Är det rea på hästar?

Sv: Är det rea på hästar?

Jag håller inte med dig, visst finns det många bra och trevliga svenska hästar med lovande framtid MEN att säga att allt importerat är skit och säljs till Sverige endast för att de inte är bra nog är att ta drastiska slutsatser. Håller med mycket av det Gylle säger.

Har själv köpt tre hästar från Tyskland som samtliga har kapacitet att gå de riktigt stora klasserna både gångartsmässigt och ett huvud som håller för pressen. En var inte röntgad när jag köpte den men röntgades sedan senare vid försäljning här i Sverige, han var helt ren och har varit fri från skador under de tre år han nu varit i Sverige, dessutom fick han mängder av lovord från veterinären som var mäkta imponerad av både temperament och rörelsemönster. Har fortfarande kvar ett sto e.Florencio I ue.Pik Labionics samt ett sto e.Dr Doolittle - Donnerhall ue.Weltmeyer. Båda är MYCKET trevliga i både hantering och ridning och har varit helt skadefria. Det är mycket nerv i Florencio-stoet men det var också precis vad jag önskade och tror också ofta det är en egenskap som en tävlingshäst på högre nivå behöver ha. Jag har även köpt flera svenska hästar, bla. en valack e.Cornetto som är riktigt lovande och matchas för de stora klasserna i hoppning så jag menar inte att importer alltid är bättre men att man absolut kan hitta fynd om man vet vad man söker utomlands och vänder sig till någon seriös och inte hästhandlare som säljer hästar på löpande band i fabriksform. Något man bör tänka på när man köper importer är dock att de har fått lov att leva hästliv och inte enbart stått på box, vilket inte är alltför ovanligt. Så jag tror absolut det finns skäl till att vidga sina vyer även utanför Sveriges gränser, men man bör då veta vad man vill ha och gärna kolla upp lite bakgrundshistorik.

Ursäkta om jag spårade ut från trådens ämne..läste inte riktigt alla inlägg. ;)
 
Sv: Är det rea på hästar?

Men vår ekonomi är väl ändå rätt bra i Sverige för tillfället, ändå har folk inte råd att ha hästar? Så då har allt blivit dyrare alltså?

Jag betalar samma pris för hö per kg som jag gjort de 3 senaste åren. Så grovfodret har inte ökat i pris. Däremot så kostar ju kraftfoder och olika tillskott vansinnigt med pengar... Alltså himla bra att ha foderanalys så man ger sin pålle det som den behöver - och alltså inte slänger bort pengarna på tillskott i onödan.

Sedan så tycker jag utrustninghysterin är helt otrolig! Både på häst och ryttare! Där kan man spara rätt mycket pengar ;).

Det man kan styra över är ju hur mycket pengar man lägger på träning och åkandet till ridhus. Bensin är ju inte billigt direkt. Jag har förmånen att kunna ha pållarna hemma och i ren drift kostar 1 halvblod och 1 shettis 3000 kr/månaden inkl hovis och försäkring.

Det är faktiskt rätt mycket pengar... och då tycker jag ändå att jag kommer billigt undan.

Det som blivit dyrare under de år som jag haft egen häst (från -99) är försäkringen och hovslagare. Tränaravgift och bilåkandet har också blivit dyrare.

/Lizzie
 
Sv: Är det rea på hästar?

*kl*
Men kan det inte vara så att även intresset har minskat? Ett tag skulle ju nästan 'alla' ha häst. Förutom att det kostar massa pengar tar det ju mycket tid också, oavsett om man rider eller ej. Kanske är andra aktiviteter idag som drar mer?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Intresant med träning och bilåkning. Och idag har ju många egen transport också. Har vi blivit bekväma och lyxiga av oss? Är det därför det är så dyrt? Jag undrar hur det var att ha häst på 70-80-talen, var det likadant som idag? Och är utvecklingen positiv? Nöjer vi oss inte längre med att ha en häst i någonstans i tjottahejti som vi rider litegrann på då och då?
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag kommer väl åka på en nit en dag ingen kan ju ha tur för evigt, men hittills har jag faktiskt aldrig fått upp en häst till sverige ens av de jag köpt osedda som inte varit bra mkt bättre än vad jag trodde från början. Så jag fortsätter glatt att fynda hästar i danmark, och har vid detta laget mer än väl tjänat in värdemässigt för att täcka in en nit när den väl händer.

Jag har ju bara köpt Svenskuppfödda hästar ffa ston men även någon enstaka toppstammad valack som 3-åring och det är alla exportröntgade av min egen veterinär/ eller av mig rekommenderad veterinär innan det satts i avel eller innan köp.

Jag undrar bara var du tjänat dina pengar?

Att föda upp hästar vet vi alla att det är både dyrt, kostsamt och enorm konkurrens att få hästarna sålda för vettiga pengar.
Jag räknade på en 3.5-åring som jag sålde på SSHS-auktionen -07, den hade innan Auktionen kostat mig ca 122.500kr! Jag fick då 140 000+moms för den hästen= inte stor vinst m tanke på risken, uppfödningskostnaden samt utb.kostnaden...:(

Nu ska jag inte klaga! Jag säljer ofta mina hästar som föl för en bra vinst till Elit Ryttare i Sverige! Så jag är nog lite lyckligt lottad att min stostam har ett bra rykte, en bra statistik på tävlande hästar samt ambitiösa ryttare som förvaltar arvet o har förmåga att ta fram dom i sporten :)! Men jag vet många uppfödare som udag ger bort hästar som betalning för långsiktig utbildning av häst nr! och då ger dom bort häst nr2 i betalning, kan vara en toppstammad 2-åring!
 
Sv: Är det rea på hästar?

Intresant med träning och bilåkning. Och idag har ju många egen transport också. Har vi blivit bekväma och lyxiga av oss? Är det därför det är så dyrt? Jag undrar hur det var att ha häst på 70-80-talen, var det likadant som idag? Och är utvecklingen positiv? Nöjer vi oss inte längre med att ha en häst i någonstans i tjottahejti som vi rider litegrann på då och då?

Det är stor skillnad på att ha häst idag mot 70-80 talet. Jag red på 70-talet - det fanns MYCKET färre hästar att tillgå. Jag flängde runt på en fjording som en bonde ägde. Fick gå in i kohagen och hämta hästen. Det var bara uteritt som gällde. Absolut ingen klippning av vinterpäls och några täcken fanns inte.

Min syrra hade egen häst på 80-talet. Hon hade ett jutetäcke, men ingen klippning av vinterpälsen. Hade "nära" till det enda ridhuset i västernärke, endast 2 km och det var precis lagomt att rida dit, sommar som vinter.

Är det någon som rider 2 km till ridhus under vinterhalvåret numera - enstaka fall kanske.

Hästen fick hö, havre och kornkross att käka. Inte tal om några tillskott. Minimal utrustning för övrigt till ryttare. Funkade alldeles utmärkt att rida i jeans, vilket jag också gjorde.

Jag bor kvar i samma område och hur ser det ut nu...

9 ridhus inom en mils radie. Hästar i varje "buske", jeep är nästan ett måste om man är hästägare :angel: och dessutom tämligen ny trailer....

Jag trailar också till ridhus, men nöjer mig med gammla bil och trailer för att lägga pengarna på träning och resekostnaden istället.

/Lizzie
 
Sv: Är det rea på hästar?

Jag har ju bara köpt Svenskuppfödda hästar ffa ston men även någon enstaka toppstammad valack som 3-åring och det är alla exportröntgade av min egen veterinär/ eller av mig rekommenderad veterinär innan det satts i avel eller innan köp.

Jag undrar bara var du tjänat dina pengar?

Att föda upp hästar vet vi alla att det är både dyrt, kostsamt och enorm konkurrens att få hästarna sålda för vettiga pengar.
Jag räknade på en 3.5-åring som jag sålde på SSHS-auktionen -07, den hade innan Auktionen kostat mig ca 122.500kr! Jag fick då 140 000+moms för den hästen= inte stor vinst m tanke på risken, uppfödningskostnaden samt utb.kostnaden...:(

Nu ska jag inte klaga! Jag säljer ofta mina hästar som föl för en bra vinst till Elit Ryttare i Sverige! Så jag är nog lite lyckligt lottad att min stostam har ett bra rykte, en bra statistik på tävlande hästar samt ambitiösa ryttare som förvaltar arvet o har förmåga att ta fram dom i sporten :)! Men jag vet många uppfödare som udag ger bort hästar som betalning för långsiktig utbildning av häst nr! och då ger dom bort häst nr2 i betalning, kan vara en toppstammad 2-åring!

??? Vem har pratat om avel ? Vi pratar om försäljningshästar inte att föda upp dem.
Det är ju tyvärr den bistra verkligheten att det finns mkt mer pengar att tjäna på att leta upp riktigt bra men billiga unghästar att utbilda och meritera och sälja än att föda upp dem själv, sen att det är roligare att föda upp dem själv är ju en annan femma, men börjar man räkna vad de står en i så är de väldigt mkt dyrare än vad det går att hitta unghästar att köpa för.

Dock gäller det ju att ha lite feeling och våga satsa lite för att hitta de riktiga klippen.
En hel del har jag köpt osett utan att ens ha sett en bild några minuter efter att annonsen kommit ut det är liksom problemet att sitta på så långt avstånd ifrån de riktiga klippen försvinner ofta innan man hinner dit om man nödvändigt skall dit och kolla först där får man chansa på vad stammen säger (klar fördel med danmark där man enkelt kan få fram alla visnings/tävlingsresultat på alla hästarna i stammen, syskon osv snabbt. Skall man över och kolla så är det inte på fina gatan och i försäljningsstall eller dess närhet man skall kolla utan ut i obygden i någon avkrok dit andra inte giter åka helst med total risiga förutsättningar att visa fram någon häst det är där man kan hitta de riktiga fynden (naturligtvis efter att noggrant ha kollat upp stammen så att de överhuvudtaget finns förutsättningar för att det skulle kunna vara något) ännu billigare blir det om de har varit på och klyddat lite med inridning och misslyckats så att de är så där lagom rädda för hästen :angel: ett par månaders extra jobb kan det ju vara värt när man får hästen för en spottstyver.

Det är en härlig känsla när den där fula ankungen man tittade på i en hage där man tyckte man anade kvaliteter och därför köpte för en struntsumma faktiskt blommar ut och visar sina kvaliteter och blir toppbedömd och säljs för 300+ ett par år senare. Att det sen inte är lika kul för uppfödaren att gå så mkt back på hästen som de gjorde är ju en annan femma men hamnar man i ett läge när man måste sälja snabbt när unghästen är i sin absolut minst fördelaktiga växtfas och ser för djävlig ut så är det sådant som händer.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Är det inte snart dags att svenska uppfödare slutar att slå sig för bröstet. Det torde väl vara ganska erkänt vid det här laget att svensk avel har halkat efter rejält :angel:.

Tycker också att det är lite märkligt att om en svensk uppfödare säljer utomlands, så räknas det som en fjäder i hatten att ha fått exportera. Men om en utländsk uppfödare gör det samma så är det "utsortering".

Visst väller det in massa "lågprisskräp"" över gränserna. Men faktum är att många köpare, i dagens internetsamhälle, tittar på utländska salusighter precis som våra svenska, där det defenitivt inte handlar om ngn "utsortering" snarare om att man får ett mkt större utval och precis som du själv konstaterat så kan ju många utländska uppfödare producera till lägre kostnad.

Kan också hålla med, som ngn tidigare skrev, att det känns vanligare att svenska säljare tenderar att tillskriva sina hästar superlativer som dom inte förtjänar.

Idag har jag tre unghästar i stallet 2 importer och en helsvensk. Den svenska köptes direkt från en större uppfödare, tillika hingsthållare och sällan har jag sett en häst med sämre skötta fötter, rinniga ögon, ovaccinerad osv. Det är inte så att svenska hästar per automatik måste vara sundare och mer välskötta.
 
Sv: Är det rea på hästar?

Vad gäller prisraset på hästar, så visst har man en längre tid märkt av en viss prisdumpning och att folk verkar ha svårare att få sålt. Tror kanske att det beror på att det, dom sista 5-10 åren, formligen har vällt in hästar över gränserna, ialla prisklasser, från hela europa. Skulle vara väldigt intressant att veta exakt hur många hästar som ankommer Sverige varje dag :o. Jag har länge tänkt att, snart måste det väl ändå vara mättat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hittade döda hästar på nyinköpta gården (hippson.se) Köpte gård – hästar hittades döda i stallet - P4 Jämtland | Sveriges Radio Som jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 958
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Nationella Stiftelse HNS har i dag fått en ny vd, efter Stefan Johanson som hastigt avled i vintras.
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Styrelsen för Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, har utsett en tillfällig vd med anledning av tidigare vd:n Stefan Johansons...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunskapen om hästens betydelse för människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande ökar. Nu har Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp