunskaper om rasen är ungefär lika god som din kunskap om prisbilden för 10 år sedan, dvs väldigt bristfällig.

För 10 år sedan fick du en frisk och kry pålle utan särskilda kvaliteter för så där en 40.000 kr och uppåt, hästar med eksem och utan andra kvaliteter som utmärkte dem lite billigare.

Mina kunskaper om rasen? Jag har inte dryftat ett teoretiskt ord om rasen?
Jag kan inte ett skit om islänningar, att jag ser dem som envisa vuxenponnies (en turboversion av fjording) innebär inte att jag menar att det är en korrekt rasbeskrivning.
Däremot vet jag att när mamma kollade efter isis för drygt tio år sedan så var de rätt "dyra". Då kom vi förvisso inte längre än till ridsportannonserna och där är det inte sällan glädjepriser på hästar.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Och precis som här så finns det massor av små uppfödare som inte har en susning om vad de har i stallet så det finns gott om godingar att hitta om man själv har öga för att bedömma en häst. Dessutom är det än mer så i många andra länder att det är väldigt svårt att få bra betalt om du inte har ett känt namn dessutom har de lägre kostnader för att ta fram hästarna vilket gör att många små uppfödare håller väldigt låga priser på sina hästar för att få sålt.

Hållbarhetsmässigt har jag aldrig någonsin sett någon skillnad mellan import eller svenskfödd den stora skillnaden jag märker som ofta träffar på dem när det är dags för inridning =mellan 2,5-4 års ålder är att de utländska är mkt trevligare att hantera mkt mer väluppfostrade utan att vara klemade eller tramsade med.

Tyvärr är det så att jag får mkt bättre hästar för samma pengar om jag handlar utomlands, jag hittar sällan ens något som intresserar mig att åka och titta på i Sverige det avlas på alldeles för mkt dåliga ston så det fåtal som verkligen är välstammade med bra möderne här kostar skjortan och faller därför bort.

Håller och håller med, men inte den delen okända godingar, tycker snarare att många överdriver hur bra deras hästar är.. (främst uppfödarna) en trevlig ponny med 7-mässig trav är enligt dem en fantastisk ponny med en toppentrav. (= 9-mässig trav). Kanske också anledningen till varför många också avlar på dåliga ston? (dom tror att dom är bättre än vad dom egentligen är?)

Vi har många fina hingstar som inte får ston för att uppfödarna är för kräsna, ska bara ha av dom allra finaste hingstarna, samtidigt som många nöjer sig med mediokra (om ens det) ston. Avkommorna blir alltså oftast inte så bra som t.ex. Tysklands 'reahästar', trots att uppfödarna själva tycker att avkomman är bra.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Det är nog en fråga om vad som ska vara "riktigt bra". Jag tror inte att min definition plastar på billiga tyska importer.

En lite lustig sak är att de som köpt importhästar ofta förekommer i annonser med säljes/bytes. Då ska ev byte vara svensk fött......:angel:

Det är precis som när man handlar importbil, man måste känna sina kanaler och kunna skilja agnarna från vetet.
Hästen jag köpte senast köptes in som puppa till känd GP-ryttares anläggning (stort beridar/försäljningsstall).
Min häst, + andra puppor, valdes ut utifrån stammens prestationer.
From 2-års ålder började de gallras ut, säljas eller utbildas.
Min kom till Sverige som blivande 3-åring med argumentet att han var för liten.

Nu vet man ju aldrig när det gäller den här branschen så jag mailade ex-ägaren och fick bekräftelse på att uppgiften stämde. Fin, trevlig och snygg häst men räckte inte riktigt till. Att han kom till Sverige var mer en kontaktstyrd slump.
Vi har ju idag ganska många tyskutbildade beridare i Sverige, vilka inte sällan har kvar sina gamla kontakter.

Pga diverse omständigheter blev jag tvungen att sälja min lille prins.
Kl 04 annonserade jag ut honom som potentiell multitalang med bild + stam + filmer på tuben.
Det började ringa kl 05 på morgonen och innan kvällen var slut hade jag fått över 60 samtal, drygt 30 mail, inbokad visning morgonen därpå, en ringlista om provridarna inte skulle vara intresserade samt budgivning från tre parter.
Därutöver, och detta är roligt, fick jag samtal från välkända namn inom ridsporten (hoppning/fälttävlan).

Jag har sett en och annan sådan här blänkare dyka upp och känner flera som köpt yngre (2-5 år) importtyskar för runt 60´som lyckas bra med sina satsningar, så jag kan för egen del inte säga att det inte går att handla BRA importer för billig peng.

Min syster köpte en välstammad supervalpig, gigantisk svanunge. Hon hittade honom hos en hästhandlare när de letade hästar till ridskolan. Tror hon betalade 35´? Några år senare gick det rätt bra i en höjdhoppsfinal och han hade ökat avsevärt i pris.

Sådana här exempel är troligen inte alls roliga att höra för den svenska uppfödare som plöjer ned både tid och pengar för att få fram bra sporthästar, men tyvärr, det är idag fullt möjligt att få tag på bra utländskt material för löjligt bra peng.

Risken att bli pålurad trasigt skit ökar givetvis, särskilt om man köper äldre inridna, så det gäller att ha hyfsat pålitliga kontakter.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det rea på hästar?

Man behöver inte uttala sig tekniskt för att uttrycka fördomar och okunskap och prisbilden du angav var på tok för hög, om du nu inte räknar om till dagens penningvärde. De kostar för övrig ungefär lika mycket idag, men prisbilden är mer nyanserad och dåliga hästar får man inte mycket för om man är ärlig och dessutom kan man göra riktiga fynd när folk har panik och måste bli av med sina hästar.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Förr var det jättesvårt att hitta isisar på foder, nu är det 13 på dussinet.

Fast det där var intressant, då handlar det inte om inköpspris utan att folk inte har råd att ha häst. Som någon skrev, om du vill ha bra uppstallning på en bra anläggning med bekvämligheter och egen transport etc. då kostar det. Men om jag ska vara ärlig trodde jag att isisarna inte kostade så mycket att ha, om man har dem på lösdrift? Men jag är kanske okunnig, hovslagare och försäkringar kostar ju också för dem och kurser om man vill gå det.
Är det så att vi blivit "lyxkonsumenter" så att vi ska ha det mesta i form av tjänster som mockning etc? Eller har allt blivit dyrare? Jag har inte haft häst på några år, så jag känner mig rätt okunnig. Däremot är jag väldigt intresserad eftersom jag kommer att köpa en häst om 1. 5 år igen.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Men vår ekonomi är väl ändå rätt bra i Sverige för tillfället, ändå har folk inte råd att ha hästar? Så då har allt blivit dyrare alltså?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag har också sett en hel del fina fina hästar i den åldern men man ska inte låta sig luras.. det är lätt att man köper en häst med bra gångarter eller som hoppar bra med fin stam för en låg peng. Man kollar röntgen och allt är ua, fram tills 1 år efteråt när det börjar tjafsa när man rider.. känner många som köpt billigt utomlands och ett år senare efter mycket problem vid ridning så har man hittat sammanväxta ryggkotor(man brukar ju vanligtvis inte röntga rygg osv när man köper en häst för mindre summor...) eller liknande så är det bara att slakta... vissa har tilloch med hittat problem i leder när man röntagt sverige, de föregående ägarna kan alltså antagligen ha bytt ut hästens röntgenbilder mot en annan frisk hästs bilder på något sätt. Sorgligt och jätte, jätte trist!:( Jag blri alltid lite chalur när jag kollar på billiga annonser med 3 och 4 åringar pga av det... speciellt om de är fina!

Billiga föl är därimot intressantare, där kan uppfödarna ha kniven på strupen mot vinterhalvåret och sänka priserna pga kostnaderna för att hålla alla unga hästar över vintern kommer att bli aldeles för mycket...

Det är min uppfattning iaf, och alla kan ju tycka och tro olika! jag kanske låter lite väl kaxig men jag tror att man måste vara hemskt försiktig när man köper jätte billiga hästar som är 2-3 år eller äldre...


Det är ingen som helst skillnad på att köpa unghäst av svensk eller utländsk säljare så länge man håller sig ifrån oseriösa handlare/säljare vilket dock gäller både i sverige och utomlands.

Har regelbundet köpt unghästar från danmark nu i 20 år majoriteten till mkt bra pengar och det har hunnit bli en hel del genom åren och faktiskt ofta tom slarvat med att veterinärbesiktiga dem innan köp :angel: och gemensamt för alla har varit att de varit kärnfriska individer som utan problem gått igenom såväl besiktning som röntgen efter att ha utbildats och tävlats upp i klasserna.
Faktiskt är det så att statistiken för svenskfödda som passerat här hemma ser inte lika bra ut de som haft eller fått problem med hållbarheten el röntgenförändringar återfinns faktiskt samtliga i den kategorin.

Så min erfarenhet är helt tvärtemot vad du vill ha det till.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Håller och håller med, men inte den delen okända godingar, tycker snarare att många överdriver hur bra deras hästar är.. (främst uppfödarna) en trevlig ponny med 7-mässig trav är enligt dem en fantastisk ponny med en toppentrav. (= 9-mässig trav). Kanske också anledningen till varför många också avlar på dåliga ston? (dom tror att dom är bättre än vad dom egentligen är?)

I sverige ja där är det mer regel än undantag att tro att ens hästar är så mkt bättre än vad de är :angel: Mkt möjligt att det också är anledningen till att så många dåliga sto är i avel här. Dock tycker jag faktiskt över lag att väldigt många är extremt dåliga på att verkligen bedömma vad de har framför sig här, det märks tydligt när det diskuteras hästar tex i samband med bruksprovet eller varför inte diverse andra trådar här på forumet där okunskapen lyser igenom starkt inte konstigt då att de inte kan göra en rättvis bedömning när de skall beskriva sin häst.

Det är faktiskt något som är befriande när man pratar försäljningshästar med danskarna de är mkt försiktigare i sin beskrivning och förr lägger sig i underkant i beskrivningen än i överkant. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en häst har haft tex sämre trav än vad som har beskrivits utan tvärtom ofta betydligt bättre än vad man föreställde sig utifrån den beskrivning man fått. Jag kommer väl åka på en nit en dag ingen kan ju ha tur för evigt, men hittills har jag faktiskt aldrig fått upp en häst till sverige ens av de jag köpt osedda som inte varit bra mkt bättre än vad jag trodde från början. Så jag fortsätter glatt att fynda hästar i danmark, och har vid detta laget mer än väl tjänat in värdemässigt för att täcka in en nit när den väl händer.
 
Sv: Är det rea på hästar?

I sverige ja där är det mer regel än undantag att tro att ens hästar är så mkt bättre än vad de är :angel: Mkt möjligt att det också är anledningen till att så många dåliga sto är i avel här. Dock tycker jag faktiskt över lag att väldigt många är extremt dåliga på att verkligen bedömma vad de har framför sig här, det märks tydligt när det diskuteras hästar tex i samband med bruksprovet eller varför inte diverse andra trådar här på forumet där okunskapen lyser igenom starkt inte konstigt då att de inte kan göra en rättvis bedömning när de skall beskriva sin häst.

Det är faktiskt något som är befriande när man pratar försäljningshästar med danskarna de är mkt försiktigare i sin beskrivning och förr lägger sig i underkant i beskrivningen än i överkant. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en häst har haft tex sämre trav än vad som har beskrivits utan tvärtom ofta betydligt bättre än vad man föreställde sig utifrån den beskrivning man fått. Jag kommer väl åka på en nit en dag ingen kan ju ha tur för evigt, men hittills har jag faktiskt aldrig fått upp en häst till sverige ens av de jag köpt osedda som inte varit bra mkt bättre än vad jag trodde från början. Så jag fortsätter glatt att fynda hästar i danmark, och har vid detta laget mer än väl tjänat in värdemässigt för att täcka in en nit när den väl händer.


Delar din erf.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag delar din och Gylles uppfattning om svenska uppfödares syn på sina hästar.

Jag letade aktivt häst i höstas och blev besviken varje gång jag var och tittade på hästar, både på kvaliten och prissättningen. Tillslut åkte jag ner till Tyskland och hittade mycket fina hästar för halva priset jämfört med svenskfödda. Jag köpte mig en valack född 07, och inräknat inköpspris, vet.besiktning (både i Tyskland och hemma), röntgen (inkl rygg i Tyskland) och transport så betalade jag mindre än hälften än vad en likvärdig häst hade kostat i Sverige. Detta är en häst som enligt mig och andra (kompetenta) kan gå högre klasser i både hoppning och dressyr.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja men så har det väl alltid varit? Att travarna mer eller mindre har skänkts bort om de inte varit väldigt ubildade ridmässigt, men det får väl anses vara mycket ovanligt. Jag tycker att prisraset mest då verkar ha varit på islandshästar och halvblod, om jag förstår er rätt. Undrar varför dessa rasers popularitet har sjunkit?

Fast Nebraska pratar ju om riktiga travhästar, inte såna som är ämnade till ridning!
 
Sv: Är det rea på hästar?

Oj, är det så illa att de också skänks bort? Det trodde jag verkligen inte. Jag har alltid köpt svenskfött, men man kanske ska åka till Danmark eller Tyskland då nästa gång. Känns som om utbudet är större där också? Jag kommer aldrig köpa ett halvblod i Sverige i alla fall, de två jag har haft och som var svenskfödda var det fel på båda två och de blev sedemera utdömda av veterinär. Naturligvis ren otur, men jag börjar ju undra.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Ja, absolut i Sverige. Det är ju också en anledning till varför utlandet säljer finare hästar, dom är petigare i urvalet. Deras mediokra hästar är i klass med våra bra, vi har olika syn på bra och bra helt enkelt =) Ja, bruksproven gav väl också en indikation på detta som du säger, många som klassades högre av uppfödarna än av domarna...

Är vi i Sverige för snälla eller är dom i utlandet för petiga?

Deras mediokra hästar räcker ju ändå (här i Sverige) till svår klass? Vilket är längre än de allra flesta ryttare kommer till... och samtidigt som kvalitén ökar på hästen, ökar väl också deras temperament, dem riktigt bra hästarna är väl oftare svårare att rida?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Det är ingen som helst skillnad på att köpa unghäst av svensk eller utländsk säljare så länge man håller sig ifrån oseriösa handlare/säljare vilket dock gäller både i sverige och utomlands.

Har regelbundet köpt unghästar från danmark nu i 20 år majoriteten till mkt bra pengar och det har hunnit bli en hel del genom åren och faktiskt ofta tom slarvat med att veterinärbesiktiga dem innan köp :angel: och gemensamt för alla har varit att de varit kärnfriska individer som utan problem gått igenom såväl besiktning som röntgen efter att ha utbildats och tävlats upp i klasserna.
Faktiskt är det så att statistiken för svenskfödda som passerat här hemma ser inte lika bra ut de som haft eller fått problem med hållbarheten el röntgenförändringar återfinns faktiskt samtliga i den kategorin.

Så min erfarenhet är helt tvärtemot vad du vill ha det till.

Fakta kvarstår! alla har kanske inte lika pålitliga kontakter, jag tycker bara att man ska vara försiktig och inte vara för blåögd.. alla har ju uppenbarligen inte haft samma tur/rätt kontakter
 
Sv: Är det rea på hästar?

Men vår ekonomi är väl ändå rätt bra i Sverige för tillfället, ändå har folk inte råd att ha hästar? Så då har allt blivit dyrare alltså?

Ja. Om hästen måste ha 30 olika täcken, kraftfoder för 15 kr kilot och 10 burkar diverse tillskott, så sticker pengarna lätt iväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hittade döda hästar på nyinköpta gården (hippson.se) Köpte gård – hästar hittades döda i stallet - P4 Jämtland | Sveriges Radio Som jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 945
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Nationella Stiftelse HNS har i dag fått en ny vd, efter Stefan Johanson som hastigt avled i vintras.
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Styrelsen för Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, har utsett en tillfällig vd med anledning av tidigare vd:n Stefan Johansons...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunskapen om hästens betydelse för människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande ökar. Nu har Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp