Bukefalos 28 år!

Mörk fondvägg?

eyz

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha tips och idéer om det finns någon klok bukefalist som kan hjälpa med de problem som uppstått kring blivande fondväggen.

Vi är på gång att göra om i vardagsrummet och har hittat en tapet som både jag och sambon tycker är grymt snygg. Dock är den mörkblå och jag är rädd att det blir lite för mörkt även om vi bara planerar en fondvägg? Övriga väggar blir mer eller mindre vita - någon ton åt grått eller beige.

Vi vet inte heller vilken vägg vi ska sätta den på men detta väljer vi mellan:

Alternativ 1: mittemot soffan, bakom tv:n, fönstren i rummet är bakom soffan så ljuset utifrån går då mot väggen. Väggen täcker halva rummet, resten är öppet med en stor spis.

Alternativ 2: på kortsidan med soffans armstöd mer eller mindre mot denna vägg. Väggen är några dm kortare än väggen i alt. 1.

Nackdelen med att tapetsera som alt. 1 är att tv-bänk och tv tar upp så stor yta av väggen, men det känns som att man inte "ser" väggen i alt. 2? Å andra sidan är det just bara en hög skänk tv:n står på, det är alltså ingen stor tv-möbel som går från golv till tak... Sen känner jag att det blir svårt att få till det med tavlor och så om man håller väggen bakom tv:n enfärgad, eftersom tvn står mitt i rummet blir det så tråkigt med en tavla på varsin sida om tvn, med mönstertapet vill man ju ha det så rent som möjligt på väggen.

Jag har aldrig målat/tapetserat/renoverat för fem öre så jag känner mig lite vilse och grymt okunnig på området. :o

Tilltänkta tapeten ifråga:
304005.ashx
 
Sv: Mörk fondvägg?

Vi har en mörkgrå fondvägg i sovrummet och sedan vita väggar för övrigt och det blir inte för mörkt. Tror det skulle bli snyggt med den där tapeten och sedan vita väggar.:)
 
Sv: Mörk fondvägg?

Kan du lägga in bilder från ditt rum? Det låter lite konstigt med sidväggen men det kanske är klockrent.
Jag tycker att en fondvägg med mönster ska få vara "lite tavla" så det är som du säger lite synd att ha för mkt på den väggen... Men i vissa fall är det de klockrena ändå :)

Sen är inte jag inredningsarkitekt heller iofs ;)
 
Sv: Mörk fondvägg?

Jag förstår att rumsbeskrivningen inte är helt begriplig, ;) det är ett ganska svårt rum att vara påhittig i när det kommer till möblering med soffan mot fönstren och skorsten+täljstenskamin som hindrar möblering i halva rummet.

Jag ska ändå ta före-bilder så jag kan ju slänga upp någon bild här, det kanske blir lite mer begripligt så... :p

Mirre: Det är min sambo som är tveksam till vita väggar, så jag försöker lura honom med grått eller beige. :angel:
 
Sv: Mörk fondvägg?

Behöver ni tapetsera hela den väggen då?
Det kanske räcker med två-tre våder mitt på väggen, beroende lite på hur man möblerar.
 
Sv: Mörk fondvägg?

Jag tror ni kan få det jobbigt att titta på teven med en blickfångare till tapet bakom. Lite samma som när det kommer till tavlor, man vill ha dem "isolerade".

Går det inte att hänga tavlorna i något annat rum? :angel:
 
Sv: Mörk fondvägg?

Den där fondväggen gör sig bäst på kortväggen och de övriga väggarna ska INTE var vita! så kommer kortväggen att se ut som ett stort svart hål i ett kliniskt vitt rum..

hitta en mediumljus omönstrad tapet i en varm färg som matchar den blåa, då kommer det att bli snyggast.. tar ni en kall ljus tapet kommer rummet att bli kallt och ljust.. en ljus petroleumfärg tror jag skulle passa underbart med den där tapeten.. :idea:

jag har tapetserat ca 50 rum senaste året (bisyssla i jobbet) och har sett mycket knasigt men också mycket fint :love: och många tapeter som såg förskräckliga ut i katalogen men helt lovely när dom kommit upp på väggen ;)
 
Sv: Mörk fondvägg?

Du tror alltså inte att det blir bra med någon lätt beigeaktig färg? Jag känner mig så förfärligt trött på färg i hela rummet (rummen). Från början planerade vi en lila fondtapet men tyckte att det var en ok kompromiss med denna blåa tapet och sedan lägga till lila detaljer i rummet (varm färg).

Just nu är vi bortresta så projektet står still för stunden, övriga väggar har vi alltså inte bestämt helt hur vi ska göra med.

För övrigt insåg jag att kortsidan och tv-väggen i princip är lika långa, och att tv-bänk och tv inte alls tar upp så mycket plats vid närmare eftertanke. :angel: Men jag förstår vad ni menar med att det tar fokus från tv:n. Jag ritade upp rummet i The Sims (;)) och tyckte att det såg bättre ut med mönstertapet på kortsidan men sambon tyckte det så jätteknasigt ut (fast han har inte fattat grejen med fondtapet heller...).

Tack för era råd och tips!
 
Sv: Mörk fondvägg?

ladda hem sketchup från google, helt gratis, då får du till exata mått och kan vrida och vända som du själv vill.. blir helt galet bra skisser.. ^^
och det är lätt att pilla in exakt rätt tapet också..
 

Liknande trådar

Hemmet Lite tokig rubrik, men så fick det bli! :rofl: Vardagsrummet i lägenheten vi köpt känns lite svårmöblerat, och det stora kruxet är var...
Svar
13
· Visningar
4 080
Senast: Pilot
·
Hemmet Kära buke! Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men med "dö-ytor" menar jag ytor i ett annars inrett rum som man helt enkelt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 649
Senast: Fazeem
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 115
Senast: Singoalla
·
Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp