Är det sant?

LaMaya

Trådstartare
Jag har precis nu sökt in till mitt gymnasieval och sökte då in på häst. Jag har hört masser posetivt om det, men nu efter jag pratat med en elev som går tredje året på den skolan jag sökt in på, så sa hon att den bästa lön man kan få är 3500 när man läst hästlinjen?
Jag tycker det låter lite konstigt men jag undrar ifall det sant?
 
Det beror ju helt på vad för jobb man får efteråt!
Din kompis kanske valde att li "hästskötare" och de får ju inte så bra lön, vad jag har hört.
Men om man tex pluggar vidare på Hippologen så är man garanterad jobb efteråt som ex: ridlärare, stallchef. och de tjäner mycket mer än vad en hästskötare tjänar!..
Sen så om du söker in på plönninge så får du välja att plugga Natur om du vill också, och då kan man nästan söka till vad som helst efteråt!
Och veterinärer tjänar väldigt mycket, men det är ju rätt svårt att bli också.
Men lönen beror ju helt på vilket jobb man har valt att jobba med.
 
Det är inte höga löner inom hästyrket, men jobbar du vitt (på tex ridskola och har stalltjänst) med kommunals avtal tjänar du ca 13000:- i månaden om du är 19 (har jag för mig ska kolla upp det).
 
Det är sant, det är väldigt dåligt betalt, tar du hästskötarexamen kan du därimot få mer än dubbelt betalt änvad du fått annars. Dessutom är de flesta hästjobben "svart-jobb"
 
Ang. hästskötarexamen och lön som någon skrev nedan... Det finns en minimilön för diplomerade hästskötare (det blir du inte automatiskt av att gå hästhållning på naturbruksgymnasium utan du måste göra ett prov, vilket du säkert kan göra genom din skola) denna minimilön är nog som någon skriver 13000 /mån men gäller endast om du är ansluten till något form av fackförbund ex. kommunal eller lantarbetar (heter kanske inte det men det går ut på det...)

Jag är själv diplomerad hästskötare men jobbar för 3000/mån, jag valde att acceptera den lönen eftersom jag ville jobba just där. Man får förstå att lönerna beror på att vi i Sverige inte har samma mängd pengar i sporten som man har i övriga Europa. Blir du en bra hästskötare kan du försörja dig som det ute i Europa ex. Tyskland, men då får man vara beredd på att hästhållningen där kan avvika från våran svenska... även om det inte är något "fel" på den så kan synen på hästen mycket väl vara annorlunda. Att försörja sig som hästskötare i Sverige är enklast på väletablerade ridskolor och i travverksamhet.
 
Den lönen jag pratar om (Stallpersonal) har inget att göra med vilken utbildning du har. Fackföreningen för stallpersonal (ridlärare mm) är Kommunal, Lantarbetarförbundet har gått ihop med dom.

Utdrag ur mail jag har fått från Kommunal:
Stallpersonal som fyllt 17 år 10 580 kr, fr o m 2003 04 01 10.930 kr

Stallpersonal som fyllt 18 år eller fyllt 17 år och har 1 års yrkesvana 13 505 kr
fr o m 2003 04 01 13.905 kr

Jag är inte diplomerad hästskötare, har iofs kunskap till att göra provet (& förhoppningsvis klara det) men arbetar ändå efter det avtalet (dock inte fulltid). Och på fyra dagar (som jag ungefär jobbar på en månad) tjänar jag 3000:-...

Kan tänka mig att på många ställen där man tjänar 3000:- i månaden får bostad och ev räknas som praktikelev.
 
Och kan tillägga att 3500:- absolut INTE är den högsta lönen du kan få efter att ha läst hästlinjen.
Däremot är väl inte hästlinjen den enda utbildningen du tänker ha om du vill jobba inom hästsporten. Hippologen kan jag tänka mig är målet för många som går den och första stegen då är att blir diplomerad hästskötare och ungdomsledarkursen...
Vill du jobba på ridskola är ULK, Ridledarkursen och sen någon kurs på tex Strömsholm målen.

Men än en gång - du kan inte räkna med att tjäna massor av pengar på att jobba inom hästsporten...
 
Blir man inte?..
det är bara vad jag har fått höra..men jag vet inte..går inte där förrens om 2½år..om jag nu ska gå där.
 
För att få korrekta löneuppgifter enligt avtal ska du ta och ringa till Kommunalarbetar facket. Nu för tiden är inte Lantarbetar facket eget utan är en del av Kommunal. Dom har uppgifter om avtalsenlig lön, men du kan INTE vara säker på att få ut den timmlönen. Det finns dom som jobbar heltid + vissa helger + på & efter tävlingar utan att få höger lön än vad de skulle fått på 8 timmar i annat stall. Det har stått en del om detta i Kommunals tidning. "Om man klagar får man sparken, det finns alltid någon annan som vill jobba med hästar även om man är underbetald". :(
 
precis, undra jag varför många hippologer nu läser till gymnasielärare istället :angel:

För de blev lovade bra å bra betalt jobb med sin utbildning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 321
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 105
Senast: Skjøldur
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 690
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 660
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp