Bukefalos 28 år!

Är det svårt att tapetsera?

Jag har ingen sambo, och vill dessutom gärna lära mig!

Vad är det som du tycker är svårt?

Ja, vill man verkligen lära sig så klart att man kan. Jag försöker resonera att om andra kan så kan jag :up:

Men just gällande tapetsering (och målning) så tappar jag tålamod och motivation efter ett tag vilket är svåraste biten :o Men mönsterpassning, att få det rakt och snyggt etc är något jag tröttnar fort på eftersom det är pilligt.
 
Den biten du ska tapetsera tror jag inte bör vara några problem trots avsaknaden av vana :) Det är ju inga fönster eller dörrar som är i vägen :p Jag kan tycka det är svårt, men det är främst runt dörrar och fönster. En rak våd är inte så svårt :)
 
Ja, vill man verkligen lära sig så klart att man kan. Jag försöker resonera att om andra kan så kan jag :up:

Men just gällande tapetsering (och målning) så tappar jag tålamod och motivation efter ett tag vilket är svåraste biten :o Men mönsterpassning, att få det rakt och snyggt etc är något jag tröttnar fort på eftersom det är pilligt.

Jag pysslar så himla mycket nuförtiden med barnen i skolan. Det är ju trots allt en färdighet. :p

Jag tänkte jag provar med detta, så känner jag efter om jag tror att jag kan fixa en fondvägg.
 
Den biten du ska tapetsera tror jag inte bör vara några problem trots avsaknaden av vana :) Det är ju inga fönster eller dörrar som är i vägen :p Jag kan tycka det är svårt, men det är främst runt dörrar och fönster. En rak våd är inte så svårt :)
Det låter lovande! :) :up:
 
Jag har stänkskydd i glas i köket, bakom är där en målad platta som jag gärna hade velat tapetsera med något snyggt mönster.

Får länka http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-scandinavian-designers-ii/tapet-1750/

http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-scandinavian-designers-ii/tapet-1792/

Hur svårt är det att få skarvarna att bli snygga och på rätt plats s.a.s. ?
Är det så att man ska lämna in dem åt någon som kan göra det åt en?

Om inte stänkskyddet är alltför högt så kan du ju sätta upp våden på längden (alltså liggandes), då slipper man problematiken med mönsterpassning och skarvar (vill förstås till att man valt ett mönster som medger detta).
 
Tänk på att mäta ordentligt innan du klipper/skär till bitarna, även om det ska vara lika högt hela vägen, så kan det diffa en cm hit eller dit om du har otur. Så du inte skär ut låt säga 3 st bitar som är 50 cm höga, och sen är det 51 cm på ett ställe. Det blir så jobbigt när man märker sån efteråt :p
 
Om inte stänkskyddet är alltför högt så kan du ju sätta upp våden på längden (alltså liggandes), då slipper man problematiken med mönsterpassning och skarvar (vill förstås till att man valt ett mönster som medger detta).
Vad är våd för något? (Tapeten?)
Stänkskydden är inte särskilt höga, c:a 40 cm max.
 
Vad är våd för något? (Tapeten?)
Stänkskydden är inte särskilt höga, c:a 40 cm max.

Ja, en våd = en tillklippt tapetbit. :) De flesta tapeter är åtminstone 50 cm breda, så om du hittar ett mönster som även funkar liggandes är det ju bara att skära till rätt bredd, göra en enda lång våd och smacka upp den. :)
 
Efter som jag fick så många bra svar. :)

En annan fråga jag har, har en tapet i vardagsrummet med textur. Tanken är att jag ska ta ner den och sedan måla om. MEN jag orkar inte riktigt med det jobbet, så tänkte börja med att måla över.

Är det svårare att få ner tapeten efter att man har målat ett lager färg?
 
Efter som jag fick så många bra svar. :)

En annan fråga jag har, har en tapet i vardagsrummet med textur. Tanken är att jag ska ta ner den och sedan måla om. MEN jag orkar inte riktigt med det jobbet, så tänkte börja med att måla över.

Är det svårare att få ner tapeten efter att man har målat ett lager färg?
Har du tur så ramlar den ner när den blir blöt av målarfärgen :)
På fråga A så säger jag nej,snarare lättare.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 445
Senast: Tjôta
·
Hemmet Jag har länge velat ha LP skivor på väggen där skrivbordet står, alltså över det som typ en "tavla". Jag har nu hittat några skivor...
Svar
18
· Visningar
12 483
Senast: honung
·
Hemmet Okej nu behöver jag lite smakråd här. Så här ser min lägenhet ut nu http://www.styleroom.se/album/36244 (så ni ser vad som passar...
Svar
19
· Visningar
8 000
Senast: Buck
·
Hemmet Jag skulle gärna vilja ha tips och idéer om det finns någon klok bukefalist som kan hjälpa med de problem som uppstått kring blivande...
Svar
8
· Visningar
3 388
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp